Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

اريد تعلم هندسة العمارة فى الماكس؟

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• اريد تعلم هندسة العمارة فى الماكس؟

انا مش مبتدء فى الماكس انا تعلمت الاساسيات وبعض الاوامر من على المنتدى
    بس انا عاوز اخش فى مجال العمارة من البداية الى الاحتراف
    وبرضو عندى خلفية او اساسيات الاوتوكاد
    وعاوز اعرف ابدء منين
    ---------------------------
    هل اشوف مشروع من الصفر وانفذو
    ولا فى اساسيات العمارة فى الماكس
    ----------------------------------
    انا شيف ان لو كل المشاريع بتترسم على اوتوكاد وتدخل تتقفل 3d فى الماكس يبقى المشاريع كلها واحدة
    بس انا عاوز مهندس يكون خاض التجربة دى عاوز اعرف البداية عشان ما الخبطش وفى انهاية ما اطلعش بشئ مفيد
    ---------------------------------------

دورة الماكس والفيراي الاكاديمية الاحترافي

دورة الانيميشن المعماري الاحترافي والفيراي
    يارب يا مسهل ..

الدورات دى اون لاين وتاريخها قديم يعنى انتهت من زمان
      ومش لاقى اى دروس فى المواضيع
      ------------------------------------------
      ارجو المساعدة

تاريخها قديم نعم لكن متكرره ومستمره .. اكتب سؤالك بداخل الموضوع او استفسارك وستجد الرد ..

وعموما الدورات هذه مازالت مستمره فى طرح المشاريع التعليميه بنفس ثمن الدوره ..
        يارب يا مسهل ..

اخي الكريم نصيحتي لك ركز على المودلنغ في البداية وبعد ان تمتلك خبرة كافية اهتم بالمتريال والاضاءة
          وحاول في البداية ان تقوم باتمام مشروع كامل ويكون صغير مثل فيلا مثلا واخرجه بشكل كامل وستكتسب خبرة وتتعلم من اخطاءك وتكسب ثقة بنفسك .... بالتوفيق ان شاء الله
          اكبر موقع صور ديكور عربي مفيد جدا لمصممين الديكور ..
          ديكورات غرف المنزل

يااخي انت تسأل سؤال يحتاج دورات ودورات ولكن أنصحك
            بالتدريب في مكتب هندسي يسهل عليك الكثير جدا

بالتوفيق

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=145320
              ((رحلة الأف ميل تبدأ بخطوة))
              ____

" النت هو المنابر "
              أخوكم:فارس الفايز

اشكركم لاكن انا عاوز شئ من البداية يعنى ببساطة انا عاوز نموذج لبيت صغير وسهل ويتم رسمة فى الاوتوكاد
                ثم ادخالة للماكس ورفع الحائظ والاعمدة ثم بعد ذللك اضافة النوافذ والابواب ثم التصاميم والديكورات والاضاءة
                هل يوجد دورة مثل ذللك
                ------------------------------------

نعم يا أخى الدورات التى وضعتها لك فى مشاركتى الاولى تعلمك أكثر من ذلك .. وهي مستمره ومتجدده لدفعات جديده .. على مراحل .. يعنى لكل عدد معين من الطلاب تقام دوره جديده ..

بالتوفيق .
                  يارب يا مسهل ..

حمل هذه الاسطوانة وهي مباديء عن تطبيقات ماكس معماريه

http://www.bussma.com/app/webroot/media/maxapp.nrg

اشركم جد ايا مهندسين واسف تعبتكم معايا

طبعًا كل واحد يأما حيدلك على مركز ليه أو اسطوانات هو عاملها.. أو آخر دروس هو أضافها.. على العموم نصيحة منى لو عايز تأسس نفسك فى مجال تصميم العمارة ثرى دى فعليك بالخطوات التالية سواء عايز تتعلم مع نفسك أو عايز تاخد دورة
                        أولاً: لازم تعرف طرق المودلينج وهما طريقتين التجميع والنحت، ولكل طريقة أوامر مختلفة شوية عن التانية.
                        ثانيًا: لو إنت عايز تشتغل شغل عمارة خارجى يبقى لازم تعرف إزاى ترفع (بلانة) على الثرى دى.. أو لو عندك تصميم أوتو كاد يبقى لا زم تعرف إزاى تخرج الشغل من الأوتو كاد للماكس.. وفى النهاية فيه حاجات ماينفعش تصممها على الأوتو كاد وتلعها للماكس.
                        ثالثًا: أهم حاجة فى المودلينج المقاسات والشغل بالمقاست فى الماكس سهل.. بس إنت لازم تعرف إزاى ترمى مقاساتك.
                        رابعًا: خطوة الإكساء وهما طريقتين إكساء معتاد وإكساء متعدد.
                        خامسًا: خطوة الإضاءة وأنواعها.
                        نيجى لسؤال.. طب إزاى أتعلم فى أسرع وقت؟
                        لا بد من الدورات.. وأنا كمحاضر اتعلمت كتير لوحدى بس الدورات فرقت معايا فى إنى اتعلمت حاجات كتيرة فى وقت قصير.. وكنت متابع فبالتالى كنت بسأل عن حاجات غيرى مكنوش بيسألوا عليها.. وغير كده مستوايا اتحسن فى وقت قصير. وخلى بالك لا زم تتأكد من إن المدرب اللى حيضربك حيعلمك الحاجات المطلوبة فى السوق، مش يعلمك البرنامج وخلاص.
                        أهم حاجة التطبيق وتتابع بعقلك وفكرك ووجدانك كل حاجة موجودة جديدة علشان تسأل وتعرف إزاى اتعملت، ولو المحاضر ما أفادكش لازم تتدور بنفسك لحد لما توصل للإنت عايزه وأتمن ليك كال التوفيق.
                        احترف العمل فى مجالات الجرافيك المختلفة .. لمزيد من المعلومات اتصل الآن
                        صفحة أكاديمية سمارت على الفيس بوك
                        الآن
                        تابعوا مجموعتنا على الفيس بوك
                        ولمزيد من المعلومات الاتصال على رقم 22602718 أو رقم 0146091254
                        الآن مجلة ورشة عمل العدد التجريبى الأول

يعمل...
                        X