موضوع: المشكلة في الصورة ارجو حلها

ردود: 9 | زيارات: 905
  1. #1

    المشكلة في الصورة ارجو حلها

    المشكلة في الصورة ارجو من الاخوة مساعدتي في حلها


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية salsbeel
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المنطقة
    الأردن
    العمر
    23
    ردود
    2,341
    ضع صورة للوير فريم...اتوقع المشكلة من الـ vertex

  3. #3
    3D ARTIST
    صور رمزية WASSSIM
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المنطقة
    Maroc - Agadir
    العمر
    22
    ردود
    3,080
    الحل بسيط جدااا
    دقيقة افتح المايا و اصور لك الحل

    2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

  4. #4
    3D ARTIST
    صور رمزية WASSSIM
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المنطقة
    Maroc - Agadir
    العمر
    22
    ردود
    3,080
    تفضل الشرح
    بالاول اضغط ع رقم 3 في الكيبورد
    اذا لسه موجود المشكل اتبع خطورات الصور


    كلما راح تضغط ع رقم 1 راح يرجع نفس المشكل
    و انت ارجع مجددا اعمل نفس الخطوة الي عملتك اياه
    وفقك لله يا باشا

    2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية noxco
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المنطقة
    الكون الاحدب
    ردود
    496
    هذا موضوع nurbs render tessellation و ليس فقط عملية تحسين العرض من خلال viewports
    و للحصول على جودة عالية للرندر في هذه الحالة :
    1- يمكنك اضافة surface approximation من ال mental ray approximation editor
    2- و اذا تستخدم maya software للرندر :
    render/set nurbs tessellation للاسطح المختارة و يمكنك التعديل من خلال ال curvature tolerance
    دعنا نعلم !!
    " لا إله الا انت سبحانك إني كنت من الظالمين "





  6. #6
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة WASSSIM معاينة الرد
    تفضل الشرح
    بالاول اضغط ع رقم 3 في الكيبورد
    اذا لسه موجود المشكل اتبع خطورات الصور


    كلما راح تضغط ع رقم 1 راح يرجع نفس المشكل
    و انت ارجع مجددا اعمل نفس الخطوة الي عملتك اياه
    وفقك لله يا باشا
    الحل ده عشان يظبط شكل ال trim في ال viewport وليس في الندر

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة noxco معاينة الرد
    هذا موضوع nurbs render tessellation و ليس فقط عملية تحسين العرض من خلال viewports
    و للحصول على جودة عالية للرندر في هذه الحالة :
    1- يمكنك اضافة surface approximation من ال mental ray approximation editor
    2- و اذا تستخدم maya software للرندر :
    render/set nurbs tessellation للاسطح المختارة و يمكنك التعديل من خلال ال curvature tolerance
    دعنا نعلم !!

    بالظبط ... كلام سليم ...
    بس احب اضيف كمان حاجة ... انك ممكن تعمل الكلام ده من ال attribute editor
    في ال tab بتاعت ال shape ... هتلاقي folder اسمة tessellation
    جواه ممكن تظبط الكلام ده ((طبع فقط في حالة ال software render ))
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  7. #7
    3D ARTIST
    صور رمزية WASSSIM
    تاريخ التسجيل
    Jul 2009
    المنطقة
    Maroc - Agadir
    العمر
    22
    ردود
    3,080
    مشكووور شباب
    و الله ما انتبهت للصورة بتاع الريندر
    انتبهت الى صورة الي في الفيوبورت
    ع فكرة و على ما اتذكر لو تابع الاخ الدرس الى الاخر سوف يعمل صاحب الدرس طريقة تحسين الامر في الريندر
    هذا على ما اتذكره
    موفقين باذن الله

    2D , 3D cHAraCTeR dEsIGn + 3D M0DeLeR

  8. #8
    عضو نشيط
    صور رمزية fx monde
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المنطقة
    المغرب ـــــــــ الرباط
    ردود
    443
    salam khoya wassime ina cours hada ligalt lihe
    ع فكرة و على ما اتذكر لو تابع الاخ الدرس الى الاخر سوف يعمل صاحب الدرس طريقة تحسين الامر في الريندر
    هذا على ما اتذكره
    سبحــــان اللـه والحمد لله ولا إله إلا اللـه و اللـه أكبر
    My blogpot
    www.essofi-computergraphic.blogspot.com

  9. #9
    شكرا جزيلا يا اخواني وربنا يزيدكم علما

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل