صفحة 1 من 5 12345 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 83

موضوع: كاميليا شحاته ...لأنها أسلمت

ردود: 83 | زيارات: 7125
    عضو متميز
    صور رمزية nerosoft
    ردود
    1,138

كاميليا شحاته ...لأنها أسلمت

كاميليا شحاته ...لأنها أسلمت

شــــــارك معـــــنا فـــــي

عضو قدير
    صور رمزية nazzal
    المنطقة
    المملكه الاسلاميه المتحده
    ردود
    2,939
    طيب حد يعرف كيف ستكون اجابتنا اذا سألنا عليها يوم القيامه من الله سبحانه وتعالي

شئ يوجع القلب

قل إن شاء الله وليس إنشاء

محمد راغب ( نزال)
    .................................................
    اللهم ارحم احمد واجمعنا معه في جنه الخلد بلا سابقه عذاب

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة nazzal معاينة الرد
    طيب حد يعرف كيف ستكون اجابتنا اذا سألنا عليها يوم القيامه من الله سبحانه وتعالي

شئ يوجع القلب
    بالله عليك اخى هذا هو اكثر شىء يزعجنى فى الامر
    سنسأل عنها جميعا يوم القيامه
    كل من ساهم فى تسليمها الى الكفر ثانية وكل من سكت وكل من لم يحرك ساكنا

عضو
    المنطقة
    egypt
    ردود
    113
    ياجماعة بلاش ندخل نفسنا فى مواضيع زى دى لان دة شىء مايخصناش وبعدين ممكن تكون الحكاية اشاعة كالمعتاد عشان تقوم مشكلة بين المسلمين والمسيحيين
    مشكلتنا ان احنا بنحب نمشى ورا الاشاعات واى كلام وخلاص عشان نسلى نفسنا ونعمل ان احنا مهتمين
    وبالنسبة للاخ اللى بيقول احنا هانتسأل عنها يوم القيامة فاياريت قبل ماتقول حاجة زى كدة تروح تسأل حد بيفهم فى الدين
    وبلاش شغل فتوى القهاوى
    واتمنى المنتدى مايمسحش رأيى
    اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ساكن فين ؟؟ انت مخبر ولا ايه ؟؟؟
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ntoytoy معاينة الرد
    ياجماعة بلاش ندخل نفسنا فى مواضيع زى دى لان دة شىء مايخصناش وبعدين ممكن تكون الحكاية اشاعة كالمعتاد عشان تقوم مشكلة بين المسلمين والمسيحيين
    مشكلتنا ان احنا بنحب نمشى ورا الاشاعات واى كلام وخلاص عشان نسلى نفسنا ونعمل ان احنا مهتمين
    وبالنسبة للاخ اللى بيقول احنا هانتسأل عنها يوم القيامة فاياريت قبل ماتقول حاجة زى كدة تروح تسأل حد بيفهم فى الدين
    وبلاش شغل فتوى القهاوى
    واتمنى المنتدى مايمسحش رأيى
    فتاوى القهاوي دي خليها لك

ما تغلطش في حد أدام ما غلطش فيك

ودي مش أول مره يعملوها
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

ابوخالد
    صور رمزية مزايا
    المنطقة
    فوق الأرض وتحت السماء ..
    ردود
    2,066
    كاني بها تقول ..
    إذا نمتم على ثأري ستغدوا ***** ذكورتكمْ كربات الخدور
    مــن كثــر كلامه كثــر خطــأه
    ومـن كثــر خطـأه قــــل حيــاه
    ومـن قــــل حياـه قـــل ورعــه
    ومـن قـــل ورعه مات قلبـــــه

عضو
    المنطقة
    egypt
    ردود
    113
    اول حاجة انا مغلطش فى حد انا عبرت عن رايى بكل احترام وبكرر تانى بلاش ندخل فى حاجة مالناش فيها دة غير انها بتسبب مشاكل
    تانى حاجة ياريت نخلى الفتوى للرجال الدين والعلم لرجال العلم ومش معنى انى بصلى يبقى اخترع فتاوى على المنتديات وييجى واحد مش متعلم ( جاهل ) يقراها فايصدقها يعنى لو كل واحد ركز فى التخصص بتاعة هتبقى الحياة افضل
    تالت حاجة لو دة حصل فعلا انت مستغرب لية طب ماهو لو كان واد مسلم بقى مسيحى كان غلبية المسلمين مش هايسكتو ولا احنا بنحللها لينا ونحرمها على غيرنا
    رابع حاجة لازم تفهم ان رأى اى حد فينا فية احتمال للخطا احنا مش انبياء يعنى مش لازم تتعصب ولازم يبقى عقلك مفتوح للمناقشة ( طبعا مع تبادل الاحترام فى الراى )
    وشكرا

عضو متميز
    ردود
    1,683
    كلامك صحيح اخي ntoytoy لا عليك نحن لانعرف عن تفاصيل الامور يعني خلاص ناخذ عصا ونروح على عماها مثل ما يقولون

الم تسمع للشيخ سلمان بن فهد العودة في برنامجه حجر الزاوية عندما تكلم عن العاطفة عندما نجعلها قبل الحكمة والمنطق
    وانها مشكلة الكثير من المسلمين
    البساطة ام الجمال

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة هاجد معاينة الرد
    كلامك صحيح اخي ntoytoy لا عليك نحن لانعرف عن تفاصيل الامور يعني خلاص ناخذ عصا ونروح على عماها مثل ما يقولون

الم تسمع للشيخ سلمان بن فهد العودة في برنامجه حجر الزاوية عندما تكلم عن العاطفة عندما نجعلها قبل الحكمة والمنطق
    وانها مشكلة الكثير من المسلمين
    بالنسبة لك الموضوع مجهول بس هنا في مصر معروف من المتابعين، وطلع ناس كتير اتكلمت وسكتوها فالكلام مش هنطلعه جزافاً كده
    (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

عضو متميز
    ردود
    1,683
    معليش اخي انا لااعلم عن الموضوع الا هنا ولا اعلم عن هذه الامراة انتم قريبين وتعلمون يبدوا لي لذلك انا لااستطيع ان اتكلم
    في هذا الموضوع سواء مؤيد او معارض

تحياتي
    البساطة ام الجمال

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة هاجد معاينة الرد
    معليش اخي انا لااعلم عن الموضوع الا هنا ولا اعلم عن هذه الامراة انتم قريبين وتعلمون يبدوا لي لذلك انا لااستطيع ان اتكلم
    في هذا الموضوع سواء مؤيد او معارض

تحياتي
    لا عادي أخي فقط حبيت أوضح النقطة دي بس، مش كل حاجة بتحصل عندنا لازم يجيبها الإعلام في حاجات كتير بتمنع كده

عضو
    المنطقة
    egypt
    ردود
    113
    يا mmnoor مع احترامى لرايك بس نصيحة منى متسمعش لكلام الناس لان الناس مابيعملوش غير الكلام وبس
    والحكاية كلها عبارة عن اشاعة ومفيش اى دليل حقيقى على الموضوع دة
    يعنى انت مثلا شفت الست دى او حد من اهلها بيقول ان الكلام دة حقيقى.......... لا
    يبقى مفيش دليل وحتى لو فى والموضوع دة حقيقى بردوا احنا مالناش دعوة لاننا مش مسؤلين عن الناس (كل واحد بيتحاسب على نفسة وبس )

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة ntoytoy معاينة الرد
    يا mmnoor مع احترامى لرايك بس نصيحة منى متسمعش لكلام الناس لان الناس مابيعملوش غير الكلام وبس
    والحكاية كلها عبارة عن اشاعة ومفيش اى دليل حقيقى على الموضوع دة
    يعنى انت مثلا شفت الست دى او حد من اهلها بيقول ان الكلام دة حقيقى.......... لا
    يبقى مفيش دليل وحتى لو فى والموضوع دة حقيقى بردوا احنا مالناش دعوة لاننا مش مسؤلين عن الناس (كل واحد بيتحاسب على نفسة وبس )
    عايز توصل لإيه يعني ؟؟

إن الكلام ده ما بيحصلش ؟؟

لا بيحصل وبيحصل أكتر من كده كمان، تنكر إن في ناس أسلمت قتلوهم ولما التحقيقات وصلت للكنيسة جات أوامر من أمن الدولة بوقف أي تحقيقات وتأييد القضايا دي ضد مجهولين ؟؟

عضو قدير
    صور رمزية nazzal
    المنطقة
    المملكه الاسلاميه المتحده
    ردود
    2,939
    يا اخ ntoytoy

وجهه نظرك تقدر توضحها من غير تطاول زي فتاوي القهاوي ....لان انت بتقول يبقي في احترام....ما تقولش كلام ممكن يستفز اللي قدامك...وبعدين تقول خللينا محترمين مع بعض...يارب يكون الكلام واضح.....

ثانيا وجه نظرك واضحه وصحيحه....ممكن فعلا يكون الموضوع كذب

ومحدش هنا جاب سيره عصيان وعميان والكلام اللي بترمي هنا ده.....ياريت الناس تقرا كويس

سؤالي كان بسيط جدا

لا جبنا سيره عصيان....ولا فتينا فتي قهاوي ...مش عارف انتوا زعلتوا ليه اوي كده من السؤال

ما هو موقفنا اذا سألنا عن من يفتنون عن دينهم الاسلام بعد ان ارتضوه دينا لهم

سواء كاميليا....فأذا طلعت كذبه....فوفاء قسطنطين....فاذا هي كذبه...فغيرها ممن يفتنون عن دينهم

ولا تقول لي ان هذا شيئا لا يحدث.....فعند هذه النقطه احب اوضحلك ان هذا يحدث بالقطع....ان لم تكن تعلم هذا ...فهذه ليست مشكلتنا نحن هنا

وبعدين السؤال تاني مره لانه فعلا مؤرق جدا

اللي يعرف الاجابه يتفضل يفيدنا...اللي ميعرفش...يستني اللي يعرف لما ييجي.....

ماذا ستكون اجابتنا عن موقفنا من يفتنون عن دينهم

قل إن شاء الله وليس إنشاء

محمد راغب ( نزال)
    .................................................
    اللهم ارحم احمد واجمعنا معه في جنه الخلد بلا سابقه عذاب

Blender&Sculptris
    صور رمزية BaGheEra
    المنطقة
    KSA
    ردود
    4,051
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة مزايا معاينة الرد
    كاني بها تقول ..
    إذا نمتم على ثأري ستغدوا ***** ذكورتكمْ كربات الخدور
    أخر تعديل بواسطة BaGheEra في 28 / 08 / 2010 الساعة 03:32 AM السبب: اختلاف في بعض الكلمات لان بعض الجمل لها معنى آخر عندنا
    ان واجهتك صعوبة في اتقان التصميم اصمد وحاول وان حاولت وفشلت فلا بأس اعد المحاولة وان لم تفلح
    فحاول وان فلحت تكون نجحت وسر نجاحك هو اصرارك

!!!!!!!!!!!!!!!!
    أخر تعديل بواسطة elmansy في 02 / 09 / 2010 الساعة 03:48 AM
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

Quality Manager
    صور رمزية medo3d
    المنطقة
    بلاد الاسلام
    ردود
    4,720
    الاخ ntoytoy
    جزاك اللع خيرا بس انا لم اذكر فتاوى القهاوى ولا حاجه بارك الله فيك كما انك لا تعرفنى اصلا حتى تقول عليا هذا الكلام وعلى العموم انى امرؤ صائم

بتقول ان الموضوع اشاعه هو انت من مصر ؟؟؟ يبدو انك لا تعرف كثيرا عن الذى يدور بمصر انصحك تكون مطلع شوية اكتر من كده
    الموضوع مش اشاعه طلع القساوسه اكدوا الخبر فى التليفزيون وقالوا انها الان فى دير بتتظبط
    طيب على العموم هذه الامور تحدث امام عينى كثيرا ولا حاجه لاشاعات او غيره من تجارب امامى مباشرة
    بل انا اعرف قساوسة مسلمون سرا وزرت بيوتهم وهم يطبقون الاسلام اكثر من المسلمين انفسهم
    لا تدفن راسك فى الرمال الامور واضحه جدا
    اما عن عدم تدخلنا فى الامر
    فقال الرسول الكريم
    من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
    لقد اصبحت تلك الفتاه اخت لنا فى الدين وصيانة عرضها وشرفها وحقها واجب علينا جميعا نحن المسلمون فكلنا كالجسد الواحد
    اخى اجتمع جمهور العلماء على ان من اتاه الكافر ليسلم فقال له انتظر حتى ينتهى المجلس فقد كفر
    فما بالك بمن ماطلوها وعملولها كمين ومن قبض عليها وسلمها لهم ولا تقل لى هو يؤدى وظيفته
    هل امر العبد له مقدم على امر الله يبقى ينفعه يوم القيامه

من الاخر كده الموضوع بسيط جدا شنوده اتصل بامريكا هاتولى البنت دى امريكا امرت البنت ترجع الحكومه المصرية نفذت بس بسيطه خالص

يا رب قد استرد السبايا كل منهزم
    فلم يبقى في اسرهم إلا سباينا
    وإذا رأيت سياط الذل دامية
    رأيت عليها لحوم أسرانا
    .::: حياكم الله في قناتي على اليوتيوب :::.

ll MY CHANNEL ll

سأكتفي بالرد رقم 4,000

ll FACEBOOK ll

ll ادخل هنا واكمل تصفحك ll

عضو نشيط
    صور رمزية Mr.ALDO
    المنطقة
    Cairo,Egypt
    ردود
    688

Talking

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة medo3d معاينة الرد
    الاخ ntoytoy
    جزاك اللع خيرا بس انا لم اذكر فتاوى القهاوى ولا حاجه بارك الله فيك كما انك لا تعرفنى اصلا حتى تقول عليا هذا الكلام وعلى العموم انى امرؤ صائم

بتقول ان الموضوع اشاعه هو انت من مصر ؟؟؟ يبدو انك لا تعرف كثيرا عن الذى يدور بمصر انصحك تكون مطلع شوية اكتر من كده
    الموضوع مش اشاعه طلع القساوسه اكدوا الخبر فى التليفزيون وقالوا انها الان فى دير بتتظبط
    طيب على العموم هذه الامور تحدث امام عينى كثيرا ولا حاجه لاشاعات او غيره من تجارب امامى مباشرة
    بل انا اعرف قساوسة مسلمون سرا وزرت بيوتهم وهم يطبقون الاسلام اكثر من المسلمين انفسهم
    لا تدفن راسك فى الرمال الامور واضحه جدا
    اما عن عدم تدخلنا فى الامر
    فقال الرسول الكريم
    من لم يهتم بامر المسلمين فليس منهم
    لقد اصبحت تلك الفتاه اخت لنا فى الدين وصيانة عرضها وشرفها وحقها واجب علينا جميعا نحن المسلمون فكلنا كالجسد الواحد
    اخى اجتمع جمهور العلماء على ان من اتاه الكافر ليسلم فقال له انتظر حتى ينتهى المجلس فقد كفر
    فما بالك بمن ماطلوها وعملولها كمين ومن قبض عليها وسلمها لهم ولا تقل لى هو يؤدى وظيفته
    هل امر العبد له مقدم على امر الله يبقى ينفعه يوم القيامه

من الاخر كده الموضوع بسيط جدا شنوده اتصل بامريكا هاتولى البنت دى امريكا امرت البنت ترجع الحكومه المصرية نفذت بس بسيطه خالص
    مش فاهم الحته دي يا عم ميدو اذاي اذا كانت هي ف مصر طول الوقت

و يا عم ممنور طب ما هو المسلمين اللي بيروحوا المسيحية لو مهربوش بيتعلقوا برضو

عضو متميز
    صور رمزية mmnoor
    المنطقة
    ردود
    6,588
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة mr.aldo معاينة الرد
    مش فاهم الحته دي يا عم ميدو اذاي اذا كانت هي ف مصر طول الوقت

و يا عم ممنور طب ما هو المسلمين اللي بيروحوا المسيحية لو مهربوش بيتعلقوا برضو
    يا راجل، طيب واللي اتنصر قريب حد لمسه ؟؟ أمن الدولة قام بالواجب وحماه زي القشطة وبعدين في حد الردة في الإسلام، صحيح اللي بيقوم بيه الحاكم، لكن لو ما قامش بيه المفروض ما حدش تاني بيعمله، إنما إذا حد من أهله قتله يبقى ده موضوع تاني، أما إن الكنيسة تنصب نفسها مكان الحاكم ده موضوع خطير، وبعدين أظن إحنا في بلد إسلامي يعني المفروض المسلم اللي يتحمى مش العكس، وبعدين القتل غير التعذيب فيه فرق شاسع بين الاتنين

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل