موضوع: اجابة سؤال ((المايا في التصميم المعماري و التعامل مع ملفات الأوتوكاد))

ردود: 11 | زيارات: 3241
  1. #1
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376

    اجابة سؤال ((المايا في التصميم المعماري و التعامل مع ملفات الأوتوكاد))

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة alhosien معاينة الرد
    السلام عليكم و رحمة الله
    اخي الكريم الأستاذ حازم بارك الله فيك على معلوماتك الرائعه ليست فقط مفيدة بل مشجعة لمحبي المايا و المبتدئين امثالي لكن حبيت ان اسألك سؤال مهم و ممل لم احصل له على اجابة
    المايا في التصميم المعماري و التعامل مع ملفات الأوتوكاد هل يمكن ان يحدث و من فضلك لو تدعم ردك بمواقع تعليم و مشاريع معمارية استخدم فيها المايا اذ كان هذا يحصل
    شكراً على مرورك الكريم و رمضان مبارك عليك و على اعضاء المنابر اجمعين

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا شباب
    رمضان كريم ... وربنا يتقبل الخطوات منا ومنكم ان شاء الله

    سالني الاخ الحسين هذا السؤال في موضوع اخر ... فاحببت الاجابة في موضوع
    منفصل حتي لا اخرج عن الموضوع الاول وفي نفس الوقت لان الموضوع ده مهم
    فيتعمله موضوع منفصل ... والناس تدخل تفيد فيه ويصبح مرجع افضل

    شوف يا صاحبي
    1) انا لم انفذ اي عمل معماري من قبل ((من خلال التعامل مع الاتوكاد)) لذلك
    ليس عندي المعلومات الكافيه عن الموضوع ده
    2) علي حد علمي ((المحدود جدا )) في مجال المعماري ... ان الماكس افضل من
    المايا في هذة النقطة ... لسهولة ((وقدم)) التعامل مبين الماكس والاتوكاد ...
    والاستنتاج ده مش من مخيلتي ... ولكن من المجال

    جميع ((جميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــع)) شركات المعماري ... تستخدم ماكس مع الاتوكاد
    في الدول العربية والاجنبية

    هذة النقطة لا تنفي صفة الامكانية عن المايا !!
    اكيييييييييييييييييييييييد ممكن في المايا يمكنك تنفيذ اعمال معمارية ... ((ولكن الماكس افضل واسرع))

    وعلي راي المثل .... ادّي العيش .... لأكّاااااااااااااله !!! قصدي لخبازة .... معلش اصلي صايم
    وجعان هههههههههههههههههههههههههههه
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page


  2. #2
    عضو نشيط
    تاريخ التسجيل
    Jan 2010
    المنطقة
    saudia arabia - Los Angeles
    ردود
    591
    مساء الخير للجميع ولأخي حازم وكل عام وأنتم بخير وصحة وسلامه

    أحببت أن أضيف على ما تقدم به أخي حازم بالنسبة للتصميم المعماري في المايا وتعامل المايا مع الأوتوكاد

    المايا والأوتوكاد

    يمكنك الآن بواسطة NPower Translator إدراج ملفات الأوتوكاد وخاصة larger models والتعامل معها في المايا .

    فإذا كنت من محبين المايا وتريد التعامل مع ملفات الأوتوكاد داخل المايا فهذه الأداة هي السيبل الأمثل لذلك

    --------------------------------------
    هناك أدوات كثيرة من إنتاجات شركات كثيرة مخصصة للمايا ستفيد في عدة مجالات ومنها المعماري وغيرها
    --------------------------------------


    تحياتي للجميع وتقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال
    Digital Production Coordinator .
    FX Artist Maya .

    Programer :
    C++ , C# , PYTHON , MEL

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية ALIHAGAG
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    مصر - المنوفيه
    ردود
    1,316
    هناك طريقه اخرى لادراج ملف الاوتو كاد بصيغه dwg

    مع تمنياتى بالتوفيق
    رَبّنَآ آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْت وَاتَّبَعْنَا الرَّسُول فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

    لا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلى العظيم


  4. #4
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Jul 2002
    ردود
    9,832
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ALIHAGAG معاينة الرد
    هناك طريقه اخرى لادراج ملف الاوتو كاد بصيغه dwg

    مع تمنياتى بالتوفيق
    في المايا السابق كان ممكن نأتي بال dwg و لكن كأني أراه غير موجود في مايا 10 , هل جاءوا به في مايا 11 ؟
    The Unknown Person

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية ALIHAGAG
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    مصر - المنوفيه
    ردود
    1,316
    لا اعلم لانى استخدم مايا 2008
    رَبّنَآ آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْت وَاتَّبَعْنَا الرَّسُول فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

    لا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلى العظيم


  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    طبعا كلامي ده ليس تعديل على كلام الاخ حازم صبري ولكن هو استرسال وتوضيح
    انا متعصب جدا جدا جدا للمايا إتفقنا ..........
    صحيح ان الفنان هو الاساس وان البرنامج عباره عن اداه ولكن لما تكون اداة صحبي بتفتح بعد ساعه على الجهاز واداتي بتفتح في ثواني يبقى اكيد اداتي انا افضل الخ الخ الخ
    ......................
    ليس هناك اي فرق بين المايا والماكس كإمكانيات اطلاقا ان لم يكن المايا اقوى بسبب اشياء كتيره جدا شوفناها في الماكس مؤخرا اخذت اقتباسا من المايا وحدث ولا حرج
    --------------------
    اما بالنسبه للمعماري فأنا كنت احد الذين يسألون هذا السؤال ولم يجبني احد ولكنني بحثت عن الاجابه ووجدتها
    نعم المايا يستطيع عمل المعماري واسرع كمان من الماكس كعادة المايا حبيب قلبي .
    ودي تجربتي اسمعوها :
    ليا صديق مهندس وكمان ليا اخت معيده فى كليه هندسه قسم عماره قلتلهم ادوني بلان راحت اختي رسمتلي بلان كده اي حاجه وانا بشرب معاها كوبايه شاي على ورقه صغيره كانت في ايد ابنها بيلعب بيها وقلتلي وريني شتارة المايا بتاعك رحت خدت البلان وسألت هنا وهناك واطقست على على حاجه اسمها اسقاطات ورحت رسمت على الاتوكاد البلان وورتهولها قلتلي تمام رحت وديته على المايا وكانت النتيجه انها فتحت بقها وقالت عملته بالماكس قلتلها عيب عليكي تقولي اني اعمل حاجه على الماكس دا انا اخوكي الكبير والنتيجه اهي السكيل صح ميه في الميه بكلمها وكلام صحبي مهندس وكمان قالوا ان الاخراج معقول



    طبعا لانهم بيشتغلوا هما الاتنين على الماكس فا مهما قالوا ان الشغل جميل كلامهم غير مصدق الا بعد ما اسمع منكم كده ساعتها اصدقهم
    محدش من بتوع الماكس يزعل كل واحد ليه رئيه وزي ما قلت انا اوحش حاجه فيا هي عصبيتي للمايا
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  7. #7
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    ردود
    1,664

    Talking

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    طبعا كلامي ده ليس تعديل على كلام الاخ حازم صبري ولكن هو استرسال وتوضيح
    انا متعصب جدا جدا جدا للمايا إتفقنا ..........
    صحيح ان الفنان هو الاساس وان البرنامج عباره عن اداه ولكن لما تكون اداة صحبي بتفتح بعد ساعه على الجهاز واداتي بتفتح في ثواني يبقى اكيد اداتي انا افضل الخ الخ الخ
    ......................
    ليس هناك اي فرق بين المايا والماكس كإمكانيات اطلاقا ان لم يكن المايا اقوى بسبب اشياء كتيره جدا شوفناها في الماكس مؤخرا اخذت اقتباسا من المايا وحدث ولا حرج
    --------------------
    اما بالنسبه للمعماري فأنا كنت احد الذين يسألون هذا السؤال ولم يجبني احد ولكنني بحثت عن الاجابه ووجدتها
    نعم المايا يستطيع عمل المعماري واسرع كمان من الماكس كعادة المايا حبيب قلبي .
    ودي تجربتي اسمعوها :
    ليا صديق مهندس وكمان ليا اخت معيده فى كليه هندسه قسم عماره قلتلهم ادوني بلان راحت اختي رسمتلي بلان كده اي حاجه وانا بشرب معاها كوبايه شاي على ورقه صغيره كانت في ايد ابنها بيلعب بيها وقلتلي وريني شتارة المايا بتاعك رحت خدت البلان وسألت هنا وهناك واطقست على على حاجه اسمها اسقاطات ورحت رسمت على الاتوكاد البلان وورتهولها قلتلي تمام رحت وديته على المايا وكانت النتيجه انها فتحت بقها وقالت عملته بالماكس قلتلها عيب عليكي تقولي اني اعمل حاجه على الماكس دا انا اخوكي الكبير والنتيجه اهي السكيل صح ميه في الميه بكلمها وكلام صحبي مهندس وكمان قالوا ان الاخراج معقول



    طبعا لانهم بيشتغلوا هما الاتنين على الماكس فا مهما قالوا ان الشغل جميل كلامهم غير مصدق الا بعد ما اسمع منكم كده ساعتها اصدقهم
    محدش من بتوع الماكس يزعل كل واحد ليه رئيه وزي ما قلت انا اوحش حاجه فيا هي عصبيتي للمايا

    نتيجة معقولة يا اخى ومع الخبرة هاتخرج شغل احسن كتير
    ماتنساش تزور الرابط دة لعمل اظهار خارجى وداخلى بالمايا
    http://forums.cgsociety.org/showthre...5&page=1&pp=15

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية ALIHAGAG
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    مصر - المنوفيه
    ردود
    1,316
    بضم صوتى الى الاخ evil14777

    صحيح ان الفنان هو الاساس وان البرنامج عباره عن اداه ولكن لما تكون اداة صحبي بتفتح بعد ساعه على الجهاز واداتي بتفتح في ثواني يبقى اكيد اداتي انا افضل الخ الخ الخ
    رَبّنَآ آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْت وَاتَّبَعْنَا الرَّسُول فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

    لا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوه إلا بالله العلى العظيم


  9. #9
    عضو نشيط
    صور رمزية bedotop
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    534
    كلام مظبوط جدا يا حازووف ..

    وبعدين إلى عاوز يشتغل معمارى يشتغل ماكس ... عشان يلاقى مكان يشتغل فيه

    بمعنى كل المعمارى شغالين max يبقى لما تروح اى شركه هتندمج معاهم بسهوله تامه ..

    على عكس إنك شغال برنامج تانى !!!!

    بالإضافه إلى إن الماكس فى المعمارى مسمع جدا جدا جدا ....

    أما بالنسبه لحكاية المصمم هو المهم مش البرنامج فده صح 100*100 لكن !!!!!! الكلام ده فى شغل الاعلانات

    ليه لأن كل واحد بيطلع النتيجه المطلوبه منه بأى برنامج يحبه ومحدش ليه دعوه بمشاكلك التقنيه !!!!

    موضوع ميه ميه يا حازوف ..

    كل سنه وإنت طيب ورمضان كريم

  10. #10
    الأخ evil14777 كما قلت أنت بان البلان كان بسيط ومستعجل و لكن في العمل الحقيقي تكون البلانات كبيرة الحجم و معقدة و أحياناً فيها أخطاء،فلا تتخيل ان الحياة سهلة بهذا الشكل
    قرأت نقاش قبل هذا على السي جي توك و كان أغلب المتحدثين يعملون في أو يمتلكون مكاتب هندسية ، المهم حصيلة النقاش أن بعضهم كان يريد التحويل لبرنامج XSI او مايا و لكن لم يستطع لأن ملفات الكاد متوافقة أكثر مع الماكس، و بعضهم حول فعلاً لبرنامج آخر غير الماكس و لكنه لا زال يستخدم الماكس أو برنامج آخر للتحويل،و السبب الأساسي لرغبة أكثرهم في التحويل كان هو غلاء ترخيص الماكس.و لكن كلهم اتفقوا على أن الماكس متوافق أكثر مع ملفات الكاد.
    هذا غير وجود ادوات كثيرة في الماكس تسهل النمذجة المعمارية مثل الRailing و الsweep و الwalls وأدوات تحليل الإضاءة و غيرها.
    ناهيك عن كمية المشاهد الجاهزة للماكس سواء ان كانت داخلية او خارجية و مجهزة بصورة احترافية وواقعية مما يجعل مهمة المهندس أسهل و ينجز في وقت أقل، و لا تنسى بان هذا شغل سوق و يهمهم السرعة أكثر من أي شيء آخر لهذا أغلب التصاميم الداخلية تجد فيها كمية من الموديلات الجاهزة.
    لا ننفي ان المايا برنامج قوي و عملاق و لكن لكل برنامج جانب يميزه عن الآخر,
    هذه مداخلة بسيطة فقط فأرجو المعذرة من الإخوة الماياويين
    بالتوفيق
    مدونتي
    http://www.alkhalil.net

    اتقوا النار و لو بشق تمرة

    _______________________

    Taking you to the MAX

    _______________________





  11. #11
    عضو نشيط
    صور رمزية mesklil
    تاريخ التسجيل
    Nov 2004
    المنطقة
    بلجيكا
    ردود
    375
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة نجيب الفاتح معاينة الرد
    ناهيك عن كمية المشاهد الجاهزة للماكس سواء ان كانت داخلية او خارجية و مجهزة بصورة احترافية وواقعية مما يجعل مهمة المهندس أسهل و ينجز في وقت أقل،
    نعم هذه نقطة كنت أريد ان أركز عليها أيضا لأني حاليا أشتغل على ثري دي بالمايا لأحد أصدقائي و أواجه هذه المشكلة...

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل