Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

(مسابقة الاحلام) (حلم العودة : Fears of return to the homeland ) مصطفى محمود

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

جميل يا مصطفي

بس الحق مفيش وقت
    في الانتظار

المشاركة الأصلية بواسطة رجل السماء مشاهدة المشاركة
      تمت تغير الفكرة لتعبر عن ما احس به فهذا سيكون افضل
      حلم العودة : مخاوف العودة لاارض الوطن
      حلم العودة هو حلمى ان اعود لبلدى مصر
      الموضوع الاساسى للعمل سيكون حلم العودة وهيناقش مخاوفى من العودة
      هذه هى الفكرة التى سوف اعمل ان تكون مشاركتى فى مسابقة المنابر رغم بدايتى فى فكرة اخرى وقطع اسبوعين فى العمل فى الفكرة الاولى الا الاحساس باشتياقى لاصداقائى واحبابى وعائلتى التى افتقدهم كثيرا
      افتقد كل هوؤلاء الاشخاص واحس فى بعض الاوقات بتعاسة بسبب بعدى عنهم لذلك قررت ان يكون هذا هو العمل

معظم الذكريات الجميلة بالنسبة لى تتمثل فى منطقة كورنيش النيل او وسط البلد زى ما بنقول بالمصرى
      الفكرة بسيطة جدا وهو الرغبة فى العودة ولكن مخاوفها هى ما تمنع تحقق هذا الحلم رغم الذكريات الجميلة التى اجدها فى بلدى رغم الماسى الكثيرة التى اراها تحدث للناس رغم جمال بلادى رغم مدى الاهمال فيها فخوفى من هذا وهو ان تكون بلدى اصبحت مدمرة اكثر مما كانت
      تنفيذى للفكرة سيكون عبارة عن بناء منطقة كورنيش النيل وما حولها تدمير بعض المعالم الاساسية فيها
      والعودة ستتمثل فى الطائرة وهى تعمل هبوط بحيث ان يبقى فى تفاصيل جميلة فى الطائرة غير انها جرد جسم اعتقد ان بناء تفاصيل الهبوط والعجل والاشياء الميكانيكية فيها سيعطى جمال اكبر
      ايضا ساستخدم مجسم الطائرة الذى بنيته هنا واكرره بحيث تكون هذه الطائرات هى التى تذهب لمكان اخرى غير مصر بمعنى طائرات مغادرة وطائرة واحدة هى التى قادمة
      هذه ما انوى فعله باذن الله فى الايام القادمة واعلم ان ما تبقى اقل من شهر انما باذن الله سوف انتهى منه

تمت اضافة هذا الرد فى الرد الافتتاحى للموضوع علشان الناس تعرف ايه الي حصل
      ويايريت احد المشرفين يغير اسم الموضوع ل
      حلم العودة : Fears of return to the homeland
      فكره جميله جدا وربنا معاك وتخلصها

واتمني الا يغادرالحلم منطقه رأسك ليتم تنفيذه علي ارض الواقع......المسحوق
      مدخلك الي مايا موضوعي القديم
      The Power Of Maya موضوعي الجديد

Mohamed Ragheb محمد راغب

الفكرة الجديدة افضل من السابقة ...
        لاكن شد حيلك ياعم مصطفى ..

السلام عليكم ,,

اخوي الكريم // رجل السماء

الكريسمس هو عيد للمسيحيين صح ؟؟

العمل حلو اعجبني ولكن فهمني

ليش اخترت الكريسميس ؟؟

وجزاك الله ألف خير

بالتوفيق ,,

بالتوفيق مع الفكرة الجديدة ..
            في إنتظار التطورات ..
            وجدت طريقي .. فسرت فيه .. وإن شاء الله سأنهيه

الله عليك اخي مصطفى
              تصميم رائع كالعادة
              الله يوفقك يا برو
              تعلم ..... فليس المرء يولد عالما...

شكرا يا ابوحميد وان شاء الله قبل الميعاد اكون انتهيت من العمل ويارب

شكرا اخى nazzal و يسعدنى ان الفكرة الجديدة اعجيتك وان شاء الله مافيش حاجة هتخرج من الجمجمة

شكرا يا حمادة وربنا يسهل ويكون حاجة كويسة تليق بالمقام

شكرا اخى بن عامر بالنسبة للكريسميس هو ليس عيد المسيحين فقط انما بداية السنة الجديدة وهو اصلا الكريسمس غير راس السنة لان عيد المسيحين يوم 25 وده الاساسى انما 31 هو تقريبا فئة اخرى من المسيحين انما كاحتفال هو راس السنة وبشكل عام انا لم اختر الكريسمس لسبب انما الفكرة جائت على بالى ووجدت شىء افضل لانى لم اعد متحمس للفكرة الاولى
                ان شاء الله القادم افضل
                hunterinfo شكرا اخى وطبعا فى تطورات وان شاء الله تعجبك
                مرحبا بك اخى العزيز الخط الجلدى ان الرائع اخى الحبيب وحشنى تواجدك معنا كيف اخبارك؟ ...

هذه بعض التطورات الجديدة
                اولا الايام الي فاتت اشتغلت فى مجموعة اشياء منها الطائرة التى سوف تظهر انها تعمل لاندينج او هبوط ودى ان شاء الله مصر للطيران
                ثانى حاجة اشتغلت فى طائرتين اخرتين لانى رايت ان الطائرة التى كنت قد عملت لها موديلنج هنا فى الاول ماتنفعش لانها صغيرة وماتنفعش طائرة ركاب علشان كدا صممت طائرتين اخرتين واحدة بوينج 747 وواحدة ايرباص 380
                ودول هيمثلوا المغادرة ايضا مكان النيل بسبب ان النيل قفلوه فى اثيوبيا ومنعوه عن مصر فعلشان كدا الماء هتبقى قليلة مكان النيل وهيبقى مكانها شىء مثل ممر للطائرات تعمل لاندينج علشان بردوا وحوليه ماء قليلة جدا
                عموما اكثر ما يهمنى زى ما قلت فى الرد الي فات ان يبقى التفاصيل مضبوطة فعلشان كدا ثلاث ايام وانا شغال فى الطائرة دى والي هى بوينج 777 عملت كل شىء فاضل حاجات بسيطة عايزة تضبط ف التكستشر وشوية تفاصيل فى الذيل الجانبى والخلفى للطائرة وتبقى كاملة بس انا مش هاشتغل فيها علشان مش عايز اضيع وفقت وهبدء غدا فى بناء الانفيرومينت
                طبعا اكثر شىء ممل هو الشبابيك بتاعة الطائرات الثلاثة مش صعبة انما شىء ممل جدا انه لازم كلهم يبقى مقاس واحد وموديلنج انما الحمد لله فى اخر طائرة لقيت حل اخر فى دقيتين واتعملوا
                عملت بردوا رندر سريع كدا
                وياريت اعرف رايكم

وان شاء الله مزيد من التطورات قادم والطائرتين الاخرتين هاعرضها عليكم اليوم ان شاء الله

Personal Website
                Twitter
                Youtube Channel

عجبتني جدااااااااااااا الصور ...بجد ماشاء الله عليك تسلم ايدك ...يارب تكمل للاخر

والحمد لله ان الموضوع لن يتجاوز الحلم فقط ....خضتني عليك يا راجل
                  مدخلك الي مايا موضوعي القديم
                  The Power Of Maya موضوعي الجديد

Mohamed Ragheb محمد راغب

ماشاء الله
                    يا اخي انت مبدع .
                    █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
                    الايميل : attef_omer@hotmail.com

شكرا جزيلا اخواتى الاعزاء nazzal و A.Atef وانا سعيد جدا انه اعجبكم
                      ودى صور كنت عملت رندر للطائرة دى

وكما صور الطائرتين الاخرتين طبعا لسة التفاصيل فيهم مش كاملة وربما لن احتاج لتكملة التفاصيل فيهم مجرد الاشياء الهامة وانتهيت منها وذلك لان التركيز مش هيبقى عليهم
                      هيبقى فاضل فيهم العجل وده هاخذ كوبى لو من الي عندى واضعه فيهم والتكستشر هيبقى مختلف ربما لوفتهانزة او شركة اخرى فى الاخر بان الله ابقى اعمل الحجات دى

ودى الايرباص 380

ودى البوينغ 747

بالتوفيق
                      التعديل الأخير تم بواسطة رجل السماء; 27 / 08 / 2010, 07:14 PM.
                      Personal Website
                      Twitter
                      Youtube Channel

اه نسيت بالنسبة للطريقة لعمل الشبابيك
                        اولا هى مش جديدة ولا حاجة انما فى خدعة بسيطة عملتها وهى انك لم بتنقش على المجسم البولى وبعد كدا تعمل ميش سموث فى الاخر مكان الشباك ده هيبقى عامل ازاى بمعنى اخر ازاى هتبقى الايدز حوليه
                        هى دى الفكرة كلها
                        اعمل نموج الشباك كهيكل فقط اى الشيب بتاعه او الشكل بتاعه ثم بولين
                        بعد عمل بولين
                        بتختار الايدجيز الاحرف بتاعت الشباك وبعمل كاب وبعد كدا تختار البوليجنز بتاعة الشبابيك وتعمل Inset وتكررها مرتين واخر مرة اعمل موف للداخل شوية وبعد كدا اكسترود ثم بيفيل ثم Detach
                        فهينتج عندك الشبابيك كلها ودول يتركنو على جنب
                        قم بعد لك تختار المجسم الاصلى تانى وتضع الامر سموث (سموث مش ميش سموث) وتختار 1 من الخيارات التى بالاسفل وهتلاقى ان الحواف اصبحت ناعمة كانك نحت على الموديل
                        طبعا فى عيب واحد وهو انك تعمل الكلام ده بعد ما تتاكد 100% انك مش هتعدل على الموديل مرة تانية وانه اكيروت وكل شىء فيه تمام
                        بعد لك بتعمل التفاصيل الصغيرة زى المان الي بيبقى بين الشباك وبين الصاج لان فى الحقيقة الطائرة مش بيبقى الشباك بجانب الصاج بيبقى فى مكان بيبقى فيه مادة بلاستيكية او ممكن معدن لان ماينفعش الزجاج يتلحم فى المعدن
                        والنتيجة ممتازة بشكل عام وسريعة ومهما عملت زوم مافيش مشاكل زى ما ظاهر فى الصور الاخيرة التى ادرجتها
                        واى سؤال انا تحت امركم واسف على الاطالة
                        Personal Website
                        Twitter
                        Youtube Channel

ماشاء الله تبارك الله

واصل يا مصطفى والحمدلله انك وضعت طريقة عمل الشبابيك

في الصورة الأولى في الرد 82 ,, شعرت فعلا بحجم الطائرة وانها كبيرة

قل لي ماهو الرندر المستخدم والاضاءة ؟؟

بالتوفيق
                          الأول : يتحدث كثيرا , ولا يقول شيء ..
                          الثاني : يتحدث قليلا , ويقول كل شيء ..

شكرا اخى الحبيب والعفو على ايه بالنسبة لاحساس بكبرها ده علشان الفوكل لينس كبير والزوم فاكتور قليل ده بالنسبة للكاميرا
                            بالنسبة للرندر فيراى وهيدرا
                            Personal Website
                            Twitter
                            Youtube Channel

رااائع حقا ...بالتوفيق
                              --------------------------------
                              Graphic is my life

A
                              L I S A B R Y E L- S H A H A H T

شكرا جزيلا اخى a.cena
                                حاليا انا شغال على مركبة النيل سيتى التى توجد على كورنيش النيل للاسف اعمل على صور قليلة انما ساحاول انا احصل على افضل شكل لها ان شاء الله وطبعا هتبقى مدمرة بس الاول هبنيها كويس وبعد كدا هبدء اكسرها
                                ان شاء الله اعرض عليكم المزيد اليوم او غد واى ملاحظات على الرحب والسعة
                                Personal Website
                                Twitter
                                Youtube Channel

يعمل...
                                X