Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

من يريد الإنقسام الطائفي في مصرنا الحبيبة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• من يريد الإنقسام الطائفي في مصرنا الحبيبة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    طبعا كلنا تابعنا حكاية كاميليا وموضوعها هنا علي المنتدى
    كاميليا لإنها أسلمت
    وشاهدت مظاهرة في البي بي سي اذهلتني
    انا مسلم ولله الحمد وأشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمد رسول الله
    لكن بكل منطقية وعقلانية
    هل هناك دليل واحد علي أن الكنيسة هى من خطفتها إذا كانت حقيقية اصلا
    دعونا نبحث عن مصدر الخبر ولن نجد اى دليل
    كأن الخبر جاي من مكان اخر خارجي فجأة ليلعب بمشاعر المسلمين والمسيحين فى مصر
    منذ ان عرفت مصر وعرفت القاهرة كان تنوع الإديان والتسامح بين جميع الأديان فى مصر هي السمة السائدة وكانت مصدر القوة في في حرب 73 مثلا, لم يفرق احد بين مسلم ومسيحى ويهودى
    مصر كانت دولة إسلامية لكن كان يعيش فيها المسلمون والمسيحيون واليهود
    حتى الان يوجد قلة من اليهود يعيشون فى مصر غير معترفين بدولة إسرائيل ولا يعترفون بالصهيونية
    و عرفنا التسامح وكان الدين هذا شئ فرعي تماما فى التعامل مع الناس وبين الجيران
    فجأة اصبحت الإنقسامات الدينية هى الحديث السائد فى مصر بين المسلمون والمسيحيون
    --

بمنطقية اكثر هل الشرطة المصرية لو ان اختطفت فعلا سوف تفرق بين مسلم او مسيحى او كنيسة او غيرها
    لا اظن ذلك
    هناك الاف من المسيحيون الذين اسلمو فى مصر لماذا هي خاصة ؟؟؟ هل احد يستطيع إقناعي
    بكل صراحة اري ان هذا أيادى خارجية تريد الإنقسام والحروب الأهلية الطائفية لمصرنا الحبيبة التى كان التوحد الدينى هو مصدر قوتها
    وهذا الفيديو للمظاهرة
    http://www.bbc.co.uk/arabic/multimed...t_strife.shtml

ارجو من يناقش الموضوع يكون عايش داخل مصر لمدة طويلة او مصري لإن لا احد يعرف أحوال مصر الداخلية بين اهلها إلا المصريين وارجو ان يجائحضر لا يخرج عن الأداب

لو عايز الصراحة أنا عايش فى المنصورة فى حى ملىء بالنصارى و أغلبهم إن لم يكن كلهم ودودين جدا و ﻻ يتكلمون فى الدين معنا إلا نادرا جدا و إن كان قلة منهم تتكلف الود و لكنى لم أرى منهم سوءا

و بالنسبة للسلفيين فأغلبهم كذلك أيضا ودودين ﻻ تفارقهم الإبتسامة إذا حدثتهم

الناس عقولها تفتحت بعد القنوات الدينية و التعصب بدأ يتراجع بالرغم من وجود من ﻻ يرتاح إلا بشحن القلوب ضد بعضها البعض

و الحكاية توحى بوجود جواسيس فعندك مثﻻ فتنة الأسكندرية
    صاحب الفتنة أشعلها و هرب فى ساعتها بره البلد و ساب الناس تطحن فى بعضها بعد ما أنهى مهمته و لم يتضرر بشىء و إنما تضرر كل من أقتنع بكﻻمه و حرق أعصابه بسببه

عشان بعد ما يعمل عملته تيجى طنط أمريكا تبعت عمو أوباما يقول أنتوا مضطهدين بعض ليه ما تتعايشوا فى سﻻم زينا
    "لكل أمة فتنة و فتنة أمتى المال"

إستحضر النية و إحرص على الإخلاص و طاعات السر

لا أحلم بالعمل فى بيكسار ... بل أحلم بمنافستها

صور من فيلمى الطويل "لهيب"http://www.maxforums.net/showthread.php?t=212412

هو فعلا مافيش أدلة سوى تصريحات إعلامية و إنترنت .. فقط
      لكن مش فاهم ليه الكنيسة رفضت ظهورها ..؟؟
      لو هى أسلمت تطلع تقول أنا أسلمت .. لو هى مأسلمتش .. تطلع تقول يا جماعة أنا ماأسلمتش و لا حاجة ..

و هتخلص القصة و تنفض ..

و لو هى فعلا مش فى الكنيسة ... أزاى الحكومة مش عارفه توصل لها ؟؟

هى ديه الأسألة المحيرة عند أى واحد فى البلد ..

و ماذا عن وفاء قسطنطين ؟ الكثير اعتبروها قتلت لان الكنيسة لم تفصح عن مكانها فاين هي ؟
        الموقع المعتمد للسينما فوردي في الشرق الاوسط
        http://arab4d.net

درس عمل مودلينج لبرج القاهرة ببرنامج سينما فور دي

المشاركة الأصلية بواسطة boo_oob مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

طبعا كلنا تابعنا حكاية كاميليا وموضوعها هنا علي المنتدى
          كاميليا لإنها أسلمت
          وشاهدت مظاهرة في البي بي سي اذهلتني
          انا مسلم ولله الحمد وأشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمد رسول الله
          لكن بكل منطقية وعقلانية
          هل هناك دليل واحد علي أن الكنيسة هى من خطفتها إذا كانت حقيقية اصلا
          دعونا نبحث عن مصدر الخبر ولن نجد اى دليل
          كأن الخبر جاي من مكان اخر خارجي فجأة ليلعب بمشاعر المسلمين والمسيحين فى مصر
          منذ ان عرفت مصر وعرفت القاهرة كان تنوع الإديان والتسامح بين جميع الأديان فى مصر هي السمة السائدة وكانت مصدر القوة في في حرب 73 مثلا, لم يفرق احد بين مسلم ومسيحى ويهودى
          مصر كانت دولة إسلامية لكن كان يعيش فيها المسلمون والمسيحيون واليهود
          حتى الان يوجد قلة من اليهود يعيشون فى مصر غير معترفين بدولة إسرائيل ولا يعترفون بالصهيونية
          و عرفنا التسامح وكان الدين هذا شئ فرعي تماما فى التعامل مع الناس وبين الجيران
          فجأة اصبحت الإنقسامات الدينية هى الحديث السائد فى مصر بين المسلمون والمسيحيون
          --

بمنطقية اكثر هل الشرطة المصرية لو ان اختطفت فعلا سوف تفرق بين مسلم او مسيحى او كنيسة او غيرها
          لا اظن ذلك
          هناك الاف من المسيحيون الذين اسلمو فى مصر لماذا هي خاصة ؟؟؟ هل احد يستطيع إقناعي
          بكل صراحة اري ان هذا أيادى خارجية تريد الإنقسام والحروب الأهلية الطائفية لمصرنا الحبيبة التى كان التوحد الدينى هو مصدر قوتها
          وهذا الفيديو للمظاهرة
          http://www.bbc.co.uk/arabic/multimed...t_strife.shtml

ارجو من يناقش الموضوع يكون عايش داخل مصر لمدة طويلة او مصري لإن لا احد يعرف أحوال مصر الداخلية بين اهلها إلا المصريين وارجو ان يجائحضر لا يخرج عن الأداب
          والله ده رايى بردو وانا اول واحد قولت فى الموضوع دة انة مش حقيقى وان دة كلام نت وجرايد ولحد دلوقتى مفيش دليل على الحوار دة بس طبعا محدش صدقنى وكله بقى يهاجمنى ويقولى انى مش عايش فى البلد وانى معرفش حاجة
          اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

السلام عليكم
            ردودكم الحمد لله جاءت في غاية العقلانية ومن الاعضاء اللى احترمهم جدا
            إذا هل تعتقدون ان الحشد دة مفيش حد بيفكر زينا كدة ؟ او فيه حد سايقهم من غير ما يفكروا ؟ تفتكروا ايه ؟

انا اعتقد ان اكترهم مابيفكرش بعقلانية يعنى بياخدو الموضوع بحساسية من غير تفكير دة غير ان الفقر والحياة الصعبة بيخلى الناس عايزة تخرج الغضب اللى جواها فى اى حاجة وخلاص عشان كدة تلاقى المظاهرات دايما بتوصل لتكسير العربيات والمحلات ( بس عمرك ماتلاقى حد فى مظاهرة بيكسر عربيتة بدل ما يكسر عربية حد تانى )
              دة غير ان اكتر الشباب اللى بيعملو مظاهرات بيكونو من المتعصبين المتمسكين برايهم يعنى لو بتتكلم معاه وقولتلة ان فى احتمال ان راية يكون غلط هايقوم من جنبك ومش هايكلمك تانى وممكن كمان يشتمك
              دة غير ان المظاهرات بتخليهم يحسوا ان ليهم اهتمامات وانهم عندهم مبادئ بيدافعو عنها
              وكل دة فى الاخر بيبقى بسبب الفقر والجهل والتعصب وعدم القدرة على الاستماع للراى الاخر
              ودى من الحاجات اللى منتشرة عندنا فى مصر
              اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

بسبب الفقر والجهل والجبن الجبن ايوة مش بيطلعوا يعملو مظاهرات ضد نظام مثلا زى ما يطلعوا فى مظاهرة زى دى
                بيبقي كلها مكتفية بالشباب عكس ما شفنا في الفيديو
                سبحان الله

فرق تسد ..
                  لا إله إلا الله محمد رسول الله

DreamPaint Flickr
                  MY DeviantArt
                  TUNISIA ---->████████████████ : 100% done

EGYPT ------>████████████████ : 100% done

LIBYA ------->██████████░░░░░░ : in progress

ALGERIA ---->████░░░░░░░░░░░░ : in progress

YEMEN ------>██████░░░░░░░░░░ : in progress

PALESTINE ->░░░░░░░░░░░░░░░░ : The Next Project

لمذا تتزامن مع الانتخابات؟ وتذكرو مسرحية الاسكندرية وازمتها بعد المرحلة الاولى التي اكتسح فيها الاخوان
                    السلام عليكم أهل الديار الموحشة .. والمحال المقفرة .. أنتم لنا سلف ونحن لكم تبع .. وإنا إن شاء الله عما قريب بكم لا حقون .. يا أهل القبور .. أما الأزواج فقد نكحت .. وأما الديار فقد سكنت .. وأما الأموال فقد وزعت .. هذا خبر ما عندنا فما خبر ما عندكم ؟ مالي أراكم لا تجيبون ؟ أما لو أنهم تكلموا لقالوا وجدنا أن خير الزاد التقوى
                    علي ابن ابي طالب

اخيييييييييييييرا في حد متفق معايااا

المشاركة الأصلية بواسطة eurosoul مشاهدة المشاركة
                      لو عايز الصراحة أنا عايش فى المنصورة فى حى ملىء بالنصارى و أغلبهم إن لم يكن كلهم ودودين جدا و ﻻ يتكلمون فى الدين معنا إلا نادرا جدا و إن كان قلة منهم تتكلف الود و لكنى لم أرى منهم سوءا

و بالنسبة للسلفيين فأغلبهم كذلك أيضا ودودين ﻻ تفارقهم الإبتسامة إذا حدثتهم

الناس عقولها تفتحت بعد القنوات الدينية و التعصب بدأ يتراجع بالرغم من وجود من ﻻ يرتاح إلا بشحن القلوب ضد بعضها البعض

و الحكاية توحى بوجود جواسيس فعندك مثﻻ فتنة الأسكندرية
                      صاحب الفتنة أشعلها و هرب فى ساعتها بره البلد و ساب الناس تطحن فى بعضها بعد ما أنهى مهمته و لم يتضرر بشىء و إنما تضرر كل من أقتنع بكﻻمه و حرق أعصابه بسببه

عشان بعد ما يعمل عملته تيجى طنط أمريكا تبعت عمو أوباما يقول أنتوا مضطهدين بعض ليه ما تتعايشوا فى سﻻم زينا
                      قلت كل حاجه كده
                      إن كان الله معنا فمن علينا

الاجدر والاحسن لمصر ولاهل مصر ان يتركو هذا لكبارهم وعلمائهم
                        والا ستكون فتنه ويستفيد منها العدو قبل الصديق

كلمة فضيلة الشيخ أبو إسحاق الحويني حول أسر الأخت كاميليا شحاته

http://www.alheweny.org/aws/play.php?catsmktba=10880

السلام عليكم

انا فعلا اضم صوتي لصوتكم في ان موضوع المشاكل بين المسلمين و النصاري بتكون هبات مواسم لكن في استنباط

ضروري هنا ان فعلا ان المصراني معاملته ناعمة وحلوة وانا كتير من اصحابي نصارى وللاسف كتير مسلمين

يقولوا انا عندي اتعامل مع نصراني احسن من المسلم او ابو دقن يعني الي خلافة لكن انا اقول مش معنى النصراني

بيعاملك كويس انه بيحبك لاء والاحداث اللي بتحصل دي تنفيس زي قطر الصعيد و الكشح اللي في القلب في القلب للاسف

المسلمين نايمين في مية البطيخ والنصارى شغالين انظر لاي كنيسة تحس انها قلعه وليها سراديب وفي فترة لو تلاحظوا

جابوا دفعة كبيرة من الافارقة النصارى للقاهرة

اما بالنسبة لانهم اشمعنى دي اللي خدوها لانها مرات قسيس هو ابوهم ودي امهم فضلا انه صعايده عايز تعرف

النصارى صح شوفهم في الصعيد نقلا عن اخوانا الصعايده صدقني انت مدي الامان وهم بيخططوا طبعا الكلام على

مستوي قيادتهم و القساوسة مش على المعلم جرجس البقال

لكن انا بقول اننا لازم نعرف دينا كويس ونتسلح بعقيدتنا عقيدة التوحيد كويس ونعاملهم بالاسلام بالخلق الحسن

ونتعايش معاهم زي ما امرنا الله ورسوله ونيهم كامل حقوقهم

وانا واحد من الناس ااخذ بقول العلماء ان المظاهرات لا تجوز ونحن الان في موقف ضعف كمسلمين فلا نملك الان

لهذه المرأة المسلمة الا الدعاء

اللهم اعز الاسلام والمسلمبن واهزم اعداء الدين وفرج كرب المكروبين .... اللهم امين
                            لا عزة إلا بالكتاب و السنة
                            :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
                            وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
                            :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
                            ::

::موقعي::
                            لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

لا اله الا الله
                              انا لله وانا اليه راجعون

يعمل...
                              X