موضوع: استفسار من الاخوة العاملين في هذا المجال

ردود: 9 | زيارات: 790

استفسار من الاخوة العاملين في هذا المجال

استفسار من الاخوة العاملين في هذا المجال

ما هو متوسط المرتبات الخاصة بالمصممين في المنطقة العربية؟؟؟ وكيف تحدد هذه المرتبات؟

وبالنسبة للذين يعملون freelance كيف يتم تحديد اجورهم ؟

وشكرا لكم

ايه يا جماعة الارزاق بيد الله
    ما في حد عايز يقول ؟

عضو متميز
    ردود
    1,664
    والله انا مش شغال ومش عارف اى حاجة عن موضوع الفرى لانس دة عشنا كدة دخلت ومارديتش ولكن ماتزعلش من قلة الرد لأن دة الغالب فى المواضيع الخاصة بالكلام دة

السلام عليكم .....

اخونا توكسيك معاه حق ....... انا كمان مش شغال .... فمعرفش.......

بس استنى على بكرة .......و ان شاء الله حد هيرد عليك

و بالنسبة لل freelance ..........
    ده على حسب خبرتك فى الشغل ......... و الrating بتاعك ...... و سرعتك و المشاريع الناجحة اللى انت عملتها و فى وقت قد ايه ........

و لذلك فيه ساعات مجموعات بتشتغل بنفس الاسم ........عشان تعلى الاجور ...........

و انا كمان عايز اعرف
    الحمد لله رب العالمين

عضو متميز
    صور رمزية keycoo
    المنطقة
    في مكان ما
    ردود
    1,754
    هل تقصد اخي ببرنامج المايا .. والا بشكل عام يعني البرامج كلها .. وهل تقصد مودلينغ والا اضاءة والا تحريك ... هناك خصائص معينة .. فيختلف راتب المخرج عن راتب المصمم ... فيجب ان تحدد حتى يكون مفهوما لباقي الاخوة

عضو متميز
    صور رمزية ALIHAGAG
    المنطقة
    مصر - المنوفيه
    ردود
    1,316
    ان كنت غافلا يأتيك بالارزاق من حيث لاتدرى فكيف تخاف الفقر والله رازق فقد رزق الطير والحوت فى البحر ومن ظن ان

الرزق يأتى بقوة ما اكل العصفور شيئا مع النسر فاذهب عنك الدنيا فأنك لاتدرى فمن عاش الفا والفين فلابد من يوم يسير

الـــــــى الــــقـــــبـــر
    رَبّنَآ آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْت وَاتَّبَعْنَا الرَّسُول فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

لا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلى العظيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قرات موضوع جميل في احد المنتديات الطبية قام بعملة مجموعة من الصيادلة كدراسة لاجور الصيادلة في في الوطن العربي
    ويتم تحديد اقل راتب يمكن القبول به في كل دولة عربية واعلي الرواتب والمتوسطات
    كان الهدف من الموضوع توعية الاطباء الجدد (خاصة في حالة السفر) بمتوسطات المرتبات حتي لايقبلوا باقل من ذلك او يقعوا فريسة لبعض الظالمين الموضوع حتي يكون موضوعي كان يشارك فيه اطباء و اعضاء من النقابة وممثلين للشركات حتي يكون التقرير موضوعي.
    المهم عجبتني الفكرة ولم اجد مثل هذا الموضوع في مجال ال graphic design بكل انواعه
    وكان هذا الاعالم غامض لان في بعض الناس تعتقد ان هذا المجال فيه مرتبات خيالية وانا نفسي رايت بعض الناس يعملوا في هذا المجال للاسف برواتب زهيدة رغم موهبتهم ولكنههم لم يكونوا يعلموا ماهو الحد الذي لايمكن القبول به.

انا مبتدئ في المجال واريد ان اعرف علي الاقل ما هو اقل شئ اقبل به خاصة اني سوف اعمل الثري دي عموما في شركة دعاية وعلان صغيرة في السعودية؟؟؟؟

وارجو ان تفيدوني!!!!! ولكم الشكر

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل