موضوع: transforming or assembling objects

ردود: 13 | زيارات: 911
  1. #1

    transforming or assembling objects

    يا ريت يا شباب حد يفيدني في الموضوع دة انا قبل ما اسأل حاولت كتير بس مش عارف اوصل لحل

    اولا شوفو الفيديو دة:


    [youtube]QidxDqo2jRk&feature[/youtube]

    دة اللي عملة اخونا حيدر نجيب

    ودة كمان :
    [youtube]-FQcu_yCMCk&feature[/youtube]

    ودة اللي عملة اخونا lovevfx

    السؤال بقي :
    فكرة التجميع و التحويل تعتمد علي transform , rotate, scale and grouping
    تمام ....بس ازاي بقي يبقي في مجسم باين في الريندر جزء واحد بدون اي seems
    و بعدين يتفكك لاجزاء صغيرة مفصولة عن بعضها .. او العكس ( اجزاء منفصلة و بمجرد انها تتجمع تظهر علي انها جزء واحد بدون لحامات)

    للتوضيح شوفو الصورتين دول:


    دي قبل التجميع يدوب باقل من ثانية و لاحظ الصورة التالية


    مع ملا حظة الاتي: الجسم دة smooth
    ولية بقول كدة

    لاني حاولت اجرب الاتي
    دة مثال علي موديل :


    وبعدين اضفت edge loop في النص
    و عملت separate:


    و بعدين لما حبيت احركة للترانسفورم مثلا حركة بسيطة rotation:


    لاحظ الموضوع ماشي تمام و الجسم smooth ... لكن المشكلة انة مفتوح مش مغلق ودة اللي مخلية محافظ علي شكة العام...
    بس في الفيديوهات السابقة لاحظ الاجزاء كاها مقفولة يعني مكعبات و الاجزاء الخارجية مقفولة و ناعمة smooth

    ......
    طيب اية المشكلة ...نقفل الفتحة
    select border edge > fill hole


    زي الفل طول ما احنا في level 1 in the smooth preview (NO SMOOTHING)

    نضغط بقي علي 3 علشان نعمل smooth و نرندر و نهيص:


    و لو زودنا egde loop لحفظ الشكل و جينا نجمع الاجزاء دي علي شكل جسم واحد هيبان ان فية لحام بينهم



    ياريت حد من الشباب يقولي الموضوع دة بيتعمل ازاي؟؟؟؟علشان هتجنن

    يا ريت حازم و حيدر و lovevfx او اي شخص عندة جواب شافي يرد عليا و شكرا مقدما


    Ahmad M. Mostafa
    Bsc. in pharmacy
    Graphic Designer
    My Project


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية A7MED 3@DL
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    24
    ردود
    1,763
    انا هقولك على رأى

    أحنا عارفين أن الثانية فيها 24 فريم

    وانت بتقول أن الصورة أتغيرت كده فى أقل من ثانية

    هى الفكرة صغيرة خالص

    أنك ممكن تعمل موديل للكلمة الأنت هتكسر فيها

    وتعمل بردك موديل للناتج الانت عايزهة وتاخد منهم نسختين وتخليهم زى ما هما

    يعنى تكسر فى نسخة وتخلى التانية زى ما هى

    ولما تيجى تبدء تجمع أجزاء الموديل التانى تجمعة على الأخر ثم تقوم بإلغائة أو إخفائة فى فريم وإظهار الموديل الأثاثى الكامل فى نفس الفريم

    فعمرها ما هتبان خاص لأن الثانية فيها 24 فريم فاهمنى


    أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله


    My Website
    ....


    My profile at the site of cg talk


    My profile at the site of Cartoon Lab

    Join to

    CRAZY 3D TEAM
    You'll find everything you want


  3. #3
    بص يا بوحميد يا جامد اولا انا عاجبني اسلوب تفكيرك خصوصا بعد ما شفت صفحتك علي cartoon lab و لقيت سنك صغير بس بجد اعمالك ممتازة و اسلوب تفكيرك رائع اتمنالك كل توفيق

    بس خلي بالك الموضوع مش سهل كدة
    ركز في الفيديو الاولاني هتلاقي اجزاء بتتجمع و اجزاء لسة و بس الاجزاء اللي اتجمعت هية اللي اختفي فيها مكان اللحام

    انا فكرت في ان الموضوع ممكن يمشي بفكرة ان نرندر اتنين passes
    واحدة لشكل الجسم كامل و واحدة للاجزاء و نعمل animated mask في الافترافكت للجسم الكامل
    بس دي ممكن تنفع في حالة اعلان اتصلات بتاع حازم صبري اللي فية الاجزاء بتتجمع بشكل متتالي و في مكان واحد ( لو فاكر الاعلان بتاع لوجو اتصالات هتفهمني) علشان تعرف تمشي وراهم بال mask

    لكن هنا التجميع عشوائي جدا يعني حتة فوق و شوية يمين و شوية شمال و بس بمجرد ان الجزء يوصل مكانة يبقي كانة اتلحم تماما ... دة اللي مش قادر افهمة
    Ahmad M. Mostafa
    Bsc. in pharmacy
    Graphic Designer
    My Project

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية A7MED 3@DL
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    24
    ردود
    1,763
    شكرا يا مان

    تمام بس أنت ممكن تعمل نسخ للفريمات

    أو ممكن تعمل أكتر من نسخة من المجسم كل نسخة فيها تقطيعة واحده

    وممكن يكون فى طريقة أسهل من كده بكتير منتظرين تفاعل باقى الأعضاء


    أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله


    My Website
    ....


    My profile at the site of cg talk


    My profile at the site of Cartoon Lab

    Join to

    CRAZY 3D TEAM
    You'll find everything you want


  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية mazm
    تاريخ التسجيل
    Aug 2006
    ردود
    1,096
    أحنا عارفين أن الثانية فيها 24 فريم
    I think it is 25 unless you are talking about movies

    ...
    لا حول ولا قوة إلا بالله
    I Do Not Have Arabic Keyboard
    To KNOW and NOT to DO, is really NOT to KNOW
    Learn from Doing, not by Dreaming

  6. #6
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة afandina معاينة الرد
    ................
    لاني حاولت اجرب الاتي
    دة مثال علي موديل :


    وبعدين اضفت edge loop في النص
    و عملت separate:


    و بعدين لما حبيت احركة للترانسفورم مثلا حركة بسيطة rotation:


    لاحظ الموضوع ماشي تمام و الجسم smooth ... لكن المشكلة انة مفتوح مش مغلق ودة اللي مخلية محافظ علي شكة العام...
    بس في الفيديوهات السابقة لاحظ الاجزاء كاها مقفولة يعني مكعبات و الاجزاء الخارجية مقفولة و ناعمة smooth

    ......
    طيب اية المشكلة ...نقفل الفتحة
    select border edge > fill hole


    زي الفل طول ما احنا في level 1 in the smooth preview (no smoothing)

    نضغط بقي علي 3 علشان نعمل smooth و نرندر و نهيص:


    و لو زودنا egde loop لحفظ الشكل و جينا نجمع الاجزاء دي علي شكل جسم واحد هيبان ان فية لحام بينهم
    .............
    شوف يا عم ...
    1) انت مش محتاج تعمل smooth edges ...!!! لان المفروض تستخدم mia_round_edges
    2) المنطقي انك لو بجت plane ... بوليجون ... وعملت للنصفه extract ... هل هتشوف seem..؟؟
    اكييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييد لأ ...!!!
    3) الجميل في mia_round انها بتشتغل بس لو لقيت حواف بزاوية 90 درجه اما لو مسطح مش هاتعمل
    تنعيم للحواف
    4) الاهم بقي ...!!! انك تعمل موديل الاول وتنهيه جيدا كانه قطعة واحدة ... ثم تقوم بتقطيع الموديل وتقفيل
    ال holes ...

    ارجو الكلام ده يفيدك ... ولو مش واضح اسال تاني
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    mia_round_edges انا اول مره اسمع بيها بتيجي منيين
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية A7MED 3@DL
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    24
    ردود
    1,763
    mia_round_edges انا اول مره اسمع بيها بتيجي منيين
    وانا بردك أول مرة أسمع عنها ياريت توضحلنا أكتر يا حازم


    أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله


    My Website
    ....


    My profile at the site of cg talk


    My profile at the site of Cartoon Lab

    Join to

    CRAZY 3D TEAM
    You'll find everything you want


  9. #9
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376


    ده واحد عاملها شرح ...



    ممكن تعمل بحث في جوجل هتلاقي حاجات كتيرة ممكن تفيدك ...
    *نصيحة ...
    اول ما تلاقي حاجه اسمها غريب وعمرك ما سمعت عنها ... اول حاجه تعملها
    البحث عنها في جوجل ....
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية A7MED 3@DL
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المنطقة
    Cairo, Egypt, Egypt
    العمر
    24
    ردود
    1,763
    إيه ده

    ده جامده أوى وهتوفر وقت كبير جدا فى حجات كتير أوى

    شكرا على النصيحة


    أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله


    My Website
    ....


    My profile at the site of cg talk


    My profile at the site of Cartoon Lab

    Join to

    CRAZY 3D TEAM
    You'll find everything you want


  11. #11
    حازم باشا اولا الف شكر علي اهتمامك و ردك السريع
    بس موضوع mia_round corners انا فعلا جربتة قبل كدة و المشكلة ما اتحلتش شوف الاتي:

    دة الموديل مفصول من غير faces جانبية مع round corners ...زي الفل ماقيش seems



    ولما يتجمع يبقي تمااااام



    طيب لو حبينا نقفل الفتحات الجانبية ( واحنا حاطين ال mia_round corners (

    دة و الموديل مفصول:



    بس المشكلة لما نجمعة....!!!!





    باين ال seem لان ال mia_round corners عاملة smoothing for these egdes.

    ==================================


    انا وصلت اليوم لحل بس مش عارف هيبقي عملي ولا لأ...

    ان نعمل 2 materials مثلا blin متتطابقين في كل ال attributes بتاعتهم ما عدا ان واحدة متركب علي ال bump بتاعها mia_round corners و التانية لأ

    و ندي ال faces اللي هيحصل اللحام عندها ال Blin without round corners

    و التجربة كانت نتيجتها هايلة

    اتفرج........

    دة المويل مفصول:


    ودة متجمع




    شكرا للجميع ...
    Ahmad M. Mostafa
    Bsc. in pharmacy
    Graphic Designer
    My Project

  12. #12
    مشرف منبر Maya
    صور رمزية hmsabry
    تاريخ التسجيل
    Jul 2007
    المنطقة
    Egypt
    العمر
    35
    ردود
    1,376
    معلومة ... ((في اول عمل انت حاطه كا reference ))
    لو انت وقفت اي فريم وشفت شكل الاسطح ... هتلاقي ان كل الحواف الداخليه ((hole))
    sharp جداااااا ... اما الحواف اللي محدده الشكل معمولها bevel في الموديل اصلا
    وبعد كده تم تقطيعها و عملها extract و fill holes ومتساب من غير bevel
    Hazem M. Sabry
    VFX Artist
    MBC Creative Service
    ===========
    www.hmsabryworks.com
    Voxel Works - My Tutorials Page

  13. #13
    عضو نشيط
    صور رمزية effat007
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المنطقة
    تحت راية لا إله إلا الله
    ردود
    428
    جامدة المعلومات شكرا يا حازم ولصاحب الموضوع وكل المشاركين
    لا تجعل الله اهون الناظرين إليك

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل