Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

مساعدة من ذوى الخبرة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• مساعدة من ذوى الخبرة

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

فى البداية قمت بقراءة بعض الخطوات مثل الخطوة الاولى و الثانية و بعد انهاءها علمت اننى يجب ان اتعلم البرمجة اولا فبحثت و لكن ليس بالكثير فلم اجد دروس للبرمجة فهل من الممكن ان يحضر لى احد دروس اساسيات البرمجة ثم دروس برمجة الـ(++c)تخصص برمجة الالعاب و ارجوا ان تكون بالعربية فانجليزيتى ليست بالجيدة

اما طلبى :-

فعندما دخلت الموقع لاول مرة كنت ابحث عن دورة لاحتراف تصميم الالعاب فوجدت دروس كيف تصبح مصمم العاب ناجح فقراءت دروسها الثلاثة بعناية و استفدت منهم كثيرا و لكن بعد ذلك و رغم علمى ان الدروس لم تنتهى فهى مقسمة الى قسمان قسم نظرى و اخر عملى و ما قمت بقرائته هو جزءا من القسم النظرى على حد اعتقادى و عند دخولى الموقع و محاولتى اكمال باقى الدروس وجدت دروسا كثيرة (غير مثبتة) مسماه بالدرس الاول و اكثر مسماه بالدرس الثانى و اخرى بالثالث المهم اننى لم اجد باقى الدروس فهل انتم توقفتم من اصدار باقى الدروس ام ماذا ؟ ان كنتم ستكملونها فارجوا فقط ان يتم اخبارى لكى انتظرهم

وارجوا ان اقول فى النهاية اذا كنت قد اخطات فى فهم شئ او ذكرت شئ خطا ارجوا ذكره لى و شرحه و اخر ختامى
    ســــــــــــلام

يمكنك تعلم لغة برمجة مثل السي شارب كبداية فهي سهلة و قوية :
    http://osamadeep.com/files/Ali/full_C_Sharp.zip

بالنسبة لدروس لغات البرمجة فأنا دائما اعتمد على الموقع :
    boosla.com

بالنسبة لدروس اختصاص الألعاب للسي بلس بلس فهناك إما ان تتعلم دايركت إكس او محركات مثل irrlicht و ogre

ليس هناك دروس فعلية لهذه المحركات في المنابر للأسف يمكنك البحث

و لكن يمكنك ان تتعلم برمجة الألعاب بلغة السي شارب مع استعمال الXNA من هنا :

http://osamadeep.com/files/Ali/Learn_XNA.rar

بالنسبة للدورة الصيفية فهي توقفت بالفعل !!
    Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
    اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

شكرا جدا على اهتمامك لكن انا من خلال قرءاتى للمواضيع عرفت ان اللغة الافضل فى برمجة الالعاب هى الـ( ++C) رغم صعوبتها عشان كده كان نفسى فى دروس للغة دى تحديدا اما بخصوص البرنامج اللى حشتغل بيه فى اللعبة فانا الصراحة بعد ما قرات الموضوع اللى حضرتك عملته اللى هو إختر محركك الموضوع رغم روعته الا انه جعلنى اكثر تشتتا لان كل برنامج فيه عيبه و ليه ميزاته لكن مافيش برنامج حاول انه يجمع ما بين كل المميزات الموجودة فى البرامج و يستبعد العيوب فده شئ غريب اى حد بيعمل برنامج بيفضل يتابعه و يجددوا عشان يخليه الافضل الا برامج المحركات و ده اللى حيجننى على العموم انت شايف انى ادرس برنامج XNA افضلى و لا برنامج تانى هو اللعبة اللى انا عايز اعملها زى لعبة silkroad online لو تعرفها بس القصة مختلفة تماما بس الفكرة هى هى تقريبا حيبقى نفس مستوى الجيرافيك او افضل ان امكن فيا ريت تنصحنى بالبرنامج الافضل فى النوع ده من الالعاب طبعا يا ريت كمان لو تمدنى بكل حاجة ممكن تساعدنى عشان اعمل الجيم و شــــكــــــرا تانى مرة على اهتمامك و اسف على الاطالة
      ســـــــــــــــــــلام

لو كنت تريد ان تتعلم برمجة الألعاب لعمل لعبة معينة فالأمر مختلف , يمكنك استعمال محرك اليونتي فهو رائع لعمل الألعاب النتورك و سيوفر عليك الوقت

و لكن الفكرة أنك لن تستطيع ان تبتكر في برنامج اليونتي إلا عندما تتعلم البرمجة نفسها , فلو تجولت في المنتدى ستجد من يسألون عن اسكربتات بسيطة جدا , بسبب عدم المعرفة بالبرمجة لا يمكنهم ان يبتكروا اكوادهم الخاصة , و صنع لعبة بتجميع اسكربتات مجانية شىء مستحيل

خلاصة الكلام ان اليونتي جيد لمشروعك , و لكن يجب ان تتعلم بعض أساسيات البرمجة و الا سيكون الأمر مجرد ضياع للوقت .
        يمكنك ان تختار أي لغة برمجة و محرك كبداية بعدها تنتقل لليونتي

بالتوفيق
        Egypt

I Love Direct-X

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
        اللهم صلي وسلم و بارك علي سيدنا محمد

يعمل...
        X