Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

خمسة سنوات ليست بالكثيره على صنع فلم كرتون ثلاثي الابعاد!

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• خمسة سنوات ليست بالكثيره على صنع فلم كرتون ثلاثي الابعاد!

موضوع شيق للأخ الفاضل عصام درويش :
    http://www.ibda3world.com/%D8%B5%D9%...9%D8%A7%D8%AF/
    صفحتي على انستاجرام
    https://www.instagram.com/9picks

اتقوا النار و لو بشق تمرة

Taking you to the MAX

مقالة متميزة كصاحبها

ما شاء الله .

مميز .
      ما أجمــل هذا الحديث :

والحديث رواه حذيفة بن اليمان قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها، ثم تكون ملكا عاضا، فيكون ما شاء الله أن يكون، ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون ملكا جبرية، فتكون ما شاء الله أن تكون، ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها، ثم تكون خلافة على منهاج النبوة، ثم سكت. رواه الإمام أحمد في المسند.

حللللللو يا عصاااام جداااااااا استفدت فعلاااااااااااااا
        شكرا استاذ نجيب

thnx..............

والله العظيم داخل المنابر عشان احط الموضوع .....

لقيته موضوع بواستطك اخي نجيب......

سباق بالخير دائما

والمقاله لحبيبنا عصام رائعه فعلا
            مدخلك الي مايا موضوعي القديم
            The Power Of Maya موضوعي الجديد

Mohamed Ragheb محمد راغب

شكرال لكم جميعا ايها الاحبه
              وشكرا لك اخ نجيب على هذه اللفته الطيبه

سيتم احتساب الفائز بالمسابقه من خلال عدد التعليقات وعدد مرات الاعجاب في الفيسبوك .. لذلك اتمنى من الاعضاء الذين قرأول الموضوع ان يعلقوا برد بسيط .
              واهم شيئ هي الافاده التي اتمنى ان تكون قد تحققت

مقالة رائعة

رهيب يا درش ^_^

خمسة سنوات ليست بالكثيره على صنع فلم كرتون ثلاثي الابعاد ... و لا بالكثيرة علينا لنتعلم صنع فلم كارتوني عربي اسلامي ... الله ياربي أسألك برحمتك الواسعة أن تغفر لنا تقاعسنا و تخاذلنا و غفلتنا و كسلنا ووووو .....

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الضالمين

رأيتها من قبل و نتمنى لك الفوز كان بودي المشاركة لاكن وقتها غير مناسب بالمرة .. بالنسبة لي ..

(قريبا درس Wall Of Light بالسينما و الأفتر)
                      "ترى يشبه حق اخونا أندرو كرامر"

-----

http://www.videocopilot.net
                      http://www.digitaltutors.com/11/index.php
                      http://www.cineversity.com
                      http://greyscalegorilla.com/
                      -----

فعلا مقال جامد يا عصام
                        بس فى حاجة بسيطو اوى احب اقولها هى الفكرة مش خمس وعشر سنوات فى مهارات عندنا تقدر تنفذ الكلام ده فى سنة مش خمسة بس فين الممول
                        وهو مش فى الوطن العربى بس معظم الدول فى اوربا رجال الاعمال خايفين من الفكرة ديه بيعملوا مسلاسلات ثرى دى وده عادى وقشطة اوى لان عمل فيلم مش زى عمل مسلسل المسلسل هتاخذه الف فناة وكده كده ايرادته هتبقى حلوة انما الفيلم ده مجازفة يعنى هو محتاج يكلف الفيلم بتاعه عشرة مليون دولار ده لو هيبقى فى الف مصمم ومخرج وانيمتور وو ووو وكل شخص فيهم هياخذ الف دولار بس على مدة عشرة شهور حسب ان فى اجازة ده لو هيعملوا الفيلم خلال سنة طب يا باشا ايرادته هيبجبها من اين ؟ فى امريكا افلامها بتتعرض فى كل العالم وده معروف وشىء روتينى علشان كدا فى تشجيع وفى فيلم كل شهر انما فى مصر ولا الاردن ولا السعودية ولا الامارات هيجب ايرادات عشرين مليون دولار ده اقل ايرادات هيبقى المنتج عايزها وهى صعف الي دفعه
                        فهو الامل ان الاول يتعمل مسلاسلات اطفال خيال 3دى وبعد كدا يبدا التفكير فى الافلام
                        ده حتى الغرب عملوا كدا مش اول ما عملوا عملوا فيلم عملوا 30000000000 مسلسل الاول وبعدا كدا لما المنتجين شافوا ان ده ربح بجوا يجخلوا المجال ده
                        فممكن نقول حسب راى 20 سنة كمان لحد ما يطلع فيلم 3دى و20 سنة ده شىء عادى حسب ان امريكا سابقة العالم العربى ب 100 سنة فى كل شىء فشىء طبيعى ان يبقى فرق فى الثردى 50 سنة
                        هقولك حاجة انا كنت فى اسبانيا من شهريين لمدة سنة تقريبا مافيش الكلام ده ودلوقتى فى روسيا وبردوا مسلاسلات
                        يعنى ما تفتكرش ان عندنا بس الحال كدا هو فى محترفين وناس شغالة 10/10 انما رجال الاعمال والمنتجين هما هما
                        عندنا رجال الاعمال والمنتجين فى الوطن العربى بجازفوا بس مش بالكثير و 10 ملوين دولار كاقل نسبة دى كثير
                        هو ممكن يجازف بمليون ده لو حوت زى ما بنسميه فى مصر اكثر من كد هيعمل اطرش ومش هيسمعك
                        وكمان شىء تانى دلوقتى مش زى 10 سنين فاتت كان لازم ياخذوا سنة علشان يعمل رندر للفيلم دولقتى العملية كلها بتم فى يومبن ثلاثة
                        فالعملية برمتها مش مكلفة وكمان هقولك ايه فى الوطن العربى عايز كل شىء بسرعة اتذكر اول شكرة روحت ادمت فيها فى مصر كانت كيوبز على ما اتذكر من ستة سنوات فاتت روحت يا عمى قالى ده كان فى عميل عندى وعايز الشغل ده قلتلوا ماشى بعد نصف ساعة جه بقلوا لسة ما خلصتش قلتله لسة ايه قالى مش لازم يبقى سوبر انا عايز اى حاجة اوريها ليه وبعد كدا حلفت ميت يامين انى مش هاقدم فى اى شركة تانى فى مصر وفعلا فرق واضح فى اوريا لما بتشتغل مع شركات كبيرة بفنها مش باسمها اقسم بالله العظيم يا عصام 3 سنوات ما سمعت فى حياتى كلمة اسمها Deadline الا لما باعمل شىء freelance مع شركات عربية
                        انما هنقول ايه الامل موجود كفاية علينا نخلص الديمو ريل الاول وبعد كدا ناخذ شوية خبرة فى بلاد العم سام وبعد كدا ابقى اممول انا لكم الفيلم
                        تحياتى يا عصام وشكرا يا نجيب على نقل المقال
                        Personal Website
                        Twitter
                        Youtube Channel

شكرا لكم يا شباب على مروركم الطيب

مصطفى باشا .. ازيك يابني واحشنيي اوي وواحشني كلامك
                          للاسف تعامل العرب مع المصممين زي كانهم الات كمبيوتر .. عاوزين الشيئ كن فيكون

وكلامك بالنسبه للافلام في محله .. انا من خلال المقال حبيت اوضح مدى التعب والجهد المبذول في انتاج فلم .. مش بالسهوله اللي بيعتقدها البعض

يا ريت يا مصطفى تقلنا اكتر عن خبرتك في اسبانيا .. وانت الان فين ؟ وناوي تعمل ايه لقدام

السلام عليكم
                            مقال مميز ماشاء الله...

نجار جيد بيده مطرقة سيئة أفضل بكثير من نجار سيء معه أفضل مطرقة في العالم.

خمس سنوات هي كثيرة ان توفرت المعدات الازمه
                              والسؤال الاهم من بعد شقاء خمس سنوات لصناعه فلم ثلاثي الابعاد فكم هم عدد العاملين على هذا المشروع وما تكلفته وهل غطى مصاريف ال ثلاث سنوات
                              لان العائد المادي هو المهم ايضا لانه من الطبيعي لن يضيع احدنا 3 سنوات لاجل فلم 3د مجاني

يعمل...
                              X