Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Hummer أتمنى الرد والمشاركة وليس الإكتفاء بالمشاهدة ...

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Hummer أتمنى الرد والمشاركة وليس الإكتفاء بالمشاهدة ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ده تانى موضوع ليا فى المنتدى .. اتمنى من حضراتكم النقد البناء كالموضوع السابق
    التصميم عباره عن سيارة هامر وجدت دروس لها هنا على الموقع للأستاذ Bader Alsadoon بشكره جداً على الدروس والبلوبرينت.. وبجد استفدت من شرحه المميز..

البرامج المستخدمة : 3Ds max 2009 -- Mental Ray

دى ثالث عربية اصممها وأتمنى نقد بناء من الجميع بإذن الله ..
    بالنسبه للزجاج انا عملته غير شفاف عشان معرفش ازاى اصمم العربيه من الداخل ... و كنت عاوز استخدم تقنيه الHDRI بس معرفتش اطبقها كويس ياريت لو فى دروس ليها حد يدلنى ..

أرجو المشاركة والرد وليس الاكتفاء بالمشاهده .........
    أخوكم / سمير
    " Hope Is a Good Thing, Maybe the Best of Things, and No Good Thing Ever Dies "

My facebook

اخي الكريم احب ان ارد على عمل حضرتك فأنا من محبي وعاشقي تصميم السيارات بدايه العمل جمييل جدا لكن لي ملاحظات لكي ترتقي بعملك الى مستويات اعلى ان شاء الله وهي ان عليك الاهتمام بالخامات كثيرا لان خامات السياره تحتاج الى عمل اكثر من ناحيه خامة السياره وخامة الزجاج والاطارات والجنط وايضا الاهتمام بالبيئه المحيطه بالعمل وايضا الاضاءه فالعمل يفتقر الى الظل وشكرا لك ولعملك حبيبي ودمت بألف خير.
    3D-GEARS

استاذ محمدالكردي بشكرك جداً على رد حضرتك ويارب تنورنى دايماً وتفيدنى بخبراتك
      بس بالنسبه للمودلينج كويس كده ولا فيه مشاكل ... انا عارف ان فى مشاكل فى الاضاءه والخامات والبيئة بس ما باليد حيله
      بشكر حضرتك مرة تانيه ... وياريت الناس ترد عشان استفيد من خبراتهم بردوا
      انا مستغرب ودى مش اول مرة مفيش اى ردود من الاعضاء مش معايا انا بس مع ناس كتير ...!!
      بأمل انى اشوف ردود من الاعضاء

My facebook

فين الردود يا اهل المنابر .....
        لا إله إلا الله
        من لا يخطئ لا يتعلم و رحم الله عبداً أهدى لي عيوبي

My facebook

اخي الكريم بالنسبه للمودلينغ جميل جدا لكن يحتاج الى سموث اكثر اولا اعمل سموث وبعدين اعمل ميش سموث حتى يعطي تكور اكثر وينقي البدن وبالنسبه للخامات فيااخي في المنتل راي كثير من الخامات مثل الميتاليك الخاص بطلاء السياره وعندك الربر او المطاط للايطارات وعندك النيكل والكروم والميرر وايضا بالنسبه للاضاءه انه حأعطيك طريقه لاضاءه وهي الdaylight هذه افضل اضاءه فقط اذهب الى الyoutube واكتب YouTube - 3D Studio Max 2010 Tutorial - lighting _ render - Mental Ray_ Daylight system 1280x720 true HD وحمل الفيديو وشغلو وطبق الخطوات وان شاء الله توصل للشي الي تريده ومن الله التوفيق ولوعايز شي اخر فقط اسألني عن طريق الرسائل الخاصه ومن الله التوفيق.
          3D-GEARS

استاذ محمدالكردي انا مش عارف اقولك ايه لسانى عاجز عن الشكر
            بجد انت افضل انسان شوفته فى المنتدى هنا ربنا يكتر من أمثالك
            ده شرف ليا اكون على تواصل مع حضرتك .. تحياتى لك
            أخوك / سمير

My facebook

تم تحميل الدرس وبإذن الله هطبقه قريباً
              التعديل الأخير تم بواسطة samiral010; 07 / 07 / 2010, 09:22 AM.

My facebook

بدايه موفقه يا اخى وان شاء الله توصل لمستوى احسن لان تصميم السيارات من التصميمات الصعبه فى مجال ال ثرى دى وربنا يوفقك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم
                  sameral 01 والله بداية موفقة انا مثلك مبتدا في الماكس وبصمم سيارة همرزيك بس شوية تختلف يعني هية حربية
                  ممكن تشوف الصورة بتاع الهمر وتنقد العمل http://www.maxforums.net/showthread.php?t=178962

ارجوك اريد هذا الدرس للأستاذ Bader Alsadoon ممكن ترد وتكتب رابط الدرس ارجوك ساعدني انا اريد ان اصنع نفس خامت سيارتك تكون عاكسة للمحيط هل هية hdri يعني هيدرا لو اي خامة وشكرا

المشاركة الأصلية بواسطة فارس جبالى مشاهدة المشاركة
                    بدايه موفقه يا اخى وان شاء الله توصل لمستوى احسن لان تصميم السيارات من التصميمات الصعبه فى مجال ال ثرى دى وربنا يوفقك
                    شكرا لرد حضرتك ربنا يكرمك انت كمان

المشاركة الأصلية بواسطة omar_12 مشاهدة المشاركة
                    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم
                    sameral 01 والله بداية موفقة انا مثلك مبتدا في الماكس وبصمم سيارة همرزيك بس شوية تختلف يعني هية حربية
                    ممكن تشوف الصورة بتاع الهمر وتنقد العمل http://www.maxforums.net/showthread.php?t=178962

ارجوك اريد هذا الدرس للأستاذ Bader Alsadoon ممكن ترد وتكتب رابط الدرس ارجوك ساعدني انا اريد ان اصنع نفس خامت سيارتك تكون عاكسة للمحيط هل هية hdri يعني هيدرا لو اي خامة وشكرا
                    شكرا لردك الجميل ...
                    بالنسبه لدرس الاستاذ بدر ده رابط ليه
                    http://www.pros3d.com/articles.php?action=show&id=356
                    بس دى عباره عن مجموعه دروس غير مكتمله للهامر لأن الاستاذ بدر لم يكملها حتى الآن ..
                    عباره عن دروس للمودلينج فقط لبداية رسم الهامر ... انا استفدت منها فى عمل المودلينح والفتحات فى السياره ولكنى أكملك التصميم بمفردى "" يعنى مش هتلاقى فى الدروس دى الخامات والاضاءه ... المودلينج فقط وليس كاملاً ""
                    بالنسبه للخامات استخدمت الMental ray .. هتلاقيها دروس ليها فى اليوتيوب

My facebook

المودلينج جييييد لكن تحتاج لكثييير من تعلم الخامات والإضاء أنصحك بمقبس الفيراي للإضاء
                      مقبس الفيراي سهل تتوفر له دروس أكثر من باقي المقابس
                      وهذه الدروس قد تشجعك على إستخدام مقبس الفيراي:
                      http://www.pros3d.com/articles.php?a...articles&id=26
                      ((رحلة الأف ميل تبدأ بخطوة))
                      ____

" النت هو المنابر "
                      أخوكم:فارس الفايز

أخي لماذا تقول ما باليد حيلة أخي أنت تستخدم مقبس المنتل راي هذه دروس للإضاء في المنتل راي:
                        http://www.pros3d.com/articles.php?a...articles&id=28

وهذه دروس للخامات أيضاً:
                        http://www.pros3d.com/articles.php?a...articles&id=42

أيضا دروس الماكس متوفرة في موقع أخينا الحسني جعلة الله في جنة الفردوس وأطال بعمرة:
                        www.pros3d.com
                        ((رحلة الأف ميل تبدأ بخطوة))
                        ____

" النت هو المنابر "
                        أخوكم:فارس الفايز

لن أزيد على ما قاله مهندس ماكس
                          بالتوفيق

بالمناسبة المودلنج جميل جدا جدا
                          عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
                          1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                          2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                          3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                          4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
                          5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

المشاركة الأصلية بواسطة مهندس ماكس مشاهدة المشاركة
                            المودلينج جييييد لكن تحتاج لكثييير من تعلم الخامات والإضاء أنصحك بمقبس الفيراي للإضاء
                            مقبس الفيراي سهل تتوفر له دروس أكثر من باقي المقابس
                            وهذه الدروس قد تشجعك على إستخدام مقبس الفيراي:
                            http://www.pros3d.com/articles.php?a...articles&id=26

أولاً بشكر حضرتك على الرد والاهتمام ..
                            بالنسبه للفيراى انا معرفش عنه حاجة لسه .. واللى اعرفه انه بياخد وقت كبير فى الريندر ... قولت استخدم المنتل راى ناس نصحونى بيه دلوقتى زى استاذ محمد الكردى عشان فيه خامات جاهزه وبيدى نتائج كويسه

أخي لماذا تقول ما باليد حيلة أخي أنت تستخدم مقبس المنتل راي هذه دروس للإضاء في المنتل راي:
                            http://www.pros3d.com/articles.php?a...articles&id=28

وهذه دروس للخامات أيضاً:
                            http://www.pros3d.com/articles.php?a...articles&id=42

أيضا دروس الماكس متوفرة في موقع أخينا الحسني جعلة الله في جنة الفردوس وأطال بعمرة:

www.pros3d.com

بشكرك جداً على المساعدة وأتمنى يكون ده سمه من سامات المنتدى .. ويكون فيه تعاون بين الناس
                            وبشكر حضرتك على الدروس وبإذن الله هحاول اعمل ريندر تانى

المشاركة الأصلية بواسطة zoomcroom مشاهدة المشاركة
                            لن أزيد على ما قاله مهندس ماكس
                            بالتوفيق

بالمناسبة المودلنج جميل جدا جدا

ربنا يكرمك شكراً لمرورك

My facebook

samiral010

عارف يا صديقي بجد انا فخور بك ... مع العلم اني لم اقم بتكمله الدروس .. لكني اعجبت بك .... و صدقني بسببك سوف يتم تكمله الدروس في الايام القليله المقبله ...

شكرا لك يا صديقي ..
                              اخوكم بــــــدر الســـــــعـــــدون ...

[/
                              دروس المرحوم احمد .. رحمه الله

facebook

يعمل...
                              X