صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 28

موضوع: ياااااااااااااعرب اتحدو معايا ادخلو واقرو الموضوع ده

ردود: 28 | زيارات: 1896

Thumbs up ياااااااااااااعرب اتحدو معايا ادخلو واقرو الموضوع ده

ياجامعة بجد ومش هزار امريكا دلوقتي بتعمل افلام فيها خدع ملهاش حل واحنا للاسف مانعرف نعمل ربعها مع اننا لوركزنا والله واتحدنا مع بعض في اللي هاقولو هنعمل فيلم 3Dملهوش حل وهنزله عاليتيوب عايز مصممين محترفين يدخلو ويسجلو اساميهم عايز محترف ماكس ومايا ومحترف فوتوشوب وافتر افيكت وانا معاكو انا مصمم 3DMAXاتحدو معايا عايزين نعمل حاجة عربية 100/100وتصميم سليم ياجامعة اتحدو معايا في الفيلم ده
    فيلم انتهاء حياة الديناصورات

مشاهد اتمني نعمل زيها واحسن منها
    ياجامعة اولا هنبدا بتصميم ديناصورات من كل الانواع ويايرت نعملها فيراي عشان تتطلع الديناصورات واقعية زي الصورة دي

سجلو اسمائكم والله بالعمل ده هيبقي فيلم بيتزاع علي مستوي العالم وباسماء كل اللي شاركو في العمل ااقرو الموضوع وقلولي ايه رأيكيم

عضو متميز
    صور رمزية eurosoul
    المنطقة
    محافظة مصر بالوطن العربى
    ردود
    1,457
    أمريكا بتصرف على الأفلام دى مئات الملايين و بيجيبوا أجهزة من أحدث الإصدارات و أعتى خبراء البرامج دى و منظمين نفسهم كويس
    يعنى تخيل 1000 جهاز core i7 فى قاعة واحدة شغالين رندر
    و بتاع 2000 خبير أقل واحد فيهم دارس فى معاهد متخصصة بالأنيميشن مناهج لا تبقى و لاتذر
    وجدول زمنى يمنع العاملين فيه من التكاسل أو تضييع يوم واحد

لو تعرف تجمع فريق جاد و متحفز عنده خبرة جيدة و أجهزتهم معقولة و تعملوا جدول زمنى تراعوا فيه إحتمالات العقبات ممكن تبقوا زيهم مع مراعاة فارق الإمكانيات

لكن فيلم عن الديناصورات هيكون صعب لقوة تحركاتهم و كثرتها و هياخد كام سنة على ما يخلص
    دور على فكرة تكون بداية لكم و راعى الجوانب الشرعية (يعنى منقلدش الأمريكان ونعمل فيلم يتبنى نظرية التطور مثلا)
    "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

عضو متميز
    صور رمزية omarzonex
    المنطقة
    نبض قلبي- فلسطين
    ردود
    6,681
    والله ديه بدها عقل مفتح اوي لعمل تحركات سريعة للنسبة كل ديناصور وسرعته في الطيران والحركة والزحف ..........

أنني لو كان بودي اساعدك ولكن جهازي لا يسمح او لا يحتمل انيمشن رندر متحرك ......

اذا كانت صورة ثابتة أحسن عمل على رندر الفيراي واقعية طبق الأصل ......... مراعاة للظروف المناخية الذي كانت سائدة ايامها ............ صحراء قاحلة او غابات استوائية ..........

عضو نشيط
    صور رمزية smartac
    المنطقة
    مصراوى على طول
    ردود
    459
    صديقى العزيز.. إنت عايش فى وطن كل المجهودات اللى فيها ذاتية.. وبيظهر فيها الإنفرادية فى التفكير والتنفيذ.. أما الجماعية فى مجتمعنا غايبة لأن كل واحد بيقول نفسى نفسى
    احترف العمل فى مجالات الجرافيك المختلفة .. لمزيد من المعلومات اتصل الآن
    صفحة أكاديمية سمارت على الفيس بوك
    الآن
    تابعوا مجموعتنا على الفيس بوك
    ولمزيد من المعلومات الاتصال على رقم 22602718 أو رقم 0146091254
    الآن مجلة ورشة عمل العدد التجريبى الأول

عضو فعال
    صور رمزية ابو الوفا
    المنطقة
    الأردن
    ردود
    150
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة eurosoul معاينة الرد
    أمريكا بتصرف على الأفلام دى مئات الملايين و بيجيبوا أجهزة من أحدث الإصدارات و أعتى خبراء البرامج دى و منظمين نفسهم كويس
    يعنى تخيل 1000 جهاز core i7 فى قاعة واحدة شغالين رندر
    و بتاع 2000 خبير أقل واحد فيهم دارس فى معاهد متخصصة بالأنيميشن مناهج لا تبقى و لاتذر
    وجدول زمنى يمنع العاملين فيه من التكاسل أو تضييع يوم واحد

لو تعرف تجمع فريق جاد و متحفز عنده خبرة جيدة و أجهزتهم معقولة و تعملوا جدول زمنى تراعوا فيه إحتمالات العقبات ممكن تبقوا زيهم مع مراعاة فارق الإمكانيات

لكن فيلم عن الديناصورات هيكون صعب لقوة تحركاتهم و كثرتها و هياخد كام سنة على ما يخلص
    دور على فكرة تكون بداية لكم و راعى الجوانب الشرعية (يعنى منقلدش الأمريكان ونعمل فيلم يتبنى نظرية التطور مثلا)
    والله كلام الاخ الفاضل صحيح....

omar.nabil96@yahoo.com

(قل هو الله احد#الله الصمد#لم يلد ولم يولد #ولم يكن له كفوا احد)

عضو متميز
    صور رمزية يوسُف
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    1,435
    انا معاكم

الليلة رح اطرح عليكم سيناريو .. وبعض مواقع فيها موديلات ... واقتراحي لك اخي افتح موضوع باسم ورشة فيلم عربي وكل من يريد المشاركة يكتب اسمه واسم البرنامج الي بشتغل عليه ... لازم نمشي خطوة خطوة .. نضع الفكرة والطريق وطريقة التنفيذ ونتفق بيننا لتقسيم العمل ... يعني بدنا نعمل فريق عمل ... انا معكم

عضو نشيط
    صور رمزية MKanimation
    المنطقة
    Syria
    ردود
    700
    هذه محاولة طلبها احد الأخوة الموديلات جاهزة
    http://www.maxforums.net/showthread....74#post1716574

عضو متميز
    صور رمزية يوسُف
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    1,435
    اخواني ليس الشرط ان نعمل مثل ما يعملوا ... يعني اذا عملوا ديناصور نعمل ديناصور .. خلينا نعمل شيء نتميز عنهم بافكار جديدة ... انا كتبت سيناريو قديم من 2005 وحاولت اعمله لوحدي بالماكس والتصوير .. بس ما نفع لأني محتاج ممثلين والممثلين اطفال و و ... ما زبط الفيلم ...

ممكن نحول العمل كله ثري دي .. وهاد حلمي من زمان شاركته مع اخي عبد الرؤوف في قسم المايا

اذا معنيين بجد خلينا نشتغل ونتوكل على الله ونعمل اول فيلم عربي .. ونقسم العمل والافكار والشخصيات ... ممكن نحتاج من بعض الاخوة البارعين والمحترفين في النمذجة المساعدة مثل الاخ ابو معاذ ...

باقي الامور جاهزة من مواقع مجانية .. مثل البيوت والسيارات و و و ... بخف العمل علينا الا اذا اجتهدنا للعمل كامل ومتكامل من جميع النواحي ...

فما رأيكم ؟

ياجامعة طيب مين هيتحد معايا اللي موافق يكتب موافق وهقولو نعمل ايه اتفقنا نتوكل علي الله

بص ياجامعة احنا هنبدا في عمل الفيلم ده مدته ساعتان ونصف اكتبو موافقين بالمشاركة وهقولكو نعمل ايه ونتوكل علي الله

عضو متميز
    صور رمزية يوسُف
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    1,435
    طيب الفيلم ليش نحدد مدته .. الفيلم بمشي بالوقت مع السيناريو والاخراج ...

انا عن نفسي موافق بس فكرة الفيلم هل هي عن شيء من بنات افكارنا ام عن الديناصورات مثل ما افتتحت الموضوع ؟

وبدأ اعضاء المنابر فيلم الـ3d العربي الـ4654.... بعد أن فشل الاعضاء في جميع الافلام السابقة....
    lol الله يوفقكم

لو حاولتم محاكاة الصورة فقط لما استطعتم... وتريدون عمل فيلم؟
    اتقنوا اعمالكم الثابتة أولا ثم فكروا بفيلم lol

M r . H u s a m. H a m e d
    ( P H O T O S H O P e r )

I'm a Mac

عضو متميز
    صور رمزية يوسُف
    المنطقة
    فلسطين
    ردود
    1,435
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة MR.Husam معاينة الرد
    وبدأ اعضاء المنابر فيلم الـ3d العربي الـ4654.... بعد أن فشل الاعضاء في جميع الافلام السابقة....
    lol الله يوفقكم

لو حاولتم محاكاة الصورة فقط لما استطعتم... وتريدون عمل فيلم؟
    اتقنوا اعمالكم الثابتة أولا ثم فكروا بفيلم lol
    مشكور على النصيحة

سنأخذ كلامك بعين الاعتبار

انتو قصتكو ايه بس ياجامعة اسمعو كلامي بجد في التصميم ومحدش يزعل لما اقوله التصميم عايز تعديل عايز نطلع فيلم واقع واللي يعرف يجيب مشاهد واقعية وندمجها بالايف يبقي تمامممممممممممممممممممممممممممممممممم نستعين بالله وكل واحد يقول فكرته عشان نبد التنفيذ انشاء الله

بص طيب قولي ايه خطواتكم جميعااااااااااااا

عضو متميز
    ردود
    1,678

بعد أذنك الرابط الثاني ... ما مشكلته ... المشروح و الحمد لله قيد العمل عليه و الحمد لله تم الانتهاء من جميل المودلات وتم اكساءها و الأن في مرحله الأنيميشن ... كثر الاحباط هو اللي جايبنا لورا ... وبعدين ما المشكله عندما يجربون .. هل سيخسرون شيء بالعكس هيزدادوا خبره ... مش عارف انا ناس كتير واخده فكره غلط خلاص مادام احنا عرب يبقى أحنا مش هنقدر نعمل حاجه !

احنا عايزين نعمل فيلم جديد خالص بس قولولي خطواتكو ايه عشان نبد لتجهيز العمل علي خير

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل