Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

الفــــــــرق في ســـرعة الــريـنـــدر بين أجهزة 32 بت و 64 بت

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• الفــــــــرق في ســـرعة الــريـنـــدر بين أجهزة 32 بت و 64 بت

إخواني الكرام ،،،

لكل من قام بالعمل على أجهزة 32 بت و 64 بت .......

هل هناك فرق كبير في سرعة الريندر مابين العمل على جهاز 32 بت و 64 بت .....

هل السرعة زادت بشكل كبير أم فقط بشكل ضئيل ،،، لأني ناوي أشتري جهاز حديث إذا كانت سرعة الريندر أفضل

مع أن جهازي الحالي 32 بت حديث نوعا ً ما ومواصفاته ممتازة إلا إنني إريد رأيكم في الموضوع .....

هو فكره الويندوز ان نسخه ال64 بتتعامل مع الرامات كلها حتى لو كانت 16 جيجا
    لاكن ال32 مثلا فى الاكس بى لو رماتك 4جيجا فا بيقرها 3.50 وده عيب فى الاكس بى واظن انه برده فى النسخ الويندوز الفيستا وال7 مبيتعاملش مع الرمات كلها غير ال64
    وتانى حاجه برده فى شغل ال3دى الى بياثر على سرعه الريندر امكانيات الجهاز وكارت الشاشه
    والاعمل نفسه هل فيه فيرتكس كتير اضائات كتيره يعنى بيئه العمل بتؤثر على سرعه الريندر
    ( اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشدوأسألك شكر نعمتك وحسن عبادتك وأسألك قلباً سليماً ولسانا صادقا وأسألك من خير ما تعلم وأعوذ بك من شر ما تعلم وأستغفرك لما تعلم )

شوف أخي الموضوع ده مثير جدا...وبصراحة مهم لكلل من يعمل ماكس .....أو غرافيك
      من الآخر في فرق ملحوظ وجيد جدا بين 32 و64 بت ...ونصيحة مني لأخي 64 أفضلك بكتير ..على مستوى السرعة والمعالج والرامات ...لأن 32 بيتعرف بالكتير على 3 غيغا أما 64 بيتعرف على كل الرامات الموجودة بالجهاز ...
      لا تخاف أخي مش مستاهلة تبيع جهازك وتشتري جهاز جديد ...لأن قصة ال64 بت بتتعلق بالمعالج وعالأغلب كمان باللوحة الأم .....وغالبا هي القطع بتقبل النظامين 32 و64 بت ...وبرجع بقلك ...نصيحة تنزل ويندوز 64 ويا ريت windows 7

أنا جربت 64 بت و 32 بت على بلندر بس
        لكن الفرق كبير جدا و ملحوظ و سرعة الرندر تكاد تكون الضعف

و جهازك مادام لم يتعدى السنتين فهو غالبا يقبل 64 بت و تقريبا كل البروسيسورات بداية من dual core يقبلونه

أنظر فى نشرة البروسيسور أو إبحث عن دعمه على النت
        "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

لا يوجد فرق في سرعة الرندر واللي يقولك عكس كده يبقى ..........

وده مع إحترامي طبعا لرأي الناس اللي مهياش فاهمه حاجة

الفرق بيكون في ظبط إعدادات الرندر العالية فمثلا في المنتال راي يمكنك إضافة عدد فوتونات أكبر في 64 لا يتحملها ال 32 بسبب قلة الذاكرة وساعتها ال 32 هيطلعلك رسالة Fatal error

أما لو كان عندك عدد فوتونات معقول 1000 أو 10000 مثلا فساعتها الرندر سيكون وقته واحد على نفس الجهاز بكلا الويندوزين32&64

وعلى فكرة الرندر لا يعتمد على حجم الرامات طالما هي ليست أقل من إتنين فإنسى بقى موضوع الرامات أو كرت الشاشة ويكون تركيزك كله بعد كده على البروسيسور وتبريده

يعني بإختصار بردو عشان الناس اللي مخها تخين شوية

64 أفضل لأنه يجعلني أضيف المزيد من الفوتونات ولكنه لن يسرع لي الرندر وده بسبب إن الرندر للمشهد مهما كان تقيل فلن يتجاوز إستهلاك الرامات 2 جيجا كحد أقصى أثناء الرندر وجرب الكلام ده بنفسك

سرعة الرندر بعد رامات 2 جيجا أو نزودها شوية 3 جيجا تعتمد بشكل كامل ورئيسي على سرعة البروسيسور وتبريده

حاجة تانية سرعة الرندر لا تعتمد على كارت الشاشة أبدا فكارت الشاشة يظهر دوره الرئيسي في ال viewport وال simulation
          أما في الرندر فلا يفرق حتى الجهاز فيه كارت شاشة خارجي أو built in
          زمن الإنحطاط يكثر فيه مدعي العلم

نسيت أقول حاجة لو كنت من هواة إجراء كذا عملية رندر في نفس الوقت على نفس الجهاز (ده بإعتبار جهازك قوي أصلا)

فطبعا هتحتاج ل 64 كي توفر 2 جيجا رام لكل عملية رندر

راجع هذا الموضوع
              http://www.maxforums.net/showthread....E4%D9%E3%C9+64
              - مثال عن كيفية عمل سكربت خفيف بنافذة GUI
              أخوكم محمد عجيل

شكرا ً إخواني الأعزاء على ردودكم الطيبة ،،،

ويبدو أنني سوف أبقي على جهازي مادام الأغلبية ذكروا أنه لافرق كبير ويعتمد سرعة الريندر على العمل نفسه

والإعدادات التي فيه ........ وإن شاء الله في المستقبل راح ننتنظر إلى أن تأتي تقنية تساعد في تسريع الريندر ....

المشاركة الأصلية بواسطة nabil20 مشاهدة المشاركة
                  لا يوجد فرق في سرعة الرندر واللي يقولك عكس كده يبقى ..........

وده مع إحترامي طبعا لرأي الناس اللي مهياش فاهمه حاجة

الفرق بيكون في ظبط إعدادات الرندر العالية فمثلا في المنتال راي يمكنك إضافة عدد فوتونات أكبر في 64 لا يتحملها ال 32 بسبب قلة الذاكرة وساعتها ال 32 هيطلعلك رسالة fatal error

أما لو كان عندك عدد فوتونات معقول 1000 أو 10000 مثلا فساعتها الرندر سيكون وقته واحد على نفس الجهاز بكلا الويندوزين32&64

وعلى فكرة الرندر لا يعتمد على حجم الرامات طالما هي ليست أقل من إتنين فإنسى بقى موضوع الرامات أو كرت الشاشة ويكون تركيزك كله بعد كده على البروسيسور وتبريده

يعني بإختصار بردو عشان الناس اللي مخها تخين شوية

64 أفضل لأنه يجعلني أضيف المزيد من الفوتونات ولكنه لن يسرع لي الرندر وده بسبب إن الرندر للمشهد مهما كان تقيل فلن يتجاوز إستهلاك الرامات 2 جيجا كحد أقصى أثناء الرندر وجرب الكلام ده بنفسك

سرعة الرندر بعد رامات 2 جيجا أو نزودها شوية 3 جيجا تعتمد بشكل كامل ورئيسي على سرعة البروسيسور وتبريده

حاجة تانية سرعة الرندر لا تعتمد على كارت الشاشة أبدا فكارت الشاشة يظهر دوره الرئيسي في ال viewport وال simulation
                  أما في الرندر فلا يفرق حتى الجهاز فيه كارت شاشة خارجي أو built in
                  طب ممكن حضرتك تفسرلى ليه الصورة اللى كانت بتاخد 48 ثانية على لينوكس 32 بت بتاخد 25 ثانية على 64 بت؟؟؟
                  "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

المشاركة الأصلية بواسطة eurosoul مشاهدة المشاركة
                    طب ممكن حضرتك تفسرلى ليه الصورة اللى كانت بتاخد 48 ثانية على لينوكس 32 بت بتاخد 25 ثانية على 64 بت؟؟؟
                    ممكن ترجع للصورة وتسألها

فرق النص ماكانش حد غلب

ميصحش كدا يانبيل

ربنا لما يرزق حد معلومة مينفعش لما يجى يوصلها للناس يوصلها بالطريقة دى

وازاى تقول ان الرامات ملهاش دعوة بسرعه الرندر

دى عليها عامل اساسى

جرب تفتح لقطة فيديو ورندرها واحسب وقتها

وجرب وافتح نفس اللقطة ومعاها لقطة تانية بترندر معاها وشوف وقت الرندر هيزيد قد ايه

ولو كلامك صح يبقى ليه انا اتعب نفسى واجيب render farm زى دى

http://www.youtube.com/watch?v=-DcZ73lHx5k

جايبها عشان زيادة سرعه الرندر بواسطة البروسيسورات + (((الرامات)))
                      MOSTAFA MAHMOUD
                      ................................

يا شبااااااب ...وخصوصا لصاحب الموضوع .......ان كنت بدي فيدك ..فأنا عليي انصحك ب ويندوز 64 بت ...لأن فعلا يسرع عملية الريندر ......(احدى الفروقات المهمة بين 32و64 ان 64 اسرع من 32 في عملية الحسابات ...وسرعة نقل المعلومات .........وهي شغلات مرتبطة ب النظام ..والوكيفية استجابة القطع .....وووووو...وبصراحة الموضوع أكبر من هيك بكتير كتير ....بس حاولت اميزلك ولو شوي ),,,,,,
                        أما بخصوص الرامات ...فهيي فعلا ما دخلها بتسريع الريندر ...وما بتمت له الا بصلة .....ممكن تلاحظها لما يقويولك
                        dd3 أو dd2 أو sdram (وبطل في sdram اصلا ...بس مشان الشرح) يعني هيي بتخدم سرعة الريندر بسرعة استجابتها وتوافقيتها مع المعالج وما يطلبه منها ......وبس...
                        وأكيد الرامات حجمها مهم جدا جدا.....والا ما كان حدا وخصوصا الشركات الأجنبية ما كانت اشترت سيرفرات ومخدمات مشان تكتر وتربط اكبرعدد لازم من الرامات ...وكروت الشاشة ...والمعالجات ....(هاد كلو مشان يخدم الريند )
                        _زيادة كروت الشاشة بتساعد على القوة في العمل ...اي الموديلينغ ...
                        _زيادة المعالجات ..بتساعد بالدرجة الأولى على سرعة الريندر...
                        ................(لكن وين بدها تتخزن المعلومات كلها ...مثلا لمف وصل حجمه ل 1غيغا ...)وهاد ملف عن تجربة ....
                        ولكن من الآخر تسريع رندرة ملف تتعلق ب الاعدادت ..والموديلينغ لكل ملف ...حتى قياس الصورة بيفرق ....
                        .....وبحب اعتذر من اي حد اذا طولت عليكم ...واتمنى كون افدت ..نشالله

المشاركة الأصلية بواسطة seNse مشاهدة المشاركة
                          ميصحش كدا يانبيل

ربنا لما يرزق حد معلومة مينفعش لما يجى يوصلها للناس يوصلها بالطريقة دى

وازاى تقول ان الرامات ملهاش دعوة بسرعه الرندر

دى عليها عامل اساسى

جرب تفتح لقطة فيديو ورندرها واحسب وقتها

وجرب وافتح نفس اللقطة ومعاها لقطة تانية بترندر معاها وشوف وقت الرندر هيزيد قد ايه

عزيزي رغم إني عدت الجملة حوالي 3 أو 4 مرات إلا إنك بردك هذا أكدت إنك لم تفهمني أو إني لم أحسن توصيل المعلومة

هعيد مرة كمان

بقول لو عندك راما 2 أو 3 بالكتير يبقى ما تشيلش هم رامات زيادة لإن ده لن يحتاجه الرندر إلا لو كنت هتعمل كذا رندر في وقت أو عايز تلعب مثلا والجهاز بيرندر
                          أما في الحالة ال standard اللي مفروض يبقى كل الكلام عليها إننا بنعمل عملية رندر واحدة
                          محتاجة رامة 2 جيجا كأقصى حد يحتاجه الرندر ولكني عشان ما حدش يقولي أنا برندر مشروع عملااااااااااق هقوله خلاص خليها 3 جيجا وما تزعلش وبردو إنت لسة في حدود ال 32 بت
                          لإن إحنا هنا بنتكلم على سرعة الرندر فكده خلاص الرامات عملت اللي عليها بال 2 أو 3 جيجا ومعاهم الويندوز الغلبان أبو 32 بنت ههههه
                          طيب مين بقى اللي هيقوم بالشغلانة دي في التسريع؟؟؟؟
                          أوعى تقولي كارت الشاشة هزعل منك ولن أدخل المنتدى ده تاني

المسئول الآن الأول والأخير هو البروسيسور وطريقة تبريده

خلاصة كل كلامي اللي فات إن ال64 ممتاز أوي بيخليني أحمل فوتونات زيادة وإعدادات رندر أكبر إلا إنه لن يسرع لي عملية الرندر

وبما إنك عرفت خلاص سر خلطة كنتاكي

إن اللي بيسرع الرندر بعد رامات 2 أو 3 جيجا وفي حالة باتش رندر واحد أو زي ما أطلقت عليها Standard هو البروسيسور

الصدمة بقى دلوقتي إن ممكن يكون البروسيسور عندك قوي والرندر بطيء وده بسبب الحرارة

فللوصول إلى أقصى أداء لسرعة البروسيسور لازم تقلل حرارته بكل ما أوتيت من قوة هههه حلوة بكل ما أوتيت من قوة دي

بس هي كده فعلا

والموضع ده متشعب وهتلاقي طرق تبريد كتير منها مراوح ضخمة معظمها ماركات صيني فاشلة
                              وهتلاقي تبريد مائي وفريون

دور على النت عن طرق التبريد ونفذ أفضل طريقة ستجدها مناسبة لك

يعمل...
                              X