Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

@@@@ @@@@ هاااااام جدا ارجو الكل يشارك مواصفات جهاز للأنيميشن + استفسار هام جدا جدا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• @@@@ @@@@ هاااااام جدا ارجو الكل يشارك مواصفات جهاز للأنيميشن + استفسار هام جدا جدا

تحيه للجميع ورجاء من الكل المشاركه خصوصا اليوم لانى على وشك عمل تحديث لجهازى

طبعا أستفساراتى ليست للريندر او اى شئ تانى
    اتكلم فقط عن الانيميشن خصوصا مشكله بطئ الحركه اثناء التحريك حيث انى أعانى من بطئ شديد فى العنصر حتى بدون عمل smoth للعنصر يكون بطيئ وطبعا يختلف تماما عن التوقيت الفعلى للانيميشن

ألسؤال الأول :
    فى الانيميشنوخصوصا مرحله التحريك المهم هنا كارت الرسوميات أم البروسيسور ؟؟؟؟
    ( اى لو امتلك بروسيسور جيد مع كارت داخلى مدمج ك hd 3200 مثلا فسأعانى من البطئ فى الحركه )

السؤال الثانى :
    هل المايا فعلا يستخدم كل الانويه بالمعالج اثناء العمل ؟؟؟
    ( خصوصا المعالجات الكواد كور الرباعيه )

السؤال الثالث :
    هل كلما زاد الكاش ميمورى فى البروسيسور زاد من السلاسه اثناء التحريك أم كلما زاد الباص او سرعه المعالج بالهيرتز أفضل ؟؟
    ( اى فعلا سأستفيد من بروسيسور بكاش 8 ميجا مثلا او 12 ميجا ؟؟ ام 4 ميجا كافى )

وأخيرا الى جهازه شغال تمام ( اى اثناء التحريك يتحرك العنصر بسهوله فى الريل تايم real time حتى مع الثموث ) ويكون بيتحرك بسهوله بدون مشكله البطء القاتله
    ياريت يكتب امكانيات جهازه ...

ارجو المشاركه من الجميييييييع للأفاده وشكرا .
    *.*..*.*.* Creative Artist \ Art Director *.*.**.*.**.

بالتوفيق عزيزي ،
    ان شاء الله نرى ردود الاخوة >>
    في طريق تعلم الماكس
    اللهم
    اشرح لي صدري كن عوني ويسر لي امري
    والله ولي التوفيق
    صفحتي
    DAligraphics

النظرة الأخرى~

كل هذه المشاهدات وبخل يرد علينا اى شخص ؟؟؟؟؟؟؟؟
      شكرا على التعاون والمشاركه
      ولا خير فى كاتم خبر

والله اخي موضوعك هام جداااااااااااااااااااااا جدا ونفسي احد يرد

مشرفي المايا حازم ياسر نزال ممكن يفيدوك ومجنون ريجنج
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

chokran akhy 3ala al'ifada
          الحمد لله على نعمة الإسلام
          الصحراء للأبد مغربية
          ASSAHARA FOR EVER MAGHRIBIYA

'طيب حتى الى دخل يطلب من الاخوان كمان ياريت يشارك بمواصفات جهازه عشان الناس تعرف ان الامكانيات دى غير جيده
            يا جمااااااااعه افيدو بعض وانفسكم

انا جربت الاجهزه التاليه
            amdفينوم رباعى النواع الأكس فور مش فينوم 2
            وبورده تجاريه رخيصه الثمن asrock
            وكارت فيجا مدمج

وكان الأداء وخصوصا فى وقت انشاء الكليب لمعاينه الانيميشن فى الوقت الفعلى كان سريع
            ولاكن أثناء التحريك نفسه وانا شغال على السين بطء شديد وانا مستغرب ليه

الكاش ميمورى 4 ميجا
            والرامات 2 جيجا

وجربت اكتر من جهاز فينوم x3 ونفس الوضع

intle دوال كور وأواءل الكور تو ديو كمان يعانو من نفس البطء الشديد

انا بس هاقدر افهم لو حد قالنا ان كارت الفيجا او الرسوميات عليه عامل كبير او لا يهم
            لان لو كارت الفيجا هو السبب يبقا معالجى الرباعى الانويه قوى والعيب فى الفيجا المدمجه ( رغم تشغيلها لكل الالعاب الحديثه ))

اريد توضيح يا شباب

حسب ما علمته هو أن دور كارت الشاشة تحمل العدد الكبير للبوليجون فى البرنامج و كذلك فتح النوافذ و فى الوقت الحالى أجد كثيرا من الناس لا يوصى بكروت إنفيديا بل كروت سفير هى الأفضل حاليا
              لو اردت شراء كارت فهناك أخ قد فتح موضوع عن إمكانيات الأجهزوة فى قسم الماكس و ماشاء الله يجيب كل الأسئلة المتعلقة بالإمكانيات
              أما البروسيسور فالعامل الرئيسى لسرعته هو حجم الكاشات و البروسيسور صاحب دور رئيسى فى كل شىء عموما لذلك ينبغى أن يكون قويا من ناحية الكاشات
              لا أعلم إذا كان المايا يستهلك الأنوية كلها أم لا لكنى اعمل على البلندر ببرسيسور كور 2 ديو و البرنامج يستخدم 50% فقط من البروسيسور أى نواة واحدة تقريبا

و كارت الشاشة فى المستقبل ستزداد أهميته نظرا لأن بعض الشركات تنوى التوجه لنظام الرندر بإستخدم GPU بدلا من CPU
              و الGPU هى graphic processing unit الموجودة داخل كروت الشاشة لأنها أسرع كثيرا من المعالج
              "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

المشكلة أولاً أن هذا المنبر مهجور تقريباً .... أنصحك بنقل الموضوع الى مكان آخر
                ومن أجل الأسئلة ... أنا أيضاً أحتاج للاجابة عليها !
                Freelancer
                Animation - Modeling
                https://www.behance.net/zaherolabi
                zaher.arts@gmail.com

البطى الشديد اثناء التحريك في الفيو بورت ناتج من الرامات تاكد من الباص بتعها
                  انصحك اثناء التحريك اخفاء السجمنت من علي الجسم و اظهاره فقط سموث
                  كرت الشاشه له دور كبير في اظهار تاثير الاضاءه و الشادو و الامبينت اكبوشن طبعا ده في الاصدارات الحديثه للماكس
                  البروسيسور له دور كبير في عمليه الرندر و الكاشات لها دور كبير في السرعه
                  المايا يعتمد علي كرت الشاشه و الماكس يعتمد علي الرامات
                  انصحك ببسوسيسور ci7
                  My Rigging & Scripting Showreel
                  ------------------------------------------
                  http://vimeo.com/25566765
                  http://vimeo.com/18839388
                  https://vimeo.com/44771388
                  https://vimeo.com/45134084

ارى في جهازك القديم انك اهملت كارت الشاشة
                    اشتري بوردة احترافية وكارت جيد لان الكارت مهم جدا في الفيوبورت
                    ياريت تكتب ميزانيتك ونساعد باللي نقدر عليه

البطء في الفيوبورت قد يكون له عدة اسباب
                      ممكن يكون الرام قليل
                      او كرت الشاشة ضعيف
                      بالنسبة للرام التأكد منها سهلة فقط اذهب لمدير المهام وفي حال شاهدت الرام ممتئلة عليك بزيادة الرام
                      بالنسبة لكرت الشاشة اعتقد ان كرت الشاشة hd 3200 غير كافي
                      لذلك إذا كنت تريد نصيحتي اشتري ماذربورد من فئة p55 وركب عليه كرتين او ثلاثة من الفئة المحترمة لشركة ati من 5700 وما فوق من شركة nvidia من gtx 270 وما فوق
                      حاول الحصول على برنامج gpu-z وقارن الفروق بين كروت الشاشة المتنوعة
                      المعالج ليس المسؤول المباشر عن الإظهار في الفيوبورت وتأثيره يعتبر ثانوي
                      شيء آخر من الملاحظ ان الكلمة في المستقبل سوف تكون لكروت الشاشة نظراً للقوة الكبيرة التي ظهرت مؤخراً لقدراتها

يعمل...
                      X