Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حاجه صغيره لاجل ما نبقى على نور (نور معنى هدايه, وليس فوقى )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

كيف حالك ابراهيم؟

اخي نور. طيب استعمل 4shared
    مارأيك أن ألغي اغلاق موضوع الدروس وكلما كان هناك درس جديد يشار اليه في رد وأضعه أنا في اللائحة .
    على أن تكون الدروس مرتبة تباعا للمقرر.

لو الغيت اغلاق الموضوع .. ماذا تتوقع ان يحدث او ما المميزات فى ذلك ؟؟
      - عن نفسى لا ارها جيده فمن المحتمل سوف تاتى ردود بخارج نطاق الخدمه
      ان شاء لو رفعت الدرس راح تلاقيه فى قائمه اعمالى وهعطى ليه لينك .. القرار لك ولاغلبيه الاعضاء من المساهمه بردود ايجابيه
      بالتوفيق
      We GoT ReadY ThiS MontH..We Hv ReadY To FunZ
      JusT NeeD
      GuiteR FoR DancE ..La MalaguenA Is OnE. LetS ShooT GunZ
      AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

JusT Press KeY . AnD NoW Go PlaY .

═════
      ═════

على فكرة يا شباب انا واحد من الناس اللي بدأت احس بالملل قبل تعلم البلندر مع اني كنت في اشتياق كبير جدا لتعلمة

وكمان انا مش عارف اية هي الطريقة اللي انتم بتتبعوها دي طريقة غريبة جدا ومبيتبعهاش الا العرب ود خ كمان اللي بيخالينا منعرفش يعي اية اتصال ا بين المدرب والمتدرب وكمان في اغلب الاحيات بتكون مملة والمتدرب بيمل من الدروس بسرعة ومبيكملهاش وعمري ما شفت اي اسطوانة اجنبية بتشرح البرنامج عن طريق القوائم حاجة غريبة صح

غير كدة يعني قائمة فايل ما كل الناس عارفة يعني اية قائمة فايل واغلب الاوامر اللي فيها موجودة في قائمة فايل النوت باد بتاع الويندوز

بصراحة انا معنتش عارف انتم بتفكروا ازاي

يا جماعة انا مبقلش كدة علشان احبطكم لا والله وربنا يعلم باني عاوز الدروس دي تنزل في اقرب وقت علشان اشاهدها بدل ما انزل اسطوانات تعليمية وطبعا انتم عارفين حجم الاسطوانات

بس يا ريت يكون في نفكير في طريقة الشرح مش نييجي عند اهيف اوامر والكل يعرفها ونشرحها يبقى بنضيع وقت على الفاضي يا ريت الناس تفكر في كلامي كويس قوي قبل الرد وانا متأكد ان الناس هتعرف ان عندي حق

بصوا يا جماعة اغلب الشركات التعليمية لما بتيجي تشرح البرنامج لاول مرة بتعمل ااية بتجيب مثلا صورة لغرفة كاملة وابتبدأ تطبق الغرفة دي من البداية للنهاية على البرنامج وطبعا بتمر بجميع ادوات المودلنج ومكن مش كلهم كمان وكمان بتمر بالقوائم ولكن مبيشرحش امر الا عند الاستخدام ارجو ان تكون الفكرة واضحة
        سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
        وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

لكن أخي هل فيه عضو هنا بامكانه أن يعمل اسطوانه على شاكلة الشركات؟؟
          يعني نحن هنا لازم نتعاون ونناقش خطوة خطوة لأننا مبتدئون ليس الا. ومن هدا المنطلق يتطلب تناول شرح البرنامج منهجية دقيقة تباعا لمراحل مضبوطة.
          وأما القائمة وكونها تشبه قائمة الووردبد فهدا كلام.

أما عن الملل، فأفضل طريقة لتفاديه هي ان تضع ورشة وتستفيد من ملاحظات الاعضاء وتطور تجربتك

وانكان لديك اقتراحات لدروس أو طريقة عمل مختلفة فمرحبا.
          الغريب انك شاركت هنا ولم تدلي برأيك لما وضعت موضوع للاستشارة، وجئت متأخرا لطرح نقدك
          الحقيقة نتقبله
          لكن ماالبديل الفعلي.
          وشكرا.

المشاركة الأصلية بواسطة rrr1077 مشاهدة المشاركة
            لو الغيت اغلاق الموضوع .. ماذا تتوقع ان يحدث او ما المميزات فى ذلك ؟؟
            - عن نفسى لا ارها جيده فمن المحتمل سوف تاتى ردود بخارج نطاق الخدمه
            صح اخي
            حالما تكون لديك دروس
            ارسل لي الروابط على الخاص.

اولا بالنسبة للقائمة انها تشبه قائمة النوت باد فدة مش كلام افتح النوت باد واتأكد من كلامي

اما بالنسبة لاني لم اضع رد في موضوع الاستشارة فدة مش غريب لاني بصراحة مش شايف منه اي فائدة خالص علشان كدة انا محطتش وهتلاقي معظم الاعضاء اللي محطوش الرد يمكن لنفس النسبب او اسباب اخرى الله اعلم

اما بالنسبة لطريقة الشرح فانا وضعت الطريقة التي اقصدها والتي تتبعها معظم الشركات ومش معنى كدة انك تعمل اسطوانة تعليمية لا لا انا مقلتش كدة خالص ولكن ممكن تتبع نفس الطريقة في حاجات بسيطة يعني مثلا في الاول تصميم طاولة وهكذا

اما بالنسبة للمنهجية الصحيحة اللي انت بتتكلم عنها فانا معتقدش انها منهجية صحيحة ودة رأيي الشخصي لان لو كانت بارضو منهجية صحيحة كانت الشركات كلها اتبعتها وبالعكس كانت هتكسب اكتر لانها هتزود في عدد الاسطوانات وعدد مراحل التعلم

اخي العزيز لية منخدش الحاجة الحلوة من الاجانب بس على قد امكانيتنا يعني مش لازم نطبقها بالحرف

ارجو ان تكون فهمت قصدي

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

لا بأس
                الباب مفتوح للعمل واجد
                انظر تعاريف خاصة ب Open
                من انجاز أخينا mohamed32

هنا
                http://www.maxforums.net/showthread.php?t=179927

ان غاب القط العب يافار ( مثل هندى ) ...
                  الصراحه والله اعلم .. محمد :donjwan88
                  عندوا حق فى اللى بيقولوا ولازم نتقبل الامر بصدر رحب ... ولكن فهى فى اول واخر الامر تجربه
                  ولكن الطريقه من الاول ... هذا سيفيد ما بعدنا من الاعضاء الجدد
                  بالتوفيق
                  We GoT ReadY ThiS MontH..We Hv ReadY To FunZ
                  JusT NeeD
                  GuiteR FoR DancE ..La MalaguenA Is OnE. LetS ShooT GunZ
                  AnD NoW We RuN ..We ReadY To DonE . We Make U DesperadO It's AnS... It's UR ChancE

JusT Press KeY . AnD NoW Go PlaY .

═════
                  ═════

......................................... أرى أن كلام الأخ donjwan88 عين الصواب
                    ......... وكل واحد وله رايه

فقط تعديل للحديث >>>>>
                    المشاركة الأصلية بواسطة rrr1077 مشاهدة المشاركة
                    ( خيركم من تعلم العلم وعلمه )
                    والصحيح (( خيركم من تعلم القرآن وعلمة ))

.................................................
                    -M-A-X-
                    _-_-_ عتولا((سابقاً)) _-_-_
                    -_-________________________________-_-

بيت المقدس: من يلعن فاتحها لن يعيد شبرا منها

-_-______________________________-_
                    -

ماشاء الله ردود طويلة ههه
                      نور فاهمك ياحبيبي ،
                      فقط بالنسبة للفركة اللي طرحها اخونا دونجوان هي فكرة طيبة
                      يعني حسب مافهمته يريد مثلا عمل شبه اسطوانة نمذجة ولكن
                      يكون التعلم بتطبيق درس نمذجة شكل معين اظن ان الفكرة طيبة
                      ولكن ليست بمنهجية صحيحة والعلم لله الاولى من المستخدم ان
                      يفهم عناصر البرنامج كلها من مسائل قد تبدو بسيطة ولكن مهمة
                      وهذا عن تجربة شخصية انا في البداية بدأت بتطبيق دروس نمذجة
                      فاستفدت ولكن متى كانت استفادتي الحقيقة هي بعد ماتابعت
                      اسطوانة بليندر اندجراوند وحقيقة تعلمتها منها مبادئ رغم بسطاتها
                      الا انها تجعلك تعمل في البرنامج وكأنه غرفتك الخاصة عارف كل شيء

هذه فكرتي باختصار /
                      يعني نبدأ بشرح مبادئ البرنامج ككل ثم يأتي ان شاء الله دور الاسطوانات
                      المخصصة من نمذجة غرفة ونمذجة شخصيات الخ

والعلم لله

فكرة نمذجة أكثر من شكل قد تفيد إذا كان الغرض منها تعدد سبل إستخدام الأدوات
                        مثل درس تصميم المبنى متعدد الطوابق الذى وضعه الأعضاء من بضعة ايام

هل لاحظ أحدكم أنه تقريبا لم يكرر أداة واحدة؟
                        مرة يستخدم مصفوفة بعدة طرق و مرة يستخدم مرآة المعدلات و مرة يستخدم مرآة محور x وهكذا
                        أما أن نضع درسين تصميم يستخدمان نفس الأدوات فهذه مضيعة وقت
                        "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

Mbmt13390 و eurosoul

بصوا يا شباب انتم مفهمتوش فكرتي مثل ما انا عاوز اوصلها

طيب انا هاسئلمك سؤال وانتم هتجوبوا بنفسك

السؤال

هل تريد تعلم ادوات + افكار في التصميم والا + ادوات بس ؟

ويا ريت تفكروا اوي في السؤال دة

مع العلم ان في ناس بتبقى عارفة الاداه دي بتعمل والاداه دي بتعمل اية بس للاسف معندهمش افكار في استخدامها يعني هما عرفين وظيفة الاداة ولكن مش عارفين اين يمكن توظيفها

على العموم يا شباب في الاول والاخر القرار يعود لكم انا قلت فكرتي ووجهة نظري

ورينا يوفقكم

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

المشاركة الأصلية بواسطة donjwan88 مشاهدة المشاركة
                            mbmt13390 و eurosoul

بصوا يا شباب انتم مفهمتوش فكرتي مثل ما انا عاوز اوصلها

طيب انا هاسئلمك سؤال وانتم هتجوبوا بنفسك

السؤال

هل تريد تعلم ادوات + افكار في التصميم والا + ادوات بس ؟

ويا ريت تفكروا اوي في السؤال دة

فهمنا فكرتك وهي جيدة ولا تناقض اخي دونجوان

النظري دون التطبيقي غير مفيد فعلا
                            ولو ترجع الى ردودي السابقة لوجدت انني قلت انني أفضل التيتوريال
                            ولكن حتى يتمكن أحدنا من تقديم عمل جيد وتصور كيفية جيدة لطرح التطبيق الدي يهدف الى توضيح نقط معينة، لا بد من المناقشة المسبقة. وهي ما قصدت بالموضوع الخاص بتعريف القوائم. اد بعد دلك يمكننا التفكير في صيغة جيدة لدرس مركز بخصوص المحاور التي ناقشناها.
                            على انني اعتبر الدرس أمر صعب وليس مجرد القدرة على وضع بلان والتحول الى ايديت مود وغير دلك وتسجيل كلام كيفما حصل. وأنا لا انتقص من رأيك وأعتبر هده المناقشة في صميم الفائدة وهي بحث عن الصواب الدي أتمنى أن يهدينا اليه الله.
                            وشكرا لك

يعمل...
                            X