Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الدراما المصريه تدمر الحياة الزوجيه

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

والزمبابويوية
    وانت شفت دراما زمبابوية فين ؟

أعتقد إن دراما مشتقة من كلمة درام اللي بيطلقوا عليه في الإمارات صندوق الزبالة (أكرم الله القارئ والسامع)

- اوعى يكون حد هيزعل ويبعتلي رسالة خاصة -

هوا رد الأستاذ أكتوم أحسن رد في الموضوع واشتروا دماغكوا أي رد تاني يا إما هيدور حوالين رد الأستاذ أكتوم يا إما هيبقى رد كلام في كلام
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

حرام علينا شوية

يا جماعة من غير تعصب عشان كده حرام
      "" المسلم للمسلم كالبنيان المرصوص "

يعني يا جدعان مفيش فرق بين سعودي ولا مصري و لا جزائري وغيره كتير

عايزين نكون متحضرين شوية

يعني أنا بحب كل العرب والله بأمانة مع إن في حاجات بتحصل ملهاش لزمة في دول عربية

بس لازم نعديها شوية مش كده .. يعني لو عملت معايا حاجة الله يسامحك ..

بالنسبة للدراما المصرية بقى

والدراما الخليجية و السورية واللبنانية ..

إيه رأيك في مخ النسوان بتاعت العرب .. مهوي مش كده .. تحس إن مخهم تعبان ..

هاتلي راجل واحد بيقعد يستنى المسلسل بتاع الساعة 8 أو أي ميعاد تاني ..

هما بيلعبوا على النسوان بتوعنا .. عشان دول اللي هيسمعوا وهيا دي الشريحة المستهدفة بتاعتهم والإعلانات وغيره وغيره وغيره الكتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

عشان خلاص الرجالة معدوش بيشتروا ولا بيشوفوا الراجل مش فاضي يا إما في شغله يا إما وراه مصلحة بيقضيها في حتة تانية مش التليفزيون اللي مفيهوش حاجة غير الرغي والكلام الفارغ ...
      يعني اللي بيحصل ده بزنس
      والنساء نقاصات عقلاً ودين ..

أنا مش مع ردّك ده خالص يا محمود وفي مغلطات كتير في ردك ما عدا جزئية الراجل اللي مش فاضي دي عندك حق فيها
        (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

لا فعلا محمود عنده حق فى جزئية الستات دى
          فعلا بس مش لدرجة انهم بس اللى بيتابعوا ولكن هما النسبه الاكبر وبكتير
          بس انت شكلك مش متجوز لما تتجوز ياحوده ومراتك غصب عنك هتسمعك المسلسل وانت تبقى عاوز تشوف الماتش وغصب عنك هتسمع المسلسل العربى والا هتبقى ليله عجب
          ياإما تجيب تليفزيونين وتخلص هههههههههه

بس قصة ان النساء ناقصات عقل ودين اخى ده حديث وليه تفسير معين ماتهرجشى فى الدين

المشاركة الأصلية بواسطة محمود11511 مشاهدة المشاركة

عايزين نكون متحضرين شوية

هما بيلعبوا على النسوان بتوعنا .. عشان دول اللي هيسمعوا وهيا دي الشريحة المستهدفة بتاعتهم والإعلانات وغيره وغيره وغيره الكتيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير

عشان خلاص الرجالة معدوش بيشتروا ولا بيشوفوا الراجل مش فاضي يا إما في شغله يا إما وراه مصلحة بيقضيها في حتة تانية مش التليفزيون اللي مفيهوش حاجة غير الرغي والكلام الفارغ ...
            يعني اللي بيحصل ده بزنس

لو سمحت ما تعمم بكلامك لأني ما بتابع تلفزيون أصلا
            ومكبر خطك كتير......
            وعيب عليك تقول النساء نا قصات عقل ودين
            ما بدي ادخل بحوار ما اله نهاية معكم لكن احترمونا

عايزين نكون متحضرين شوية

يعني اللي بيحصل ده بزنس

لا حول ولا قوة ألا بالله
              تذكر أن من النساء أختك و أمك و زوجتك و أبنتك
              فهل هن ناقصات عقل مثلا ؟؟
              أقولك أن أختي طبيبة بشرية و هي تخصصها نفسية و عصبية و قمة في ثقافة لو أرسلنها من سيربح مليون ستربح مليونين كمان
              فحرام عليك و بلاش أفترى
              There’s a myth that time is money. In fact, time is more precious than money. It’s a nonrenewable resource. Once you’ve spent it, and if you’ve spent it badly, it’s gone forever.
              Neil Fiore

الحديث صحيح متفق عليه فى البخارى ومسلم
                الحديث : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "ما رأيت من ناقصات عقل ودين أغلب لذى لب منكن"

ولكن تفسيره ليس انه انقاص من شان المرأه فى المجتمع ولا اتهامها بفساد عقلها ودينها ولكن هو شرح لطبيعة المرأه عن الرجل من ناحية التكوين
                فطبيعة المرأه يغلب عليها العاطفه عن الرجل وهذا ليس عيباً ولكن ميزة تناسب مهمتها في الحياة, لأنه مفروض بطبيعتها أن تعطي الحنان أكثر,ومن التفكير العقلي أقل, إنها هي التي تحنو, وهي التي تمسح الدموع, وتصنع مكانها الابتسامة, وهي التي تمسح تعب اليوم وشقاءه عن زوجها وأولادها, ولا يتم هذا بالعقل ولكنه يتم بالعاطفة, إن هذا لا يعني طعناً في فكر المرأة وذكائها, ولكن يعني كشفاً عن طبيعتها.
                ودل على ذلك ان شهادة المرأه تعدل نصف شهادة الرجل كما فى القرآن الكريم
                اما عن الدين فايضا من رحمة الله على المرأه ان لها ظروف خاصه عن الرجل تحدث لها مما يؤدى الى تركها للصلوات والصيام جراء عن تلك العادات المستمره فى حياة المراه
                بالتالى هى تنقص فى دينها عن الرجل الذى لا يؤخره شىء عن العبادات

والرجاء من الشباب عدم التهور فى اصدار الافكار والاحكام يعنى واحد مغالى فى الامر لدرجة انه خلى المرأه ليس لها عقل ولا دين والتانى لغى الحديث اصلا ولم يعترف به او لم يعرف انه حديث صحيح اصلا
                طبعا انا مابتكلمشى على حد هنا انا كلامى عام علشان ماحدش يزعل

شكرا جزيلا أخي على التوضيح
                  بارك الله فيك وكثر من أمثالك

نحن لو حندخل بالحلال والحرام حنفتح باب واسع وكبير وسيضم كافه بلداننا العربيه
                    وبالنسبه للدراما العربيه كلها فانها لا تتماشى مع الاسلام فضهور القاصرات والمبرجات بات شيئ عادي جدا حتى اصبح من دونهم تكون الدراما غير مقبوله على المجتمع

وعلى هذا الاساس يجب ان لا ننسى ان تفوق ونجاح المسلسلات لا يقرره المخرج ولا الممثل اكثر من المشاهد
                    مثل المسلسلات التركيه والتي باتت تسطع في عالمنا العربي ان لم تتفوق على الدراما العربيه ككل

فاغلب المحطات الفضائيه التي تنشر الفساد مقبوله اكثر من الاخريات
                    فلهذا يقع اللوم على المؤسسات وعلى اصحاب السلطات بهذا الشان ليصل للمشاهد
                    مثلا وارجو ان لا يتغر الموضوع ارى الافلام والمسلسلات الايرانيه افضل وهي الوحيده التي تتماشى على الطريق الصحيح ولو كنا نختلف معهم عقائديا
                    ومن المهم ان نركز على هذه النقطه فما المانع من الامساك بالمؤسسات السنيمائيه بكل ما تنتج وان تجبر على التحول للطريق الصحيح
                    ..........
                    التعديل الأخير تم بواسطة ابوبدر; 18 / 07 / 2010, 02:46 PM.

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                      وانت شفت دراما زمبابوية فين ؟

أعتقد إن دراما مشتقة من كلمة درام اللي بيطلقوا عليه في الإمارات صندوق الزبالة (أكرم الله القارئ والسامع)

هههههه

هوه أحيانا تريد أن تنتقد سياسة بلد ما فتخاف أن يزعل أحد مواطنيها ... فنلقي بالحمل على زيمبابوي كونها بلد ديمقراطي وناسها طيبين ما بيزعلوش من حد

أما معنى الدراما <<< ههههههههههه أيضا

سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

انا عن نفسي بطلت اشاهد الدراما العربية من مدة طويلة لأنها لاتستحق المشاهدة، مستواها متدني جداً جداً.

المشاركة الأصلية بواسطة aktoom مشاهدة المشاركة
                          المحصلة أن الدراما هذه لا تبحث سوى عن المصاري ( الفلوس ) وبأي ثمن ...
                          و مين مش عايز المصارى يا استاذ أكتوم؟!
                          انا شخصيا بتعجبنى الدراما المصرية اكثر من غيرها.

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد عابد مشاهدة المشاركة
                            و مين مش عايز المصارى يا استاذ أكتوم؟!
                            انا شخصيا بتعجبنى الدراما المصرية اكثر من غيرها.
                            وأنا عايز مصاري بس بالحلال ... وليس بالعهر ( أكرمكم الله ) وإفساد الأذواق ... سأعترف لك بشيء ( لا تخبر أحدا ) ... تعجبني الدراما الإيرانية التي تتحدث عن مريم العذراء عليها السلام وسير الصالحين ... مع تحفظي على بعض الأمور .
                            سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم

لاريب أنّ الألم هو سائق انفعالاتي الفظّ ، وأنّ الأمل هو وسيلتي الدائمة لترويضه . لكن .. هل أكون بهذا قد لخّصت لك عملية الإبداع ؟

FACEBOOK

يعمل...
                            X