Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مشكلة جديدة في الافتر افيكت

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مشكلة جديدة في الافتر افيكت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعه في مشكلة مديقاني من ابمارح في الافتر افيكت وهي

انا لما باعمل رندر من داخل الافتر افيكت بالاقي الفيديو تمام قوي ومفيهوش اي مشاكل ولكن لما باعمل رندر علشان اخرج الفديو كل حاجة بتكون تمام بس لما باجي اشغل الفيديو بالاقية بيقطع في الحركة مع العلم باني مش عامل اي استريتشات خالص لاي مقطع وجربت الموضوع على فيديو تاني ونفس المشكلة قائمة

انا هاتجنن يا جماع بعد لما خلصت فيديو معين ومش عارف اخرجة

طبعا انا حطط الموضوع هنا لان في ناس كتيرة شغاله افتر افيكت

ارجو ان اجد الحل عندكم
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

من قال سبحان الله وبحمده ( 100 ) مرة في يوم غفرت كل ذنوبه
    وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

و عليكم السلام
    لا أدري أخي إن كنت فهمت سؤالك و لكن يجب أن تكون خصائص تصدير الفيديو أو الـ image sequences
    في عدد الفريمات بالنسبة للثانية متوافقة مع خصائص الاستيراد داخل الأفتر و هذه يمكن تعديلها من قائمة edit
    بالـ after effects على الـ interpret footage لتكون نفسها حتى لا تظهر لك تلك التقطعات الطفيفة في
    الريندر النهائي. . أما إن كنت قد قمت مسبقا بهذه الخطوة فالحقيقة لا أعرف سبب المشكلة و إن شاء الله تجد الجواب

مشكور عزيز Ubuntu انت فهمت سؤالي بس لو ممكن توضحلي ولو بصورة ازاي اظبطها داخل الافتر افيكت

وإن كانت مثل زبد البحر

ألا أدلك على كلمة تقولها بدقيقة واحدة فقط تحصل بها على اكثر من ( 100.000.000.000 ) حسنة ( مائة مليار حسنة ) بل أكثر والله يضاعف لمن يشاء فقد قال ارسول صلى الله عليه وسلم في حديثه ( من قال أستغفر الله العظيم التواب الرحيم لذنبي وللمسلمين والمسلمات والمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إلى يوم الدين كتب له بكل مؤمن ومؤمنة حسنة )

مدونتي

روح على edit > preferences > Import
        ثم غير في قيمة الـ frames per second تحت الـ sequence footage على حسب خصائص
        الملف الذي عندك سواء ملف فيديو أو image sequences كما ذكرت لك

مشكور جدا حبيبي Ubuntu تم حل المشكلة

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

شوف يا صاحبى ...

إنت لما عملت render فى after effcts ..

خرجت الفيديو فى صيغة quick time ؟؟؟؟

هل إنت بتخرج العمل hq ??? ولا preview

مواصفات جهازك إيه وخصوصا الهارد بتاعك !!!

عموما خد النصيحه دى

لو العمل مش هيروح اى قناه للعرض فى التليفزيون وكان preview

هتعمل كده هتبقى المساحه قليله والجوده والألوان مقاربه جدا جدا لل no compressor

إتبع الآتى :

aaaaand render

بكده هيختفى التقطيع بعد الrender بتاعك لأن الفيدو بتاعك مضغوط وحفيف على الهارد بتاعك ..

نيجى لسبب التقطيع عندك..

فى الغالب ان الهارد بتاعك من النوع الgreen وده بيبقى بطيئ نوعا ما ولما تيجى تشغل فيديو بصيغه غير مضغوطه
            (no compressor) ده بيؤدى لحدوث تقطيع فى الفيديو وذلك بسبب الضغط إلى بييبقى على الهارد بتاعك فيحدث التقطيع

وطبعا البروسيسور ليه دور فعشان كده انا سالتك على مواصفات جهازك فى الاول ...

أرجو أكون وضحت ليك الموضوع ...

أى إستفسار تانى إتفضل ..

بالتوفيق

مشكور حبيبي bedotop على مرورك الطيب وعلى المعلومات

على فكرة انا عملت كل اللي انت قلت علية ولكن ما زال في تقطيع بسيط جدا ولكن الطريقة اللي قالها Ubuntu هي دي اللي نجحت معايا بنسبة 90 %

اما بالنسبة للهارد فنا اعتقد ان المشكلة دي من الهارد فعلا او من البروسيسور ودة اول حاجة شكيت فيها

على العموم ربنا يسهل واغير الجهاز كله قريبا هههههههههههه

وإن كانت مثل زبد البحر

مدونتي

Check The ... Field Render ... In AfterEffect RenderSetting

Must Be : Upper Or Lower
                حكمة هندية
                من أراد النجاح في هذا العالم
                عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
                النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

............................................
                  سبحــــان اللـه والحمد لله ولا إله إلا اللـه و اللـه أكبر
                  My blogpot
                  www.essofi-computergraphic.blogspot.com

يعمل...
                  X