Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

هل هناك شركات جرافيك وانيميشن تسمح للمبتدئين بالتدرب فيها

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• هل هناك شركات جرافيك وانيميشن تسمح للمبتدئين بالتدرب فيها

السلام عليكم

انا محب جداً لبرنامج المايا والثردي عامة وحلم حياتي اني اشتغل في مجال التصميم ثلاثي الابعاد لكن للاسف احس اني لم اصل للمستوى المطلوب ولا اخفي عليكم انى اخذت اكثر من دورة فى المايا منها دبلومة من جرافيكس اكاديمى مدتها 11 شهر ده غير تنفيذ اكثر من توتريال واكثر من كتاب منها كتب learning maya الاصلية وحلم المايا والثردي بحاول احققه من 10 سنين وللان لم اصل للمستوى المطلوب وطبعاً انا عارف اني مش هوصل لمستوى الاحتراف الا لو اشتغلت فى شركة واطلب منى شغل كتير بالمايا واطحنت في الشغل ولكن هل هناك شركة تسمح لمبتدئ مثلي بالعمل لديها ولو بدون اجر

Nsfs al sw2al 25ay bas 2na max bdal man la maya bas lya sw2al fan 2kadmyat al grafaks de we shokean

انصحك بالماكس
      ابدا من جديد
      Wassim 23D - Character Design

أشهد أن لا إله إلا الله .... وأن محمد رسول الله

~*~*~*~*~*~*~*~*~

المشاركة الأصلية بواسطة anatomy-95 مشاهدة المشاركة
        انصحك بالماكس
        ابدا من جديد

هذه نصيحه ..

و كما يقولون .. النصيحه بجمل ...

انا لدي شركه و اتمنى ان اجد هواة ... و اتمنى اني ادربهم عندي ..

و اذا كان مستواهم متوسط .. ممكن ان اعطيهم مرتب و تدريب للتشجيع ..

هل لديك استعداد للقدوم للكويت ؟؟
        حكمة هندية
        من أراد النجاح في هذا العالم
        عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
        النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
          هذه نصيحه ..

كبير
          بونواف

من اعمالي
          فيلم انيمشن "مزموز يستكشف الفضاء" http://vimeo.com/21055157
          "مزموز والذبابة تزين تزين" http://vimeo.com/16049808

هههههههههههه أن ممكن أخي أبو نواف لكن مشكلة القدوم + مصاريف العيش و السكن وأتمنى دالك
            سبحــــان اللـه والحمد لله ولا إله إلا اللـه و اللـه أكبر
            My blogpot
            www.essofi-computergraphic.blogspot.com

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
              هذه نصيحه ..

والله الف شكر اخي ابو نواف علي تفاعلك وكمان علي دعوتك للقدوم للكويت وانشاء الله الكويت مزدهرة بولادها ولكن انا لا استطيع السفر لان طبعاً الاقامة في بلد اخرى هتطلب مصاريف سكن واشياء اخري كثيرة كمان ان ظروفي العائلية مش هتسمحلي بالسفر السنة دى خاصة اني لسة جى من السفر من اسبوعين وجزاك الله كل خير

أكيد مش غريبة علينا كرم أبو نواف
                -------------------------------------
                أخي 3d_mind
                إنت حسب ما فهمت من كلامك تريد من يأخذ بيدك أو أن تصعد السلمة الأولى إلى آخره...
                لكن لازم يكون عندك عالأقل شوية أعمال جيدة لك تفتحلك الباب الأول...إنت بتقول 10 سنين...لازم بالفترة هذه تكون محترف "اعذرني عالصراحة" بالمودلنج والرندج عالأقل وتنتج أعمال قوية...قول الأنيميشن صعب شوي ويأخذ وقت لكن الباقي لا يحتاج لكل هذه السنين. حاول تعملّك كم عمل قوي "أهم شيء الجودة وإن قلّ عدد الأعمال" يمهدولك الطريق حتى توافق الشركات على تشغيلك عندهم. هذه نصيحتي بالنسبة للموضوع والله أعلم.
                بالتوفيق.

إضافة: يمكن أن تصل للإحتراف لوحدك على فكرة ومش شرط الشركات تخليك محترف، الكثير من الفنانين صنعوا أنفسهم (أقصد اجتهدوا وتعلموا لوحدهم) لو بحثت بالإنترنت.
                التعديل الأخير تم بواسطة Particle; 27 / 07 / 2010, 01:33 AM. سبب آخر: إضافة
                إنا لله وإنا إليه راجعون

المشاركة الأصلية بواسطة particle مشاهدة المشاركة
                  إضافة: يمكن أن تصل للإحتراف لوحدك على فكرة ومش شرط الشركات تخليك محترف، الكثير من الفنانين صنعوا أنفسهم (أقصد اجتهدوا وتعلموا لوحدهم) لو بحثت بالإنترنت.
                  كلام سليم مية المية

من اعمالي
                  فيلم انيمشن "مزموز يستكشف الفضاء" http://vimeo.com/21055157
                  "مزموز والذبابة تزين تزين" http://vimeo.com/16049808

أنا مع الأخ
                    particle
                    أتمني لك توفيق

المشاركة الأصلية بواسطة particle مشاهدة المشاركة
                      أكيد مش غريبة علينا كرم أبو نواف
                      -------------------------------------
                      أخي 3d_mind
                      إنت حسب ما فهمت من كلامك تريد من يأخذ بيدك أو أن تصعد السلمة الأولى إلى آخره...
                      لكن لازم يكون عندك عالأقل شوية أعمال جيدة لك تفتحلك الباب الأول...إنت بتقول 10 سنين...لازم بالفترة هذه تكون محترف "اعذرني عالصراحة" بالمودلنج والرندج عالأقل وتنتج أعمال قوية...قول الأنيميشن صعب شوي ويأخذ وقت لكن الباقي لا يحتاج لكل هذه السنين. حاول تعملّك كم عمل قوي "أهم شيء الجودة وإن قلّ عدد الأعمال" يمهدولك الطريق حتى توافق الشركات على تشغيلك عندهم. هذه نصيحتي بالنسبة للموضوع والله أعلم.
                      بالتوفيق.

السلام عليكم فعلاً كلام جميل جداً لكن المشكلة الحقيقة اني غير متفرغ وقتي كله في الشغل وشغلي ليس له علاقة بالمايا او التصميم والاوقات اللي كنت بنفذ فيها الكتب والتدريبات هي الايام اللى بكون واخد فيها اجازة من الشغل اما ايام الشغل لا يمكن اعمل فيها حاجة لاني يدوبك اقدر انام عشان كده 10 سنين ولسة مبقتش محترف ولكن انا اشتغلت سنة كمصمم جرافيك مع شغلتي الاساسية كدوام جزئي ولكن للاسف كان كل شغلي بيعتمد علي الفوتوشوب والكورل درو
                      والحقيقة رغم اني واخد دورات فوتشوب الا ان اللى اتعلمته من الشغل عمرى ما كنت هاتعلمه لوحدى ضغط الشغل بيعلمك حاجات كتير عشان كده انا فكرت اني اكرر نفس التجربة لكن مع المايا يعني اشتغل في مكان يكون بيعتمد علي المايا بشكل اساسي ولو بدون اجر المهم اني اكتسب خبرة تؤهلني للعمل كمحترف
                      طبعاً انا كل ما انسي حلم المايا افتكره تاني تصدق عشر سنين ولسه لم يصيبني اليأس وبحاول وطبعاً مش هخفي عليك كم المصاريف اللى دفعتها من فلوس دورات ومن سيديهات ومن كتب ومن شراء اكثر من جهاز كمبيوتر قوى واكيد مكوناته غالية عشان يقدر يشغل المايا وعشان كده صعب التراجع ونسيان كل هذه الاشياء
                      بإذن الله هنفذ اللي بحلم بيه

سلام الله عليك اخي الكريم ،،

والله في الحقيقة كنت اشاهد موضوعك دون دخولي كعضو //
                        تأثرت فعلا بواقعك اخي الكريم ،،
                        والله يعني سمعت الكثير يخبرون انهم لهم فترة كبيييييرة جدا في تعلم المايا او الماكس ... لكن في الاخير دون جدوى يذكر !
                        يا اخي لا تنسى ان الدور هو دور الارادة وحب الاكتشاف والصبر .. هدا هو سر العمل

الحمد لله والشكر اني مع الماكس وبمدة ليست اكثر من تلاثة اشهر الحمد لله ، اني فهمت اشياء عديدة / من طرف درووس الاخوان هنا جزاااااهم الله الخير // او خارجاً ،،

وتمنيت انا ايضا ان اجد من يصبح استاذي في التعلم ،،
                        لاني احب التعلم // ولكن لم اجد .

اتمنى لك التوفيق ياااارب العااالمين في المسيررة الطيبة ،،

حسان //
                        في طريق تعلم الماكس
                        اللهم
                        اشرح لي صدري كن عوني ويسر لي امري
                        والله ولي التوفيق
                        صفحتي
                        DAligraphics

النظرة الأخرى~

طبعا اخي العزيز في مصر مينفعش الكلام اللي انت بتقوله ده

للاسف الموضوع كلة كوسة في كوسة

لو عاوز تتدرب يبقى حاول تشوف حد انت تعرفة شغال في المجال بقالة فترة وهو يتوستلك في الحوار دة علشان تريح دماغك لان الموضوع كدة مش جايب همه ( داء الواسطة )

لان طبعا زي ما احنا عرفين السلطة منتشرة كتير قوي في مصر وللاسف من غير خضار

سيبك من حكاية التدريب دي خالص وحاول تخرج اعمال كويسة مثل ما قال اخونا Particle دي الحاجة الوحيدة اللي هتفيدك

وربنا يوفقك وايوفقنا جميعا
                          سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
                          وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

يعمل...
                          X