موضوع: محتاج حد يفهم فى الباسس جيدا يعمل درس تفصيلى - بس يكون فاهم بجد

ردود: 12 | زيارات: 913

محتاج حد يفهم فى الباسس جيدا يعمل درس تفصيلى - بس يكون فاهم بجد

ياجماعة انا قرأت كل مواضيع المنتدى التى تتحدث عن الباسس واخراجها والمواضيع المثبته وحتى ورشة حازم ولكن تواجهنى مشاكل اعتقد حلها سهل لأنى فاهم ولكن لا اعرف كيف اطبقها

لو فيه حد يقدر يعملنا ورشة او يشرحلنا بجد من البداية الجزء الخاص بالباسس واخراجها يدويا وليس render elements بحق الايام المفترجة ولو فيه دروس مدفوعة ارجو مراسلتى على الخاص ولو حد يقدر يقوم بالموضوع ده ارجو مراسلتى او احد الخبراء يتبرع ويفهمنا A B C من الاول الباسس فقط يكون مشكور وحعمل واجب معاه كمان

منتظر بفاغ الصبر

كيف يعني يخرجها يدوياُ من غير ...render elements
    انا بعرف انه
    render elements اهم شيء فالـ Passes

www.AhmadSawalha.com
    (¯`'•.¸*♫♪*¸.•'´¯)

DemoReel --2010-- Ahmad Sawalha
    (¯`'•.¸*♫♪*¸.•'´¯)
    My Youtube Channel

أحمد نبيل1 سابقاً
    صور رمزية A. General
    المنطقة
    الأردن
    ردود
    1,048
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Ahmad_R_S معاينة الرد
    انا بعرف انه

تحياتي
    أحمد نبيل

أصغر حبة بندورة بالعالم من تصويري

سبحان الله وبحمده
    سبحان الله العظيم

اضم صوتى لصوت الاخ فيتوا
    مع أقامة ورشة مثل ورشة حازك صبرى
    حتى تعم الفائدة على الجميع
    وبارك الله وزدكم من العلم

عمر ما هيبقى فى طريقه محدده لاخراج الباس فى المشهد العمليه معقده جدا وكل مشهد غير التانى خالص الحل هو انك تشوف الباسس الى خارجه من الرندر اللمنت وتحاول تقلدها بالظبط بطريقه يدويه بالألفا بالأضائه بكل شئ يعنى شوف مثلا الباس الى خارج من الرندر المنت بتاع الرفلكشن وقلده بالظبط وهكذا فهمت حاجه من الكلام ده
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

يعنى الى اقصده انك تسطب مشهدك عادى جداااا كانك هتخرجه كله مره واحده بالاضائه بكل شئ باعدادات الرندر وبعدين اعمل الكلام الى فوق ده
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة Ahmad_R_S معاينة الرد
    انا بعرف انه

شوف يامعلم

ممكن تخرجه عن طريق render elements ولكن الوقت نفس وقت الرندره الطبيعى ولكن هذه الطريقة تزيد من امكانيات التحكم فى المشهد فى برامج الكومبوزتينج

ما انادى به هو اخراجه يدويا بمعنى ممكن تضع خامه تخرج الظلال بس shadow وترندر مشهدك كله وبسرعه رهيبة لأنه لاعمليات حسابية ولا معادلات يقوم بها المعالج
    ثم تخرج الباس التالى الخاص بالاضاءة مثلا .. فتضع خامة تظهر الاضاءة فقط وترندر مشهدك كله .. وهكذا

وميزتها وقت اسرع وعمل مرن ومنظم وتظبط كل شىء امام عينك تتأكد ان كل شىء تمام

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة elmansy
    يعنى الى اقصده انك تسطب مشهدك عادى جداااا كانك هتخرجه كله مره واحده بالاضائه بكل شئ باعدادات الرندر وبعدين اعمل الكلام الى فوق ده
    انا عارف طبعا ولكن يوجد اساسيات و 50 طريقة مثلا .. فنحن نريد الاساسيات و 3 طرق فقط نفهم وننطلق بعدها لأنها فعلا الطريقة الاحترافية للشغل وتزيد من جمال العمل

فى انتظار مشاركات الخبراء

وشكر خاص للأعضاء اللى مساهمين فى نشاط الموضوع
    أحمد نبيل1
    Samehhabib

الباسس طريق طويل !! كيف ممكن يكون فيه ورشة شاملة ؟ على العموم الله ييسر المستحيل
    .
    .
    .
    رمضان كريم
    .
    .
    .

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=148490

شوف الموضوع ده ممكن يفيدك بس صدقنى عمرك مهتلاقى شرح وافى للموضوع ده رغم انه حاجه مهمه للشغل .
    الأهلى فوق الجميع
    alaaelmansy

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة elmansy معاينة الرد
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=148490

شوف الموضوع ده ممكن يفيدك بس صدقنى عمرك مهتلاقى شرح وافى للموضوع ده رغم انه حاجه مهمه للشغل .
    متشكر ياغالى لكنى شوفت الموضوع وقرأته ولكن عندى استفسارات ومحتاج مساعدة فى اشياء وبعض الروابط فيها شرح فيديو انتهت صلاحيتها .. محتاجين حد ياخد بيدنا ويشرحلنا .. وانا حزين لأنه مش معقول منتدى مثل منتدانا وضخامته وكثرة المحترفين ماشاء الله ولكن بلا اى مساعدة ..

اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة veto معاينة الرد
    شوف يامعلم

ممكن تخرجه عن طريق render elements ولكن الوقت نفس وقت الرندره الطبيعى ولكن هذه الطريقة تزيد من امكانيات التحكم فى المشهد فى برامج الكومبوزتينج

ما انادى به هو اخراجه يدويا بمعنى ممكن تضع خامه تخرج الظلال بس shadow وترندر مشهدك كله وبسرعه رهيبة لأنه لاعمليات حسابية ولا معادلات يقوم بها المعالج
    ثم تخرج الباس التالى الخاص بالاضاءة مثلا .. فتضع خامة تظهر الاضاءة فقط وترندر مشهدك كله .. وهكذا

وميزتها وقت اسرع وعمل مرن ومنظم وتظبط كل شىء امام عينك تتأكد ان كل شىء تمام

انا عارف طبعا ولكن يوجد اساسيات و 50 طريقة مثلا .. فنحن نريد الاساسيات و 3 طرق فقط نفهم وننطلق بعدها لأنها فعلا الطريقة الاحترافية للشغل وتزيد من جمال العمل

فى انتظار مشاركات الخبراء
    طيب في امكانيه انك تعمل متل ما حكيت ولكن اذا كان هناك render elements ليش اتعب حالي ...
    بإمكانك يطلع معك ريندر واقعي على الريندر الافتراضي للماكس بس مع توزيع إضائة عن دراسه... بعدين تستدخم ال Passes بطلع معك اشي حلو ...

ايه اللي بتئوله ده يا راجل ...ايه عمرك ما هتلاقي شرح وافي للموضوع اخي شغلتها بسيطه يا رجل ..
    بعدين في كثير دروس ابتتعلق بهاد الموضوع ...
    اولها ...
    Compositing 3D Renders in After Effects من شركة digitaltutors

مع انه على المايا ولكن يمكن ان يطبق على الماكس مدام انا عارف كيف استخدم render elements
    المشكلة وين بتصفي انه لازم اعرف كيف بنشغل على After Effects

بأمكانك ان تجد هذه الاسطوانه على gfx

تحياتي ...
    www.AhmadSawalha.com
    (¯`'•.¸*♫♪*¸.•'´¯)

DemoReel --2010-- Ahmad Sawalha
    (¯`'•.¸*♫♪*¸.•'´¯)
    My Youtube Channel

Bookmarks

قوانين الموضوعات

• لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود