Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

يا جماعة الاخراج دا هيجننى .. مين يقدر يوصله وينفذه زى الاصلى تمام ؟؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• يا جماعة الاخراج دا هيجننى .. مين يقدر يوصله وينفذه زى الاصلى تمام ؟؟

سلام عليكم

فاكرين الصورة دى؟؟ قديمة مش كدا ... لكن مجننانى هههههههه

ادفع عمرى كله واوصل للاخراج الرهيب بتاعها دا

انا كنت من شهور بعمل عليها تجارب بالفيراى ووصلت لنتايج متفرقش اعتقد عن النتايج اللى وصلتلها بالافتراضى دلوقتى واللى هعرضها دلوقتى

ودا طبعا مش نفس مستوى الاخراج الاصلى للصورة الاصلية

يا ريت اللى عنده المقدرة للوصول لنفس اخراج الصورة الاصلية يعملها وبعدين يعملنا ورشة او درس ازاى عمل الاخراج دا

سواء بالافتراضى او بالفيراى انا عايزة اوصلها بأى شكل

دى الصورة الاصلية طبعا كلنا عارفينها اتعملت عليها ورش اكتر من مرة ...شايفين روعة الاخراج والواقعية خطيرة

ودا اخراجها من السينما مباشرة بعد تجارب بالافتراضى ودون تدخل الفوتوشوب

هنا بقى تدخل بسيط للفوتوشوب

طبعا انتو ملاحظين فرق مستوى الاخراج بين الصورة الاصلية وبين اخراجى التعبان الهزيل بالمقارنة بالاخراج الاصلى

هتجنن انا واوصل لاخراج الصورة الاصلية

مين يقدر يا جماعة ويساعدنا ويعملنا ويكسب فيا انا بالذات ثواب قبل ما اتجنن
    هنا يتم طلبات (ترجمة) الدروس الاجنبية ... نرجو التعاون والتثبيت ..^_^
    دروس نمذجة للمبتدأين فى محاكاة حمام ^^
    محاكاة تصميم خيالى بالفوتوشوب
    بوستر الفلم الجديد (حرب الشطرنج) :: فوتوشوب:: ^_
    محمول ثلاثى الأبعاد :: فوتوشوب::
    ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

اول حاجة تصميمك رائع جداً جداً ثانى حاجة خلى عندك ثقة فى نفسك لأن لو مفيش حتة الثقة فى النفس مش هتعرفى
    تعملى حاجة خالص يبقى بتقضى على نفسك اشتغلى اكثر وسوف تجدى نتيجة مجهودك من وجة نظرى تصميمك احلى
    من الاصلى ومستواكى عالى .........و شكراً
    hhamdinho@yahoo.com

السلام عليكم
      اخت سها اول شئ الرندر بتاعك جيد ومميز واللى بيفرق الرندر بتاعك عن الصورة الاصلية هى الخامات
      لو قمتى بتحقيق نفس درجة الوان وخامات وانعكاسات الرندر الاصلى ستصلى بنسبة كبيرة الى اخراج الصورة الاولى
      ويا ريت تحققى نفس زاوية الكاميرا والاهتمام بالسجادة
      والله الموفق

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
      اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا

My 3D Visualization Work

فيس بوك
      Freelancer

اختي سها اود اعلامك بان عملك جميل للغاية وانا اايد كلام الاخahmedyounis وبالتوفيق
        (قل هو الله احد)
        لاتحسبن المجد تمرا انت آكله
        لا تبلغن المجد حتى تلعق الصبرا

رمضان كريم على الجميع

omar w bas

انا متشكرة اوى يا جماعة على مروركم وتشجيعكم

لكن حقيقى التصميم الاصلى اكتر واقعية والعمق فى الصورة افضل بكتير من اخراجى انا

نفسى بجد حد يوصلنى لأخراج الصورة الاصلية ويعلمنا خرجت ازاى بالواقعية الفظيعة دى

عشان انا بجد شايفة الصورة الاصلية افضل بكتير من اخراجى واخراجى ليس فى نصف مستوى الاخراج الاصلى
          ::هام وعاجل لكل صانع درس+ درس رائع فى ضوء الشمس بالفيراى+ حلم شكلة الرندر الاسود

اخوتي .. لا بأس حتى الان..

ولكن يتضح ان الاخت تقصد ريندر اقوى للصورة وواقعية اكثر

تعليقي هو انه هناك فرق ما بين لا بأس به وبين رائع ومتقن .. في اعمال كهذه ما يهمني هو قمة الواقعية والريندر القوي

ولكن هناك اعمال اخرى اقصد بها ايصال فكرة معينة .. في هذه الحالة قوة الريندر امر ثانوي وليس رئيسي

مسألة انه (حد يعمل ورشة لأخراج هذا العمل) اتفق معها ..

ولكن من الافضل احيانا ان يعتمد الانسان على ذاته ثم على المعرفة العامة .. ومحاولة تعلم ( العموميات ) اكثر

حتى يصل المصمم او تصل المصممة الى مستوى انه يستطيع التفريق بين اعماله التي (لا بأس بها ) واعماله المتقنة حتى ولو كانت الفكرة ابسط ما يكون

.
            شكرا

الأخت سها .. ماشاء الله إخراجك رائع ..
              على كل .. قمت فيما مضى بعمل ورشة على هذه الصورة ..
              http://www.heznah.net/vb/t16037.html
              لا أدري هل تروق لكم النتيجة أو لآ ؟
              .. اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك ..

:: الله أكبر .. الله أكبر .. الله أكبر .. لا آله إلا الله .. الله أكبر .. الله أكبر.. ولله الحمد ::

الأخت سها .. ماشاء الله إخراجك رائع ..
                على كل .. قمت فيما مضى بعمل ورشة على هذه الصورة ..
                http://www.heznah.net/vb/t16037.html
                لا أدري هل تروق لكم النتيجة أو لآ ؟
                جزاك الله خيرا استاذنا الكريم ^^

لو النتيجة اللى فى الورشة من السينما مباشرة دون تدخل الفوتوشوب

ممكن تدينى اعدادات الرندر الخاصة بها كلها كلها دون ترك شئ ^^

اعجبنى وضوح الرندر ونقاءه ^^

والله يا أخت سها .. انتي قولتي كل اللي عاوز أقوله .. فعلا معظم الدورس العربية نمذجة فقط وقليل ما نجد دروس في فنيات الأخراج .. سواء نهاري أو ليلي .. والاضاءات الداخلية أيضا النهارية والليلية .. فياريت يتكرم أحد من الأخوة المميزين في الأخراج والإضاءة أن يخرج لنا عمل كامل بشرح كل مابه من خبايا في الإخراج والإضاءة ..
                  لإني انا بصراحة بطبق من غير فهم .. يعني بأخذ الإعدادات المشروحة في الدرس واحطها وخلاص من غير ما افهم هي بتعمل ايه .. ولما الواحد بيضع الاعدادات ده في عمل آخر تكون غير مظبوطة .. لإني اعتقد ان كل عمل وليه اعداداته .. صح ولا انا فاهم غلط ؟؟
                  وآسف على الإطالة ..
                  اخوكم محمود

المشاركة الأصلية بواسطة ahmedyounis مشاهدة المشاركة
                    السلام عليكم
                    اخت سها اول شئ الرندر بتاعك جيد ومميز واللى بيفرق الرندر بتاعك عن الصورة الاصلية هى الخامات
                    لو قمتى بتحقيق نفس درجة الوان وخامات وانعكاسات الرندر الاصلى ستصلى بنسبة كبيرة الى اخراج الصورة الاولى
                    ويا ريت تحققى نفس زاوية الكاميرا والاهتمام بالسجادة
                    والله الموفق
                    الرندر جميل جدا جدا .. ومثل ماقال الاخ:hmedyounis
                    الخامات
                    موقعي الشخصي
                    فن ديزاين
                    دخول - Enter
                    هل تقترح اقسام اخرى للموقع
                    ادخل قسم الاقتراحات

راجعي آخر درسين في الروشة .. تجدينها في نفس منتدى حزنة ..
                      للأسف هناك أعضاء مبدعين في الإخراج والإضاءات ولكن بخلاء في نقل العلم !!
                      .. اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك ..

:: الله أكبر .. الله أكبر .. الله أكبر .. لا آله إلا الله .. الله أكبر .. الله أكبر.. ولله الحمد ::

انا اؤيد الجزء الثاني من رد ابو صالح الاخير وافضل وسيلة هي اللجوء للدروس الاجنبية

...

قال الرسول صلى الله عليه وسلم

أفضل الصدقة أن يتعلم المرء المسلم علماً, ثم يعلمه أخاه المسلم

أللهم لك الحمد والشكر

المشاركة الأصلية بواسطة ابوصالح1 مشاهدة المشاركة
                          لا اظن انك تقصد بخلاء؟

اظن انك تقصد متكبر او مغرور هذا هو المصطلح الذي أضع إسمه على مثل هذه الشخصيات !

المشكل حتى ولو تعلم وأصبح محترف سوف يكون هناك نقص في شخصياته

لان اكثر مقابلات معى شخصيات تجد سؤال يطرح عليهم

~ هل سبق لك ووضعت دروس او لك دروس على النت

تعرف ما تكون إجابته وهو يتصبب عرقاً؟

في الحقيقة لا ولكن افكر في ذالك في المستقبلاً

اكثر المقابلات التي رأيتها كانت مثل ما كتبت لك , واكثرها للأجانب

مودتي

والله يا أخت سها .. انتي قولتي كل اللي عاوز أقوله .. فعلا معظم الدورس العربية نمذجة فقط وقليل ما نجد دروس في فنيات الأخراج .. سواء نهاري أو ليلي .. والاضاءات الداخلية أيضا النهارية والليلية .. فياريت يتكرم أحد من الأخوة المميزين في الأخراج والإضاءة أن يخرج لنا عمل كامل بشرح كل مابه من خبايا في الإخراج والإضاءة ..
                            لإني انا بصراحة بطبق من غير فهم .. يعني بأخذ الإعدادات المشروحة في الدرس واحطها وخلاص من غير ما افهم هي بتعمل ايه .. ولما الواحد بيضع الاعدادات ده في عمل آخر تكون غير مظبوطة .. لإني اعتقد ان كل عمل وليه اعداداته .. صح ولا انا فاهم غلط ؟؟
                            وآسف على الإطالة ..
                            اخوكم محمود
                            تصدق انت فكرتنى بالاضاءات الليلية كنت غافلة عنها

مليش اى تجارب فىالاضاءات الليلية غيرتجربة بسيطة كنت عملتها بالفيراى باضاءات ies وكانت تجربة بدائية مش قوية

ان شاء الله بفكر اعمل تجربة ليلية ولو نجحت هنزل ليها درس بسيط ان شاء الله لأنى مش شايفة دروس اضاءات ليلية خالص كله اضاءات داخلية او خارجية نهارية

لكن طبعا حتى لو انا عملت درس دا فهو درس لواحدة مبتدأة وليس درس قوى لا يغنى عن دروس المخترفين فى شئ

أسعدنى مرورك اخى الكريم وكلامك مظبوط وانا متفقة معاك تماما بل وكأنك بتتكلم بلسانى تمامام ^^

الرندر جميل جدا جدا .. ومثل ماقال الاخ:hmedyounis
                            الخامات
                            صدقنى الخامات الاساسية فى العمل اديتها نفس تأثيرات وانعكاسات العمل الاصلى ولكن يبدو ان المشكلة فى الاضاءة والرندر وليست الخامات

انا الحقيقة تصفحت رابط الورشة اللى حضرتك وضعته لم اجد فيه روابط لدروس
                            ولا اعلم الرابط الاخر للورشة الذى به الدروس ... سوف اعاود المحاولة على المنتدى حزنة نت بحثا عن الورشة التى بها الدروس .. وجزاك الله خيرا استاذنا دايما تاعبينك معانا ودايما كريم بعلمك ومش تبخل على حد فينا بالمساعددة ^^

انا اؤيد الجزء الثاني من رد ابو صالح الاخير وافضل وسيلة هي اللجوء للدروس الاجنبية
                            اشكرك ااخى الكريم على مرورك ولكن مشكلتى مع الدروس الاجنبية هى نفس مشكلة الاخ الكريم mody 2004

لأنى بطبق الاعدادات بدون فهم لأنى مبكونش فاهمة هما بيقولوا ايه وبيوصفوا فايدة الاداة دى بيقولوا عنها ايه ؟؟

لا اظن انك تقصد بخلاء؟

اظن انك تقصد متكبر او مغرور هذا هو المصطلح الذي أضع إسمه على مثل هذه الشخصيات !

المشكل حتى ولو تعلم وأصبح محترف سوف يكون هناك نقص في شخصياته

لان اكثر مقابلات معى شخصيات تجد سؤال يطرح عليهم

~ هل سبق لك ووضعت دروس او لك دروس على النت

تعرف ما تكون إجابته وهو يتصبب عرقاً؟

في الحقيقة لا ولكن افكر في ذالك في المستقبلاً

اكثر المقابلات التي رأيتها كانت مثل ما كتبت لك , واكثرها للأجانب

مودتي
                            اشكرك اخى الكريم على مشاركتك ^^

يعمل...
                            X