Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

نتكلم بقى عن الاضاءه في المنتل راي
    وزي ما قلت دا حيحتاج مننا نتكلم شوية عن :
    Radiosity
    Fainal gather
    inderict illumination

وقبل ما نتكلم عنهم عاوز الناس تشاركني باللي عندها عن التلاته دول
    مجرد الخلفيات وبعدين نرجع نقول التطبيق العملي والتوظيف ليهم بيبقى ازاي
    Freelancer 3d Generalist & VFX artist
    http://www.behance.net /shrifazmy/frame

المشاركة الأصلية بواسطة ShrifAzmy مشاهدة المشاركة
      اخي الفاضل ميدو انا فاهم قصدك ومش ممكن يختلط علي الامر وحتى لو علقت على اسلوبي او الدورة مش ممكن تبقى نقطة خلاف ما دمنا بنتكلم باسلوب محترم واحترافي
      اولا انا معاك اني لازم اكتب المصطلحات بالانجليزي بس هو انا بس اللي ببقى مندمج في الكتابه فبيسهى غلي لاني بركز على نقل المعلومه اكتر من صياغتها لكن انا ححاول اكتبها دابما انجليزي
      ثانيا موضوع القبه السماويه هو مش نوعية اضاءه جوا الماكس انما هو الاضاءه الطبيعيه الصادره عن السما السما بحد ذاتها مش مصدر مولد للاضاءه انما هو التوهج الناتج من مرور اشعة الشمس خلالها ودي بتيقى موجوده حتى بالليل رغم غياب الشمس فاحنا بنقول ان الاضاءات الخارجيه عباره عن نوعين الشمس والاضاءه بتاعت السما الشمس بنمثلها باضاءه direct light باعدادات سابقة الذكر والثانيه اللي هي السما بنمثلها بـ omni
      بس ارجو تكون المعلومه وضحت
      واهلا وسهلا باي استفسار تاني
      السلام عليكم جميعا
      أخي الفاضل شكرا لك على الردوأرجو أن يدوم عطاءك لهدا المنتدى الرائع

اخى الكريم هو يعني لما أريد أعمل انارة السما راح استعمل omni أظن حتكون بشدة اضاءة ضعيففة لكي نستطيع الوصول الى نتيجتك الاولى....

ثم باستعمال direct light أي target direct أو free direct احنا بنكون عملنا اضاءة شمسية...
      ادا كان فيه خطأ في كلامي ارجو التنبيه.

اعتدر منك أخي ومن جميع الاعضاء المشاركين في هده الورة لأني حاسس أني معطلكم ...
      وشكرا...... السلام عليم ورحمة الله تعالى وبركاته

المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
        السلام عليكم جميعا

أخي الفاضل شكرا لك على الردوأرجو أن يدوم عطاءك لهدا المنتدى الرائع

اخى الكريم هو يعني لما أريد أعمل انارة السما راح استعمل omni أظن حتكون بشدة اضاءة ضعيففة لكي نستطيع الوصول الى نتيجتك الاولى....

ثم باستعمال direct light أي target direct أو free direct احنا بنكون عملنا اضاءة شمسية...
        ادا كان فيه خطأ في كلامي ارجو التنبيه.

اعتدر منك أخي ومن جميع الاعضاء المشاركين في هده الورة لأني حاسس أني معطلكم ...

وشكرا...... السلام عليم ورحمة الله تعالى وبركاته
        يا عم ميدو اخجلتم تواضعنا والله باسلوبك الرقيق ده
        اولا هو باستخدام الـ OMni كاضاءه السما مع تفعيلambient قد تكون الاضاءه ضعيفه لكن يمكنك التحكم في قوتها من خلال الـ intinsity multiplyer مع مراعاة ان عموما اضاءة السما بتكون ضعيفه مش هي اللي بتنور المشهد بقدر ما هي مؤثر بسيط
        وبعدين زي ما انت قلت بنستخدم direct light لعمل اضاءة الشمس
        وعلى فكرة نفس الاسلوب ممكن تستخدمه لكن بدل الـ Omni تحط sky light وحتحقق نفس النتيجه بس انا فضلت استخدام الـ Omni عشان بيديك امكانية تحكم اكتر في الاضاءه بخلاف الـ Sky light مش اكتر من اعدادين وخلاص وبرده نفس الطريقة الناس اللي عملوا ال Day light system حتلاقيهم مطبقينها دمجين دايركت لايت للشمس ومعاه sky light او omni لاضاءة السما وشوف بنفسك
        وربنا يوفقك وشد حيلك يا عم ميدو

طيب نتكلم احنا عن الـRadiosity طبعا انا كنت اتمنى مشاركة الاخوة اللي تخطو الالف وثمانمائه معانا ولو بمعلومه
          لكن ما باليد حيله
          Radiosity

هي بتعبر عن عملية ارتداد الضوء عن الاسطح عموما سيان عاكسه او غير بمعنى ان الضوء ده عباره عن مجموعه من الاشعه اللي ماشيه في خط مستقيم طيب لو قابلها سطح ما بتتصرف ازاي
          لو السطح ده عاكس بترتد بزاويه معاكسه لزاوية السقوط
          لو السطح ده نافذ شفاف يعني يبقى بتعدي منه للناحية التانيه مع تاثر في الاتجاه تبعا لنسبة الشفافيه وكثافته اللي هو الـ Refriction بتاع الخامه
          لو السطح ده عادي يعني لا هو عاكس ولا شفاف بيحصل اييييييييه ؟؟؟؟
          اللي بيحصل ان شعاع الضوء اللي نازل ده بيتشتت الى مجموعه من الاشعه الصغيره اقل في القوه طبعا نتيجة التفتيت اللي حصل لحد هنا دي ظاهرة الـ Radiosity
          التعديل الأخير تم بواسطة ShrifAzmy; 30 / 09 / 2010, 02:30 AM.

طيب بص الصوره دي

لاحظ معايا ازاي الشعاع اللي لونه ازرق اللي نازل ده لما لمس السطح اللي قابله نتج عنها مجموعة اشعه اخرى
            كل شعاع من الاشعه دي ليه مواصفات معينه
            اولها بالنسيه للون لون الضوء اللي اصطدم بالسطح مش دايما هو هو
            ابدا دا بيتغير ويسيب اللون الاصلي ليه وياخد من لون السطح شوف كده الصوره دي

واخد بالك الضوء نزل ابيض لكن الارتداد بتاعه طالع بلون الارضيه ازرق

الشعاع اللي راجع ده وواخد معاه لون السطح اللي ارتد من عليه بياخد اللون ده ويرميه على الاسطح المحيطه بيه
              الظاهره دي اسمها الـ Color bleading الظاهره دي ممكن تتسبب احيانا في تشويه المشاهد وبيكون فيها نوع من الجهد عشان تحكمها
              الصفه التانيه في الاشعه المرتده دي وهي بالمناسبه اسمها Bounce الصفه التانيه انها مالهاش اتجاه مرتبط باتجاه الشعاع الاصلي اه جزء منها بيتجه في الاتجاه المقابل لكن هي عموما بتاخد كل الاتجاهات وكانها بتعمل شكل قيه او نصف كروي Hamesphire واللي اشتغل فيراي عارف المصطلح ده
              الصفه التالته ان الاشعه دي بيفضل ليها القدره على الاضاءه فبنلاقيه بتنور الاسطح اللي بتقابلها حتى لو كانت مش معرضه لمصادر الضوء الاصليه شوف كده الصوره دي

الصوره دي من اشهر صور الشرح في الموضوع ده
              الصوره لكره معرضه لضوء الشمس والسما
              ولانها كره فطبعا في اجزاء محصوره بين الكره والارضيه الاضاءه المباشره ما وصلتلهاش اصلاوالمنطق بيقول انها المفروض في المناطق المظلمه لكن لو ركزت حتاخد بالك ان الاجزاء دي تحديدا منوره اكتر من غيرها اللي قبلها
              مش بس كده لا دي في مساحه في وسط ظل الكره برده منوره اكتر من اللي حوليها ليه ؟؟؟؟
              علشان الضوء اللي نازل اصطدم بالارصيه وارتد منه على الاجزاء بتاعت الكره اللي قريبه منه والعكس حصل
              الكلام ده اتسبب في تقسيم انواع الاضاءات لنوعين الاول واللي هو جي من مصدر الاضاءه مباشرة وده اسمه direct illumination واحيانا بيسمى global illumination على اساس انها الاضاءه السايده في المشهد وانها هي الاساس اما الاضاءه اللي ناتجه عن الاشعه المرتده من اصطدام الاضاءه الاساسيه فاسمها indirect illumination بمعنى الاضاءه غير المباشره

اللي جي بقى ازاي نطبق الكلام ده في اضاءة المشهد بتاعنا
                الناس تاخد بس فرصه تتمعن في معاني الكلام ده
                وتدوره في دماغها

ممكن اخي شريف تفتح موضوع في قسم ( المواضيع التعليمية والدروس ) و تضع به كل الدرس
                  الحقيقة اجد صعوبة في متابعة الموضوع
                  بارك الله فيك
                  كل شئ عن الإضاءة هاااااااااااااااااااااااااام جدا

scienceVFX@yahoo.com

مجهود رهيب بدون اى تقدير انا متأكد ان فيه ناس متابعه موضوعك من باب العلم بالشئ ومكسلين يردو ويقولوا على الاقل شكرا
                    الأهلى فوق الجميع
                    alaaelmansy

• السلام عليكم
                      والله العظيم استاد بحق مجهود جبار ومعلومات مفيدة ورائعة وان شاء الله لحد الان كل شئ واضح وتمام
                      وان شاء الله ربنا يوفقنا في التطبيق رائع وتستحق كل الخير
                      والف شكر لك أخي الكريم

• المشاركة الأصلية بواسطة science مشاهدة المشاركة
                        ممكن اخي شريف تفتح موضوع في قسم ( المواضيع التعليمية والدروس ) و تضع به كل الدرس
                        الحقيقة اجد صعوبة في متابعة الموضوع
                        بارك الله فيك
                        اشكر مرورك اخي علي
                        انا فعلا ناوي اعمل كده بس في النهايه لان مش كل الناس بتروح على قسم ( المواضيع التعليمية والدروس ) وانا حابب ان يكون في تفاعل اكتر مع الناس علشان يبقى في اكبر قدر من المعلومات
                        فمعلهش بقى حنتعيك حبتين يا ابو علي
                        هههههه

• المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
                          مجهود رهيب بدون اى تقدير انا متأكد ان فيه ناس متابعه موضوعك من باب العلم بالشئ ومكسلين يردو ويقولوا على الاقل شكرا
                          المشاركة الأصلية بواسطة midou25 مشاهدة المشاركة
                          السلام عليكم
                          والله العظيم استاد بحق مجهود جبار ومعلومات مفيدة ورائعة وان شاء الله لحد الان كل شئ واضح وتمام
                          وان شاء الله ربنا يوفقنا في التطبيق رائع وتستحق كل الخير
                          والف شكر لك أخي الكريم
                          بارك الله فيكم يا اخواني
                          ربنا يوفقنا جميعا لما يحبه ويرضاه

• كلام في المنتال راي
                            حنبدء من دلوقتي نتكلم عن المنتل راي
                            والمنتل راي مش بس الRenderer editoer window لا ان شاء الله احنا حنتطرق لمناطق ونقط شديدة الخطورة والاهميه فيه
                            حقيقي بجد الاينجين ده رهييييييييييب ورائع لكن محتاج تدوييييير
                            وده اللي احنا ان شاء الله حنعمله هنا
                            ان شاء الله احنا في التطبيق ده حنعتمد على الـ Daylight system
                            فخلونا نتكلم عن اعداداته شوية
                            هو يعتبر حل جاهز ونظيف للطريقة اللي اتكلمنا عليها مسبقا
                            لا وايه ده اكثر قدره في التحكم
                            تعالوا كده نشوف اعداداته عباره عن ايه
                            انت عندك تبويبات الاعدادات كالتالي

• درس رائع رائع
                              نحن متابعون معك للاخر
                              سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
                              ما شاء الله لا قوة الا بالله
                              سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر

• السلام عليكم الآن سيبدأ الفيلم mental ray geek
                                سأتكلم صراحة عن تجربتي الخاصه لقد تجاوزت الداي لايت سيستم في المشاهد الخارجيه بعد البحث والتجارب المكثفه أعتقد أن هو ما يجعل الناس يفرون من mental ray ففي البدايه تعجبهم النتيجه لكن بعد مايتبين لهم أن هذا الخيار محدود يذهب الناس إلى الفي راي ماذا تقول في هذا الرأي أخ شريف ؟؟
                                أعتقد أن إيجاد طريقه أخرى للإضاءة الخارجيه هو الحل الأمثل
                                portfolio
                                blogspot
                                و قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ؛ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى الْمُؤْمِن لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضه بَعْضًا صدقت يا رسول الله و ابلغت الرسالة و اديت الامانة
                                .::no pain no gain::.

يعمل...
                                X