Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

منبــر المـايا يحتضـــر ( السبـب )

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

السلام عليكم ...

قبل ما ابدي راي في الموضوع ده احب ان الناس تطلع علي الموضوع ده الاول
    عشان نحط النقاط علي الحروف ...
    http://www.maxforums.net/showthread.php?t=163100

الناس هنا ((او معظم الناس)) عاوزين الاتي :...
    *عاوز درس تعليمي لعمل كوب شائ "ساخن ويكون سكر زيادة"
    *عاوز درس تعليمي لعمل عربية بس تكون بسيطة عشان انا مش عندي وقت ...!!!

((معظم)) الناس هنا عاوزين يبقو مرتاحين تمااااااااااااااما ...!!! ومش عاوز حتي
    يتعب نفسة انه يجرب ...!! عشان يفيد نفسه ...!! مش بقووووووووول ((يعلم الناس)) ...!!!
    لا ....!!! عشان يفيد نفسة ...!!!

المشكله الحقيقيه هي ... ليه لما حد يمد ايدة للمساعده ...!! الناس بتتخاذل ..!!!
    وتتباطئ ...!!! وفي كمان فئة بتخش عشان تفسد الموضوع بالكلام اللي مالوش علاقة
    بالموضوع ...!!! وللخناقات (( داخل الورشة..!!!))

فعلاً وليكن مثلا ورشة حازم مشيت فى الأول كويس جداً تحس ان الكل ساب الورشة وطلع يجرى مرة واحدة...
    طيب دة من إية ؟؟
    تعليقي علي النقطة دي ...
    هل انت اشتركت ..؟؟؟
    عدم اشتراكك ((لو فعلا لم تشترك)) سبب من اسباب عدم اكتمال الورشة الثانية ...!! لانك هاتكون من
    الناس اللي مش بتساعد في تنشيط ((قسم المايا اللي بيحتضر)) ...!! صح ولا انا غلطان ..؟؟

انا مش اقصدك تحديدا بكلامي ... انا بس بوجه كلامي لكل انسان بيلقي اللوم علي اي حد غير
    نفسه ...!!
    يا صديقي ... من المقصر ...؟؟ هل اللي بيساعد ومش لاقي نشاط ومشاركة .. فتنهار عزيمته من
    الكسل والتباطئ وعدم الاهتمام للمشاركة ؟؟ ام الشخص اللي مكسل حتي انه يهتم انه يشارك حتي
    (((هو لشخصة يتعلم ويستفيد))) ويكتفي بالثناء علي الورشة او بالمجهود المبذول ...؟؟؟

ومن الشخص الحقيقي وراء احتضار قسم المايا ((علي حد تعبيرك)) ...؟؟
    من الشخص الملوم في هذا الموضوع ..؟؟

راي الشخصي ... تغير اسم الموضوع ويبقي ((قسم المايا بيحتضر بسبب عدم نشاط الناس اللي
    بيتعلمو ...؟؟)) وتبتدي تبحث في ليه الناس كسلانه ...؟؟ ليه الناس مش بتشارك ..؟؟ ليه الناس
    دايما واقفه منتظره الشخص X ليدفعهم الي الاحتراف بدون اي مجهود منهم ...!! وبدون ارهاقهم
    ببحث ... وتجريب ... وقراءة مواضيع صفحاتها كتيرة ...!!

هههههههههههههه علي فكرة ... والله العظيييييييييييييييييييييييييييييييييم مرة واحد في
    الورشة قالي ممكن تلخص الورشة دي ...!! اصل الورشة بقي فيها صفحات كتيرة ...!! وانا مش
    هاعرف اقرء الكلام د ه كله ...!!!

والطريف ... انه هو اللي عاوز يتعلم ..!!! هو مش عاوز يضيع وقته ...!! ويفيد نفسه ...!!! وعاوز
    يضيع وقتي انا عشان اللخص له الورشة ... !!!
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

يارب اكون من الناس الي بتخلي منتدى المايا لا يحتضر .
      يا جماعه بصراحه من ساعة ما بدأت معاكم وانا في زياده في المستوى .
      وانا عكسكم تماما لما بحط موضوع او سؤال بلاقي تفاعل غير عادي بين الاعضاء وبعضهم وبين الاعضاء معي القديم منهم والجديد ................... منتدى المايا غير ممل في وجه نظري وهوالصفحه الرئيسيه في الاكسبلورر عندي .
      اّخر اعمالى
      مطعم بالماكس
      كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
      غرفتى بالماكس

بصراحه بقا المنتدى الى احتضر خلاص ومات وشبع موت منتدى الزي برش انا زعلان عليه قوي
        اّخر اعمالى
        مطعم بالماكس
        غرفتى بالماكس

يلا ياجماعه مش هنعدنؤل بيحتضر ونعد نعيت يلا نبتدي من دلوقتي ونشارك بكل اللي نقدر عليه يعني بدل مكنا عملنا موضوع الاحتضار كنا جبنا دروس الكل يستفاد منها وبأذن الله اللي جاي احسن يلا ياشبااااااااااااااااااااااااااااب
          لا تجعل الله اهون الناظربن اليك
          mohamed ghareab
          طهروا مسامعكم بالضغط هنا

ههههههههه الاحتضار
            اّخر اعمالى
            مطعم بالماكس
            غرفتى بالماكس

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة

يتعب نفسة انه يجرب ...!! عشان يفيد نفسه ...!! مش بقووووووووول ((يعلم الناس)) ...!!!

المشكله الحقيقيه هي ... ليه لما حد يمد ايدة للمساعده ...!! الناس بتتخاذل ..!!!
              وتتباطئ ...!!! وفي كمان فئة بتخش عشان تفسد الموضوع بالكلام اللي مالوش علاقة
              بالموضوع ...!!! وللخناقات (( داخل الورشة..!!!))
              تعليقي علي النقطة دي ...
              هل انت اشتركت ..؟؟؟
              عدم اشتراكك ((لو فعلا لم تشترك)) سبب من اسباب عدم اكتمال الورشة الثانية ...!! لانك هاتكون من
              الناس اللي مش بتساعد في تنشيط ((قسم المايا اللي بيحتضر)) ...!! صح ولا انا غلطان ..؟؟

انا مش اقصدك تحديدا بكلامي ... انا بس بوجه كلامي لكل انسان بيلقي اللوم علي اي حد غير
              نفسه ...!!
              يا صديقي ... من المقصر ...؟؟ هل اللي بيساعد ومش لاقي نشاط ومشاركة .. فتنهار عزيمته من
              الكسل والتباطئ وعدم الاهتمام للمشاركة ؟؟ ام الشخص اللي مكسل حتي انه يهتم انه يشارك حتي
              (((هو لشخصة يتعلم ويستفيد))) ويكتفي بالثناء علي الورشة او بالمجهود المبذول ...؟؟؟

ومن الشخص الحقيقي وراء احتضار قسم المايا ((علي حد تعبيرك)) ...؟؟
              من الشخص الملوم في هذا الموضوع ..؟؟
              راي الشخصي ... تغير اسم الموضوع ويبقي ((قسم المايا بيحتضر بسبب عدم نشاط الناس اللي
              بيتعلمو ...؟؟)) وتبتدي تبحث في ليه الناس كسلانه ...؟؟ ليه الناس مش بتشارك ..؟؟ ليه الناس
              دايما واقفه منتظره الشخص X ليدفعهم الي الاحتراف بدون اي مجهود منهم ...!! وبدون ارهاقهم
              ببحث ... وتجريب ... وقراءة مواضيع صفحاتها كتيرة ...!!
              هههههههههههههه علي فكرة ... والله العظيييييييييييييييييييييييييييييييييم مرة واحد في
              الورشة قالي ممكن تلخص الورشة دي ...!! اصل الورشة بقي فيها صفحات كتيرة ...!! وانا مش
              هاعرف اقرء الكلام د ه كله ...!!!
              والطريف ... انه هو اللي عاوز يتعلم ..!!! هو مش عاوز يضيع وقته ...!! ويفيد نفسه ...!!! وعاوز
              يضيع وقتي انا عشان اللخص له الورشة ... !!!
              وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أولا الشخص اللى عليه اللوم .. أكيــــد الكل
              ليه بقى لأن لو انا مثلا مكان (فلان) وكل يوم ادخل المنتدى الاقى طلب مساعدة !!!!
              طلب مساعدة .. مع إن النت مليان مليون فيديو والـ youtube غرقان فيديوهات عن النقطة دى
              ولكن الشخص بيجي على نفسة ويعمل اللى علية مرة واثنين والمشكلة ان بعد كدة مابيشوفش حتى تطبيق
              للمعلومات اللى هو اداها للأعضاء دى بيحس ان الموضوع مالهوش نتيجة ملموسة لازم يزعل طبعا ...

اما عن موضوع الورشة بتاعتك الأولى والثانية فا انا فى الوقت دة كنت فى ( الجيــــش )
              واول ما خلصت الجيش قفشت فى الموديلنج أكنى قفشت حرامى والحمد لله إستفدت فعلاً

ولما كنت ببدأ فى تصميم حتى وان كان تطبيق لدروس تعليمية كنت بعمل ورشة
              وكان ناقص أبوس إيد الأعضاء عشان حد يسألنى فى أى نقطة أو حد يدينى نقد
              قول بقى المفروض اعمل ايه ؟

المشاركة الأصلية بواسطة evil14777 مشاهدة المشاركة
                يارب اكون من الناس الي بتخلي منتدى المايا لا يحتضر .
                يا جماعه بصراحه من ساعة ما بدأت معاكم وانا في زياده في المستوى .
                وانا عكسكم تماما لما بحط موضوع او سؤال بلاقي تفاعل غير عادي بين الاعضاء وبعضهم وبين الاعضاء معي القديم منهم والجديد ................... منتدى المايا غير ممل في وجه نظري وهوالصفحه الرئيسيه في الاكسبلورر عندي .
                المشاركة الأصلية بواسطة evil14777 مشاهدة المشاركة
                بصراحه بقا المنتدى الى احتضر خلاص ومات وشبع موت منتدى الزي برش انا زعلان عليه قوي

ربنا يبارك لنا فيك وتنورنا على طول
                ومنبر الزى برش مهجور لأن اى حد بيجى يعمل حاجة داخل فيها زى برش بيعرضها فى المنبر بتاع برنامجة الرئيسي فى خط الانتاج

المشاركة الأصلية بواسطة hmsabry مشاهدة المشاركة
                  السلام عليكم ...

قبل ما ابدي راي في الموضوع ده احب ان الناس تطلع علي الموضوع ده الاول
                  عشان نحط النقاط علي الحروف ...
                  http://www.maxforums.net/showthread.php?t=163100

انا قرأت الموضوع بتاعك واللى الناس محتاجاة تعرف المعانى والكونسيبت الاساسى للجرافيك
                  انا دلوقتى اللى محتاجة فعلا أفهم المبادئ اللى مش موجودة عندى
                  مش قصدى مبادئ جرافيك ولكن فى حاجات انا لسه واخد بالى منها من كلام الاعضاء فى المناقشات
                  زى مثلا ان الصورة عبارة عن بيكسيلات كل بيكسل فيه معلومات عن قيم RGB بيتكون منها اللون
                  وان الافلام فى الاول لازم تبقى بجودة عالية وليكن 4k عشان الـ color correction ويعنى ايه keying
                  وكروما الحاجات الاساسية يعنى ايه ريفلكشم ويعنى ايه ديسبلاسمينت او ديفيوس ويعنى ايه UV ..
                  ولكن مش مجرد مصطلحات فاهم قصدى ؟؟ انا عارف معانى الكلام وعارف المدلول
                  ولكن الفكرة اللى بتخليك فاهم آلية العمل نفسة

الحاجات دى هاعرفها منين لأنى داخل على مرحلة الاكساء بإذن الله
                  كل الدروس بتتكلم عن طريقة مثلا فرد يوفى ولكن يعنى ايه اصلاً ؟؟
                  حاولت اقرأ وادور شوية حسيت انى بلف فى دايرة
                  والمصطلح عشان افهمة او اقرأ مقال اقابل مصطلح تانى مش فاهمة فا ابدأ ادور على معنى المصطلح التانى ..

لقد غبت فترة عن منتدى المايا.. لأنني كنت ادرس الدروس التي لدي و اقرأ الكتب و اجري التجارب.. وتقنيا ارى نفسي تقدمت عن السنة الماضية في المايا..
                    امس وضعت موضوع جديد استخدمت فيه طريقة جديدة بالاخراج و لم يرد على التصميم سور عضو مبتدئ..
                    الصراحة لا أدري مالسبب و لكن يوجد نوع من الخمول ..
                    لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
                    لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
                    لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
                    http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

انا شايف إن قسم المايا مش بيحتضر ولا حاجة
                      المشكلة إن بجد إحنا بنعتمد على الدروس الأجنبية والأفكار
                      ومعروف إن المايا برنامج دروسه على النت قليلة بعكس الماكس والسينما فور دي

بس أنا أتمنى إن لازم العملية تكون فريش شوية ويكون فيه مساحة وحرية في الكلام .. المشكلة لما يكون فيه رد ولا حاجة مش عاجب مشرف من المشرفين .. بيتشال

على العموم القسم أن شايف أنه كويس بس عايز تطوير

المشكلة إن بجد إحنا بنعتمد على الدروس الأجنبية والأفكار
                        ومعروف إن المايا برنامج دروسه على النت قليلة
                        كلا اخي ليست قليلة على الاطلاق..
                        اذا كنت تسمي 180 جيغا بايت من الدروس للمايا قليلة فهذا شيء آخر..
                        و لكن العبرة في من يبحث و على ماذا يبحث و كيف يبحث
                        لتحميل درس نمذجة الأناناس ,,,
                        لتحميل كتاب تعليم برنامجBricks'n'Tiles لصناعة الإكساء
                        لتحميل برنامجBricks'n'Tiles
                        http://rappelz.gamepower7.com/registeruser?ref=211058

يعني من الاخر
                          شو بتنصحوني ادخل اتعلم معاكم ولا لا

؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة arch.khader مشاهدة المشاركة
                            يعني من الاخر
                            شو بتنصحوني ادخل اتعلم معاكم ولا لا

؟؟
                            في فرق بين المايا و البلندر ..؟؟
                            حكمة هندية
                            من أراد النجاح في هذا العالم
                            عليه أن يتغلب على أسس الفقر الستة
                            النوم ، التراخي ، الخوف ، الغضب ، الكسل ، المماطلة

WWW.3AIN.TV

المشاركة الأصلية بواسطة toxic15987 مشاهدة المشاركة
                              خلال فترة كبيرة مادخلتش و لاقيت تفاعل أو معلومة جديدة من المنتدى

طبعاً السبب الأول فى الموضوع دة إن أعضاء كتير جداً من أكثر الأعضاء إحتراماً وعطاء

هجروا المنتدى ولا يوجد مشاركات منهم

غير كمان وجود بعض المواضيع لأعضاء جدد قابلوا مشاكل فى تصاميم ودخلوا المنتدى بحثاً عن مساعدة

وإيجاد حلول .. الناس دى فين من المنتدى ليه ما بيساعدوش بقية الناس زى ما هم بيتمنوا حد يساعدهم

ليه بيظهر العضو دة وقت ما يكون محتاج مساعدة فقط ؟؟

و نقطة بتضايقى جداً تلاقى عضو مستواه كويس و ما بيدخلش إلا عشان يحط أعمال

عشان يسمع ثناء على اعمالة ( طيب ما تعمل ورشة وتفيد الناس لغاية العمل النهائى او تحط ميكينج اوف )

ومستنى نقد ومساعدة او تشوفة وتشوف ردود فى مواضيع معينة ( يا فلان يا جامد ... طيب انا عايز مش عارف

اعمل ايه .. طيب لو مشكلة حصلت دة يبقى من ايه .. طيب انت عملت كدة ازاى .. على كدة على طول ..)

مافيش رد واحد منه مفيد عامل زى الفيروسات ماتخدش منها حاجة أبداً تحس إنة عايش متطفل ....

كنت ديما بقول ازاى الناس هنا بتقاطع المنتدى وليه بس دلوقتى عرفت السبب ...

وفعلاً عندهم حق ........
                              البعض ليس عنده الانترنيت على الدوام
                              Enjoy Learning And Yourself
                              لا اله الا الله محمد رسول الله
                              www.silencecreative.c.la

pc

Processeur : intel(r) pentium 4 cpu 2.53 ghz

mémoire : 352 mb

carte graphique

nom : s3 graphique prosavage DDR

mémoire: 32 mb

المشاركة الأصلية بواسطة بونواف مشاهدة المشاركة
                                في فرق بين المايا و البلندر ..؟؟
                                اه في فروق كتيرة
                                من بينها انك ادا بدك تشتغل في استوديو ثريدي ما بيتعاملو بالبلندر بس بيتعامل ب مايا
                                وشغلات تانية

يعمل...
                                X