Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

:: ان النساء لحم على وضن ...!! ::

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة kalorado مشاهدة المشاركة
    برأيي أن عمل المرأة يجعلها تحس بقيمة المال ،ويجعلها اكثر حرصاً على اموالها واموال زوجها
    وفعلاً هناك 63% من النساء العاملات يعملن من أجل المال ليس فرحاً بالعمل ذاته ولو كان وضعهم المادي افضل ما كن سيذهبن للعمل
    اخي الحبيب لعلك لم تلاحظ

الموضوع عن القوامة

ومكافحة ظاهره.. هي ان الشباب من ضمن اهم شروطهم هي ان تكون المرأة تعمل

النبي صلى الله عليه وسلم وصانا بذات الدين ليس بذات الوظيفة

اخي نرفض ان تكون المرأة سلعة تقدر بمالها وحجم وظيفتها

بل التقييم الحقيقي للمرأة هو دينها

اما موضوع عملها فهذا مبحث اخر لا اتعرض له في هذا الموضوع

لا عزة إلا بالكتاب و السنة
    :: والله ماغشيت إمرآة في اليقظة او المنام إلا أم عبدالله زوجتي
    وأني لأرى المرآة في المنام مما لاتحل لي فأصرف بصري عنها ::ابن سيرين::
    :: إن الحق لا يعرف بالرجال، اعرف الحق تعرف أهله ::علي ابن ابي طالب
    ::

::موقعي::
    لا انسى فضل الله ثم المنابر من مشرفين و اعضاء في التعلم

المشاركة الأصلية بواسطة منبر الخير مشاهدة المشاركة
      أخي أبن يس الله يبارك فيك ...لا خلاف في عمل المرأة ومساعدتها لزوج

في النفقة على البيت أو حتى مساعدة أهلها..لكن هناك أزواج جعلوا النفقة على المرأة وهم

بينفقوا القليل او أهملوا وقصروا في انهم هم يتولوا هذا الأمر

يعني ما اقدر اتكلم عن الوضع الأجتماعي في مصر بس ممكن اتكلم

عن واقع أجتماعي عندنا في السعودية ..كثير زوجات بينظلموا

وبيستغلوا أسوء أستغلال في مالهم أنا ما أعني الكل ممكن أقول البعض

يعني لما تسمع لدرجة وحدة بيأخذ زوجها منها حق توصيله لها لعملها

هل بنقول عن هذا الشخص فيه قوامة الرجل ؟

أو هو بينفق ماله في أموره الخاصة وتارك الزوجة تنفق على البيت وعلى الأولاد

طيب خلينا من هذا الشي ونبحث في موضوع آخر لما بيتقدموا بعض

الأسر لخطبة احدى الفتيات بيسألوا هل هي بتدرس؟؟

وماهي وظيفة والدها..طيب انتم ايش دخلكم في وظيفة والدها

وفوق ذا الشي يريدوا فيها مواصفات ملكات الجمال

طيب انت تترجى في الزوج أيه بعد كذه هل هو زوج وله القوامة

والا واحد اقرب منه يكون حيوان ما هو أنسان

وشكرا
      احييك اخي الحبيب على فهمك العميق لابعاد الموضوع ومعرفة مدي خطورته

بارك الله فيك

وكثر الله من امثالك من الرجال اصحاب النخوة والقوامة

المشاركة الأصلية بواسطة ::حامل المسك:: مشاهدة المشاركة
        يا اخي

انا مش مشكلجي ولا حاجة

لكن الموضوع مهم واصبح ظاهره وحبيت الفت نظر الشباب تخيل ان الان اصبح الشاب من شروطه ومواصفاته في زوجته انها تكون بتشتغل واعرف شباب تزوجوا وخلفوا ويشتغلوا يوم و عشره لاء معتمد على راتب زوجته

هي تروح تشتغل وهو يطبخ في البيت ويرضع العيل بالبزازة و يغيرله وتيجي زوجته تعبانة

تتغدى وتنام شوية وتصحى تفتح الاب توب بتاعة وتكلم مديرها اللي مسافر بالاسكاي بي بالساعات

علشان تديله تقرير مفصل وتاخد منه توجيهاته...

والزوج سعيد ان مراتة المدير مبسوط منها وهي مجتهده في عملها...... ولا حول ولا قوة الا بالله

ولما كلمته عن النخوة والرجولة يقولي يا عمي الكلام ده مش مهم عندي اهم شئ عندي ان الواحد يعيش....

انا لله وانا اليه راجعون ....

اللهم اهدنا واهدي شباب المسلمين .... اللهم امين
        ... معك حق انا لا اعترض على كلامك مزبوط 100 بالـ 100 انا مش مع النساء يشتغلو بالاخص بالشركات ...ولكن النساء بشتغلو ضمن شروط معينه يعني بالمدرسة او دكتوره او ممرضه اوأي شغل بليق بالنساء ضمن شروط .... ولكن يا سلفى انت عارف ان هذا الموضوع راح يثير جدل بين الاعضاء .. ليش تفتح هاد الفتوح اللى مش راح يتسكر ..... اللى لما يصير موضوع مغلق ....

تقبل تحياتي ....
        www.AhmadSawalha.com
        (¯`'•.¸*♫♪*¸.•'´¯)

DemoReel --2010-- Ahmad Sawalha
        (¯`'•.¸*♫♪*¸.•'´¯)
        My Youtube Channel

المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_r_s مشاهدة المشاركة
          ... معك حق انا لا اعترض على كلامك مزبوط 100 بالـ 100 انا مش مع النساء يشتغلو بالاخص بالشركات ...ولكن النساء بشتغلو ضمن شروط معينه يعني بالمدرسة او دكتوره او ممرضه اوأي شغل بليق بالنساء ضمن شروط .... ولكن يا سلفى انت عارف ان هذا الموضوع راح يثير جدل بين الاعضاء .. ليش تفتح هاد الفتوح اللى مش راح يتسكر ..... اللى لما يصير موضوع مغلق ....

تقبل تحياتي ....
          في ناس لو حطيت موضوع عن التوحيد هيقلبوه موضوع جدلي، الحل يعني إن الواحد ما يحطش مواضيع دينية ؟؟

ولا الناس تتعلم دينها أكتر قبل ما تتكلم فيه ؟؟

السؤال مش موجه لحضرتك بس، السؤال ده لكل واحد بيرد في المواضيع الدينية من غير ما يوزن ردوده
          (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

بارك الله فيك أخى
            كلامك واضح لا يحتاج للتمعين والتحريف

تعليم المرأة .. شيء
            والعمل .. شيء آخر

وعمل المرأة داخل المنزل أو الأشياء التى هى فرض كفاية .. شيء
            وعملها لحجج واهية كأن تتحجج بأنها تريد أن تحقق ذاتها .. شيء آخر

تحقق ذاتها بتربية سليمة لأولادها .. شيء
            وأن تحقق ذاتها بعمل يشغلها عن أداء واجباتها التى خلقها الله من أجلها .. شيء آخر

والقوامة .. شيىء
            وأن يكون للمرآة ذمة مالية.. شيء آخر

فالقوامة لا تمنع المرأة من أن يكون لها ذمة مالية خاصة
            ولا تلزم الذمة المالية الخاصة بالمرأة أن تديرها هي بنفسها
            فالسيدة خديجة كان لها ذمة مالية .. كان رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم
            هو الذي يديرها ويرعى لها مصالحها
            ومع ذلك كانت له القوامة فهو الذى ينفق على البيت.

ونصيحتى لك أخى الكريم لا تتأثر بكلام البعض ولا تحزن:
            قال الله عز وجل فيالأعراف :﴿فَرِيقاً هَدَى وَفَرِيقاًحَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواالشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَالأعراف: 30

ويحسبون أنهم مهتدون:
            الكل يحسب أنه مهتد
            ولكن أين الهدى عند من يتبع الهوى ويمعن الكلام على هواه ؟
            عن حذيفة ، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
            1تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
            2ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
            3ثم تكون ملكا عاضا ( ملكا فيه خيرا و شر ) فتكون ما شاء الله أن تكون ، ثم يرفعها الله تعالى
            4ثم تكون ملكا جبرية ، فيكون ما شاء الله أن يكون ، ثم يرفعها الله تعالى
            5ثم تكون خلافة على منهاج نبوة ثم سكت .

السلام عليكم
              اولا الموضوع عن القوامه قاللى افهامهم سقيمه ولازم يجادلوا فى موضوع عمل المرأه ياريت يروحوا يتعالجوا احسن
              ومع ذلك
              فنحن لا نقول بان التعليم للمرأه حرام
              ولا عمل المرأه حرام
              ولا اى شىء من هذا
              انما له شروطه
              فانا كرجل ومش عارف اللى بيتكلم عن عمل المراه المطلق بيعتبر نفسه رجل ولا ايه هو كمان
              انا كرجل لا ارضى على زوجتى ابدا ان تخالط الرجال وتزاحمهم فى ميادين العمل ويكون زميلها الفلانى وريسها فى الشغل فلان وهكذا
              فان رضيته انت فهنيئا لك
              ثانيا تعليم المرأه لا يلزم منه ان تعمل بل معظم البنات لما تلاقى رجل محترم يصرف عليهم كويس لا يبحثون عن العمل
              ثالثا ليس كل النساء تعمل للمال او للمساعدجه فى المعيشه وغيرهوانا اعرف كثير جدا رجال حالهم ميسور اعرف صديقى مدير مالى لقرية سياحية مرتبه لا يقل عن 15 الف جنيه وزوجته مدرسه ب 500 جنيه ولا حاجه
              وكثير مثل ذلك فالامر ليس فقطللمساعده فى النفقات وانما هى طبيعه ان تكون المراه عامله وكأن ربة البيت متخلفه
              ثالثا راى الامام ابو حنيفه ورأى الحنفيه ما عدا تلاميذهم ليس على اباحة تولى المرأه لكل مناصب القضاء كما زعمت وادرس فقه الاحكام جيدا قبل الخزض فى الكلام العجيب اللى مش عارف بتجيبوه منين
              الجمهور اصلا على عدم تولى المراه لمسائل العقد والحل لعموم الاحاديث
              وانما الحنفيه اجازوا للمراه القضاء بشرط عدم القضاء فى مسائل الحدود وغير ذلط يعنى حل النزاعات وخلافه من المسائل اليسيره والجمهور على التحريم وعلى اشتراط الذكوره
              لم يذهب الى الاباحه المطلقه الا الظاهرية
              ياريت نتعلم كويس بس قبل ما نتكلم

اخيرا اين ايماننا اليقين العملى وليس النظرى بأن الرازق هو الله وان البركه اهم من الكثره
              كان والدى يعمل مدرسا راتبه لا يتعدى 100 جنيه وتخرجنا ثلاث ابناء بنتان فى كلية التربيه والطب وانا فى العلوم ولدينا كل مانحتاجه وبيت من اربع طوابق والحمد لله فلا تقاس العمليه بالكميه وانما بالبركه
              وكان اخوالى لديهم مصادر رزق كثيره ولم يستطيعوا عمل ما انجزناه نحن بل كانوا ياتون لابى كى يسألوه سلفا

انا والحمد لله أؤمن برزق الله وبقدره واؤمن كل الايمان بحديث الرسول ابتغوا الرزق فى النكاح
              فكل يوسع الله عليه بعد الزواج وبعد الانجاب تجد مصادر الرزق تفتح من حيث لا تدرى بشرط الايمان يقينا

ولا عيب ابدا فى انه اذا احتاج البيت لعمل المراه ان تعمل بالضوابط الشرعيه
              ولا نمانع ابدا من ان تعمل الطبيبه لكى تولد النساء بدل من الاطباء الرجال وهذه احوال خاصه
              وان تعمل المعلمه لتعلم البنات وهكذا ولكن الاهم ان تكون تؤدى حقوق بيتها وزوجها اولا وان يسمح لها بذلك فهذا هو دورها الاسمى

واخيرا تتعلم المرأه ياأخى يامن لا تدرك اهمية التعليم الا للعمل فقط
              فالمراه تتعلم لتذاكر لاطفالها وتشرح لهم الفقه والحديث والسيره والعلوم حتى يخرج لنا جيل من الشباب المثقفين المحترمين المتدينين
              فمن كانت امهات الصحابة وامهات التابعين الذين اخرجوا لنا اجيالا انارت الدنيا بالاسلام
              تذكر يابن اسلامى تدبر نساءا للعلى كانوا رجالا

سلامووووووووز

حامل المسك : سؤال واحد اخير هقولهولك ...

انت ليه حاسس ان لما الزوجه تساعد في الانفاق تبقى متجوزه واحد ماعندوش نخوه ولا كرامه ..

انا لو رزقي مش مكفي اسرتي اعمل ايه ..

انا قرات الموضوع كويس مره واتنين قبل ما ارد وتمعنت فيه لكن ببساطه هو استفزني

تفتكر المراه اللي بتشتغل بتشتغل ليه ؟؟؟

اكيد عشان تساعد في دخل اسرتها

يبقى انت كده كانك بتقول المراه العامله زوجها ناقص .. من الاخر

ومفيش مرأه هتشتغل الا لو اسرتها محتاجه دخل زياده او ان شغلها بيفيد المجتمع

يا اخي ارجوك انت اخ عزيز ومن الاشخاص اللي بحترمهم هنا في المنابر

لكن انت بتقول ان المراه العامله زوجها ليس بقوام عليها ...

يعني انت يا اخي لو اتحطيت في موقف زي ده .. ربنا ما يكتبه عليك

بتاخد في الشهر 400 ولا حتى 500 جنيه مصري

هتعمل ايه ؟؟؟

ممكن تجاوبني على السؤال ده بس بصراحه وبلاش تتحايل على السؤال

سؤال كمان معلش عشان انا رخم ^_^

لو انت تزوجت من فتاه خريجة كلية تجاره او كلية حقوق مثلا

ودخلك مش مكفيك وهي قاعده في البيت واضطريت تخليها تشتغل

هتقول لها حرام .. لازم تشتغلي ممرضه او مدرسه او فقيهه في دين .. لكن غير كده مالكيش لزمه ؟؟؟!

افرض هي مادرستش الكلام ده .. يبقى انت كده بتدي عمل لشخص مش على قد المسؤولييه .. وده كلام يخالف حديث اتقان العمل عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ..

ولعلمك مفيش شغلانه دلوقتي مفيهاش اختلاط .. ممرضه ولا مدرسه ولا اي حاجه تانيه كلو مختلط

المشاركة الأصلية بواسطة ahmad_r_s مشاهدة المشاركة

تقبل تحياتي ....
                    جزاك الله خيرا اخي الكريم مثل ما قلت سابقا انا اتكلم عن القوامة ومسألة عمل المرأة اجابوا عنها الاخوة زوم كروم و ميدو ثري دي

اما بالنسبة للمواضيع انت ايه رأيك مندافعش عن ام المؤمنين علشان الروافض ما يزعلوش ما ننصحش الشباب علشان اصحاب الهوى ما يزعلوش وطبعا جميع اعضاء المنابر المسلمين محترمين قطعا واصحاب نخوة لكن في منهم اللي اول مره يسمع الكلام ده وفي اللي متأثر بالاعلام والغرب وفي اللي دماغة متأثرة بالمذاهب التعبانة .... يعني

وانا والله ما اردت الا الخير والنصيحة ولم احب ان اكتم علم عندي عن اخواني في الله

وشرفني مرورك وسعيد جدا لمشاركتك في هذا الموضوع

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة
                    في ناس لو حطيت موضوع عن التوحيد هيقلبوه موضوع جدلي، الحل يعني إن الواحد ما يحطش مواضيع دينية ؟؟

ولا الناس تتعلم دينها أكتر قبل ما تتكلم فيه ؟؟

السؤال مش موجه لحضرتك بس، السؤال ده لكل واحد بيرد في المواضيع الدينية من غير ما يوزن ردوده
                    تمام انت يا ممنور دايما تيجي في وقتك

انا نفسي اسألك سؤال قطتك اللي بتلاكم دي اسمها ايه ...

المشاركة الأصلية بواسطة zoomcroom مشاهدة المشاركة
                      بارك الله فيك أخى
                      كلامك واضح لا يحتاج للتمعين والتحريف

تعليم المرأة .. شيء
                      والعمل .. شيء آخر

وعمل المرأة داخل المنزل أو الأشياء التى هى فرض كفاية .. شيء
                      وعملها لحجج واهية كأن تتحجج بأنها تريد أن تحقق ذاتها .. شيء آخر

تحقق ذاتها بتربية سليمة لأولادها .. شيء
                      وأن تحقق ذاتها بعمل يشغلها عن أداء واجباتها التى خلقها الله من أجلها .. شيء آخر

والقوامة .. شيىء
                      وأن يكون للمرآة ذمة مالية.. شيء آخر

فالقوامة لا تمنع المرأة من أن يكون لها ذمة مالية خاصة
                      ولا تلزم الذمة المالية الخاصة بالمرأة أن تديرها هي بنفسها
                      فالسيدة خديجة كان لها ذمة مالية .. كان رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم
                      هو الذي يديرها ويرعى لها مصالحها
                      ومع ذلك كانت له القوامة فهو الذى ينفق على البيت.

ونصيحتى لك أخى الكريم لا تتأثر بكلام البعض ولا تحزن:
                      قال الله عز وجل فيالأعراف :﴿فَرِيقاً هَدَى وَفَرِيقاًحَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواالشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَالأعراف: 30

ويحسبون أنهم مهتدون:
                      الكل يحسب أنه مهتد
                      ولكن أين الهدى عند من يتبع الهوى ويمعن الكلام على هواه ؟
                      وفيك بارك اخي الحبيب

وكيف لي ان احزن ولي اخوان اسود يقوموني ان اخطأت واتعلم منهم

نسأل الله ان ينفع بكم .. اللهم امين

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                        السلام عليكم
                        اولا الموضوع عن القوامه قاللى افهامهم سقيمه ولازم يجادلوا فى موضوع عمل المرأه ياريت يروحوا يتعالجوا احسن
                        ومع ذلك
                        فنحن لا نقول بان التعليم للمرأه حرام
                        ولا عمل المرأه حرام
                        ولا اى شىء من هذا
                        انما له شروطه
                        فانا كرجل ومش عارف اللى بيتكلم عن عمل المراه المطلق بيعتبر نفسه رجل ولا ايه هو كمان
                        انا كرجل لا ارضى على زوجتى ابدا ان تخالط الرجال وتزاحمهم فى ميادين العمل ويكون زميلها الفلانى وريسها فى الشغل فلان وهكذا
                        فان رضيته انت فهنيئا لك
                        ثانيا تعليم المرأه لا يلزم منه ان تعمل بل معظم البنات لما تلاقى رجل محترم يصرف عليهم كويس لا يبحثون عن العمل
                        ثالثا ليس كل النساء تعمل للمال او للمساعدجه فى المعيشه وغيرهوانا اعرف كثير جدا رجال حالهم ميسور اعرف صديقى مدير مالى لقرية سياحية مرتبه لا يقل عن 15 الف جنيه وزوجته مدرسه ب 500 جنيه ولا حاجه
                        وكثير مثل ذلك فالامر ليس فقطللمساعده فى النفقات وانما هى طبيعه ان تكون المراه عامله وكأن ربة البيت متخلفه
                        ثالثا راى الامام ابو حنيفه ورأى الحنفيه ما عدا تلاميذهم ليس على اباحة تولى المرأه لكل مناصب القضاء كما زعمت وادرس فقه الاحكام جيدا قبل الخزض فى الكلام العجيب اللى مش عارف بتجيبوه منين
                        الجمهور اصلا على عدم تولى المراه لمسائل العقد والحل لعموم الاحاديث
                        وانما الحنفيه اجازوا للمراه القضاء بشرط عدم القضاء فى مسائل الحدود وغير ذلط يعنى حل النزاعات وخلافه من المسائل اليسيره والجمهور على التحريم وعلى اشتراط الذكوره
                        لم يذهب الى الاباحه المطلقه الا الظاهرية
                        ياريت نتعلم كويس بس قبل ما نتكلم

اخيرا اين ايماننا اليقين العملى وليس النظرى بأن الرازق هو الله وان البركه اهم من الكثره
                        كان والدى يعمل مدرسا راتبه لا يتعدى 100 جنيه وتخرجنا ثلاث ابناء بنتان فى كلية التربيه والطب وانا فى العلوم ولدينا كل مانحتاجه وبيت من اربع طوابق والحمد لله فلا تقاس العمليه بالكميه وانما بالبركه
                        وكان اخوالى لديهم مصادر رزق كثيره ولم يستطيعوا عمل ما انجزناه نحن بل كانوا ياتون لابى كى يسألوه سلفا

انا والحمد لله أؤمن برزق الله وبقدره واؤمن كل الايمان بحديث الرسول ابتغوا الرزق فى النكاح
                        فكل يوسع الله عليه بعد الزواج وبعد الانجاب تجد مصادر الرزق تفتح من حيث لا تدرى بشرط الايمان يقينا

ولا عيب ابدا فى انه اذا احتاج البيت لعمل المراه ان تعمل بالضوابط الشرعيه
                        ولا نمانع ابدا من ان تعمل الطبيبه لكى تولد النساء بدل من الاطباء الرجال وهذه احوال خاصه
                        وان تعمل المعلمه لتعلم البنات وهكذا ولكن الاهم ان تكون تؤدى حقوق بيتها وزوجها اولا وان يسمح لها بذلك فهذا هو دورها الاسمى

واخيرا تتعلم المرأه ياأخى يامن لا تدرك اهمية التعليم الا للعمل فقط
                        فالمراه تتعلم لتذاكر لاطفالها وتشرح لهم الفقه والحديث والسيره والعلوم حتى يخرج لنا جيل من الشباب المثقفين المحترمين المتدينين
                        فمن كانت امهات الصحابة وامهات التابعين الذين اخرجوا لنا اجيالا انارت الدنيا بالاسلام
                        تذكر يابن اسلامى تدبر نساءا للعلى كانوا رجالا

سلامووووووووز
                        سلامووووز

ايه يا حاج مالك موز ايه وبتاع ايه ايه الزحاليق دي

كلامك كله صحيح اخي الحبيب واتفق معك تماما ولا يقبل النقاش

وكلامك هذا ما اردت قوله من البداية

نفع الله بك و بعلمك يا ابو حمييييييييييييييييييييييييييييييد يا جامد

والله لو كان دخلها مليون دولار بالشهر فلا يلزم

يوسف : مش لازم مليون دولار ولا حاجه احنا بنتكلم على ضيق ذات اليد ... مفيش اسر كتير تقدر تعتمد على مرتب الزوج فقط .. والا يموتو من الجوع

المشاركة الأصلية بواسطة n.nabil مشاهدة المشاركة
                              حامل المسك : سؤال واحد اخير هقولهولك ...

انت ليه حاسس ان لما الزوجه تساعد في الانفاق تبقى متجوزه واحد ماعندوش نخوه ولا كرامه ..

انا لو رزقي مش مكفي اسرتي اعمل ايه ..

انا قرات الموضوع كويس مره واتنين قبل ما ارد وتمعنت فيه لكن ببساطه هو استفزني

تفتكر المراه اللي بتشتغل بتشتغل ليه ؟؟؟

اكيد عشان تساعد في دخل اسرتها

يبقى انت كده كانك بتقول المراه العامله زوجها ناقص .. من الاخر

ومفيش مرأه هتشتغل الا لو اسرتها محتاجه دخل زياده او ان شغلها بيفيد المجتمع

يا اخي ارجوك انت اخ عزيز ومن الاشخاص اللي بحترمهم هنا في المنابر

لكن انت بتقول ان المراه العامله زوجها ليس بقوام عليها ...

يعني انت يا اخي لو اتحطيت في موقف زي ده .. ربنا ما يكتبه عليك

بتاخد في الشهر 400 ولا حتى 500 جنيه مصري

هتعمل ايه ؟؟؟

ممكن تجاوبني على السؤال ده بس بصراحه وبلاش تتحايل على السؤال
                              المشاركة الأصلية بواسطة n.nabil مشاهدة المشاركة
                              سؤال كمان معلش عشان انا رخم ^_^

لو انت تزوجت من فتاه خريجة كلية تجاره او كلية حقوق مثلا

ودخلك مش مكفيك وهي قاعده في البيت واضطريت تخليها تشتغل

هتقول لها حرام .. لازم تشتغلي ممرضه او مدرسه او فقيهه في دين .. لكن غير كده مالكيش لزمه ؟؟؟!

افرض هي مادرستش الكلام ده .. يبقى انت كده بتدي عمل لشخص مش على قد المسؤولييه .. وده كلام يخالف حديث اتقان العمل عن رسول الله صلى الله عليه وسلم ..

ولعلمك مفيش شغلانه دلوقتي مفيهاش اختلاط .. ممرضه ولا مدرسه ولا اي حاجه تانيه كلو مختلط
                              اخي الحبيب المحترم نادر

اشكر لك شعورك الطيب تجاهي وانا صدقني اني احبك في الله واحب كل اخواني المسلمين في الله

ودعني اهمس في اذنك .. انت صحيح قرأت الموضوع لكن انت لما استفزيت استفزازك و غضبك حجب عنك بعض الحقائق

اولها انا مش حاسس او بنقل احساسي ده كلام علماء ومشايخ وذكرت اسمائهم

ثانيا انا ما بقولش ان الرجل الذي يدع زوجته تعمل رجل ناقص او عديم النخوة معاذ الله يا اخي

لا والله لم اقصد ذلك انما قلت ان المرأة التي تعمل وتصرف في البيت هكذا الرجل اضاع نصف قوامته كما في الاية الكريمة

اما المضطر او في ظروف ومتقيد بالضوابط الشرعية فلا بأس

وان كنت اري ان ما دام الرجل يعمل وعنده صحة ويقوى على العمل فهو المنوط بالانفاق وليست الزوجة كل واحد ليه مكانه

وبعدين انا من ارائي الشخصية ان الحريم اللي بتخالط الرجالة وبتشتغل لو قعدت في البيت حتتحل ازمة البطالة..ده رأيي وممكن يكون غلط

فالشاهد ان فيه ازواج محترمين وزوجاتهم محترمات ويعملن بالضوابط الشرعية

لكن بصراحة الحب مابنهم قل وكل شوية انت مالكش دعوه دي فلوسي ولما حد يطلب منك حاجة ابقى اتكلم و مشاكل كتير... و العيال متربتش كويس ويتفاجئوا بمصايب لما العيال تكبر .. وكثييييييييير بيوت هشة من هذا الامر
                              دي كده اجابة سؤالك الاول

السؤال التاني

تفتكر المرأة اللي بتشتغل بتشتغل ليه ؟؟؟

اجاوب سيادتك انت تكلمت عن شريحة من النساء العاملات المتضررات من اجل اسرتهن

توجد شريحة اخرى من الفتيات الاتي لم يتزوجن ويعملن .. ليه بتشتغلي يا ابلة وتخطلتي ومكياج وكوافير ولبس قصير وماسك على الجسد (الفقير يستحي ان يلبسه)

وقد يستوعب ذلك راتبها كله وتاخد فوقه فلوس من بابا .. طيب ليييه

اسمع يا سيدي
                              1- هو انا كنت بتعلم علشان اقعد في البيت
                              2- بسلي وقتي اصل عندي فراغ
                              3- يمكن البلية تلعب واوقع احد الموظفين ويتجوزني ويا سلام لو يقع الحوت الكبير
                              اللي هو المدير
                              4- علشان اشعر بذاتي
                              5- علشان الشباب دلوقتي بيحبوا المرأة العاملة...... الخ
                              والشريحة دي نسبتها كبيرة جدا

ده اجابة السؤال التاني

فالمرأة التي لا تعمل بالضوابط الشرعية فلا يجوز لها ان تعمل وده اجابت سؤالك الاخير

اما اعمل ايه لو انا في نفس الموقف ومرتبي ضعيف؟؟
                              ما دمت سألتني عن رأيي خد عندك

انا بالفعل اتحطيت في الموقف ده قبل ما اتجوز كنت بشتغل في مصر وراتبي يا محترم 300 جنيه و الكلام ده مش من زمان قوي في 2004 المهم سمعت دروس ان من الاسباب الجالبة للرزق الزواج وان من يستطع البائة فاليتزوج ..

فإستعنت بالله وبدأت ابحث عن زوجة ذات دين ومعها مؤهل عالي والحمد لله وفقني الله لهذا مع العلم لم يكن عندي شقة ايضا

الشاهد بعد شهرين المدير من نفسه زود مرتبي لـ500

المهم لعدم الاطالة بعد عام سافرت لاحدي الدول العربية

والواحد مرت عليه ايام صعبة وما زلت .. ومازلت عند رأيي في قضية عمل المرأة

وناس كتير بيقولولي شغل مراتك وانا رافض والحمد لله انا في نعمة وخير نسأل الله الصحة والثبات... الله امين

معلش دوشتك بس انت اللي سألت

المشاركة الأصلية بواسطة يوسف فلسطين مشاهدة المشاركة
                                والله لو كان دخلها مليون دولار بالشهر فلا يلزم

تمام يا اخ يوسف

فالرازق هو الله

يعمل...
                                X