Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فكره للوصول الى مستوى قوي من الدروس

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فكره للوصول الى مستوى قوي من الدروس

السلام عليكم اخوني الفكره كالاتي

كلنا يعلم ان المال هو مصدر قوه ودعم والمال يدفع بعجله التطور والتقدم ان تم استخدامه بشكل مفيد

لما نجد دروس كلها للمبتدئين لا تستغرب اخي لانو الشخص ليس عندو وقت ليعمل دروس يضع فيها عصاره سنوات خبرته دون دعم مادي وهذا شي منطقي
    لانو 99% من الدروس الاجنبيه اصحابها مرتاحين ماديا ومدعومين لهذا تجد كم من الدروس المتعوب عليها

اقتراحي كالاتي حتى نكون عمليين وواقعيين

يتم ترشيح اشخاص لهم قوتهم في احدى المجالات ويتم التواصل معه والاتفاق معه على عمل سلسله دروس يضع فيها خبراته اللي اكتببسها

ولكن بمقابل مادي حيث مثلا بعد التواصل معه يتم الاتفاق مع هذا الشخص على مبلغ سلسله الدروس
    على سبيل المثال لو قال 500 دولار
    وطبعا هذا الشخص يضع برنامج الدروس وكل درس على ماذا يحتوي ما هو الهدف من هذي الدروس

يتم المساهمه بالمبلغ من كافه الاعضاء الراغبين في رفع مستوى الدروس على سبيل المثال 30 شخص
    500 دولار تقسيم 30 شخص يساوي 17 دولار للشخص الواحد تقريبا
    عندما يتم تجميع كامل المبلغ مع شخص ثقه نبلغ الشخص ان يبدأ بعمل الدروس وتحوول النقود له
    فيستفيد الجميع
    انا بصراحه ارشح الاشخاص التاليه اسماهم
    1-رجل السماء مودل المواد الصلبه
    2-3dking مودل الاورجانك
    3-الاخ اسلام esso70 في مجال motion ghraphic
    3-الاخ علاء عفيفي في مجال الانيميشن
    4-الاخ كنان و الاخ محمد كشتا في مجال الاخراج الواقعي

بهذي الطريقه يكون هناك عمل بسنز بحيث يشعر الجميع بالرضى والجميع يستفيد

الموضوع يحتاج تنظيم ولكن اضن لو طبق راح يكون فعال ويرفع مستوى المنتدى وبشكل عام يرفع مستوى الجميع للافضل

موقعي
    http://3dextract.weebly.com/index.html
    كورس مبادي الماكس البعد الاول ...
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLLPPf6f1MFkqKCJWEBAnFupN5-qfJScBu
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

السلام عليكم ...
    ممتاز اخى الاقتراح ...(( و لاكن المنتدى هيكون له حق الانتفاع به من و ضع اعلانات و خلافه
    ثانياً اعتقد المبلغ بسيط ... و لاكن اضيف ... ان المحترف سوف يستفيد اذا ما قد م دروس احترافيه و انا واثق من هذا ...
    الاف العرب و انا منهم و اعتقد انت ايضا نريد نأخذ دوره او اكثر فى الماكس و من مدرب عربى و لاكن اين هو الشخص فلو رحت مركز يعملولك البحر طحينه و مش هتفهم حاجه ... لسبب مهم ان المدربين اصلاً مش فهمى حاجه و لاكن ان شوفت درس فعلاً على مستوى عالى فانا مستعد ان ادفع له و اتعلم على يده .. مش مجرد واحد يعطى لى مبادء و يسبنى اخبط و بالذات فى المهم يعنى انا رايت دروس كتيره لاستخدام الاسبيلين و معرفتش اوصل لشغل معقول منه إلا بالتجربه و الوقت الطويل بسبب اعدادات بسيطه و سهله في الاستخدام .....
    فهل فى و احد قوى ارى له درس واحد يستحق ان يأخذ مالا و وقتاً لادرس معه ..
    الله المستعان الهم اغفر للمسلمين و المسلمات .

المشاركة الأصلية بواسطة egyfal مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم ...
      ممتاز اخى الاقتراح ...(( و لاكن المنتدى هيكون له حق الانتفاع به من و ضع اعلانات و خلافه
      ثانياً اعتقد المبلغ بسيط ... و لاكن اضيف ... ان المحترف سوف يستفيد اذا ما قد م دروس احترافيه و انا واثق من هذا ...
      الاف العرب و انا منهم و اعتقد انت ايضا نريد نأخذ دوره او اكثر فى الماكس و من مدرب عربى و لاكن اين هو الشخص فلو رحت مركز يعملولك البحر طحينه و مش هتفهم حاجه ... لسبب مهم ان المدربين اصلاً مش فهمى حاجه و لاكن ان شوفت درس فعلاً على مستوى عالى فانا مستعد ان ادفع له و اتعلم على يده .. مش مجرد واحد يعطى لى مبادء و يسبنى اخبط و بالذات فى المهم يعنى انا رايت دروس كتيره لاستخدام الاسبيلين و معرفتش اوصل لشغل معقول منه إلا بالتجربه و الوقت الطويل بسبب اعدادات بسيطه و سهله في الاستخدام .....
      فهل فى و احد قوى ارى له درس واحد يستحق ان يأخذ مالا و وقتاً لادرس معه ..
      الله المستعان الهم اغفر للمسلمين و المسلمات .
      حياك الله اخوي 90% من الدورات بصدق ليس لها معنى تعطي فقط الاساسيات ومن اشخاص لم ارى اعمال لهم قويه
      ولكن هنا القصد ان تكون الدروس عباره عن خلاصه الخلاصه يعني ادخل بالمهم على طول
      على سبيل المثال في الموديلنج هناك بعض االادوات القليله مهمه والباقي قليل جدا استخدامه فلماذا اضيع وقتي بشرح الف اداه موديلنج
      وهذا ينطبق على باقي المجالات
      انا بصراحه لا اؤمن بشخص بعطي دوره وليس له اعمل قويه على ارض الواقع

القصد وضع خلاصه الخبره وبمقابل مادي يتم الاتفاق عليه
      موقعي

فكرة جميلة ..

واحب اضيف فكرة عليها ..

أنه ممكن يخصص قسم في المنتدى بإشتراك مادي .. لمثل هذه الدروس والأعمال .. ويتم الإتفاق مع المدرب عن طريق المنتدى .. وهنا تتم الإفادة للمنتدى وللمدرب ولنا كطالبي علم ..
        ما يمكن للعقل البشري إستيعابه .. والأيمان به ...
        ...يمكن تحقيقه...

إذا كنت لا تعلم إلى أين تذهب فكل الطرق تؤدي إلى هناك ...

أنا مشارك معاكم
          وبضعف المبلغ كمان أنا كنت من مشاركي الكورسات بأحد المراكز المشهورة وإعلاناتها مشهورة
          في النهاية إتخنقت منها

لكن إحنى لازم ننتظر الدورة اللي شغالة حاليا
          لأن الأخت رولا باسمي
          والأخ o-max إقترحوا فكرة ممتازة
          وهي الإنتظار بعد هذه الدورة عشان نتعرف على المدربين

أنا يمكن معرفش ولا واحد من المرشحين دول ؟؟؟
          لكن بعد الدورة أكيد ها نتعرف على أسماء تاخد بإدينا

يعني دلوقتي في إسم فهمت إنه كبير زي مصطفى عزازي أو غيرره

ماتستبعدش واحد عنده 18 سنة يكون يستاهل الموضوع ده !!!

عموما أنا منتظر الدورة وهاختار حد منها إن شاء الله

فكره الاخ طباخ الماكس والاخت رولا رائعه ولكن المشكله فيها الالتزام
            ولكن لما يكون هناك عقد شغل يتم الدفع مقابله اضن راح يكون الالتزام من جميع الاطراف
            وان شاء الله يتم الوصول للافضل لاننا جميعا هدفنا واحد ان شاء الله
            موقعي

أنا متفق مع العضو ياسر حبيب

الدورة دي فرصة نخلص من الكورسات اللي في المراكز اللي كل همها فلوس وبس
              مافيش عندها مبدأ صناعة محترف عربي يفيد المسلمين أو يعمل عمل نبيل لنشر رسالتنا عبر العالم
              والماكس يكون وسيلتها

موضوعك يا وسيم ممتاز ولازم يتم دمج الفكرة دي

مع الدورة اللي شغالة دلوقتي

ليه نفضل بناخد ال TUTORIALS بتاعتنا من الأجانب ؟
              طب ما ندعم العرب احسن ؟
              ونكون سبب في عمل مدارس كل مدرب يكون هوا في حد ذاته مدرسة متنقلة ؟
              ونشتري إصداراته بدال شغل الهاكنج و التلطيش اللي بنعمله أنا أعترف
              أنا واحد من الناس بشد إسطوانات مضروبة أجنبية
              لكن بكون زهقان من الدرس وعايز أسمع حاجة عربي بتتكلم عراقي مصري فلسطيني المهم عربي
              إبن وطني الكبير وساعتها لما هادفع فلوس هاقول والله أنا بدعم إبن وطني الكبير الوطن العربي أو الإسلامي
              وهاحس بالفخر و الإعتزاز بكل مليم دفعته في الدرس

لكن لما أروح سنتر أو مركز تدريب حتى لو معتمد من أوتوديسك أو حتى من الكونغرس الأمريكي
              وألاقي الدرس مايستحقش و التدريب اللي فيه مافهوش حد ليه شغل إحترافي
              يبقى الفلوس أنا رمتها على الأرض وأروح بيها الملاهي أحسن أو أديها لفقير تنفعه

إعلانات في كل مكان في الجامعة و المدرسة و المستشفى هههه
              بدعم من أوتوديسك
              فرص للوظائف وفي الأخر فشنك وخداع

أنا مقاطع كل دروس الماكس و حتى صحابي هاقنعهم بكده
              لحد ما نلاقي مدرب محترف نثق فيه

وساعتها لو طلب أي مبلغ هاقول إنه يستاهل مش إنه بيشتغل على سمعة المكان وخلاص

أخ وسيم كلامك في منتهى الروعة و كلام الأخت رولا لا يوجد بعده كلام

فأنا هاخد كلامكم كمصدر للمعلومات ومش هاخد أي كورس

والنتيجة اللي هاتطلع من الدورة دي هاعتمد عليها

ممكن أخد عند واحد درس في حاجة وعند واحد تاني درس في حاجة تانية

ممكن واحد يعلمني الفن الإحترافي في العمارة والتاني في التصميم الداخلي

والتالت في عمل TRansformar ساعتها هاكون عارف فلوسي رايحة فين لأني شفت دروس من المدرب ده قبل كده
              وفي العضو ثمرتكم فتح الموضوع هوا وطنطاوي وبجد أنا سعيد بكلام

كل من وسيم وثمرتكم ورولا باسمي و ماجد الحسن

كلكم متفقين على الإحتراف وأنا أضم صوتي لهذا التيار

وبقول معا لنصنع خطا جديدا في التدريب العربي
              وطبعا لا أنسى الأخ طباخ ماكس اللي أشرف على فتح بوابة جديدة في عالم الماكس و خلانا نبدأ نتعرف على المحترفين
              عبر الدورة دي وبكل حيادية ولأول مرة هانعرف المدربين ونشوف كل واحد ممكن يفيدنا في إيه

وساعتها نشوف مدى قابليته إنه يعلمنا الشئ اللي هوا محترفه وساعتها مش هاروح ملاهي أو أضيع فلوس في متعة
              لأني هاستمتع بالتعليم الإحترافي ويكون تعلم الماكس هواية زي بقية الهوايات

وألف سلام على المراكز اللي بتشتري الهوا وتبيعه في أزايز
              حسن وبرعي أصدقاء .... حسن ساب برعي
              وبرعي ساب حسن الدنيا فرقتهم و القرش الحرام ذلهم
              يتر مين الغلطان ؟ برعي ولا حسن ؟
              مسير الحي يتلاقى

السلام عليكم اعتقد ان كل المشتركين فى هذا الموضوع متفقون على كلام واحد و مستعدين يدفعو فلوس فعلاً ....................................بس لشخص يستاهل
                و للاسف انا تابعت اغلب الدروس الموجوده بالعربى و مفيش لحد الان و للاسف مدرب يستاهل اروح ادرب على ايده .... إلا اذا كان بقول حاجه كده تمشى الناس و يعمل اسم و سمعه على اساس احنا العرب اى شئ بيبهرنا ... و بنشوفه كبير .. و تبقى دى دعايه من خلال المواقع لشخص معين . .و لاكن لو اطلعت على المواقع الغير عربيه لوجت ان الفارق كبير جداً ليس بين المحترف العربى و المحترف الغربى و لاكن بين المحترف العربى و الهاوى الغربى .....و دى فى حد ذاتها كرثه بكل المقايس ... يارب نكتشف من خلال الدوره دى مدرب محترف فعلا ليس عى المستوى العربى بل على المستوى العالمى ..و انا هحجز عنده مش كورس و احد لا اكثر من اربع كورسات .........و مدام هستفيد و اكون مطلوب فى كل مكان ..........فمفيش مانع ان افيد ..
                و الله المستعان

السلام عليكم اعتقد ان كل المشتركين فى هذا الموضوع متفقون على كلام واحد و مستعدين يدفعو فلوس فعلاً ....................................بس لشخص يستاهل
                  و للاسف انا تابعت اغلب الدروس الموجوده بالعربى و مفيش لحد الان و للاسف مدرب يستاهل اروح ادرب على ايده .... إلا اذا كان بقول حاجه كده تمشى الناس و يعمل اسم و سمعه على اساس احنا العرب اى شئ بيبهرنا ... و بنشوفه كبير .. و تبقى دى دعايه من خلال المواقع لشخص معين . .و لاكن لو اطلعت على المواقع الغير عربيه لوجت ان الفارق كبير جداً ليس بين المحترف العربى و المحترف الغربى و لاكن بين المحترف العربى و الهاوى الغربى .....و دى فى حد ذاتها كرثه بكل المقايس ... يارب نكتشف من خلال الدوره دى مدرب محترف فعلا ليس عى المستوى العربى بل على المستوى العالمى ..و انا هحجز عنده مش كورس و احد لا اكثر من اربع كورسات .........و مدام هستفيد و اكون مطلوب فى كل مكان ..........فمفيش مانع ان افيد ..
                  و الله المستعان وسيم

إحنا وراكم

أنا بجد متفق معاك للصميم
                  بس برضه ما تنساش إن في ناس ومدربين كويسين
                  أنا سمعت إن مصطفى عزازي كويس ومن الدورة دي أنا بعتقد إني بعدها هاخد عنده
                  وهاشوف حد كمان يكون مجرم في الإحتراف

في عرب كويسين برضه لازم ما ننكرش ده

وعموما الدورة حاسس إنها إعصار كنا محتاجينه من زمان
                  و كذلك فرصة كبيرة نتعرف على المحترفين .... في وضع زي كده هايعملوا إيه

صورة هما مش مختارنها .... وتوقيت هما مش مختارينوا

وإندفاع من الطلاب على الإشتراك

وتنافس قوي على المستوى العربي
                  هايخلينا نكتشف المدرب الأفضل

وياريت زي ما الأخت رولا قالت إنها هاتتكرر كل سنة
                  فرصة عظيمة إننا نكتشف عملاق ووحش ياخد بينا للإحتراف بتفكير عربي و دماغ عربية
                  عشان لو إتفقنا كلنا إننا عايزين درس في تصميم المسجد الأقصى مثلا أو تصميم جزيرة إسلامية في عرض البحر

ساعتها ممكن نحدد مدرب عملاق أو 3 مدربين ونقسم الشغل عليهم والتدريب عليهم
                  وندفع فلوس في حاجة تستاهل إننا نتعلمها

بقى بنروح بحر وبندفع 2000 و 3000 جنيه في إسبوع !!
                  هانستكتر نكون محترفين لما نشترك مع بعض وندفع 300 جنيه ولا 1000 جنيه في درس omline
                  يضم أصدقاء من العالم العربي

ده إسطورة و عمل كبير وعملاق يستحق الدفع

وده فخر كمان أفضل مليون مرة من شهادة أي مركز في العالم العربي أو شهادة الكونكرس نفسها
                  مسير الحي يتلاقى

فكرة رررررررررااااااااائعة من شخص رائئئئئئئئئئئع فعلاااااااااااااا

بارك الله فيك اخي وسيم

اتمنى الفكرة تطبق ويتخذ لها خطوة عملية

وبالنسبة لك انا احس انك وصلت لمستوى عالي يؤهلك لوضع دروس

فالاخراج عندك قوي وايضا المودلنج والكومبيسشن وتصميم الروبوتات

فياليت تعطينا ماهو الجانب الذي تحس بانك تبدع فيه وفي نفس الوقت عندك استعداد لعمل دروس له

لاني ارشحك كبداية لتطبيق الفكرة ::فانت مؤهل ماشاء الله وانا اعرف مستواك وجهدك ومن تابع مسيرتك يعرف هذاااااااااااااااا
                    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

ياريت فعلا نلاقي دروس إحترافية متاحة بالعربي
                      وثقوا تماما إنها هاتكون سبب في إننا نكسب المدرب والمدرب يكسبنا

ياراجل الله يحرق الفلوس اللي كل سنة بنرميها في البحر و المصيف بدون فايدة !!!

ياعمي خلونا بقى نبدأ نتعلم و نبدأ نشوف دروس عربية محترفة
                      وساعتها ندفع فلوس إيه المانع ؟ وزي ما واحد قال
                      المدرب اللي هايتيح درس كامل إحترافي الناس هاتجري وراه

هوا درس واحد ينزل لأي مدرب يكون الدرس كامل مش مشفر ولا مقطع
                      ولما الطالب يشوف بعد ما يطبق الدرس

هايقول أنا عايز كمان و مش هايفكر في الفلوس وهوا بيدفع عشان ياخد درس كمان
                      مسير الحي يتلاقى

السلام عليكم
                        egypt man

ساعتها ممكن نحدد مدرب عملاق أو 3 مدربين ونقسم الشغل عليهم والتدريب عليهم
                        وندفع فلوس في حاجة تستاهل إننا نتعلمها

بقى بنروح بحر وبندفع 2000 و 3000 جنيه في إسبوع !!
                        هانستكتر نكون محترفين لما نشترك مع بعض وندفع 300 جنيه ولا 1000 جنيه في درس omline
                        يضم أصدقاء من العالم العربي
                        كلام جميل جداً و انا مستعد ان ادفع معك و فكره اخرى ان يكون العمل من اجل الدعوه وبكده تكون الفلوس فى محلها اتعلمنا و كمان عملنا شئ للاسلام و الدعوه ..

الكلام والإقتراحات كلها ممتازة

ننتظر الدورة ونخرج منها بمدرب يكون متميز فعلا و نأخذ بيده ويأخذ بأيدينا وندفع له ثمن درس إحترافي
                          المهم أن نرى نتيجة أعماله في الدورة
                          وبعدها من الممكن أن نشترك جميعا في دورة
                          مدفوعة ونأتي هنا في منابر ونضع نتائج العمل
                          وبالتالي نكون صنعنا دعاية لذلك المدرب وفي نفس الوقت
                          خرجنا بنتائج مرضية وقوية

من زمن لم أكن راضي عن مستوى التدريب فالمحترفون لا يدربون وهذه مشكلة

وكذلك المدربون المحترفون لا يخرجون بدورات قوية و أعمال إحترافية والنتيجة أننا نلجأ للعمل الأجنبي
                          و الدورات الأجنبية ونشتري من الإنترنت دروس لا يقل ثمنها عن 150- 400 دولار

لكنها تستحق

فنحن حينما نرى درس ذلك المدرب الأجنبي
                          ونرى مدى قوة أداءه و قدرته على التدريس في درس إحترافي متكامل
                          نتأكد بأنه هو المدرب الأكفئ و بالتالي لا نستكثر أن نخرج الفيزا كارد و ندفع ونحن مبتسمون

تخيلو معي درس واحد فقط مجاني

لكنه متكامل
                          رائع
                          إحترافي
                          مبهر

ما هي النتيجة ؟

اللاف يشترون الدروس الباقية للمدرب شئ طبيعي

فهو في الدرس المجاني قدم إحترافية مبهرة أبهرت الطلاب فجعلتهم يعشقون إسمه
                          وبالتالي حينما رأو ما أنتجته أناملهم في نهاية الدرس المجاني

من خامات و إضاءة وتعلم رندر كانت النتيجة

أن يشتري الناس دروسه من العالم كله من السعودية روسيا عمان إيطاليا

وبالتالي نحن من ساهم في بناء المدرب الأجنبي !

لكن تخيلو معي هذا السيناريو

مدرب عربي

قدم درس طوله 6 ساعات بإحترافية مبهرة وبنتائج خطيرة مجـــــــــــــــــــــانا !!!
                          شارك في دورة مثل الدورة التي نراها الأن مــــــــــــــجانا
                          قدم أداءا عاليا في الدورة الـــــــــــمجانية

حينما يقوم بتقديم درس طوله 10 ساعات بإحترافية ويرينا نتيجة العمل
                          ماذا تتوقعون ؟

أنا كأحد الأشخاص سأشتري الدرس بــــــ 200 دولار
                          وهنالك ألف شخص مثلي رأو هذا الدرس المجاني سيشترونه أيضا .

مـــــــــــــــاهي النتيجة ؟

مدرب عربي محترف هنالك أكثر من 100000 طالب و طالبة ومصمم ومصممه يشترون دروسه و إسطواناته التعليمية

لأنه محترف
                          وحينها حينما يقدم درس ....
                          فإن اللآف سيتدافعون لشراء دروسه

أقول : أن هذه الدورة المقامة الأن رغم بساطة ما فيها إلا أنها على المستوى العربي
                          ستكشف لنا أمورا كثيرة وستفتح أفاق كبيرة في التعليم المفتوح عبر الإنترنت

وأنا مع الأخ وسيم 1987 وأقول فلنتعاون معا ولنخرج بعد هذه الدورة
                          بتشكيل فريق من المدربين الأكفاء
                          ولتكن هذه الدورة هي مفتاح فتح بوابة التعلم الإحترافي

وأنا أول المشاركين في دعم المدرب العربي
                          قلبا وقالبا
                          وسأترك المدرب الأجنبي
                          وأضع مالي في يد مدرب عربي عربي اللغة مسلم الديانة
                          يساعدني لخدمة ديني بأفكارنا المشتركة وتوجهاتنا الموحدة

ولتكون هذه الدورة بعد نجاحها إن شاء الله بداية التقدم في العالم العربي
                          وصناعة المحترفين الحقيقين

فما ستنتجه هذه الدورة سيكون مكتوبا في تاريخ منابر وسيتذكره الناس لأكثر من عشرون عاما قادما
                          لا تنسى ذكر الله

حياكم الله يا شباب يعني من كلامكم مبين انو الجميع مخنوووووووووق ههههههههه

طيب حتى نكون عملليين انا اولا راح اتواصل مع اخونا رجل السماء مصطفي واعرض عليه الفكره

بحيث يعمل لنا سلسله دروس لتصميم سياره من الخارج والداخل وتكون من اصعب السيارات اللي مرت
                            عليه مع طريقه اخراجها ولو تم الاتفاق على السعر
                            حشوف كم واحد مستعد يشارك بالدفع وعندما يتم تجميع المبلغ
                            ونبدأ ان شاء الله
                            تكون مرحله المواد الصلبه انتهت ويكون عمل حركه نوعيه للشباب في المنتدى بحيث لن تحتاج اي دروس موديلينج بهذا الجانب ويكون مستوالك عمل قفزه كبيره جدا

الله يسهل الامور ان شاء الله
                            موقعي

تم ارسال رساله للاخ مصطفى رجل السماء ومنتظر الرد ان شاء الله
                              موقعي

يعمل...
                              X