Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

كيفية تظبيط الانيميشن وتقليل وقت الرندر وتقليل عدد الفريمات

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• كيفية تظبيط الانيميشن وتقليل وقت الرندر وتقليل عدد الفريمات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا حاليا اتعلمت الانيميشن ولكن دائما في حاجة بتواجهني في عملية الرندر وهي اني سعات بحس ان المشهد دة لازم يكون بطئ شويا او يكون سريع شويا اوك طيب دلوقتي انا اعرف حلين يا اما ازود الساحة اللي بين مفاتيح الحركة وطبعا دة هيزود في وقت الرندر وعدد الفريمات ويا اما اقوم بعمل المشهد عادي وابطئة من خلال الافتر افيكت وطبعا دة في اوقات ممكن يبقى فيه اخطاء لانك تحس ان في تقطع في الحركة

ودلوقتي انا عاوز اظبط المشهد باقل عدد من الفريمات علشان اقدر اسرع الرندر لان الرندر بيتعبني جامد ممكن اخالي الجهاز مفتوح بالعشر سعات

واقربهم كنت شغال على مشهد لمدفع رمضان تقريبا اخد مني 1150 فريم وطبعا العدد الكبير تم رندرتة عن طريق الباسس ولكن بياخد وقت كبير جدا بقالي اربعة ايام بعمل رندر بمعد سبع سعات تقريبا في اليوم الواحد واخر رندر المفروض انه يكون انهاردة ولكن ي معملتوش علشان عاوز اضيف حاجة في المشهد

المهم يا رب الاقي عندكم افكار وطرق لتقليل الفريمات وتظبيط المشهد قدر الامكان

وربنا يوفنا جميعا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

ماتبصش لوقت الريندر انت مكن تعمل ريندر 24ساعة فى اليوم عادى جدا
    وعلى فكرة 9 ساعات مش حاجة لعمل متحرك

صح الرندر مش مهم فيه الوقت لان ممكن تعمل ؤيندر لمشهد ياخد ايام عادى
      الحمد لله رب العالمين

يا شباب انا عارف كل الكلام اللي انتم بتقولوة دة بس انا كنت بابحث عن طرق تخاليني اظبط المشهد كلة قبل الرندر النهائي ومزودش في عدد الفريمات

ارجو ان يكون سؤالي واضح

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

dear

what pass you use?
          حكمة هندية
          من أراد النجاح في هذا العالم
          عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
          النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

نصيحه ::::::

ضبط الrender بتاعك على 25 فريم فى الثانيه ok خلى مقاس الصوره pal 720*576

وكمان حاول تضبط سرعتك جوه المايا وخلى اللعب بالسرعه فى after effects فى حالات ضيقه جدا يعنى للضروره القصوى .. عشان ميحصلش أى تهتك فى الصوره ok ...

انا كنت جاوبتك قبل كده عن موضوع اللعب بالحركه فى after effects وده مش موضوعنا دلوقتى ...

عموما لو عاوز تعرف سرعة الحركه بتاعتك كويسه ولا لأ فى مايا ممكن تعمل palybalst من مايا وتشوف...

ولو عاوز تشوف test من الrender قلل الجوده جدا عشان الوقت طالما لسه الشغل مش final تمام ...

شوف إنت قلت انا مخرج passes .... يبقى أكيد إنت بتعمل render menal ray...

هقلك على الpasses إلى بتاخد وقت شويه عندك

occ خلى sampels 32 or 64 عشان كل لما ترفع الsampels هياخدوقت فى الrender

reflection إنت بتستعمل فى الpasses ده خامة إيه ???blin ولا mia

هل إنت مستخدم displacement ... حاول تظبط إعدادتها لانها ممكن تموت وقت الريندر

وهل التكتشر بتاعها هل هو مساحته عاليه أو تقيل أو كده (((نصيحه حاول لو أى أوبجكت بعيد عن الكاميرا متستخدمش فيه أى

تكتشر عالى الجوده أبدا لانها ملهاش لازمه أبدااااا إلا إنها بتموت الجهاز جداااااا...

شوف انا إديتك شويه حاجات ملخصه جداااا لموضوع الrender وتضبيطاته ..

وخلى بالك إستخدام passes ممكن يختصر وقت الrender بشكل كبيييييييييييييير بس المهم ازاى تتعامل مع الpasses

وتسال نفسك انا خرجت الpasses ده ليه وعشان إيه ...!!

ولو فى اى سؤال او اى شيئ مش مفهوم قلى ..

وبالتوفيق ..

عموما إنت لو بtest الشغل لسه قلل الجوده عشان وقت الريندر بتاعك

مشكور جدا استاذنا الغالي بونواف على المرور وبالسنبة للباسس اللي استخدمتها الامباينت اكلوجن والرفلكشن ولكني خرجت الرفلكش للارضية منفصل والرفلكشن اللي على التصميم نفسة منفصل

وخرجت باسس الديفيوس

بالمناسبة العمل من غير خامات خالص بالخاة العادية بتاعت الديفولت اللي هو لمبرت

مشكور جدا عزيزي bedotop على مرورك وعلى المعلومات الجامدة دي على فكرة انا قمت بعمل الاخراج والباسس على السوفت اميج ولكن عاوز معلومات عامة وان شاء الله اقدر اترجمها على السوفت اميج

وبالنسبة للخامة بتاعت الرفلكشن هي خامة مثل ال blin ولكن اسرع في الرندر وهي موجودة في السوفت اميج فقط على ما اعتقد

وربنا يوفقنا جميعا

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

مرحبا بك في عالم الإنيميشن دنجوان.

نصائحي لك:

1- اولا تأكد انك عند استخدام المايا تجعل نوع العرض ريال تايم.

2- تأكد من نوع الشاشة التي ستعرض عليها إن كانت بال او إنتي سي.

3- في المشاهد حاول قدر الإمكان وضع فريمين ثم مفتاح وهكذا للوضعيات الرئيسية.

4- قم بتنظيف الكيرفات في الجراف ايدتور من المفاتيح الزائدة وهكذا.

5- اطلع على المواضيع المثبتة في قسم الإنيميشن في المنتدى.
                مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

السلام عليكم ........ بالنسبة للتوقيت فقط و ليش تقليل عدد الفريمات .........

بعد ما تخلص الانيميشن بتاعك ........ و تظبط كيرفات المشهد ....... و تظبط الحركة تعمل time wrap تظبط بيها سرعة المشهد كده و تقدر تبطأ الحركة فى فريمات و تسرعها فى فريمات تانية .

يعمل...
                  X