موضوع: ممكن تساعدونى فى الإختيار

ردود: 18 | زيارات: 847
  1. #1
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964

    ممكن تساعدونى فى الإختيار

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    أرجوكم إحترت في إختيار الألوان.. ممكن تساعدونى؟
    إكتبوا رقم الصورة اللى تعجبكم وبس
    واللى عنده اقتراحات يقول عشان اوصل لنتيجة
    عشان زهئت

    الصورة 1

    الصورة 2

    الصورة 3

    الصورة 4
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .


  2. #2
    عضو نشيط
    صور رمزية Ezzat.3d
    تاريخ التسجيل
    Jun 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    660
    نمبر وااااان :d احلى واحد


    (( والذين امنوا تطمئن قلوبهم بذكر الله الا بذكر الله تطمئن القلوب ))

    Ezzzzat 2 Ezzat.3d
    --------
    Our group on facebook
    3Ds Max Learning
    Join Us
    -------
    دروسى انا و Aracafe ..
    ..:: دروس متجدده :: Aracafe::Ezzzzat::..
    ---------
    للتواصل :-
    Ezzat_Mamdouh@hotmail.com
    Ezzat_Mamdouh@yahoo.com

  3. #3
    المشكلة ليست في ألوان العناصر
    المشكلة فقط في اختيار الخلفية

    لن أختار اي واحدة
    في نظري غير لون الخلفية لنفس الشكل عدة مرات واختار بنفسك

  4. #4
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ezzzzat معاينة الرد
    نمبر وااااان :d احلى واحد
    شكرا يا عزت
    بس تعالى نفهم وجهة نظر الأستاذ الكبير محمد العماري

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة محمد العماري معاينة الرد
    المشكلة ليست في ألوان العناصر
    المشكلة فقط في اختيار الخلفية

    لن أختار اي واحدة
    في نظري غير لون الخلفية لنفس الشكل عدة مرات واختار بنفسك
    أستاذ محمد طبعا أسعدنى مرورك كثيراً
    وهذا شرف لي
    بالنسبة لكلامك لم افهم وجهة نظرك
    هل تقصد أن أحدد لون خلفية .. مهما كان ألوان العناصر؟
    فلنفترض أننى حددت اللون اللبني أو الأصفر .. هل هو جيد أم ماذا ؟
    أنا حاولت محاولات كتير فى تغيير لون الخلفية
    جربت الرصاصى وجربت الأحمر وجربت اللبني وجربت الأصفر

    لكن المشكلة أننى أصلا ضعيف منذ أن كنت صغير في الإحساس باللون .. لا أستطيع تذوقها
    ولهذا عرضت عليكم حتى تختاروا معى أو تقترحوا علي
    لكن والله جربت.. والتجربة مسببتليش غير الحيرة الزايدة
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  5. #5
    عضو نشيط
    صور رمزية FunCtiOn
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المنطقة
    MaRoc
    ردود
    595
    ارشح الثانية
    لي سؤال لماذا تسمون اللون الازرق الباهت في مصر لبني مع ان اللبني اول ما يتبادر للذهن انه الابيض
    لون اللبن ابيض

    يقول الله عز وجل: من ذكرني في نفسه ذكرته في نفسي، ومن ذكرني في ملأ ذكرته في ملأ خير منه، ومن تقرب إلي شبراً تقربت منه ذراعاً، ومن تقرب مني ذراعاً تقربت منه باعاً، ومن أتاني يمشي أتيته هرولة.

  6. #6
    الـــــــــصوره 2
    سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

    Blender+Gimp

  7. #7
    اشكرك وانا سعيد بالمشاركة وأتمنى أن أفيد

    أفضل تصاميمك 1 و 4
    ____________

    لمادا؟؟
    لأن الخلفية لونها مختلف عن ألوان العناصر وبالتالي يوجد بها تباين ووضوح
    __________
    بالعكس مثلا اللون الاصفر في خلفية العمل الثالث ضاعت معه قاعدة التصميم. الا ان كان هدفك ان تثير الانتباه اكثر على الاسم

  8. #8
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة function معاينة الرد
    ارشح الثانية
    لي سؤال لماذا تسمون اللون الازرق الباهت في مصر لبني مع ان اللبني اول ما يتبادر للذهن انه الابيض
    لون اللبن ابيض
    شكرا أخي لمرورك الكريم
    بالنسبة للتسمية فلا أعلم السبب صراحة
    وهذا السؤال راودنى كثيرا ولم أجد له إجابة

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة أبوشافي معاينة الرد
    الـــــــــصوره 2
    جزاك الله خيرا
    شكرا اخى للمساعدة

    -------------
    وفى إنتظار أكبر عدد من الأراء
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  9. #9
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة محمد العماري معاينة الرد
    اشكرك وانا سعيد بالمشاركة وأتمنى أن أفيد

    أفضل تصاميمك 1 و 4
    ____________

    لمادا؟؟
    لأن الخلفية لونها مختلف عن ألوان العناصر وبالتالي يوجد بها تباين ووضوح
    __________
    بالعكس مثلا اللون الاصفر في خلفية العمل الثالث ضاعت معه قاعدة التصميم. الا ان كان هدفك ان تثير الانتباه اكثر على الاسم
    الآن وضحت الرؤية
    فهمت المقصود أخى الكريم
    وفعلا الموضوع نور بوجودك

    وما أجمل أن تكون النصيحة مع توضيح السبب
    وكما يقول المثل الصينى :
    لاتعطينى سمكة ... و لكن علمنى كيف أصطاد
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  10. #10
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    هلا وغلا عمى
    شلونك وشعلومك وشخبارك

    الوانك فاقعه قوى يابنى خليك مودرن شويه هفضل اقولك انك عايش من زمان لحد امتى
    بلاش التباين اوى فى الالوان وركز على لونين هاديين كده مع بعضهم واستفيد من لوجوهات تانيه
    وان شاء الله تطلع حاجه جميله
    اما بالنسبه للون اللبنى فياما سألنا السؤال ده واحنا صغيرين ههههههههه بس ماحدش جاوبنا بصراحه عامة انا مابقلشى عليه لبنى خالص انا بقول ساماوى
    جرب يابو حميد تعمل توافق لونى مثلا البرتقالى مع الابيض السماوى مع الابيض او الرمادى الاحمر القاتم مع الكحلى القاتم
    كده يعنى وشوف واتفرج على اعمال شيك واقتبس

    وهاتلى السمكه انا ياعم ومالكشى دعوه انا مش عاوز اصطاد ههههه

  11. #11
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    هلا وغلا عمى
    شلونك وشعلومك وشخبارك

    الوانك فاقعه قوى يابنى خليك مودرن شويه هفضل اقولك انك عايش من زمان لحد امتى
    بلاش التباين اوى فى الالوان وركز على لونين هاديين كده مع بعضهم واستفيد من لوجوهات تانيه
    وان شاء الله تطلع حاجه جميله
    اما بالنسبه للون اللبنى فياما سألنا السؤال ده واحنا صغيرين ههههههههه بس ماحدش جاوبنا بصراحه عامة انا مابقلشى عليه لبنى خالص انا بقول ساماوى
    جرب يابو حميد تعمل توافق لونى مثلا البرتقالى مع الابيض السماوى مع الابيض او الرمادى الاحمر القاتم مع الكحلى القاتم
    كده يعنى وشوف واتفرج على اعمال شيك واقتبس

    وهاتلى السمكه انا ياعم ومالكشى دعوه انا مش عاوز اصطاد ههههه
    الحمد لله .. حبيب قلبى وصل
    ازيك يا كبير

    بص يا معلم انا الأنيميشن اللى انا عامله مينفعش فيه ألوان هادية أبدا
    لازم ألوان زي اللي أنت شايفها دي

    مش أنت شفت الأنيميشن.. بالله عليك ده ينفع معاه ألوان هادية؟
    أقولك على حاجة أنا هبقا أعمل إتنين ريندر واحد ألوان فاقعة والتانى ألوان هادية

    عموما هجرب الألوان اللى أنت قلتها وهوريهالك برده
    أدينى بجرب
    وبعد كده أنت مقلتليش قبل كده أنك بنحب السمك
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية losevar21
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المنطقة
    مصـــ ام الدنيا ـــــــــــر
    العمر
    30
    ردود
    1,001

    Talking للاسف صاحبى وبحبه .......

    بص يعم زووووم بقة من الاخر انا معرفكش ....... بس غصب عنى لازم لازم اجى اخدم عشان صاحبى اللى جايبنى ورا وهو عارف نفسه ........ المنوفى الأصيل بتاع السمك

    بص ياباشا انا رأئى الموديلينج بتاع اللوجو جميل بس الماتيرل مش مظبوطة معاه فى المووووود خالص .....

    ومبدئيا عايزين نعرف لو دى شغلانة مهمة يبقى قول لنا أنما لو نحتاية قوام قوام قول لنا برضو

    وتلخيصا بقة عشان مش هقعد اقوك الالوان ومش الالوان وايه اللى يمشى مع ايه قصة كبيرة وعايزة قعدة ......... وعشان انا ليا تعليق على الالوان بدرجاتها هظبطك واديك اصل القصة كلها

    http://colorschemedesigner.com/\

    دى عجلة الالوان تقدر تشوف من اوبشن عدد الالوان ممكن تحط كام لون مع بعض ويكونوا لايقين حتى ولو بعيد عن بعض ........ سر نجاح اى مصمم ذوقه فى الوانه انا مش بقولك استعملها علطول وأنما هى هتشرح
    انا عايز اقول ايه ( وكمان ذوقك فى الوانك فى اختيار اول لون يعبر عن الموضوع بتاعك والكلام اللى انت عايز تقوله أنما سيبها تختارلك هى الدرجات بتاعة اللون وباقى الالوان لو احترت بس ) ونورت (ومتنساش تدعى لى جوا المسجد الاقصى لما تخلص الموديلينج بتاعه )
    وقول لحبيبى يسامحنى لاحسن هو زعلان منى ومعرفش ليه ؟؟؟؟؟

    ومتنساش حاول تعود عينك تقرأ الالوان كويس وانت ورؤيتك الفنية أنما استخد الموقع ده لو احترت بس او كان التصميم معقد بالنسبة لك وعايز تفاصيل كتير والوان كتير .............. محمد مختار

    My Vimeo

    my FaceBook

    دروس الاخ العقرب77 رحمه الله


    خيركم من تعلم العلم وعلمه
    " هذه الجملة حكمة خالصة وليس لها علاقة باى احاديث شريفة "

    لو كان الرندر رجلا لقتلته

  13. #13
    Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    تاريخ التسجيل
    Nov 2007
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    العمر
    34
    ردود
    4,720
    فى حد جاب سيرتى وانت ساكت ياعم احمد
    انت يابنى يابتاع القصر الرياسى بلاش اتصل بالجماعه اللى انت عارفهم ييجوا يدمرولكم الدنيا
    منوفى وبتقولها ومش خايف دانت جنب القصر على طول ماشى ماشى انا هشوف الموضوع ده بعدين

    وبعدين ياعم احمد هو فى حد بيكره السمك ؟؟ لسه هتدينى السناره وتعلمنى الصيد هات السمك انت بس ومالكشى دعوه



    الجد بقى فعلا عندك حق فى ان الانميشن عاوز الوان فاقعه بس انت فاهم الموال غلط
    مش لازم الالوان تبقى كده علشان تبقى فاقعه
    انت لازم تغير الماتريال وتحط لمعان جامد وبيئه hdri والخلفيه خليها بيضا وفيها شغل خفيف انميشن بس اعمله فى الافتر بقى
    يلا سلام ياخويه هههههههه

  14. #14
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    الرد اللي كتبتهلكوا اتمسح
    المهم تسلموا على المرور
    ده فيديو بدقة قليلة عشان وقت الريندر

    عشان اللى يحب ينصحنى يتخيل الشكل المطلوب



    وأنا هجرب تانى تغيير الألوان لعل وعسى أطلع بنتيجة مقبولة
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  15. #15
    أحمد عادل
    صور رمزية zoomcroom
    تاريخ التسجيل
    Feb 2010
    المنطقة
    مصر
    ردود
    1,964
    حتى الفيديو حالف ما يظهر
    عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
    5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

  16. #16
    برأيي الصورة نمبر 4 اكتر وحدة اكابرية

  17. #17
    عضو نشيط
    صور رمزية Blue-M
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    المنطقة
    Iraq
    العمر
    23
    ردود
    678
    الصراحة ما راح اختار بس انصحك تركز على لون واحد بتدرجات مختلفة او لونين فقط مثل الابيض و البرتقالي او الازرق مع بعض الاسود في القاعدة

  18. #18
    رقم 1 هى الأفضل

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل