موضوع: هل هناك شركات جرافيك وانيميشن تسمح للمبتدئين بالتدرب فيها

ردود: 13 | زيارات: 1162

هل هناك شركات جرافيك وانيميشن تسمح للمبتدئين بالتدرب فيها

السلام عليكم

انا محب جداً لبرنامج المايا والثردي عامة وحلم حياتي اني اشتغل في مجال التصميم ثلاثي الابعاد لكن للاسف احس اني لم اصل للمستوى المطلوب ولا اخفي عليكم انى اخذت اكثر من دورة فى المايا منها دبلومة من جرافيكس اكاديمى مدتها 11 شهر ده غير تنفيذ اكثر من توتريال واكثر من كتاب منها كتب learning maya الاصلية وحلم المايا والثردي بحاول احققه من 10 سنين وللان لم اصل للمستوى المطلوب وطبعاً انا عارف اني مش هوصل لمستوى الاحتراف الا لو اشتغلت فى شركة واطلب منى شغل كتير بالمايا واطحنت في الشغل ولكن هل هناك شركة تسمح لمبتدئ مثلي بالعمل لديها ولو بدون اجر

Nsfs al sw2al 25ay bas 2na max bdal man la maya bas lya sw2al fan 2kadmyat al grafaks de we shokean

Character Design
    صور رمزية wAsSiM23D
    المنطقة
    In My Head
    ردود
    256
    انصحك بالماكس
    ابدا من جديد

عضو متميز
    صور رمزية بونواف
    المنطقة
    الكويت - حالياً
    ردود
    6,084
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة anatomy-95 معاينة الرد
    انصحك بالماكس
    ابدا من جديد

هذه نصيحه ..

و كما يقولون .. النصيحه بجمل ...

انا لدي شركه و اتمنى ان اجد هواة ... و اتمنى اني ادربهم عندي ..

و اذا كان مستواهم متوسط .. ممكن ان اعطيهم مرتب و تدريب للتشجيع ..

هل لديك استعداد للقدوم للكويت ؟؟
    حكمة هندية
    من أراد النجاح في هذا العالم
    عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
    النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة بونواف معاينة الرد
    هذه نصيحه ..

كبير
    بونواف

عضو نشيط
    صور رمزية fx monde
    المنطقة
    المغرب ـــــــــ الرباط
    ردود
    443
    هههههههههههه أن ممكن أخي أبو نواف لكن مشكلة القدوم + مصاريف العيش و السكن وأتمنى دالك
    سبحــــان اللـه والحمد لله ولا إله إلا اللـه و اللـه أكبر
    My blogpot
    www.essofi-computergraphic.blogspot.com

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة بونواف معاينة الرد
    هذه نصيحه ..

والله الف شكر اخي ابو نواف علي تفاعلك وكمان علي دعوتك للقدوم للكويت وانشاء الله الكويت مزدهرة بولادها ولكن انا لا استطيع السفر لان طبعاً الاقامة في بلد اخرى هتطلب مصاريف سكن واشياء اخري كثيرة كمان ان ظروفي العائلية مش هتسمحلي بالسفر السنة دى خاصة اني لسة جى من السفر من اسبوعين وجزاك الله كل خير

عضو متميز
    المنطقة
    Jordan
    ردود
    3,451
    أكيد مش غريبة علينا كرم أبو نواف
    -------------------------------------
    أخي 3d_mind
    إنت حسب ما فهمت من كلامك تريد من يأخذ بيدك أو أن تصعد السلمة الأولى إلى آخره...
    لكن لازم يكون عندك عالأقل شوية أعمال جيدة لك تفتحلك الباب الأول...إنت بتقول 10 سنين...لازم بالفترة هذه تكون محترف "اعذرني عالصراحة" بالمودلنج والرندج عالأقل وتنتج أعمال قوية...قول الأنيميشن صعب شوي ويأخذ وقت لكن الباقي لا يحتاج لكل هذه السنين. حاول تعملّك كم عمل قوي "أهم شيء الجودة وإن قلّ عدد الأعمال" يمهدولك الطريق حتى توافق الشركات على تشغيلك عندهم. هذه نصيحتي بالنسبة للموضوع والله أعلم.
    بالتوفيق.

إضافة: يمكن أن تصل للإحتراف لوحدك على فكرة ومش شرط الشركات تخليك محترف، الكثير من الفنانين صنعوا أنفسهم (أقصد اجتهدوا وتعلموا لوحدهم) لو بحثت بالإنترنت.
    أخر تعديل بواسطة Particle في 27 / 07 / 2010 الساعة 01:33 AM السبب: إضافة
    إنا لله وإنا إليه راجعون

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة particle معاينة الرد
    إضافة: يمكن أن تصل للإحتراف لوحدك على فكرة ومش شرط الشركات تخليك محترف، الكثير من الفنانين صنعوا أنفسهم (أقصد اجتهدوا وتعلموا لوحدهم) لو بحثت بالإنترنت.
    كلام سليم مية المية

عضو نشيط
    صور رمزية Electro3d
    المنطقة
    الـمـغـربـــ
    ردود
    495
    أنا مع الأخ
    particle
    أتمني لك توفيق

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة particle معاينة الرد
    أكيد مش غريبة علينا كرم أبو نواف
    -------------------------------------
    أخي 3d_mind
    إنت حسب ما فهمت من كلامك تريد من يأخذ بيدك أو أن تصعد السلمة الأولى إلى آخره...
    لكن لازم يكون عندك عالأقل شوية أعمال جيدة لك تفتحلك الباب الأول...إنت بتقول 10 سنين...لازم بالفترة هذه تكون محترف "اعذرني عالصراحة" بالمودلنج والرندج عالأقل وتنتج أعمال قوية...قول الأنيميشن صعب شوي ويأخذ وقت لكن الباقي لا يحتاج لكل هذه السنين. حاول تعملّك كم عمل قوي "أهم شيء الجودة وإن قلّ عدد الأعمال" يمهدولك الطريق حتى توافق الشركات على تشغيلك عندهم. هذه نصيحتي بالنسبة للموضوع والله أعلم.
    بالتوفيق.

السلام عليكم فعلاً كلام جميل جداً لكن المشكلة الحقيقة اني غير متفرغ وقتي كله في الشغل وشغلي ليس له علاقة بالمايا او التصميم والاوقات اللي كنت بنفذ فيها الكتب والتدريبات هي الايام اللى بكون واخد فيها اجازة من الشغل اما ايام الشغل لا يمكن اعمل فيها حاجة لاني يدوبك اقدر انام عشان كده 10 سنين ولسة مبقتش محترف ولكن انا اشتغلت سنة كمصمم جرافيك مع شغلتي الاساسية كدوام جزئي ولكن للاسف كان كل شغلي بيعتمد علي الفوتوشوب والكورل درو
    والحقيقة رغم اني واخد دورات فوتشوب الا ان اللى اتعلمته من الشغل عمرى ما كنت هاتعلمه لوحدى ضغط الشغل بيعلمك حاجات كتير عشان كده انا فكرت اني اكرر نفس التجربة لكن مع المايا يعني اشتغل في مكان يكون بيعتمد علي المايا بشكل اساسي ولو بدون اجر المهم اني اكتسب خبرة تؤهلني للعمل كمحترف
    طبعاً انا كل ما انسي حلم المايا افتكره تاني تصدق عشر سنين ولسه لم يصيبني اليأس وبحاول وطبعاً مش هخفي عليك كم المصاريف اللى دفعتها من فلوس دورات ومن سيديهات ومن كتب ومن شراء اكثر من جهاز كمبيوتر قوى واكيد مكوناته غالية عشان يقدر يشغل المايا وعشان كده صعب التراجع ونسيان كل هذه الاشياء
    بإذن الله هنفذ اللي بحلم بيه

عضو
    صور رمزية DES-X
    المنطقة
    ــمغربــ
    ردود
    66
    سلام الله عليك اخي الكريم ،،

والله في الحقيقة كنت اشاهد موضوعك دون دخولي كعضو //
    تأثرت فعلا بواقعك اخي الكريم ،،
    والله يعني سمعت الكثير يخبرون انهم لهم فترة كبيييييرة جدا في تعلم المايا او الماكس ... لكن في الاخير دون جدوى يذكر !
    يا اخي لا تنسى ان الدور هو دور الارادة وحب الاكتشاف والصبر .. هدا هو سر العمل

الحمد لله والشكر اني مع الماكس وبمدة ليست اكثر من تلاثة اشهر الحمد لله ، اني فهمت اشياء عديدة / من طرف درووس الاخوان هنا جزاااااهم الله الخير // او خارجاً ،،

وتمنيت انا ايضا ان اجد من يصبح استاذي في التعلم ،،
    لاني احب التعلم // ولكن لم اجد .

اتمنى لك التوفيق ياااارب العااالمين في المسيررة الطيبة ،،

حسان //
    في طريق تعلم الماكس
    اللهم
    اشرح لي صدري كن عوني ويسر لي امري
    والله ولي التوفيق
    صفحتي
    DAligraphics

النظرة الأخرى~

مشرف منبر Softimage|XSI
    صور رمزية donjwan88
    المنطقة
    مصر
    ردود
    5,722
    طبعا اخي العزيز في مصر مينفعش الكلام اللي انت بتقوله ده

للاسف الموضوع كلة كوسة في كوسة

لو عاوز تتدرب يبقى حاول تشوف حد انت تعرفة شغال في المجال بقالة فترة وهو يتوستلك في الحوار دة علشان تريح دماغك لان الموضوع كدة مش جايب همه ( داء الواسطة )

لان طبعا زي ما احنا عرفين السلطة منتشرة كتير قوي في مصر وللاسف من غير خضار

سيبك من حكاية التدريب دي خالص وحاول تخرج اعمال كويسة مثل ما قال اخونا Particle دي الحاجة الوحيدة اللي هتفيدك

وربنا يوفقك وايوفقنا جميعا
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل