Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Lighting & Rendering work shop

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Lighting & Rendering work shop

السلام عليكم
    رمضان كريم على الجميع
    من فترة انا بلاقي مواضيع كتير فيها اعمال ممتازة من ناحية المودلينج لكن بتتكعبل في منطقة الريندرينج بما فيها اللايتينج والشادينج - واسمحولي اربط التلاته هنا ببعض لانهم مرتبطين ببعض ارتباط وثيق ونتايجهم بتظهر اجمالا مع بعض - وكان معظم كلام الناس ليه الصورة النهائيه مش بتظهر بنفس جودة وقيمة العمل النهائي في بلاد بره ((( بلاد الخواجات )))
    وكمان لاقيت مواضيع تانيه فيها خلاف حول الاساليب نفسها لكن ما فيش اهتمام بالمضمون نفسه وفي راي ان ده غلط اسلوب التنفيذ بيختلف من شخص لاخر ومن بروجكت لاخر لكن في الاساس المهم هو تحقيق الهدف
    المهم قولت ليه منعملش ورشه >>> بشكل ادق هي حاجه زي ما تقولوا كده حلقة نقاش<<< نستعرض فيها الاسس والمفاهيم ونتيادل فيها اساليب التنفيذ وننتقدها ونبرز ايجابياتها
    مبدئيا الكلام حيبقى في المنتل راي لانه هو الريندر الاساسي ومش حنتكلم في نقطة الاقوى والافضل والكلام الغير عملي ده لكن لان المتاح للجميع وممكن بعد ما ننتهي منه ننتقل لاي ريندر اينجين تاني
    الورشه حتتقسم لتلت مراحل .......... الاولى حنتكلم فيها عن الاضاءه انواعها وتقسيماتها واعدادتها وحنعمل شوية تطبيقات عمليه لمحاكاة الاضاءات وتاثيراتها المرحلة التانيه ودي حنتكلم فيها عن الشادينج ونتكلم عن الخامات واساليب تكوينها وتركيبها لتحقيق تاثيرات الخامات المختلفه بالاساليب المتنوعه ونشوف مجموعة الاعدادات المرتبطة بيها وطاااابعا حنعمل برده تطبيق عملي لمحاكاة انواع مختلفه من الخامات وتاثيراتها
    اما المرحله التالته حنتكلم فيها عن الريندر اعداداته انواعه اساليبه وحنستعرض بعض التريكس اللي بتستخدم احترافيا لتحقيق صور معينه من الريندر
    الورشه بالنهايه هي محصلة عمل المجموع وليس فقط مجرد طرح المعلومات من ناحيتي فبرجاء من الجميع المشاركه سواء بالطرح او بالمناقشه از بالتطبيق والنقد لان ممكن اوي في النهايه نخرج بمرجع عربي قوي جدا في الجانب ده من الشغل
    وربنا يوفقنا جميعا وبسددنا لما هو صواب
    Freelancer 3d Generalist & VFX artist
    http://www.behance.net /shrifazmy/frame

فعلا موضوع مهم يلا يا شباب عاوزين مواضيع قوية زي دي في انتظار ضربة البداية..
    سيد الإستغفار
    اللهم أنت ربي, لاإله الا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت, أعوذ بك من شر ما صنعت, أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فأغفر لي فأنه لا يغفر الذنوب إلا أنت
    اللهم فرج هم المسلمين
    اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
    [CENTER]

انا معاكم ان شاء الله
      عاوزين نبدا من النهارده

ليست فيراي للأسف...
        تحياتي
        أحمد نبيل

أصغر حبة بندورة بالعالم من تصويري

سبحان الله وبحمده
        سبحان الله العظيم

انا معااااااااااااااااااااااااااااااااك للنهايه انا كنت بفكر اعمل الورشه دى والله بس بما انك سبقتنى ودبست نفسك قشطه البس بقى يا معلم هههههه انا بهزر معاك بس لو كده انا مش بتاع كلام نظرى وشرح لو فيه حاجه عملى او مشاكل بتقابل الناس انا فى الخدمه وده تخصصى الى بحبه ربنا يوفق الجميع ونستفاد من الورشه .
          الأهلى فوق الجميع
          alaaelmansy

قبل ضربه البدايه بسم الله نبدا طبعا بس عاوزين نتفق ازاى هيبقى مسار الموضوع عشان يبقى مرجع سهل بعد كده فى تصفحه ولو فيه امكانيه يحول لفايل pdf ويبقى كتيب واى اقتباس من مصادر خارجيه يبقى بأعلى جوده وبدون علامات مائيه ومختصر ومفيد يعنى محدش يوضع فديو لدرس كامل مثلا يشرح اضائه مشهد امال الورشه هيبقى لزمتها ايه ؟ وعلى بركه الله .
            الأهلى فوق الجميع
            alaaelmansy

المشاركة الأصلية بواسطة أحمد نبيل1 مشاهدة المشاركة
              ليست فيراي للأسف...
              صحيح هو مش فيراي بس حتلاقي ان الموضوع بيتناول كتنير من الاساسيات التي تحتاجها مع اي مصير بصفه عامه

المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
              انا معااااااااااااااااااااااااااااااااك للنهايه انا كنت بفكر اعمل الورشه دى والله بس بما انك سبقتنى ودبست نفسك قشطه البس بقى يا معلم هههههه انا بهزر معاك بس لو كده انا مش بتاع كلام نظرى وشرح لو فيه حاجه عملى او مشاكل بتقابل الناس انا فى الخدمه وده تخصصى الى بحبه ربنا يوفق الجميع ونستفاد من الورشه .
              هو احنا على كل حال مش حنقول كلام نظري لكن حنفد معلوماتنا العمليه ونحاول نبروزه على اسس ما

المشاركة الأصلية بواسطة elmansy مشاهدة المشاركة
              قبل ضربه البدايه بسم الله نبدا طبعا بس عاوزين نتفق ازاى هيبقى مسار الموضوع عشان يبقى مرجع سهل بعد كده فى تصفحه ولو فيه امكانيه يحول لفايل pdf ويبقى كتيب واى اقتباس من مصادر خارجيه يبقى بأعلى جوده وبدون علامات مائيه ومختصر ومفيد يعنى محدش يوضع فديو لدرس كامل مثلا يشرح اضائه مشهد امال الورشه هيبقى لزمتها ايه ؟ وعلى بركه الله .
              هو انا قلت احنا ايه النقط الاساسيه اللي حنتكلم فيها وحنتكلم فيها ازاي بعد كده التفاصيل الداخليه لكل نقطه متروكه لمسار الحديث لانها برده ورشه باسلوب حلقات النقاش فانا بقول معلومه مرتبطه باسلوب شغلي وانت ممكن تكون بتشتغل باسلوب تاني وعندك ملاحظات على معلوماتي او اي تعليق على اسلوب الشغل بتاعي فطبعا مرحب بيه لان هدفنا ان كلنا نستفيد وطبعا زي ما قلت اي مصدر خارجي يضيف ويزود معلوماتنا اهلا وسهلا بيه

وعلى بركة الله نبدء

انا معاكم ان شاء الله
                الله يسهل للجميع

بسم الله الرحمن الرحيم
                  اولا الاضاءه
                  في البدايه في شوية دردشه معلومات عامه نتكلم فيها عشان بعد كده حيبقى ليها عامل مؤثر في فهمنا للاضاءات
                  اول حاجه نتكلم عنها في الضوء هو عباره عن ايه ؟؟؟
                  عموما كل المصادر العلميه حاطه من ضمن تعريفه انه عباره عن انبعاث حراري
                  ودي معلومه جوهريه لان منه نفهم ان الضوء ناتج عن حراره وبالتالي باختلاف المصدر بيختلف شكله وعليه الضوؤ بيعبر عن جو المكان اللي بينوره
                  الضوء دايما بترتبط به مجموعه من الظواهر الطبيعيه زي الانكسار Refraction والانعكاس Reflection والحيود Diffraction والظلال shadow الارتداد الشعاعي Radiosty مجموعة الظواهر دي بتساهم في تشخيص الضوء وتحقيق واقعيته والظواهر دي عادة مرتبطة بتلت حاجات وبالتالي بتاثر في الصورة بتاعتنا بناء عليهم وهم الضوء ومصدره نفسه الحاجه التانيه البيئه الموجود فيها الضوء هواء .. ماء .. فضاء.....
                  الحاجه التالته وهي طبيعة خامات الاجسام الساقط عليها الضوء او المعرضه ليه
                  وطاااااااااااااااابعا فيه مجموعة ظواهر ممكن نسميها الظواهر التابعه واللي بتترتب على الكلام ده يغني الانكسار Refraction بييجي بعديه الكوستيكس Cuastics الحيود Diffraction بييجي بعديه الطيف اللونيSpectrum طبقيات الضوء ( ودي ترجمه بتصرف ) Volume

شكلي كده هستفيد من الورشه دي الكثير والكثير ان شاء الله

متابع معاك .
                      الأهلى فوق الجميع
                      alaaelmansy

وانا معاكم خصوصا اني بشتغل منتل راي وكل الورش في المنتديات العربية فيراي
                        جزاك الله خير اخي الكريم وجعلها في ميزان حسناتك

نتابع الدردشه...
                          ومعلهش هي حتة الدردشه دي فيها رغي شويه بس فعلا هي ضروريه قبل البدء
                          نكمل تفسير شوية الظواهر المترتبه عل الضوء
                          والانعكاس Reflection
                          دي عبارة عن ارتداد للضوء عن سطح جسم اصطدم بيه اثناء مساره ... طبعا ده كلام مفهوم مسبقا طيب الكلام ده بيترتب عليه ايه ...
                          بيترتب عليه تلت حاجات تتعلق بالضوء و بالمشهد و بالجسم العاكس
                          بالنسبه للضوء بيتغير مساره بزاويه قائمه وتظهر بقعة ضوء في مكان اخر غير مرتبط بموقع مصدر الاضاءه ولكن بشكل اخف
                          بالنسبه للمشهد الكلام ده بيعتبر لود على انارة المكان يعني بيزيد فيها حسب قوة الضوء ولو المصدر قوي طبعا ممكن يعمل اوفر شوت Over shot يعني في اماكن بتختفي ورا هالة من الضوء
                          اما بالنسبه للجسم العاكس حيحصل عندنا حاجه اسمها بقعة الانعكاس Speculaer ودي بيرتبط شكلها ومساحتها ولونها على طبيعة الخامه نفسها ودرجة قدرتها على عكس الاضواء فالشكل بيختلف من معادن لبلاستيكات لزجاجيات ون اسطح لامعه لاسطح قليلة اللمعان لاسطح شديده اللمعان وهكذا......

الانكسار Refraction
                            الظاهره دي بتحصل نتيجة انتقال الضوء ومروره من وسط لوسط اخر ثم لوسط ثالث كلهم متغيري الكثافه
                            يعني كان مساره في الهواء ثم نفذ خلال زجاج ثم هواء مجددا وبيكون الانكسار عبارة عن انحراف في مسار الضوء نفسه
                            وطبعا يشترط لتحقق موضوع الانكسار ده ان كل الاوساط اللي بيمر فيها تكون ليها خاصية الشفافيه وحسب درجة شفافية وكثافة الوسط الثاني بيتكون قوة الضوء في الوسط الثالث ولونه طبعا
                            ورغم ان كل شروط وارتباطات الانكسار متوقفه على خامة الوسط الثاني لكن هي ظاهره خاصة بالضوء

الحيود Diffraction
                              الى حد ما هو يشبه الانعكاس والانكسار فالحيود هو انحناء يحدث للضوء نتيجة مقابلتها لعائق ما تكون خصائصه متتابعه مثل مثلا مروره خلال فتحتين ونتيجه لذلك تتداخل الموجات الضوئيه وتحدث هذه الظاهره

وتظهر هذه الظاهره في حياتنا اليوميه باشكال متعدده مثلا الحلقات التي تظهر حول الشمس والقمر في حالة وجود سحب خفيفه
                              وايضا الحلقات الضوئيه التي تبدو مع سقوط الضوء على سطح السي دي

يعمل...
                              X