Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ما هو عملك وكيف تتقبل الصيام

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ما هو عملك وكيف تتقبل الصيام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    من الواضح جدا ان حر السنه غير عادي والصيام من دون ادنى شك صعب

وتتفاوت صعوبه الصيام ما بين عمل وعمل
    اعمل مثلا بالقرميد والخشب على اسطح المنازل اي مباشرة تحت اشعه الشمس الحارقه ومن دون صيام مع موجات الحر التي سبقت رمضان كانت ايام شاقه ومع رمضان اصبحت شاقه اكثر ونسال الله ان يكون الثواب على قدر المشقه

اذا ما هو عملك وكيف ترى صيام السنه

أنا مصمم جرافك فى مطبعة ..
    و رغم كده حاسس بصعوبة الصيام ..
    طبعا جالس تحت المراوح ( يا سلام لو فيه تكييف ^^)

النهارده خلعت من الرجل بتاع الشغل شوية و صليت الظهر فى مسجد التوحيد و جلست نص ساعة بعد الصلاة أقرأ قرآن .. المسجد مكيف و متظبط ماكنتش عايز أرجع للشغل خالص
    لكن لم يكن يوجد عمل فى ذلك الوقت حقيقة .. يعنى باقى الأيام أصلى و أرجع جرى ..

و أنا لو منك سأقضى كل عملى بالمساء ..

عم بفكر اترك العمل هذا نهائي وافتح شي محل او اشتغل باي شيئ اخر بعيد عن اشعه الشمس علما ان اشعه الشمس اصبحت ضارة غير المعتاد

فهذا الصيف ولم ينتهي بعد فانه يعد اصعب صيف يمر على بلدان كثيرة وليس على فلسطين وحسب

والله اعلم كيف سيكون الشتاء بضل التغيرات المناخيه

الله المستعان فعلا اعانك الله وباذن الله الاجر علىقدر المشقة وانت ستحش بطعم فرحة الافطار اكثر من غيرك

بالنسبة لي معلم ولدي اجازة الان

ارى اثر التعب على والدي فهويعمل ببيع الاغنام وهي هوايته يذهب من الساعة التاسعة صباحا ويعود الخامسة طبعا عنده عامل لكن لايرتاح الا بمجالسة رفقاءه هناك في الجو الفسيح (طبعا حر )

لكن لما يعود يكون واضح عليه التعب ونحس فعلا انه صائم وكل شوي يسأل كم بقي عن الافطار واخر موقف اليوم كل دقيقتين يسأل وكل شوي يقول لي رح وارجع عشان لما ارجع يسألني كم بقي ^ ^ فكل مارجع له يقل الوقت دقيقتين فينبسط ههههههههههههههه
        :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

السلام عليكم.....أنا طالب.يعني الدراسة مع الجو الحار+ رمضان

الله يعينا
            لكن عندي قاعده تعلمتها من الحياة انه كلما ذاقت فان الفرج يكون قريب
            ولعل خير هذا الشهر وما فيه من مشقه يكون خيرا لجميع الامه الاسلاميه بما يفرح قلوبنا
            وجل اعتقادي هو نصر لعلي ابالغ لكن هكذا اعتقد

انا و الحمد لله من سنة و نصف تقريبا.. اصبح لدي عملي الخاص و هو محل اكسسوارات كمبيوتر و صيانة..
              و تركيب اجهزة انذار و شبكات (( الخ))
              ما عدا العطش فلا يوجد شيء صعب في الصيام..بل انه فائدة عظيمة للجسم.
              سابقا كنت امين مستودع في احدى شركات الكمبيوتر و كنت اتعب كثيرا..و لكني مرتاح الآن و الحمد لله
              لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
              لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
              لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
              http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

انا لاعمل لكنني اساعد اخواني او والدي في نهار رمضان بالعربي بقتل الوقت ..... بصراحة في الساعتين الاخيرة من النهار بحس الوقت يكون بطىء جدا جدا

المشاركة الأصلية بواسطة يوسف فلسطين مشاهدة المشاركة
                  عم بفكر اترك العمل هذا نهائي وافتح شي محل او اشتغل باي شيئ اخر بعيد عن اشعه الشمس علما ان اشعه الشمس اصبحت ضارة غير المعتاد

فهذا الصيف ولم ينتهي بعد فانه يعد اصعب صيف يمر على بلدان كثيرة وليس على فلسطين وحسب

والله اعلم كيف سيكون الشتاء بضل التغيرات المناخيه
                  و الله أنا علمت هذا الشهر معنى الصيام ..

صيام السنينين إللى فاتت هذا ما كان صيام .. هذا كان دلع ^_^

الآن الصيام صيام أصلى و تربوى حقيقى .. تربية على مستوى عالى جداااا

يعنى هل يعقل الواحد يحتمل كل هذا الحر الشديد و الجوع و العطش ثم لا يصلى ؟؟

فعلا نعلم عيوبنا بهذا الصيام و كيفية تقصيرنا فى أمور كثيرة .. يعنى من الصعب الواحد فى عز الصيام هذا و ينظر نظرة محرمة .... يعنى الواحد يكون جائع و عطشان جدا لله ثم يعصيه ؟؟
                  أستغرب جدا لهؤلاء ..
                  معانا ولد صغير فى العمل .. كثير أقول له يعنى صابر على الجوع و العطش و الخروج فى الشمس كثير و لا تصبر على الصلاة القصيرة السهلة ؟؟؟
                  الموضوع ده عايز تحليل .. لأن الوضع ده عند ناس كتير .. يصوم و يعطش و لا يصلى ..

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
                    و الله أنا علمت هذا الشهر معنى الصيام ..

صيام السنينين إللى فاتت هذا ما كان صيام .. هذا كان دلع ^_^

الآن الصيام صيام أصلى و تربوى حقيقى .. تربية على مستوى عالى جداااا

يعنى هل يعقل الواحد يحتمل كل هذا الحر الشديد و الجوع و العطش ثم لا يصلى ؟؟

فعلا نعلم عيوبنا بهذا الصيام و كيفية تقصيرنا فى أمور كثيرة .. يعنى من الصعب الواحد فى عز الصيام هذا و ينظر نظرة محرمة .... يعنى الواحد يكون جائع و عطشان جدا لله ثم يعصيه ؟؟
                    أستغرب جدا لهؤلاء ..
                    معانا ولد صغير فى العمل .. كثير أقول له يعنى صابر على الجوع و العطش و الخروج فى الشمس كثير و لا تصبر على الصلاة القصيرة السهلة ؟؟؟
                    الموضوع ده عايز تحليل .. لأن الوضع ده عند ناس كتير .. يصوم و يعطش و لا يصلى ..
                    من ناحيتى الصوم هذا العام لا يفرق كثيرا عن العام الماضى

لانى لا اعمل
                    كما انى لا اشعر بالحر :d
                    استطيع فى هذا الجو ان انام واتغطى بالبطانيه واطفى المروحه
                    (بعملها كتييير)
                    اما من ناحيه الصلاة
                    فاعتقد لان الناس حتى لو بتكون مش بتصلى بتكون متعوده من الصغر ان شهر رمضان شهر الصوم حتى لو كان لا يفقه شيئ فى الدين لذلك يصبر اما الصلاة لانها طوال العام يتركونها هذا ما اعتقده

الحمد لله كندا نعمه
                      █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
                      الايميل : attef_omer@hotmail.com

السلام عليكم
                        موضوع جميل

انا مهندس انتاج شغال كده من حوالى 5 سنين
                        وقدرى الجميل انى دايما بشتغل فى مناطق حاره
                        لا وايه فى مصانع صناعات ثقيله كمان اسمنت ومواد بناء
                        فى مصر كنت فى جنوب سيناء اكثر منطقة اشعاع شمسى فى العالم
                        والحين انا فى السعودية يعنى مش محتاجه كلام درجة الحراره فى الليل بتعدى ال 45 درجه ركز بالليل هههه الله المستعان

لكن والله الواحد بيفرح فى الصيام ده كده تحس انك صايم فعلا <<<<<<<<<<< كذاب هههه
                        من امبارح بدلت الشفت ونزلت بالليل بلا وش هههههههه

ممكن توضيح ههههههههههههههههههه
                          :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

medo3d ممكن معلومات اكثر عن هندسة الانتاج ؟

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة

ممكن توضيح ههههههههههههههههههه
                              يعنى بدلت الوردية مع زميلى

المشاركة الأصلية بواسطة riyad_3d مشاهدة المشاركة
                              medo3d ممكن معلومات اكثر عن هندسة الانتاج ؟
                              هندسة الانتاج هى قسم من اقسام الميكانيكا اصلا فى كلية الهندسه ولكن ممكن يشتغلها كل تخصصلت الهندسه او العلوم كيميا او فيزيا
                              الفكره انك يكون عندك الخبره فى الاشياء التالية

اولا المعدات وتشغيلها واطفائها والمسئولية الكامله عنها من ناحية الاستخدام الصحيح
                              ثانيا ضبط جودة المنتج اثناء مراحل الانتاج وطبعا بالتعاون مع قسم الجوده
                              ثالثا عمل خطط يومية واسبوعية وشهرية وسنوية للانتاج لمتابعة القدرة الانتاجية للمصنع وساعات التشغيل
                              رابعا متابعة الصيانه الدورية للمعدات مع اقسام الصيانه سواء كهربا او ميكانيكا
                              خامسا مسئوليات متعلقه بالافراد وتنظيمهم لاداء المهام اليومية
                              وفى النهاية قسم الانتاج هو القسم المسئول عن المصنع مسئولية كامله

لو عاوز تشوف السى فى بتاعتى انا تحت امرك بس تشوفلى شغل ههههههههههههه

يعمل...
                              X