Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اعتقد تثبيت الموضوع يعطى فرصه اكبر للمتابعه
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

السلام عليكم ...
      التطبيق الأول .....

المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
        سورى يا ريس تاهت من دماغى خالص شوف النتيجه دى كده

تمام كده الله ينور
        بس حاول بعد كده تسيف اكستينشن بيحفظلك الالفا
        يعني بي ان جي مثلا عشان لما نيجي نعمل تعديلات ونضيف حاجات تبقى الدنيا حلوه
        بس فيري جود
        Freelancer 3d Generalist & VFX artist
        http://www.behance.net /shrifazmy/frame

المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ......

قبل كل شيئ أشكر الاخ

على هده المبادرة الخيرة والتي إن شاء الله ستعود على الجميع بالفائدة
          وان شاء الله سأنظم اليكم في هده الدورة ...
          وأرجو من الاخوة الاعضاء في هدا المنتدى الراقي أن يتفاعلو مع الدورة لان المناقشة تزيد همة المنظم....

تقبلو اخواني هدا التدخل ......
          بارك الله فيك يا اخي ان شاء الله بانتظارك ومشكور على المداخله الطيبه

المشاركة الأصلية بواسطة بدران مشاهدة المشاركة
            السلام عليكم ...
            التطبيق الأول .....

تسلم يا بدران الله ينور
            لكن عندك مشكلة تنعيم الظلال ودا مهم جدا مع الشمس
            راجع الرد السابق عشان تنعيم الظلال في الشادو ماب
            واللون بتاع الاومني اللي هو الاقرب للزرقه عشان يمثل الشمس طاغي على لون الدايركت لايت اللي هو الشمس وده مش المفروض
            المفروض انه بس ياثر في بس مش يغيره متهيالي انك عمل لون الديركشن لاين ابيض فحاول تغيره لدرجه اوف اورانج
            وتهدي قيمة انتينستي الاومني عن قيمة الدايركشن
            وربنا يوفقك

الطريقه دي تعتبر هي الفكره الاساسيه للاضاءه في السكان لاين وغيره
              وانا بقول الفكره لكن مش الطريقه
              لكن عيوب الطريقه دي ايه ؟؟؟؟
              اولا هي مش احترافيه طبعا بالمره انا احنا بس قلناها هنا عشان بس نوصل المفهوم
              تعتبر طريقه غبيه لانه نوعا صلبه ما بتديلكش المرونه في تغير المشاهد بحيث تقدر تتطلع اللي انت عايزه من نوعيات اضاءه دايما
              حنتلكم بقى عن الاضاءه في المنتل راي
              وده حيخلينا نقول مفاهيم عن الراديوستي والفاينال جاذر والاينديركت ليمنيشن

متابعين الله ينور عليك < <

المشاركة الأصلية بواسطة shrifazmy مشاهدة المشاركة
                  الطريقه دي تعتبر هي الفكره الاساسيه للاضاءه في السكان لاين وغيره
                  وانا بقول الفكره لكن مش الطريقه
                  لكن عيوب الطريقه دي ايه ؟؟؟؟
                  اولا هي مش احترافيه طبعا بالمره انا احنا بس قلناها هنا عشان بس نوصل المفهوم
                  تعتبر طريقه غبيه لانه نوعا صلبه ما بتديلكش المرونه في تغير المشاهد بحيث تقدر تتطلع اللي انت عايزه من نوعيات اضاءه دايما
                  حنتلكم بقى عن الاضاءه في المنتل راي
                  وده حيخلينا نقول مفاهيم عن الراديوستي والفاينال جاذر والاينديركت ليمنيشن
                  ممكن توضيح للكلام ده يا ريس بعد اذنك وهل حضرتك تقصد المرونه فى تغير موود المشهد صبح وليل وكده من ناحيه الشغل المعماري وكده وياريت لو كده تعمل حسابنا معاك والنبى الناس الغلابه بتوع الأعلانات وشغل السنما وكده
                  ومتابع معاك يا ريس
                  الأهلى فوق الجميع
                  alaaelmansy

هو اللي احنا بنتكلم عليه هنا يا منسي مش بس للمعماري لا دي قواعد عامه بتطبق على كل شيء اعلانات سينما معماري وغيرهم لان جتلاقي انك بتيتخدم نفس المعلومات ونفي الاساليب تقريبا مع شوية تعديلات عشان تظبط مع البروجكت اللي بتشتغل عليه
                    اما اللي انا اقصده بعدم الرمونه انك بالاسلوب ده مش حتقدر تتعامل مع المشاهد المعقده المركبة المصادر مثلا قعده حول النار في ضوء القمر واضاءة السياره بترمي على الناس و.... انما حتلاقيه مثالي جدا مع المشاهد البسيطه زي مشهد الفيلا اللي بنشتغل عليه حتلاقيه مناسب في حالات الريندر سريع اما لو حتعمل فيها اجواء واخراج بصوره معينه حنلف شويه ولو عندك مشهد حمم بركانيه بتجري جو كهف حتنور بالاسلوب البسيط ده ازاااااااي؟؟؟؟

تمام كده قوى يا ريس شكرا على التوضيح
                      الأهلى فوق الجميع
                      alaaelmansy

السلام على الجميع ....
                        أرجو ان تكونو في تمام الصحة والعافية..

أخي

أتا اختلطت على الامور بالنسبة لاضاءة القبة السماوية فأنا لم أتعامل معها ولم أرها من قبل من قبل وإن يكن فباسم آخر لهدا أرجو منك شرح هده النقطة لأنني لم استطع تطبيق هده المرحلة من الدرس
                        كما أرجو منك أن تكتب الاسماء التقنية كأسماء الاضاءات بالانجليزي حتى لايختلط علينا الأمر....
                        أخي الكريم أرجو الا تسيئ فهمي وتظن أنني أحاول التأثير على الدورة أو أنني غير راض على طريقتك بالعكس فقد وفيت وكفيت ربنا يجعلها في ميزان حسناتك ان شاء الله....
                        عدرا لأنني أطلت الكلام ...متابعين للدورة بإدن الله....
                        وبالتوفيق للجميع..السلام عليكم ورحمت الله تعالى وبركاته.

http://mohamedibrahim.cgarena.com/ ياريت تقولى رايك علشان استفاد بخبرتكم

شغلك جميل يا محمد بس حاسس ان شغلك فى طارق راشد مقيد امكانياتك بس على العموم ما شاء الله عليه فى تقدم ديما ان شاء الله
                            الأهلى فوق الجميع
                            alaaelmansy

المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
                              السلام على الجميع ....

أرجو ان تكونو في تمام الصحة والعافية..

أخي

أتا اختلطت على الامور بالنسبة لاضاءة القبة السماوية فأنا لم أتعامل معها ولم أرها من قبل من قبل وإن يكن فباسم آخر لهدا أرجو منك شرح هده النقطة لأنني لم استطع تطبيق هده المرحلة من الدرس
                              كما أرجو منك أن تكتب الاسماء التقنية كأسماء الاضاءات بالانجليزي حتى لايختلط علينا الأمر....
                              أخي الكريم أرجو الا تسيئ فهمي وتظن أنني أحاول التأثير على الدورة أو أنني غير راض على طريقتك بالعكس فقد وفيت وكفيت ربنا يجعلها في ميزان حسناتك ان شاء الله....
                              عدرا لأنني أطلت الكلام ...متابعين للدورة بإدن الله....
                              وبالتوفيق للجميع..السلام عليكم ورحمت الله تعالى وبركاته.
                              اخي الفاضل ميدو انا فاهم قصدك ومش ممكن يختلط علي الامر وحتى لو علقت على اسلوبي او الدورة مش ممكن تبقى نقطة خلاف ما دمنا بنتكلم باسلوب محترم واحترافي
                              اولا انا معاك اني لازم اكتب المصطلحات بالانجليزي بس هو انا بس اللي ببقى مندمج في الكتابه فبيسهى غلي لاني بركز على نقل المعلومه اكتر من صياغتها لكن انا ححاول اكتبها دابما انجليزي
                              ثانيا موضوع القبه السماويه هو مش نوعية اضاءه جوا الماكس انما هو الاضاءه الطبيعيه الصادره عن السما السما بحد ذاتها مش مصدر مولد للاضاءه انما هو التوهج الناتج من مرور اشعة الشمس خلالها ودي بتيقى موجوده حتى بالليل رغم غياب الشمس فاحنا بنقول ان الاضاءات الخارجيه عباره عن نوعين الشمس والاضاءه بتاعت السما الشمس بنمثلها باضاءه direct light باعدادات سابقة الذكر والثانيه اللي هي السما بنمثلها بـ omni
                              بس ارجو تكون المعلومه وضحت
                              واهلا وسهلا باي استفسار تاني

المشاركة الأصلية بواسطة blackfire مشاهدة المشاركة
                                http://mohamedibrahim.cgarena.com/ ياريت تقولى رايك علشان استفاد بخبرتكم
                                اولا الله ينور
                                ثانيا هو فيه شوية حاجات غريبة شوية زي الاوفر شوت في بعض المشاهد بس اعتقد دي رؤية مخرج بس الله ينور
                                وياريت ايدك تبقى معانا وبالتوفيق

يعمل...
                                X