Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حاجة من اتنين اما هموت ناقص عمر او هسيب الجرافيك خالص

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حاجة من اتنين اما هموت ناقص عمر او هسيب الجرافيك خالص

بسم الله الرحمن الرحيم

بدون تطويل فى الكلام او المقدمات الطويلة
    انااااااااااااااا جبـــــــــــــــــــــــــت أخررررررررررررررررى

يا شباب
    انا اسمى ياسر
    طالب فى 2 طب
    بعشق حاجة اسمها جرافيك 3 دى ماكس افتر افيكت فوتوشوب
    لدرجة انى فرمت جهازى خااااااااالص ومفهوش غير البرامج دى والدروس
    تقريبا الجهاز بقا مستعمرة جرافيك
    عندى حوالى 30 جيجا اسطوانات تعليم الماكس عربى وانجليزى وكتب عربى وانجليزى تقريبا كل ما اشوف حاجة جديدة انزلها
    طيب
    فايدة كل دا ايـــــــــــــــــــــــــــه
    اذا كان جهازى مش ساعفنى
    جهاز انا شايفه عقيـــــــــــــــــم
    Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz (2 CPUs)
    Memory: 2048MB RAM
    Card name: NVIDIA GeForce 7300 GS
    Display Memory: 512.0 MB

انا جيت قبل كدا اعمل فيديو كانت مدته دقيقتين على الماكس وبسم الله ما شاء الله يقعد 6 ساعات فى الريندر

اومال لو عايز اعمل حاجة ربع ساعة ولا نص ساعة زى ما انا مخطط
    هيحصل ايـــــــــــــــــــه

طيب
    لنفترض انى عايز اشترى جهاز نضيف
    انا مش هبيع جهاز بيعمل ريندر ل 2 دقيقة فى 6 ساعات عشان اجيب واحد يعملها فى 4 ساعات
    مفرقتش
    انا لو فكرت اجيب جهاز تانى عايز اجيب حاجة عالية
    انا سألت مواصفات جهاز للجرافيك نضيف يعمله كام
    لقيت الى كاتبلى 10 الاف دولار والى كاتب 12 الف دولار
    وانا اجيب منين 55 الف جنية مصرى عشان حتة جهاااااااااز للجرافيك ؟
    انا لسا طالب وباخد مصروفى من والدى

طيب
    بلاش دا
    انا كنت عايز اجيب جهاز mocap عشان مش عايز اقعد بالساعات عشان اعمل حركة واحدة
    لقيت ان ال اقل mocap بيصور الوجه بس ب 3 كاميرات ب 5000 دولار
    والى بيصور الجسم كله ب 12000 دولار

يعنى كدا على بعضو حسبة 110 الف جنية مصرى
    انا اشترى عربية احسن
    ومش اى عربية كمان حاجة كدا نضيفة

بس بجد
    انا زهقــــــــــــــت
    واتخنقـــــــــــــــت
    وبفكر اريح دماغى بدل ما اموت ناقص عمر

ولا انتو رأيكم ايه؟
    ومحدش يقولى بلاش احباط
    عشان انا محبــــــــــــــط من هنا للسنة الجاية

هل فى حل ولا اتوكل على الله واسيب الجرافيك؟ ؟ ؟ ؟ ؟

ليس عندي معرفة بالأسعار في مصر و لكنني اعتقد بانك تستطيع شراء كمبيوتر مقبول بستة آلاف جنيه ( ليس أعلى مواصفات و لكنه فوق الوسط ) ، و سيختصر لك زمن الرندر إلى الربع او أكثر - إن شاء الله - .
    معالج core 2 dou quad و يفضل intel i7 و لكنه أغلى
    ذاكرة رام 4 جيجابايات و كلما كانت أكثر كلما كان أفضل.
    كرتن شاشة nvidia geforce 9800 ويفضل أن يكون أحدث مثل nvidia geforce 260 او nvidia geforce 460 و لكنها أغلى
    ( الإخوة المصريين سيدلونك على الأسعار بالضبط )
    طالما أنك تعمل على الآفتر إفكتس لماذا لتخرج عملك على شكل passes و تدمجهم في الآفتر إفكتس؟ لأن هذه العملية تختصر عليك زمن كبير جداً.
    ملحوظة بسيطة : عبارة تقصير العمر ليست صحيحة لأن أي إنسان يستكمل عمره الذي كتبه الله كامل و يموت حين يستوفي أجله و في وقته بدون نقصان او زيادة.
    صفحتي على انستاجرام
    https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

المشاركة الأصلية بواسطة نجيب الفاتح مشاهدة المشاركة
      ليس عندي معرفة بالأسعار في مصر و لكنني اعتقد بانك تستطيع شراء كمبيوتر مقبول بستة آلاف جنيه ( ليس أعلى مواصفات و لكنه فوق الوسط ) ، و سيختصر لك زمن الرندر إلى الربع او أكثر - إن شاء الله - .
      معالج core 2 dou quad و يفضل intel i7 و لكنه أغلى
      ذاكرة رام 4 جيجابايات و كلما كانت أكثر كلما كان أفضل.
      كرتن شاشة nvidia geforce 9800 ويفضل أن يكون أحدث مثل nvidia geforce 260 او nvidia geforce 460 و لكنها أغلى
      ( الإخوة المصريين سيدلونك على الأسعار بالضبط )
      طالما أنك تعمل على الآفتر إفكتس لماذا لتخرج عملك على شكل passes و تدمجهم في الآفتر إفكتس؟ لأن هذه العملية تختصر عليك زمن كبير جداً.
      ملحوظة بسيطة : عبارة تقصير العمر ليست صحيحة لأن أي إنسان يستكمل عمره الذي كتبه الله كامل و يموت حين يستوفي أجله و في وقته بدون نقصان او زيادة.

اهلا بك اخى
      شكرا على الرد
      طيب انا لو غير البروسيسور والرامة فى الوقت الحالى مؤقتا وابقا اغير الفيجا بعدين ؟؟؟؟ ايه رأيك ؟؟
      وبالنسبة للأفتر افيكت انا يدوب لسا مبتدئ فيه
      وانا فى العموم لسا مبتدئ فى الماكس يعنى مبقاليش سنة ومتقطع عشان الدراسة
      يعنى بتعلم فى الأجازة بس

وشكرا على التنبيه الأخير
      وفعلا كل واحد ليه عمر
      بس اعيش حياتى بصحتى
      احسن ما اعيشها بوجع دماغ و شلل نصفى :d

وعلى كل حال
      شكرا على المرور والمساعدة
      :d

يعني جهازك مثل جهازي بتمام
        انا أيضا طالب في البرمجة
        وأحب كرافيك وخاصة 3d max وفوتوشوب
        و النتيجة مشكلتي مثل مشكلتك

يا اخي خليك في الامور صغيرة ربما ربنا يفرج عليك و تشتري جهاز صاروخ

أنا كنت أتعلم السينما 4d وتركته وانا نادم الان
        اللهم صلي وسلم على محمد رسول الله

حملة عالمية لنصرة خير البرية
        حان الوقت ليكون لك دور

يلا الكل يشارك

أهم صفة فى مصممى الجرافيك هى الصبر
          نحن نعمل بأجهزة منزلية و لسنا شركات فيجب علينا أن نصبر و نعمل

و تذكر أن سنة الحياة لا سعادة إلا بعد عناء أو حرمان و لا سعادة تدوم فعليك أن تتعب و تصبر لتزيد سعادتك بما حققته و حاول أن يكون عملك لله قدر المستطاع فكل شىء يفنى و ما عند الله باق
          إفعل كما يفعل أغلب الناس
          بالنسبة للحركات فليس عليك سوى أن تقوم بها أو تجعل أحد ما يمثلها أمامك و قم بتفصيل حركة كل عضو
          و بالنسبة للرندر أترك الجهاز يرندر مع نفسه و سيادتك نايم و أعصابك هادية
          تيجى تانى يوم الصبح تلاقى شغلك خلصان
          وبالنسبة لإمكانيات الجهاز جهازك إمكانياته حلوة ماعدا كارت الشاشة فقط و مادام تقليل وقت الرندر إلى النصف لا يكفيك فلن يكفيك أى جهاز فى هذا العصر
          إذا كنت ممن ينتظرون امام الجهاز أثناء الرندر فلا تنتظر سوى شلل أو إنهيار عصبى
          قم بكل عملك فى النهار و أتركه يرندر بالليل
          ملحوظة:- أغلب مصممى الجرافيك يقضون من شهرين إلى ثلاثة لإنتاج فيلم مدته دقيقتين و لو كان الأمر سهلا لقام به كثيرا غيرك
          و هذه ميزة و ليست عيب فكونك من القلائل الذين ينتجون يجعلك شخصا متميزا
          "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

بصى يا باشا انت وقعت و انا استلقيتك
            الاخ العزيز بالنسبة لحماسك الشديد و الذى ادى الى احباط لانك لست على قدر كبير من الخبرة و التدبر و الحكمة
            اريد ان اقول لك سيدى العزيز
            هل انت تتعلم الجرافيك للمتعة وللا للعمل
            و اذا كان للعمل هل سوف تتعلم لكى تعمل فى شركة دعاية وللا تفتح شركة خاصة
            نبدأ من الاول
            لو فرضنا انك بتتعلم علشان المتعة و المنظرة فى نفس الوقت
            و تريد ان تعمل فيلم قصير بجودة عالية جدا و لكن ذلك سوف يتطلب منك وقت كيبير جدا و هذا للاسباب الاتية
            سوف يتطلب منك ان تكون ماهر فى عمل الموديلينج الا اذا كنت سوف تستخدم موديلات جاهزة
            سوف يتطلب منك ان تكون ماهر ايضا فى الريج الا اذا كنت سوف تستخدم الكركتر استوديو
            سوف يتطلب منك ان تكون ماهر ايضا فى الاكساء
            سوف يتطلب من ان تكون محترف فى الانيمشن لكى تنتج شغل يكون قادر على المنافسة و ان يكون مشرف عند المنظرة
            سوف يكون مطلوب منك ان تكون شاطر فى الريند و الكمبوزتنج
            نيجى الى اهم سؤال . هل انت ماهر فى كل ما سبق؟
            هل انت عملت الفيلم و خلص و جاهز على الريندر؟
            طيب هل انت متخصص فى شئ معين؟
            هل انت اتعلمت و اجدت شئ معين مما سبق ؟
            لو كانت الاجابة بنعم فربنا يوفقك و تتعلم الريندر باحتراف و الكمبوزتنج بمهارة كافية و عليك باستخدام الباسس فى الريندر لكى تنهى عملك.
            و لكن اذا كانت الاجابة لا فنصيحة من اخ ان تبدأ بالتعلم الجيد و ابشرك ان جهازك سوف يساعدك على التعلم
            و لما يجى موضوع الاخراج يحلها ربنا.
            المهندس: سيد زويد
            لا تنسوا زيارة قناتنا و الإشتراك
            https://www.youtube.com/channel/UCEoIbHgAiOkGMfjbjsh6KQA

لا تنسوا زيارة صفحتنا بالفيس
            https://www.facebook.com/sayedzewayedVideos

أتمنى لكم التوفيق جميعا

بص انت مذكرتش البروسيسور اللى عندك هل هو core 2 due ولا ايه
              يفضل هذا ويكون الكاش 2 ميجا على الاقل اذا كان core 2 due
              الرامات 4 جيجا او اكتر
              كارت الشاشه كويس لو تقدر تجيب كارت 1 جيجا يبقى احسن
              والاهم من ده البورده تكون من غير كارت شاشه و4 بانك رام
              جهاز mocap ليه ياعم انت ناوى تعمل ايه بالظبط
              ركز على الاعمال اللى فيها ابتكار اما الحركات المعقده سيبك منها دلوقتى
              اقولك على حاجه خلى الكاركتر فى الاخر خالص
              فى اعدادات بتقلل من زمن الريندر حاول تعملها هتققلك الوقت جدا والجوده معقوله
              لو فى اى استفسار
              hossamlg@yahoo.com
              0182937961
              www.hossamgfx.multiply.com

يا راااججللل حرام عليك انت فاكر أي حد يقدر على انو يخش التخصص ده... لأ طبعا حتى لو تشوف بكثرة في ناس في المجال صدقني زي ما انت شايف...في أخر الأسبوعين او شهر يتلاقي من عمل ل5 فقط المميزين.. و لمعلوملتك maxforums المنابر من اكثر المواقع المقصودة في العالم يعني قول الحمد لله انك تطلع Dr Max هاهاها والله صدقني انا بتديت على حاجة لاااااا تذكر ايام ال 512 ram تخيل و كان اول مودل ليا شمعة و كان ليها معنى انو بتدى المشوار دلوقت بنور صغير اللي انشاء الله اكبرو و اجيب غيرو مع الوقت
                لا تستعجل على نفسك امشي خطوة خطوة...بدايتك افضل من بدايتنا ...احنا كنا بالزور علشان نعمل مودل في تفاصيل كتيرة والأصعب من كدة انو الرندرة لما كنا عيزين نعمل حاجة مميزة تبهر كانت بتاخد وقت فلكي يا رجل علشان صورة 1...اصبر انا في المكتب بتديت اول مرة بالابتوب بتاعي تخيل 1 gega ram ده جه من بعد 3 سنوات من الشمعة...الشغف يا مان ما يتقسش بالرندرة والوقت والحاجات ده لأ بيتقاس فقط بالنتيجة و لو أخد وقت و ذكرت التأخير ليش و اسبابو و كانت مقنعة عملك رح يبهر اكتر.. العالم حتيتدي تقول ده مجنون عمل كل ده على الجهاز ده أيوة ده حاجة كويسة إقلبها لمصلحتك...خد وقتك و إطلع خطوة خطوة ما تنطش حتقع... أهم جهاز جبتو انا دلوقتي ب1600 دولار و ضليت أحشي فيه مواصفات و اطورو على مر الوقت كل ما احس اني استحق اني اطوره لغاااااية مالشركة اللي انا فيها اتأكدت انو الواد ده اسمو احمد انا يعني واد يطلعلو جهاز والجهاز اللي معي في الشركة دلوقتي اللي كنت استعمل فيها اللابتوب بتاعي صاراكثر من ال10000 دولار اللي ذكرتهم مش بس كده طورت نفسي في التصوير الفديو و صار عندي في البيت حاجات والحمد لله بسم الله ما شاء الله.. نتكلم تفاصيل اكتر ان كنت عاوز بعدين..المهم اصبررررررر لانو الله رزقك بحاجة و انت عاوز الأكثر يا رجل قول الحمد لله ده انا كنت اتمنى جهازك يكون معايا زمان كنت كسرت الدنيا ورد على كلام الأخ المحترم ZEWAYED كلامو مية مية
                على فكرة انا مش مصري بس ما عرفش ليه بس اقرأ على المنابر بقلبي صمتا يعني بحس نفسي بقرأ باللهجة المصرية
                شباب و بنات و أهل مصر أحلى شغف في العالم
                أخوك أحمد عبد الحميد
                mj_4ever2000@hotmail.com
                I do what I love & I love what I do
                Demoreel

دقيقتين بس يأخد معك 6 ساعات ريندر!!!!!هههه
                  ما شاء الله ترى انك محظوظ اعتقد انك ما تستخدم الفيراي في الماكس ؟!!!!
                  من اسبوع كنت احاول اغير جهازي لكن احتاج 5000 دولار هههه خلينا ع القديم والحمد الله مكفي القديم وموفي
                  ترى مواصفات جهازي قريبة من جهازك
                  ان شاء الله تقدر تجدده للافضل
                  بالتوفيق

ازيك يا دكتور

انت بتعاني من نفس حاجة انا كنت بعاني منها بقالي 3 سنين تقريبا

ولسه متغلب عليها من قريب ( جبت جهاز جديد) ههههههههههههههههههههههه

المهم انا ممكن اقترح عليك فكرة ممكن تكون الفكرة دي بالنسبالك مش حل و ده اكيد بس ممكن تحل ازمة

انا كنت بفضل مشغل الجهاز بالايام عشان اخلص ريندر عندي و على فرام واحد بس

كان ليا واد صاحبي عنده جهاز يعتبر مواصفاته عاليه

كنت بروح اسطب عنده البرنامج و كل حاجة تمام

واعمل عنده الريندر بس
                    و المودلينج و الريندر التجريبي كنت بعمله عندي بحيث ان لو في اخطاء اعملها عندي

و هناك الشغل النهائي تمام

ده الحل المؤقت ليك لفترة متجيب جهاز جديد ليك يساعدك

و انصحك متصرفش على القديم عشان مش هتحس بفرق كبير و يريحك خالص

فا انت تصرف على حاجة هتريحك بعد كده لمده معقوله

ارجو تكون الفكرة وصلت
                    MkASeL 2KTeB TwQe3

ياراجل انت راجل فى طب ايه اللى يدخلك المجال ده اصلا حد طايل ايه يادكتور.

"اللهم انى اعوذ بك من الهم والحزن واعوذ بك من العجز والكسل واعوذ بك من الجبن والبخل واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال"

--------------------------

اصبر إن الله مع الصابرين
                        جهازي أقل من جهازك في المواصفات و مع ذلك الحمد لله

السلام عليكم

نصيحة لك اخي و ان لم يخب ظني فانك لسه مبتدئ في عالم الجرافيك و هذا ليس عيب العيب ان نستبق المراحل حاول في الفترة الاولى من مراحل تعليمك ان تتعلم نا يناسب امكانياتك كيف يمكننا ان نتجه الى الانيمشن و عمل مقاطع فيديو و نحن ضعيفين في جوانب الماكس الاساسية كالمودلينج و الاكساء و التي لا تحتاج الى اجهزه جبارة . هنالك الكثير من الاخوه هنا ممن يملكون الخبره و ايضا الاجهزة القوية و لا يتجهون مباشره الى عمل مقاطع فيديو نصيحتي لك ان تحاول الحصول على جهاز مثل الذي ذكره الاخ نجيب و ان تحاول تعلم كل ما يسمج لك بعمل تصميم جيد و موضوع الفيديو ياتي حين تستطيع شراء جهاز قوي او حين التحاقك ان شاء الله بشركات كبيرة لديها الامكانيات
                          وفقك الله

موضوع في الهارد وير و ما اكونش اول واحد ارد في عيب عليا و بعدين في طب كمان (عامل ايه قي الفسيولوجي و الأنتومي)
                            بص يا معلم لو انت عايز تجيب جهاز حلو ولى 55 الف ولى حاجه انت محتاج جهاز كواد و 4 جيجا رامات
                            بص
                            لو ها تجيب انتل هايبقى اسرع لكن اغلى بالنسبه انك في مصر طيب عايزين نطبق المثل الشاطره تغزل برجل ..... بس عايزين نبقى ورا الأنتل على طول يبقى تجيب amd سريع و سعره حنين
                            Phenom II X4 955 3.2GHz, 8MB Total Cache, 4000MT/s Bus السعر 920 جنيه
                            Asus M4A785TD-V EVO السعر 600 جنيه
                            XFX HD 4770 512MB GDDR5 السعر 725 جنيه
                            Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 السعر 285 جنيه * 2
                            OCZ StealthXStream 500W السعر 380 جنيه
                            لو الهارد اللي عندك ساتا مش محتاج واحد جديد لو الهارد عندك داتا لازم تجيب واحد جديد
                            Western Digital Blue 500GB AAKS 16M Cache SATAII السعر 260 جنيه
                            _______________________________________________________
                            3455 جنيه جهاز يعمل رندر سريع زي ما انت عايز ان كتبلك نفس البروسيسور اللي عندي لو عايز تجربه قبل ما تشتريه ابعتلي ملف رندر ماكس اللي خد منك6 ساعات وانا ها ابعتلك النتيجه
                            و سلماي على median nerve & qudriceps اصل ليهم معزه خاصه عندي و اي حاجه كلمني
                            وممكن تخش هنا و تقول ميزنيتك و اكيد ها ارد عليك
                            my beast
                            CPU: Amd phenome ii x4 955 black edtion 3.2
                            MotherBoard:giga 790x ud4p
                            RAM :2 GHZ kingstone 800mhz
                            VGA: sapphire 4890 vapour x 870/1050 mhz
                            HDD: 640 Gb western digital green
                            PSU: Ocz stealth 600 watt

المشاركة الأصلية بواسطة mafia-dz مشاهدة المشاركة
                              يعني جهازك مثل جهازي بتمام
                              انا أيضا طالب في البرمجة
                              وأحب كرافيك وخاصة 3d max وفوتوشوب
                              و النتيجة مشكلتي مثل مشكلتك

يا اخي خليك في الامور صغيرة ربما ربنا يفرج عليك و تشتري جهاز صاروخ

أنا كنت أتعلم السينما 4d وتركته وانا نادم الان
                              ربنا يخليك ويوفقك واظاهر كدا ان دا الحل الوحيد المؤقت

المشاركة الأصلية بواسطة eurosoul مشاهدة المشاركة
                              أهم صفة فى مصممى الجرافيك هى الصبر
                              نحن نعمل بأجهزة منزلية و لسنا شركات فيجب علينا أن نصبر و نعمل

و تذكر أن سنة الحياة لا سعادة إلا بعد عناء أو حرمان و لا سعادة تدوم فعليك أن تتعب و تصبر لتزيد سعادتك بما حققته و حاول أن يكون عملك لله قدر المستطاع فكل شىء يفنى و ما عند الله باق
                              إفعل كما يفعل أغلب الناس
                              بالنسبة للحركات فليس عليك سوى أن تقوم بها أو تجعل أحد ما يمثلها أمامك و قم بتفصيل حركة كل عضو
                              و بالنسبة للرندر أترك الجهاز يرندر مع نفسه و سيادتك نايم و أعصابك هادية
                              تيجى تانى يوم الصبح تلاقى شغلك خلصان
                              وبالنسبة لإمكانيات الجهاز جهازك إمكانياته حلوة ماعدا كارت الشاشة فقط و مادام تقليل وقت الرندر إلى النصف لا يكفيك فلن يكفيك أى جهاز فى هذا العصر
                              إذا كنت ممن ينتظرون امام الجهاز أثناء الرندر فلا تنتظر سوى شلل أو إنهيار عصبى
                              قم بكل عملك فى النهار و أتركه يرندر بالليل
                              ملحوظة:- أغلب مصممى الجرافيك يقضون من شهرين إلى ثلاثة لإنتاج فيلم مدته دقيقتين و لو كان الأمر سهلا لقام به كثيرا غيرك
                              و هذه ميزة و ليست عيب فكونك من القلائل الذين ينتجون يجعلك شخصا متميزا
                              ان شاء الله احاول اغير كارت الشاشة
                              وانا فعلا من النوع الى بعمل الريندر فى النهار وان شاء الله ابقا اسيبه بالليل يعمل مع نفسه :d
                              هو بقا يتشل مش مهم المهم انا ابقا سليم
                              ههههه

المشاركة الأصلية بواسطة zewayed مشاهدة المشاركة
                              بصى يا باشا انت وقعت و انا استلقيتك
                              الاخ العزيز بالنسبة لحماسك الشديد و الذى ادى الى احباط لانك لست على قدر كبير من الخبرة و التدبر و الحكمة
                              اريد ان اقول لك سيدى العزيز
                              هل انت تتعلم الجرافيك للمتعة وللا للعمل
                              و اذا كان للعمل هل سوف تتعلم لكى تعمل فى شركة دعاية وللا تفتح شركة خاصة
                              نبدأ من الاول
                              لو فرضنا انك بتتعلم علشان المتعة و المنظرة فى نفس الوقت
                              و تريد ان تعمل فيلم قصير بجودة عالية جدا و لكن ذلك سوف يتطلب منك وقت كيبير جدا و هذا للاسباب الاتية
                              سوف يتطلب منك ان تكون ماهر فى عمل الموديلينج الا اذا كنت سوف تستخدم موديلات جاهزة
                              سوف يتطلب منك ان تكون ماهر ايضا فى الريج الا اذا كنت سوف تستخدم الكركتر استوديو
                              سوف يتطلب منك ان تكون ماهر ايضا فى الاكساء
                              سوف يتطلب من ان تكون محترف فى الانيمشن لكى تنتج شغل يكون قادر على المنافسة و ان يكون مشرف عند المنظرة
                              سوف يكون مطلوب منك ان تكون شاطر فى الريند و الكمبوزتنج
                              نيجى الى اهم سؤال . هل انت ماهر فى كل ما سبق؟
                              هل انت عملت الفيلم و خلص و جاهز على الريندر؟
                              طيب هل انت متخصص فى شئ معين؟
                              هل انت اتعلمت و اجدت شئ معين مما سبق ؟
                              لو كانت الاجابة بنعم فربنا يوفقك و تتعلم الريندر باحتراف و الكمبوزتنج بمهارة كافية و عليك باستخدام الباسس فى الريندر لكى تنهى عملك.
                              و لكن اذا كانت الاجابة لا فنصيحة من اخ ان تبدأ بالتعلم الجيد و ابشرك ان جهازك سوف يساعدك على التعلم
                              و لما يجى موضوع الاخراج يحلها ربنا.
                              شكرا اخى على النصيحة
                              وكلامك كله مظبوط
                              انا لسا بتعلم

المشاركة الأصلية بواسطة hossam_3d مشاهدة المشاركة
                              بص انت مذكرتش البروسيسور اللى عندك هل هو core 2 due ولا ايه
                              يفضل هذا ويكون الكاش 2 ميجا على الاقل اذا كان core 2 due
                              الرامات 4 جيجا او اكتر
                              كارت الشاشه كويس لو تقدر تجيب كارت 1 جيجا يبقى احسن
                              والاهم من ده البورده تكون من غير كارت شاشه و4 بانك رام
                              جهاز mocap ليه ياعم انت ناوى تعمل ايه بالظبط
                              ركز على الاعمال اللى فيها ابتكار اما الحركات المعقده سيبك منها دلوقتى
                              اقولك على حاجه خلى الكاركتر فى الاخر خالص
                              فى اعدادات بتقلل من زمن الريندر حاول تعملها هتققلك الوقت جدا والجوده معقوله
                              لو فى اى استفسار
                              hossamlg@yahoo.com
                              0182937961
                              www.hossamgfx.multiply.com
                              شكرااااااااااااااااااااااااااااااااا على الأهتمام وانا هضيفك عندى
                              لأن معنديش اكتر من الأستفسارات بس انت تسحملنى
                              :d :d

المشاركة الأصلية بواسطة ahmadhamid مشاهدة المشاركة
                              يا راااججللل حرام عليك انت فاكر أي حد يقدر على انو يخش التخصص ده... لأ طبعا حتى لو تشوف بكثرة في ناس في المجال صدقني زي ما انت شايف...في أخر الأسبوعين او شهر يتلاقي من عمل ل5 فقط المميزين.. و لمعلوملتك maxforums المنابر من اكثر المواقع المقصودة في العالم يعني قول الحمد لله انك تطلع dr max هاهاها والله صدقني انا بتديت على حاجة لاااااا تذكر ايام ال 512 ram تخيل و كان اول مودل ليا شمعة و كان ليها معنى انو بتدى المشوار دلوقت بنور صغير اللي انشاء الله اكبرو و اجيب غيرو مع الوقت
                              لا تستعجل على نفسك امشي خطوة خطوة...بدايتك افضل من بدايتنا ...احنا كنا بالزور علشان نعمل مودل في تفاصيل كتيرة والأصعب من كدة انو الرندرة لما كنا عيزين نعمل حاجة مميزة تبهر كانت بتاخد وقت فلكي يا رجل علشان صورة 1...اصبر انا في المكتب بتديت اول مرة بالابتوب بتاعي تخيل 1 gega ram ده جه من بعد 3 سنوات من الشمعة...الشغف يا مان ما يتقسش بالرندرة والوقت والحاجات ده لأ بيتقاس فقط بالنتيجة و لو أخد وقت و ذكرت التأخير ليش و اسبابو و كانت مقنعة عملك رح يبهر اكتر.. العالم حتيتدي تقول ده مجنون عمل كل ده على الجهاز ده أيوة ده حاجة كويسة إقلبها لمصلحتك...خد وقتك و إطلع خطوة خطوة ما تنطش حتقع... أهم جهاز جبتو انا دلوقتي ب1600 دولار و ضليت أحشي فيه مواصفات و اطورو على مر الوقت كل ما احس اني استحق اني اطوره لغاااااية مالشركة اللي انا فيها اتأكدت انو الواد ده اسمو احمد انا يعني واد يطلعلو جهاز والجهاز اللي معي في الشركة دلوقتي اللي كنت استعمل فيها اللابتوب بتاعي صاراكثر من ال10000 دولار اللي ذكرتهم مش بس كده طورت نفسي في التصوير الفديو و صار عندي في البيت حاجات والحمد لله بسم الله ما شاء الله.. نتكلم تفاصيل اكتر ان كنت عاوز بعدين..المهم اصبررررررر لانو الله رزقك بحاجة و انت عاوز الأكثر يا رجل قول الحمد لله ده انا كنت اتمنى جهازك يكون معايا زمان كنت كسرت الدنيا ورد على كلام الأخ المحترم zewayed كلامو مية مية
                              على فكرة انا مش مصري بس ما عرفش ليه بس اقرأ على المنابر بقلبي صمتا يعني بحس نفسي بقرأ باللهجة المصرية
                              شباب و بنات و أهل مصر أحلى شغف في العالم
                              أخوك أحمد عبد الحميد
                              mj_4ever2000@hotmail.com

شكراااااااااااااااااااا
                              وربنا يوفقك ويوفقنا كلنا
                              واسمحلى اضيفك عندى

المشاركة الأصلية بواسطة legend 1 مشاهدة المشاركة
                              دقيقتين بس يأخد معك 6 ساعات ريندر!!!!!هههه
                              ما شاء الله ترى انك محظوظ اعتقد انك ما تستخدم الفيراي في الماكس ؟!!!!
                              من اسبوع كنت احاول اغير جهازي لكن احتاج 5000 دولار هههه خلينا ع القديم والحمد الله مكفي القديم وموفي
                              ترى مواصفات جهازي قريبة من جهازك
                              ان شاء الله تقدر تجدده للافضل
                              بالتوفيق
                              هههههههههههههههههههه
                              لا انا مستخدمتش غير الريندر العادى
                              وربنا يوفقك وتجيب جهاز احدث
                              (وأنا كمان)
                              :d

المشاركة الأصلية بواسطة medoooz مشاهدة المشاركة
                              ازيك يا دكتور

انت بتعاني من نفس حاجة انا كنت بعاني منها بقالي 3 سنين تقريبا

ولسه متغلب عليها من قريب ( جبت جهاز جديد) ههههههههههههههههههههههه

المهم انا ممكن اقترح عليك فكرة ممكن تكون الفكرة دي بالنسبالك مش حل و ده اكيد بس ممكن تحل ازمة

انا كنت بفضل مشغل الجهاز بالايام عشان اخلص ريندر عندي و على فرام واحد بس

كان ليا واد صاحبي عنده جهاز يعتبر مواصفاته عاليه

كنت بروح اسطب عنده البرنامج و كل حاجة تمام

واعمل عنده الريندر بس
                              و المودلينج و الريندر التجريبي كنت بعمله عندي بحيث ان لو في اخطاء اعملها عندي

و هناك الشغل النهائي تمام

ده الحل المؤقت ليك لفترة متجيب جهاز جديد ليك يساعدك

و انصحك متصرفش على القديم عشان مش هتحس بفرق كبير و يريحك خالص

فا انت تصرف على حاجة هتريحك بعد كده لمده معقوله

ارجو تكون الفكرة وصلت
                              الحمد لله انا كويــــــــــس
                              وفكرة انى ارندر عند واحد صاحبى والله فكرة ممتازة
                              ربنا يخليك ويكتر من افكراك الحلوة دى

المشاركة الأصلية بواسطة ashmawy 3d مشاهدة المشاركة
                              ياراجل انت راجل فى طب ايه اللى يدخلك المجال ده اصلا حد طايل ايه يادكتور.
                              ههههههههههههههه
                              كل الناس بتقولى كدا
                              بس انا بحب الجرافيك جدااااااااااااااا
                              وحد طايل ايه
                              انت فاكر الطب دا أمله دا احنا متبهدلــــــــين
                              هههههههههههههه
                              ربنا يكرمك يا رب

المشاركة الأصلية بواسطة toumy مشاهدة المشاركة
                              اصبر إن الله مع الصابرين
                              جهازي أقل من جهازك في المواصفات و مع ذلك الحمد لله
                              ونعم بالله
                              الحمد لله على كل شئ
                              وربنا يوفقك وتجيب جهاز احسن ان شاء الله

المشاركة الأصلية بواسطة revolve مشاهدة المشاركة
                              نصيحة لك اخي و ان لم يخب ظني فانك لسه مبتدئ في عالم الجرافيك و هذا ليس عيب العيب ان نستبق المراحل حاول في الفترة الاولى من مراحل تعليمك ان تتعلم نا يناسب امكانياتك كيف يمكننا ان نتجه الى الانيمشن و عمل مقاطع فيديو و نحن ضعيفين في جوانب الماكس الاساسية كالمودلينج و الاكساء و التي لا تحتاج الى اجهزه جبارة . هنالك الكثير من الاخوه هنا ممن يملكون الخبره و ايضا الاجهزة القوية و لا يتجهون مباشره الى عمل مقاطع فيديو نصيحتي لك ان تحاول الحصول على جهاز مثل الذي ذكره الاخ نجيب و ان تحاول تعلم كل ما يسمج لك بعمل تصميم جيد و موضوع الفيديو ياتي حين تستطيع شراء جهاز قوي او حين التحاقك ان شاء الله بشركات كبيرة لديها الامكانيات
                              وفقك الله
                              هو بصراحة
                              عندك حق
                              انا بحاول اسبق جااااااااااامد فى الماكس
                              بس دا عشان انا بحبه وعايز احترفه بسرعة
                              مش عايز افضل طول عمرى مبتدئ
                              (

المشاركة الأصلية بواسطة zizoradwan مشاهدة المشاركة
                              موضوع في الهارد وير و ما اكونش اول واحد ارد في عيب عليا و بعدين في طب كمان (عامل ايه قي الفسيولوجي و الأنتومي)
                              بص يا معلم لو انت عايز تجيب جهاز حلو ولى 55 الف ولى حاجه انت محتاج جهاز كواد و 4 جيجا رامات
                              بص
                              لو ها تجيب انتل هايبقى اسرع لكن اغلى بالنسبه انك في مصر طيب عايزين نطبق المثل الشاطره تغزل برجل ..... بس عايزين نبقى ورا الأنتل على طول يبقى تجيب amd سريع و سعره حنين
                              phenom ii x4 955 3.2ghz, 8mb total cache, 4000mt/s bus السعر 920 جنيه
                              asus m4a785td-v evo السعر 600 جنيه
                              xfx hd 4770 512mb gddr5 السعر 725 جنيه
                              kingston 2gb ddr3 bus 1333mhz cl9 السعر 285 جنيه * 2
                              ocz stealthxstream 500w السعر 380 جنيه
                              لو الهارد اللي عندك ساتا مش محتاج واحد جديد لو الهارد عندك داتا لازم تجيب واحد جديد
                              western digital blue 500gb aaks 16m cache sataii السعر 260 جنيه
                              _______________________________________________________
                              3455 جنيه جهاز يعمل رندر سريع زي ما انت عايز ان كتبلك نفس البروسيسور اللي عندي لو عايز تجربه قبل ما تشتريه ابعتلي ملف رندر ماكس اللي خد منك6 ساعات وانا ها ابعتلك النتيجه
                              و سلماي على median nerve & qudriceps اصل ليهم معزه خاصه عندي و اي حاجه كلمني
                              وممكن تخش هنا و تقول ميزنيتك و اكيد ها ارد عليك
                              شكرااااااااااااااااااااااااااا
                              موصافات حلوة وسعر معثول
                              ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
                              ان شاء الله احاول اجمع الجهاز دا
                              او على حسب الأمكانية
                              ومرة كمان شكراااااا جزيلااااااااااا

ومعلش انا اتأخرت فى الرد عشان كنت مسافر

يعمل...
                              X