Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

المونتير وجهاز ابل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• المونتير وجهاز ابل

هل يجب على المونتير ان يكون معه جهاز ابل حتى يستطيع ان يدخل ويعمل فى مجال المونتاج اى ان العمل الان لا يسمح لاحد ان يعمل الا ان يكون بيعمل على الفاينل كت ولا يمكن ان لا يستعمل برنامج الفاينل كت ويستعمل البريمير او الاديوس ويكون على جهاز عادى .

أرجوكم عايزة رد علشان اتخد قرار نهائى فى هذا الموضوع , وياريت يجماعة حد يساعدنى انا عايزة اتدرب فى المونتاج هل فى اماكن فى مصر للتدريب اوالتعليم فى هذا المجال .حتى ممكن تكون فى قنوات او شركات اريد فقط ارى كيف يكون شغل المونتاج الحقيقى

ارجو الرد ياجماعة

لا
        بالأمكان الاستخدام pc واستخدام برنامج اديوس او ابرمير

شكراmaki ahmedعلى الرد . ولكن انا اما بحث عن وظائف المونتير وجدت ان معظمهم يشترط برنامج الفاينل كت وهو ده اللى دفعنى اسألأ اذا كان شغل المونتير الان لازم يكون بالفاينل كت وبالتالى لازم وجود جهاز ابل

عزيزتي
            السوق يسير بنسق القطيع وعادة صاحب وحدة المونتاج لا يعلم عن برنامج المونتاج الموجود بوحدته أكثر من إنه (
            سمع عنه إنه كويس وبيمنتج لوحده ) وهذا ما حدث مع برنامج الأفيد قديما ويحدث حاليا مع الفاينال كت ، ولن تستطيعي تغيير السوق بكل أسف في ظل النظر للمونتير على أنه ( مقطعاتي بدون مخ ) وبالتالي عليكي التعامل مع البرنامج الشائع في السوق لكي تجدي عملا ، آسف لقول ذلك ولكنها الحقيقة بالرغم من قناعاتي التامة أن كل برامج المونتاج ما هي إلا أداة وأنا عن نفسي وفي العمل الأخير الذي تعاونت فيه مع صوت القاهرة قمت باستخدام البريميير برغم أن مونتاج العمل ككل تم على الفاينال وذلك لتكامل البريميير عبر الدايناميك لينك مع باقي طاقم أدوبي كذلك سرعته في الرندر لمقاطع الإتش دي مقارنة بالفاينال كت والناتج في النهاية كان واحدا على مستوى الجودة الهندسية ولكنني قديم في السوق وبالتالي استطعت فرض ما أريده أما بالنسبة اليكي فكما ذكرت سلفا تعاملي مع ما يتعامل معه القطيع لكي تجدي عملا ، بالمناسبة لن تجدي صعوبة مطلقا في التعامل مع الفاينال كت حيث أنه متشابه جدا جدا في واجهته وأوامره مع البريميير

تحياتي
            فن الرسوم المتحركة
            YouTube
            Vimeo
            Flickr

شكرا استاذ Tom Art على هذة المعلومات الرائعة , وانا اريد فقط اخذ راى حضرتك فى موضوع محيرنى انا بعرف اشتغل على البريمير والافتر افكت وجهازى الان لا يستطيع ان يتحمل اكثر من البرنامجين دول وكمان كان فى بطىء شديد. وانا اريد ان ادخل المجال المونتاج بشدة هو ومجال الجرافيك وبالتالى لابد من جهاز جديد فهل اولا اجيب جهاز عادى ولا ابل وانا لسه فى اول الطريق . ثانيا اجيب جهاز مكتبى ولا لاب توب . وشكرا

عزيزتي
                الأجهزة المكتبية هي خيارك الأول حينما تبحثين عن القوة والجهاز المكتبي المعتمد على ويندوز والمرتكز على معالج i7 ومدعم ب 8 جيجا من الرام سيكلف حوالي 7000 جنيه وأدعي أنه مبلغ معقول جدا إذا قارناه بجهاز آبل به 4 جيجا من الرام فقط ومرتكز على معالج كواد حيث يبلغ ثمنه حوالي 25 الف جنيه وأدعي أنكي لستي بحاجه اليه لهذه الدرجة في ظل معلومة تشابه واجهات البرامج التي ذكرتها سلفا

واخرجي من حساباتك اللاب توب كوحدة للمونتاج سواء ماك أو بي سي لأنه مهما كانت قوته فلن يستطيع الصمود أمام جودة الفيديو الخاصة بالبث التليفزيوني حتى لو كانت هذه الجودة SD وليست HD

تحياتي
                فن الرسوم المتحركة
                YouTube
                Vimeo
                Flickr

مراكز التدرب علي الفاينال في القاهره كتير بتدرب الفاينال كت فيها المعتمد من Apple وبيدي شهاده معتمده من الشركه وفيها مش معتمد وانا شايف انه مش لازم يكون عندك جهاز اصلا نظرا لارتفاع سعره جدا بس لازم تشوفي مكان تتدربي فيه او تشتغلي فيه حتي لو ببلاش علشان الخبره مطلوبه ومفيش قناه ولا مكتب مونتاج هيشغلك وانت كده ولو محتاجه معلومات اكتر عن الدورات دي انا مستعد

[
                    عزيزتي
                    الأجهزة المكتبية هي خيارك الأول حينما تبحثين عن القوة والجهاز المكتبي المعتمد على ويندوز والمرتكز على معالج i7 ومدعم ب 8 جيجا من الرام سيكلف حوالي 7000 جنيه وأدعي أنه مبلغ معقول جدا إذا قارناه بجهاز آبل به 4 جيجا من الرام فقط ومرتكز على معالج كواد حيث يبلغ ثمنه حوالي 25 الف جنيه وأدعي أنكي لستي بحاجه اليه لهذه الدرجة في ظل معلومة تشابه واجهات البرامج التي ذكرتها سلفا

واخرجي من حساباتك اللاب توب كوحدة للمونتاج سواء ماك أو بي سي لأنه مهما كانت قوته فلن يستطيع الصمود أمام جودة الفيديو الخاصة بالبث التليفزيوني حتى لو كانت هذه الجودة SD وليست HD
                    شكرا الاستاذ Tom Art على المعومات المفيدة بجد شكرا الف مرة على المساعدة . وجزاك الله كل خير

مراكز التدرب علي الفاينال في القاهره كتير بتدرب الفاينال كت فيها المعتمد من Apple وبيدي شهاده معتمده من الشركه وفيها مش معتمد وانا شايف انه مش لازم يكون عندك جهاز اصلا نظرا لارتفاع سعره جدا بس لازم تشوفي مكان تتدربي فيه او تشتغلي فيه حتي لو ببلاش علشان الخبره مطلوبه ومفيش قناه ولا مكتب مونتاج هيشغلك وانت كده ولو محتاجه معلومات اكتر عن الدورات دي انا مستعد
                      شكرا memoo24200 على الرد وياريت تساعدنى فى انى الاقى اماكن اتدرب فيها او اشتغل انا بعرف اشتغل على البريمير والافتر افكت وعملت اربع مشاريع فى الكلية وكانت الى حد ما جيدة
                      وده رابط لتحميل فيديو عملته بالبريمير وهو برنامج تعليمى علوم :http://www.mediafire.com/?2tvtgjzy1zg

بصراحة الشباب كفت ووفت بس اسمحولي اضيف تعليق وهو من واقع تجربة شخصية الصراحة يعني حصلت معايا شخصيا

انا اول ما توظفت تفاجأت زي الاخت مونتيرة بانهم طالبين الموظف يكون متمكن من برنامج الفاينل كت وانا كنت لا اعرف فيه شي وبصراحة البرنامج اخذ مني تقريبا 3 ايام لما اتقنتة لانه ما يختلف عن البريميير كتير وهو بالزبط زي واحد اشترى مسجل جديد واختلفت علية توزيع الزراير بس مو اكتر , المهم اللي عاوز اقولو انه انا بعدين فرضت على الشركة البرنامج اللي انا احب اعمل علية وطبعا هذا جاء من بعد ما انا اثبتت انه العمل ليس نتاج برنامج بل نتاج الذي يعمل على البرنامج وبصراحة ارجعت اعمل حاليا على الفاينل كت , بس انا عاوز اديكي نصيحة لو سمحتيلي انا اتفرجت على شغلك وبصراحة مقبول ومتقن كبداية وازا انتي ميالة للجرافيك انا بنصح تكملي في الاتجاة ده لانه مجالات عملة اوسع ومطلوبة اكتر من المونتير ولو عندك شوية مونتاج تبقي تحفة يعني اشتغلي على نفسك اكتر بالافتر افكت والنت مليان دروس والمواقع كتيرة و المونتاج مفيش ابسط منو وبالنسبة للجهاز انا مع الاخ Tom Art لانه الجرافيك اثبت نجاح اكتر مع البي سي اكتر منو على الماك وانا شخصيا بمنتج على الماك بس لما اعمل جرافيك بعملو على البي سي

مع تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح

من وجهة نظري يا اختي البدايه تكون بتعليم اساسيات التلفزيون الانظمه pal / ntsc
                          وصيغ الفيديو وما معنى البيكسل وما معنى الالوان والتدرج فيها
                          ومن ثم انتقلي الى زوايا الكاميرا واحجام الكادرات long shot / mid shot / close
                          والبرامج موضوعها سهل لانها مجرد ادوات تتقنيها من ثاني مره تستخدميها

بصراحة الشباب كفت ووفت بس اسمحولي اضيف تعليق وهو من واقع تجربة شخصية الصراحة يعني حصلت معايا شخصيا

انا اول ما توظفت تفاجأت زي الاخت مونتيرة بانهم طالبين الموظف يكون متمكن من برنامج الفاينل كت وانا كنت لا اعرف فيه شي وبصراحة البرنامج اخذ مني تقريبا 3 ايام لما اتقنتة لانه ما يختلف عن البريميير كتير وهو بالزبط زي واحد اشترى مسجل جديد واختلفت علية توزيع الزراير بس مو اكتر , المهم اللي عاوز اقولو انه انا بعدين فرضت على الشركة البرنامج اللي انا احب اعمل علية وطبعا هذا جاء من بعد ما انا اثبتت انه العمل ليس نتاج برنامج بل نتاج الذي يعمل على البرنامج وبصراحة ارجعت اعمل حاليا على الفاينل كت , بس انا عاوز اديكي نصيحة لو سمحتيلي انا اتفرجت على شغلك وبصراحة مقبول ومتقن كبداية وازا انتي ميالة للجرافيك انا بنصح تكملي في الاتجاة ده لانه مجالات عملة اوسع ومطلوبة اكتر من المونتير ولو عندك شوية مونتاج تبقي تحفة يعني اشتغلي على نفسك اكتر بالافتر افكت والنت مليان دروس والمواقع كتيرة و المونتاج مفيش ابسط منو وبالنسبة للجهاز انا مع الاخ Tom Art لانه الجرافيك اثبت نجاح اكتر مع البي سي اكتر منو على الماك وانا شخصيا بمنتج على الماك بس لما اعمل جرافيك بعملو على البي سي

مع تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح
                            شكرا جيدا استاذ photo_mix على الرد والمعومات دى بجد انا استفدت منها كتير وشكرا على راى حضرتك فى مشروعى ولو حضرتك شايف فيه ايه عيوت ياريت تقولهالى علشان اتعلم منها اكتر .والصراحة انا الان اكتر ميلا للمونتاج على الجرافيك لانى افهم فيه اكتر ,فحضرتك تنصحنى بانى ابدا ازاى هل بالكورسات والبرامج ولا اروح اتدرب فى مكان ولو حضرتك تعرف مكان تدريب كويس فى القاهرة ياريت حضرتك تقولهولى وشكرا

من وجهة نظري يا اختي البدايه تكون بتعليم اساسيات التلفزيون الانظمه pal / ntsc
                              وصيغ الفيديو وما معنى البيكسل وما معنى الالوان والتدرج فيها
                              ومن ثم انتقلي الى زوايا الكاميرا واحجام الكادرات long shot / mid shot / close
                              والبرامج موضوعها سهل لانها مجرد ادوات تتقنيها من ثاني مره تستخدميها
                              اليوم 02:06
                              شكرا استاذSlaa7 على الرد بس انها مش عارفة اتعلم الحاجات دى فين لو حضرتك تعرف اماكن ممكن اتعلم فيها ياريت تقولى علشان بجد عندى حماس ان اتعلم كل حاجة تخص المجال المونتاج والجرافيك. وشكرا

يعمل...
                              X