صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 21

موضوع: الكدابين - مسلسل أنيمشن

ردود: 21 | زيارات: 1906
  1. #1

    Smile الكدابين - مسلسل أنيمشن

    بسم الله الرحمن الرحيم.

    الأخوه الكرام , بعد التحيه

    دا بايلوت بسيط لأحد مشاريع الشركه وهو مسلسل ثلاثى الأبعاد ولاكن بأسلوب جديد الى حد ما .

    المسلسل بعنوان الكدابين

    جميع التعليقات مرحب بها

    المشروع من انتاج SetKey

    http://www.vimeo.com/14398820
    يريت يعجبكم فكره البايلوت البسيطه


  2. #2
    مشرف منبر الرسم والتلوين
    صور رمزية ZOMBIE
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    المنطقة
    Mars
    ردود
    2,198
    ما شاء الله جميل جدا ... ولكن فكرة الأنيميشن لم تتضح
    أعجبتني الدمية الخشبية ... والخط الذي كتب به عنوان الأنيميشن مبتكر وجميل... بالتوفيق
    يظن الناس بي خيرا وإني... لشر الناس إن لم تعفُ عني

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية ZAHER.O
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المنطقة
    ســــــــوريا
    ردود
    1,593
    مستوى رائع

  4. #4
    مشرف منبر 3D Studio MAX
    صور رمزية ابومعاذ
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المنطقة
    وطنى هنا او قل هنالك حيث يبعثها المنادى الله اكبر
    ردود
    5,117
    ما شاء الله تسلم ايدك يامحمد ( b

  5. #5
    يوسف التلباني
    عضو لجنة تحكيم

    صور رمزية maxspider
    تاريخ التسجيل
    May 2004
    المنطقة
    <<<<EGYPT>>>>
    العمر
    32
    ردود
    5,585
    جميل ما شاء الله ...

    عندي بعض الملاحظات على العمل ... لكنها قد تكون في أقل التفاصيل، وأنا لا أريد أن أجعلك تستاء ... فهل تريد معرفتها ؟؟

    هل يمكن أن تخبرنا بالمزيد عن SetKey Studio ؟؟؟ ... اسم جميل بالمناسبة

    *** ... بالتوفيق

  6. #6
    nice, i like it
    but i didn't like the voice at all
    it takes a lot from the art work
    للاستماع و تحميل القرآن الكريم برابط واحد للشيخ اللذى تحب و بصوت عالى الجوده :
    http://www.tvquran.com/

    Join me on Facebook
    https://www.facebook.com/rabieart.fanpage
    https://www.facebook.com/MCC4P

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية hunterinfo
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المنطقة
    المغــــ البيضاء ــــــرب
    العمر
    23
    ردود
    2,302
    nice, i like it
    but i didn't like the voice at all
    it takes a lot from the art work
    totally agree ..
    وجدت طريقي .. فسرت فيه .. وإن شاء الله سأنهيه

  8. #8
    عضو متميز
    تاريخ التسجيل
    Mar 2007
    ردود
    1,664
    العمل جميل ****
    ولكن فى حاجة غريبة المفروض ان الخيوط اللى بتحرك الدمية تبقى عمودية ولكن من اول الثانية 16 تقريبا الدمية بتمشى لناحية الشمال من الشاشة والخيوط بتبقى مشدودة شوية ناحية اليمين

  9. #9
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ZOMBIE معاينة الرد
    ما شاء الله جميل جدا ... ولكن فكرة الأنيميشن لم تتضح
    أعجبتني الدمية الخشبية ... والخط الذي كتب به عنوان الأنيميشن مبتكر وجميل... بالتوفيق
    هى فكره التحريك انها تكون عباره عن عرايس ودى محدش عملها ثرى دى كتير لاكن فكره البايلوت فهى مكنشى المقصود انها توضح..عشان يكون فى بعض التساؤلات من خلال الجملتين اللى اتقالو..شكرا لمرورك زومبى
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ZAHER.O معاينة الرد
    مستوى رائع
    شكرا زاهر ولو فى اى ملحوظات اهلا بيها
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ابومعاذ معاينة الرد
    ما شاء الله تسلم ايدك يامحمد ( b
    الله يسلم يا اخ ابو معاذ..دا من بعد شغلك طبعا ( المقامات محفوظه يا راجل يا طيب )
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة maxspider معاينة الرد
    جميل ما شاء الله ...

    عندي بعض الملاحظات على العمل ... لكنها قد تكون في أقل التفاصيل، وأنا لا أريد أن أجعلك تستاء ... فهل تريد معرفتها ؟؟

    هل يمكن أن تخبرنا بالمزيد عن SetKey Studio ؟؟؟ ... اسم جميل بالمناسبة

    *** ... بالتوفيق
    شكرا لمرورك يا يوسف و اهلا بالنقد مهما كان لاذع فهو اكيد بيكون فى الصالح عالأقل فى الشغل القادم..اهلا بيك..سخن الكرباج وادخل .
    بالنسبه للأاسم فاختارناه كدا و دا بسبب اننا انيمتورز فى المقام الأول و ثانيا عنوان عن مدى اهتمامنا بالتحريك فى المقام الثالى و ثالثا لأن الست كى بالنسبه لنا افضل من الوتو كى
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة m.ramdan معاينة الرد
    nice, i like it
    but i didn't like the voice at all
    it takes a lot from the art work
    شكرا لمرورك يا استاذ محمد ..بالنسبه للصوت هو الشخص اللى ادى كان صوته كدا لاكن فى افكتات اتحطط عالصوت للاسف بعض الناس متقبلتهاش و بأمر الله العمل القادم هنظبط موضوع المؤثرات .
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hunterinfo معاينة الرد
    totally agree ..
    هانتر...شكرا لمرورك الكريم
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة toxic15987 معاينة الرد
    العمل جميل ****
    ولكن فى حاجة غريبة المفروض ان الخيوط اللى بتحرك الدمية تبقى عمودية ولكن من اول الثانية 16 تقريبا الدمية بتمشى لناحية الشمال من الشاشة والخيوط بتبقى مشدودة شوية ناحية اليمين
    توكسيك : شكرا لمرورك . و بالنسبه لموضوع الخيوط او تكنيك الريجنج عموما فهو مسيطر عليه بنسبه 80 % ودا لأسباب..دعنى اوضح لحضرتك التكنيكس اللى استخدمناها بالترتيب
    اولا : عملنا ريج للشخصيه و بقى فى فى اعلى الشخصيه عصا خشبيه بحيث ان الأنيمتور يحرك الشخصيه وكأنه بيحرك عرائس فعلا وفى الحاله دى كانت الخيوط عباره عن مجرد اوبجكت فى سلسله الكونسترنت اللى معموله ولاكن الطريقه دى كانت عقيمه بعض الشىء فى نتايجها.
    ثانيا : جربنا اننا نعمل الشخصيه دينامك بحيث ان الأنيمتور بيحرك الجذع فقط و باقى مفاصل الشخصيه بتاخد الحركه برد الفعل زى السبرنجات كدا بس متقدمه شويه ولاكن الطريق دى خللت الشخصيات بتتحرك بطريقه اوفر و لو انتا بتخلى الشخصيه تادى او تمثل فبرده هتتأثر بأى حركه للجذع
    ثالثا : ( وكانت الطريقه المثلى ) بس للأاسف منفعشى نستخدمها وهو عن طريق استخدام السايفلكس و بكدا اضطرينا نرجع لفيرجن مايا قديم عشان خاطر نستخدم السايفلكس بس للاسف فى حجات كتير محتجنها فى مايا 2011 او عالأقل 2010 و للأسف مفيش نسخ سايفلكس عالنت ولا ميزانيتنا تسمح دلوقتى اننا نشترى نسخه من البلج ان
    رابعا : (ودى الطريقه المتبعه ) وهو استخدام الأن كلوس وعمل كلوس كونسترينت وربطها بألعلى و بالأطراف و عمل كاش فى الخر على قيم معينه للخيوط..ودى كانت بتضرب بعد فترات نظرا لعدم ثبات الأن كلوس حتى الأن.

    اتمنى اكون افدتك ولو بالقليل..

    السلالم عليكم
    وفى انتظار اى تعليقات
    جوده التحريك فوق أى اعتبار

  10. #10
    عضو فعال
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    italy_egypt
    ردود
    183
    العمل متميز جدا ويستحق الرئيسية
    الساوند افكت الموسيقي رائع اللي ما عجبنيش صوت التعليق حسيت انه سطحي
    5 نجوووم مني

  11. #11
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة matto معاينة الرد
    العمل متميز جدا ويستحق الرئيسية
    الساوند افكت الموسيقي رائع اللي ما عجبنيش صوت التعليق حسيت انه سطحي
    5 نجوووم مني
    ماتتو شكرا على مرورك و وبالنسبه لصوت التعليق هو فعلا منالشى اعجاب ناس كتيره بس كان مقصود منه شىء معين و للأاسف موصلشى لاكن بأمر الله اللى جاى هيكونتسجيلاته بطريقه أحسن .
    جوده التحريك فوق أى اعتبار

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية obesh
    تاريخ التسجيل
    Aug 2007
    المنطقة
    المنصوره _ مصر
    ردود
    1,011
    تسلم عمل رائع والي الامام

    بالتوفيق يا اخي

  13. #13
    جميل الفكره اوي والصوره طالعه حلوه لكن خليني اعلق علي اللي لي فيه : ريج الخيوط بجد مش منطقي خالص حاسه طاير مش متصل بالكاركتر مش عارف هل انتم قصدكم حاجه انا مفهمتهاشي وللا لا ؟ لكن بجد تسلم ايديكم بجد بجد

  14. #14
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة obesh معاينة الرد
    تسلم عمل رائع والي الامام

    بالتوفيق يا اخي
    شكرا لمرورك أخ obesh وفى انتظار اى تعليق

    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmed_shal معاينة الرد
    جميل الفكره اوي والصوره طالعه حلوه لكن خليني اعلق علي اللي لي فيه : ريج الخيوط بجد مش منطقي خالص حاسه طاير مش متصل بالكاركتر مش عارف هل انتم قصدكم حاجه انا مفهمتهاشي وللا لا ؟ لكن بجد تسلم ايديكم بجد بجد
    أخ ahmed_shal شكرا على كلامك بس فعلا زى ما قلت لك السيوليشن كنا مسيطرين عليه بنسبه 80 % و الحجات اللى ظهرت بعد الرندر للأسف ملحقناش نرندر تانى لأن الرندر أخد ايام عشان بنطلاعه HD فقلنا مش مشكله ونخلى بالنا منها بعد كدا ...لأن لو حضرتك من رجاله المايا هتعرف أد ايه الـ nCloth يجنن الواحد لأنه بيطلع نتايج و بيرندر نتايج و بتشوف فى الفيوبورت نتايج و البرفيو نتايج ( بهزر معاك هو بجنن بس مش للدرجه )
    جوده التحريك فوق أى اعتبار

  15. #15
    انا يام مش من رجاله المايا بس انا شايف ان ممكن يكون فيه حل ارخص واسهل سيبني بس افكر شويه وهبعتلك ايه ممك نالحل ف ماكس وتطبيقه هيكون سهل علي مايا
    تحياتي

  16. #16
    لو ف ماكس هعمل التالي:
    هعمل بلان planeبطول السلك ويكون لو سيجمنت بالعرض كتير وليس بالطول وهربط اول اتنين فيرتكس فوق بالخشبه واخر اتني فيرتكس تحت بالحته اللي فيها اخر السلك وبعدين هسملت البلانه ديه ككلوث وابقي اظبط البارامترز بحيث يبقي ناشف شويه وبعدين اعمل للسلك الاصلي اسكين رابskin wrap علي البلان ده وبالتالي يدي نتيجه حلوه وسريعه جدا بدون ما اشتغل ع السلك نفسه مباشره بس لاحظ ان السيجمنت بتاع البلان لازم يكون كتير شويه عشان يدي نعومه
    ده الحل اللي ف دماغي حاليا

  17. #17
    ماشاء الله الله اوفقك
    الله اكبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

  18. #18
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmed_shal معاينة الرد
    لو ف ماكس هعمل التالي:
    هعمل بلان planeبطول السلك ويكون لو سيجمنت بالعرض كتير وليس بالطول وهربط اول اتنين فيرتكس فوق بالخشبه واخر اتني فيرتكس تحت بالحته اللي فيها اخر السلك وبعدين هسملت البلانه ديه ككلوث وابقي اظبط البارامترز بحيث يبقي ناشف شويه وبعدين اعمل للسلك الاصلي اسكين رابskin wrap علي البلان ده وبالتالي يدي نتيجه حلوه وسريعه جدا بدون ما اشتغل ع السلك نفسه مباشره بس لاحظ ان السيجمنت بتاع البلان لازم يكون كتير شويه عشان يدي نعومه
    ده الحل اللي ف دماغي حاليا
    دا فعلا اللى حصل يا استاذ أحمد بصرف النظر عن أختلاف المسميات لاكن الفكره واحده ولاكن دعنى اوضح لك ليه الخيوط بتطير...
    فى المايا فى حاجه اسمها السبرنجات دى بتعمل خط وهمى بين اللينك و الأوبجكت بتاعه اللى هو انتى مسميه الخيوط مش واصله بالمسامير..
    هيا بتكون واصله فى الأول لاكن للأسف فى السيموليشن اما بيكون فى حركه فوجائيه الخيط بيفضل مكانه ( اللنك اللى واصل بالمسمار ) لاكن المسمار ذات نفسه بيتحرك وهو يعمل خط منقط عن المسافه بين الأتنين..
    الى ان يكمل حساباته ويعيد توصيل النقط..لو مفهمتش كلامى قول وانا اجبلك صور من الفيوبروت
    جوده التحريك فوق أى اعتبار

  19. #19
    لا فهمك تماما علي ان احنا مش بنعاني من المشكله دي ف ماكس خالص عموما اسالك شباب المايا هنا ف الشغل اكيد عندهم الحل سبحان الله كنا بنتكلم من يومين مع بعض علي ان المايا عنده ان كلوث وانه احسن من اللكلوث ماكس وقد ايه اn=nucleus تكنولوجي فارقه كتير ان شاء الله بكره ارد عليك

  20. #20
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ahmed_shal معاينة الرد
    لا فهمك تماما علي ان احنا مش بنعاني من المشكله دي ف ماكس خالص عموما اسالك شباب المايا هنا ف الشغل اكيد عندهم الحل سبحان الله كنا بنتكلم من يومين مع بعض علي ان المايا عنده ان كلوث وانه احسن من اللكلوث ماكس وقد ايه اn=nucleus تكنولوجي فارقه كتير ان شاء الله بكره ارد عليك
    هو لا جدال على قوه وتطور الأن كلوس عن انظمه كتير لاكن المشكله اللى قلت لك عليها دى كان ليها حل اننا نعيد السيموليشن ونغير فى كل مره الأنيشيل ستيت وفى كل مره هتقرب من المسمار الى ان فى مره هتكون البدايه طبيعيه جدا وساعتها نكمل عادى..بس الوقت كان ضاغطنا طبعا..مستنى ردك برده يا احمد
    جوده التحريك فوق أى اعتبار

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل