Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

أحسن وصايا و أسهل طرق للفشل بدل ما ضيع وقت

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• أحسن وصايا و أسهل طرق للفشل بدل ما ضيع وقت

1- دور على المحرك الى فى قوة انريل واجهة فيرتولز السلسة سهولة rpg maker (مع احترامى لمستخدمية )

2 -انسى كل دة و ابدا c++ و direct x (دة اول و اهم اسس الفشل )

3- اعتبر نفسك مثل المعتاد المصمم السوبر و ابدا برنامج تصميم الثلاثى البعد ( انس التخصص بلا قرف )

4-ابدا باحلام وردية مع لعبة تنافس god of war و ASSIAN CREED (لعب صغيرة و قرف اة )

5- فشلت مع C++ استسهل و ابدا UDK يونيتى و اكسنا و فيرتولز لهواة ( انا مش اقل من بل جيتس )

6- شتت نفسك و عوم على كلام الناس و اجرى ورا اى محرك اول مرة تسمع عنو و علية كلام كويس ( حعمل لعبة من الجيل الالفى الى متوصلوش حد)

7- انا محترف و فوق مسوى تصنيع الالعاب و ابدا انصح الناس (الفزلكة اسهل )

8-اوعى تسق فى خد غير نفسك و انت توصل لفوق الاحتراف (دنا اكتشفت انى احسن من بلجيتس )

9-كفاية تعليم انا حجمع مجموعة و اكون المدير افدهم من الفزلكة (دنا قائد بالفطرة )

10- انا كدة خلاص وصلت لقمة الفشل و الفزلكة حسيب بقى القسم للهوا (بش ممكن اتفزلك لاى حد و ارجع وقت منا عايز )

بعد اتمام العشر وصية دول اهنيك انت دلوقتى وصلت لقمة الفشل و الضياع و تحدى لو نفذت الوصفة دة و نجحت

مشكور اخي على الموضوع و عجبتني النصيحة 8 انا احسن من بيل غيتس يا سلام من يكون احسن منه
    Algeria
    -------------
    C++ & DirectX
    fOr EvEr
    -------
    add me : prmohamed@hotmail.com

or : kauchmar051@hotmail.com

الناس هنا مبدئها غريب

نوعا ما تذكر بيل غيتس كان يبرج برامج جد بسيطة و العاب محدودة بالبسيك لم يبدأ بالويندوز بل بأ بأشياء لا معنى لها الان
        انظر الى اين وصل
        Algeria
        -------------
        C++ & DirectX
        fOr EvEr
        -------
        add me : prmohamed@hotmail.com

or : kauchmar051@hotmail.com

أنا أؤيد هذه النصائح

موضوع رائع وانا أؤيدك تماماً في كل ماقلته.

دراسة الدايركت اكس واساسيات برمجة المحركات مهمة ومفيدة وتساعدك في فهم مايدور خلف هذه المحركات .. بشكل بسيط يعني. ولكن بناء محرك من الصفر بالدايركت اكس هو المضيعة الحقيقية للوقت.

البدء فى سى++ و ديرك اكس بالاضافة لاساسيات اشهر المحركات فشل دراسة الطب العام مفيدة كل التخصوصات يدخلوك السجن

مافهمت شيء والله

المشاركة الأصلية بواسطة حمد الحسن مشاهدة المشاركة
                    دراسة الدايركت اكس واساسيات برمجة المحركات مهمة ومفيدة وتساعدك في فهم مايدور خلف هذه المحركات .. بشكل بسيط يعني. ولكن بناء محرك من الصفر بالدايركت اكس هو المضيعة الحقيقية للوقت.
                    بالظبط , و طرق الدراسة في gameDev و مواقع مشهورة تبدأ في طريق الDirectX و الC++ ثم تنطلق الى المحركات بمعنى ان تأخذ الطريق من الاصعب للاسهل
                    Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
                    اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

كل على حدى انت معندكش فهم فى برمجة تبدا سى ++ مبتعرفش تسوق عربية اعلمك على طيارة

الاحظ ان معظم اعضاء هذا القسم بالذات هم من صغار السن المتحمسين. لذلك لا الومهم بصراحة لكن يجب توجيههم توجيه صائب من الاخوان ذوي الخبرة.

مواضيع تكوين فرق وصناعة لعبة تقارع الغرب وتهزم الغرب. هذا كله كلام فاظي مع احترامي الشديد ولن يفيد.

رائع جدا
                          جارى التطبيق
                          انتظر فشلى قريبا

المشاركة الأصلية بواسطة general1 مشاهدة المشاركة
                            بالظبط , و طرق الدراسة في gamedev و مواقع مشهورة تبدأ في طريق الdirectx و الc++ ثم تنطلق الى المحركات بمعنى ان تأخذ الطريق من الاصعب للاسهل

وليس هذا فحسب ، سيتعلم المبتدأ ماهي علاقة رياضيات الفضاء الثلاثي الابعاد والفيزياء الكلاسيكية ببرمجة الالعاب.. وهذا سيسهل الكثير عليه... المشكلة اخي هناك من يعشق القفزات الاولمبية ويظن انه يستطيع ان يكون مبرمج العاب عندما "يلعب" مع السي بلس بلس لمدة شهر او اقل وثم يقول ها انا ذا .. هذه العقلية لن تجعله ينجح في برمجة الالعاب ابدا ... وخصوصا مبدأ السوبر مان المنتشر .. ومشاكل اخرى يندى لها الجبين

تحياتي

يا جماعة حيلكم حيلكم سيبو الناس في حالها وما اتكونوش انهزاميين بركن في حد زبطت معاه وفلح
                              ومش لازم بيوم وا اتنين بدها وقت اكثير لا شك في الامر بس سيبوهم يحاولو

بعدين الامور بتتوضح وبيفهم الشخص شو بدو

يعمل...
                              X