موضوع: اجابة مجموعة اسئله هامه ..

ردود: 9 | زيارات: 921
  1. #1

    اجابة مجموعة اسئله هامه ..

    جائني سؤال جميل علي الخاص واحببت ان يراه الاعضاء ...


    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Rambo86s
    السلام عليكم ورحمة الله ازيك يا باشمهندس مصطفى انا عارف انى متقل على حضرتك جدا بس لى بعض الاسئلة التافه انا عارف بس ارجوك سمحنى على نوعية الاسئلة دى
    1: لو انا عامل نسخ من نوع reference عايز ازاى اتعامل معاها بتظهر فى الشكل المنسوخ من قائمة modify بصورة غريبة ممكن حضرتك توضحا لى بس انا عارف ايه الفرق بينها وبين النوع copy and instance بس مش عارف اطبقها على المكس
    2: لما باجى اختار نوع الريندر فى حاجتين غير المنتال راى والفى راى والسكانلاين حاجة اسمهاquick sliver hardware renderer
    Vue file render وهل له علاقة ببرنامج vue بتاع المناظر الطبيعية
    3- ما هو تفسير العملى للlight shader and photon emitter shader
    4-هل ممكن اتحكم فى ابعاد gird الواحد هو standard 2.54 هل ممكن اغيره

    سؤال جديد
    ما هو الفرق بين collapse and weld داخل البولى مع ان الاثنين يقوموا بنفس الوظيفة
    والسؤال الثانى :
    ازاى احافظ على الاعدادات الخاصة بى داخل المكس مثلا لو عايز اضبط unit setup ومتتغريشى معايا تانى اعمل ايه ؟؟

    السلام عليكم ..
    السؤال الاول
    النسخ من نوع reference هو عباره عن copy and instance مع بعض ..
    تلاحظ وجود فاصل لونه رمادي اعلي الجسم ال reference..
    انشيء Cylinder
    اعمل النسخ reference
    ان طبقت مثلا Bend عليه وانت علي الخط الرمادي سيكون مطبق عليه فقط وسيظهر اعلي الخط الرمادي . ولن يتاثر به النسخه الاصليه .
    وان طبقت Bend علي الخط الرمادي سيكون instance مع الجسم الاصلي ..

    السؤال الثاني
    quick sliver hardware يبدوا انك غير متابع للجديد في النسخه الاخيرة .
    هو نوع جديد من الرندر اسرع بكثيير ويستخدم اثاء العمل علي الملف لعمل رندر اسرع ويستخدم امكانيات الجهاز في هذا وذلك قبل الشروع في الردنر النهائي باستخدام المنتار راي ..

    االسؤال الثالث
    ال Vue file render ليس له علاقه ببرنامج ال Vue.. هو يعمل ملف يمكنك فتحه علي ال wordbad
    ويحتوي علي بيانات كثيره مرتبه لكل فريم بالترتيب وبيانات واحداثيات الحركه للعناصر
    مثال للرندر مشهد يحتوي علي sphere متحرك واضاءه متحركه و ارضيه ثابته والحركه في 12 فيرم ..
    هذه هي البياتات التي ستجدها في الملف (بالطبع لن تجد اي صور - صورة واحد سوداء)
    frame 0
    transform "Sphere001" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 -20.3138 -1.8766 0
    light "Omni001" -63.4879 -98.0507 39.185 1 1 1 1
    transform "Plane001" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 -26.1443 5.8534 -33.4244
    camera -217.6259 -195.9651 131.1689 -156.3887 -134.7279 81.1689 0 53.3333

    frame 1
    transform "Sphere001" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 -21.3518 -1.8766 0
    light "Omni001" -64.8729 -98.0507 39.185 1 1 1 1
    transform "Plane001" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 -26.1443 5.8534 -33.4244
    camera -217.6259 -195.9651 131.1689 -156.3887 -134.7279 81.1689 0 53.3333

    frame 2
    transform "Sphere001" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 -24.1692 -1.8766 0
    light "Omni001" -68.632 -98.0507 39.185 1 1 1 1
    transform "Plane001" 1 0 0 0 1 0 0 0 1 -26.1443 5.8534 -33.4244
    camera -217.6259 -195.9651 131.1689 -156.3887 -134.7279 81.1689 0 53.3333
    وهكذا الي اخر فريم ..

    السؤال الرابع
    light shader and photon emitter shader
    اولا ال photon هو وحدات الضوء المنبعثه من المصدر والمرده من العناصر علي بعضها
    ثانيا ال shader هو كيفيه معالجة الجسم للضوء حتي يبدوا مثلا كالمعدن .(how a surface responds to light)
    اما ال photon emitter shader فلا يوجد في الماكس ويتم اضافته من خلال جلبه ووضعه في البرنامج او بالكود ..

    السؤال الخامس
    ال gird نعم يمكن تغييره كما تفضل .. ومن نفس القائمه Home Grid panel --Grid spacing

    واكرر شكري لاسئلتك الجميله

    اجابة السؤال الجيديد

    الفرق بين collapse and weld
    كلاهما يقوم بدمج او اتحاد او لحم ولكن
    ال weld علي مستوي ال vertex
    اما ال collapse فهي علي مستوي ال polygon و edeg و ال vertex

    اما ال unit setup فيتم ضبطها مرة فقط وان احببت تغييرها غيرها والمفروض انها تبقي علي اخر وضع تم تعديله ..
    أخر تعديل بواسطة أ.مصطفي عزازي في 26 / 07 / 2010 الساعة 02:08 AM السبب: اضافة اجابه لسؤال جديد
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي




  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية yaman
    تاريخ التسجيل
    Nov 2005
    المنطقة
    Big Syria
    العمر
    33
    ردود
    2,860
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة





    [COLOR=SandyBrown
    السؤال الثاني[/COLOR]
    quick sliver hardware يبدوا انك غير متابع للجديد في النسخه الاخيرة .
    هو نوع جديد من الرندر اسرع بكثيير ويستخدم اثاء العمل علي الملف لعمل رندر اسرع ويستخدم امكانيات الجهاز في هذا وذلك قبل الشروع في الردنر النهائي باستخدام المنتار راي ..
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=175380&page=2
    الرد رقم 25

  3. #3
    عزيزي yaman
    شكرا علي التوضيح
    تقصد 25-26 ايضا
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي



  4. #4
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    السلام عليكم
    منور يا أستاذ مصطفى .. وحشتنا والله
    ربنا يبارك فيك
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  5. #5
    كنت ابحث عن اجابة للسؤال الاول منذ زمن وها قد وجدته الان ... جزاك الله خيرا
    اما باقي الاسئلة لم استطع ان افهم شيئا منها
    وفقك الله يا استاذ مصطفى


    5D designer

  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية Rambo86s
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المنطقة
    Egypt, Alexandria
    ردود
    326
    شكرا لك استاذى الفاضل وفهمت اجابتك على اسئلتى ولكنى لم استوعب photon emitter shader

  7. #7

  8. #8
    عزيزي Rambo86s

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Rambo86s معاينة الرد
    شكرا لك استاذى الفاضل وفهمت اجابتك على اسئلتى ولكنى لم استوعب photon emitter shader

    photon emitter shader
    لو ترجمتها تفهماه ...
    نوع ال شيدر الصادر من مصدر الضوء (وحدة الاضاءة) او بمعني اخر اضافة تاثيير effect معين للضوء المنبعث من المصدر.
    للاستعلام والالتحاق بالدورات
    0169776226
    http://www.moustafaazzazy.com/
    **قيمة الانسان هي ما اضافه للحياه بين ميلاده و موته**
    " منقول"
    مصطفي عزازي



  9. #9
    عضو نشيط
    صور رمزية Rambo86s
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المنطقة
    Egypt, Alexandria
    ردود
    326
    سؤال كمان استاذى ازاى احافظ على الاعدادات الخاصة بى داخل المكس مثلا لو عايز اضبط unit setup ومتتغريشى معايا تانى اعمل ايه ؟؟

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل