Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مساعده ياشباب

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مساعده ياشباب

السلام عليكم
    ياشباب انا عايز مساعده عايز اعرف كل حاجه عن الصوره rbg وال alpha والكلورا كوريكشن والبيسكل ومعنى muliplay و,add وباقى التحابيش بتاعت الفوتوشوب واو اى برنامج كومبوستينج علشان انت فى حاجات فى الافتر اكت والمابا مش بفهما ياريت تسعدونى

ممكن يكون السؤال

مافائدة الصيغة الفاااا في برنامج المايا والافتر

بلنسبة للالفا فوائدها كثيرة جداااااااااااااااا

سيمر الاخوة ويوضحوا

لكن ::شوف اتوقع والعلم عند الله :::

1- تستخدم الألفا لعمل مودلنج وهمي سريع لمجسمات لااريد عمل مودلنج لها (كيف ههههههههههههه)

احيانا اريد ان صنع شجرة او اوراق شجر في مشهد من المشاهد والكامره لاتركز على ههذه الشجرة او الورقة كثيرا هنا استفيد من خاصية الالفا

تكون الصورة ابيض واسود

مثلا الابض هي الورقة والباقي اسود ويكون عندي صورة ثانية كلور ملونة فاضع الخامة على بلان صغير

اللي هي خامة الالفا فلايظهر الا اللون الابيض اللي هو شكل الورقة وهنا تأتي فائدة الخامة الكلور خامة ورقه عادية خضراء فيضا تعطيني اللون الطبيعي فكأني عملت مودلنج كامل للورقة ولكن عن طريق الخامات

2- لعمل ديسبليسمنت وعمل تضاريس بحيث اللون الابيض يصبح مرتفع والاسودج غائر او العكس وكأن الجسم فيه مرتفعات ومنحدرات

3- لتصدير المجسم بدون خلفية

4- لعمل كومبيسشن والباسس

بالنسبة للكلر كوريكشن هو تصحيح الوان عن طريق الافتر افكت زيادة لون معين او اخفاءة

ياليت ابونواف تبين لنا طريقة الالفا الاستخدامات الثلاث لانها مهمة
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة mr.semsem مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم
      ياشباب انا عايز مساعده عايز اعرف كل حاجه عن الصوره rbg وال alpha والكلورا كوريكشن والبيسكل ومعنى muliplay و,add وباقى التحابيش بتاعت الفوتوشوب واو اى برنامج كومبوستينج علشان انت فى حاجات فى الافتر اكت والمابا مش بفهما ياريت تسعدونى
      ممكن تقرا ملخص ورشة ال composite واحد اللي انا عامله....
      اكيد ان شاء الله هاتفهم
      Hazem M. Sabry
      VFX Artist
      MBC Creative Service
      ===========
      www.hmsabryworks.com
      Voxel Works - My Tutorials Page

فعلا الورشة مهمه جدااااااااااااااااااا

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

11111111111111111111111111111111111111111111111111111111

يعمل...
          X