Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

لماذا نحن في تناقص بالدليل

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• لماذا نحن في تناقص بالدليل

السلام عليكم طبعا كلنا عرفين ان من اهم المنتديات في المايا هو المنابر فما بالك بهذه الصوره
    طيب لما يكون السينما المهتمين بيه اكتر من المايا العملاق والماكس اكيد عدد الزائرين له طبعا هيبأى كتييير ده عادي......ايه السبب في قله مستخدمين المايا في الوطن العربي ع فكره انا جبت الصوره دي من المنابر لاني مكسوف احط صوره تانيه عدد المهتمين بالمايا لايتعدى ال2 في بعض المنتديات .. انا بشبؤل ان ده دليل لكن بصوا انا بقارن باللي حوليه في نفس الوقت السينما والماكس هه.. حاجه غريبه بجد .. طيب واحد دلوقتي هيأولي ايه القلق اللي ان فيه ده أؤلك منا هاعد اتعلم مايا وبعد كده مش هلائي الشخص اللي اقتحم جزء تاني في البرنامج عشان يفدني وافيده وهيبأى العلم مغلق بعض الشئ والطريق طووووويل اين عمالقه المايا الذين تعلموا من قسم المايا في المنابر الذي كان في قمه روعته عندما كنت زائر للمنتدى ومكنش في دماغي برامج الثري دي كنت مبهور بقسم المايا .. وانا في اعتقادي ان زياده عدد المستخدمين للسينما هو توافر الدروس العربيه الاحترافيه وع راسهم كورس الاستاذ مصطفى مكرم فتخيل شخص واحد زود عدد مستخدمين برنامج وزادت تبادل الخبرات .. انا عن نفسي اقسم بالله عندما احترف المايا لن ابخل بعلمي وسأحول زياده المستخدمين للمايا وطبعا من الناس اللي منأدرش انكر مجهوده الاستاذ محمد راغب الراجل عمل اللعليه ولازم كلنا نعمل اللي علينا ونشط القسم شويه اللي نام في الفتره الاخيره ..معلش طولت شويه وبالتوفيق للجميع
    الملفات المرفقة
    لا تجعل الله اهون الناظربن اليك
    mohamed ghareab
    طهروا مسامعكم بالضغط هنا

طيب قارن بالسي جي تالك لي هو اكبر منتدى بالعالم :d
    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
    Alias Wavefront MAYA

المشاركة الأصلية بواسطة mohamed gh مشاهدة المشاركة
      ولازم كلنا نعمل اللي علينا ونشط القسم شويه اللي نام في الفتره الاخيره ..معلش طولت شويه وبالتوفيق للجميع
      توكل على الله و ابدأ و ان شاء الله معك ^_^
      MINOLTA Dynax 7000
      Minolta 35-70mm 4 macro _ sigma 18mm 4 _ sigma 400mm 5.6 _ achiever 300
      Nikon D100
      nikon 24-85mm 2.8/4 macro _ Nikon SB28 _ Velbon tripod CX-640

يأخي Mr.jokeRبأل حضرتك بالوطن العربي والدليل قله المصادر العربيه في المايا وده اللي هيجنني ان البرنامج يستخدم بكثره بالخارج والمصادر الاجنبيه في قمه الاحترافيه ونفسي يكون عندنا ناس محترفه في البرنامج وليهم مجلدات واسطوانات تعليميه نفتخر بها
        mohamed ghareab
        طهروا مسامعكم بالضغط هنا

ع بركه الله يأخي da vinci وهناك اخوه في القسم مستواهم والله في قمه الاحتراف يعني الموضوع سهل باذن لله
          mohamed ghareab
          طهروا مسامعكم بالضغط هنا

المشاركة الأصلية بواسطة mohamed gh مشاهدة المشاركة
            والدليل قله المصادر العربيه في المايا
            الفيديو ما يحتاج لغة ... لغتي على قدي لكن الفيدوهات جدا جميلة و واضحة و تنفع للمبتدئين مثلي ^_^
            MINOLTA Dynax 7000
            Minolta 35-70mm 4 macro _ sigma 18mm 4 _ sigma 400mm 5.6 _ achiever 300
            Nikon D100
            nikon 24-85mm 2.8/4 macro _ Nikon SB28 _ Velbon tripod CX-640

مايا ماكس سينما كله واحد
              عدد اللي بيحبو ياكلو من كشري التحرير اكتر من اللي بيحبو ياكلو من كشري هديه
              بس كلهم بياكلو كشري في الاخر

عدد اللي بيحبو ياكلو من كشري التحرير اكتر من اللي بيحبو ياكلو من كشري هديه
                بس كلهم بياكلو كشري في الاخر
                لا بس كشرى التحرير لا يعلى عليه ههههههههههه

أشهد أن لا إله إلا الله .. وأن محمد رسول الله

My Website
                ....

My profile at the site of cg talk

My profile at the site of Cartoon Lab

Join to

CRAZY 3D TEAM
                You'll find everything you want

اخي اذا شاهدت هذا مرة واحدة فهذا ليس دليل على قلت المستخدمين

طيب ادخل على هذا الموقع http://www.arab4d.com/

الموقع العربي المختص للسنما فور دي سوف تجد الاعضاء المتواجدون 2 او 3 فقط

الان في هذه اللحظة المتواجدون في قسم المايا 12

اما السنما فهم 8

بس الماكس كثيــــــــــــــــــــــــــر ^ _ ^

Name
                  : basem hamad

Country : jordan

3D Program : Cinema 4d 11.5 -&- Maya 2010

2d Program : Adobe Flash -&- Adobe Photoshop -&- Adobe After Effects

Other Program : Maxwell render -&- RealFlow -&- MatchMover

اسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسف ع الازعاج وكل كشري برحتك لان ان مش مع عباره كل البرامج واحده دي خالص عباره من وجهه نظري عقيمه كل واحد يخش يسأل ايه البرنمج الثري دي الكويس مفيش حد بيحط رد عدل والاستهزاء يشتغل .. ياه السؤال ده اتكرر كتيير ياه كل البرامج زي بعضها المهم المصمم ياه جرب البرامج واختار انت ياه كل برنمج ليه ميزه وليه عيب .. ويحس الراجل ان جي من كوكب تاني ومفيش رد يفيده وفي الاخر يروح يتعلم صني هههه فبلاش العباره دي بالله عليك عشان بتجنني وبس الموضوع ده برضه الاجانب في حيره بيأولهم مايا ولا سوفت ايمدج كل واحد اعد يتفلسف عليه وفي الاخر الراجل هيتجنن بس المقارنه دمها ظريف وخد بالك بيأولهم انا خد كورس في المايا 6 شهور بس المايا صعب ده ايه عنده كل حاجه بأه اهو بيخد كورس وكل المراجع متوافره وبياولك صعبه عشان بس تعرف ان الناس دي مش احسن مننا ولو عايزين نعمل حاجه هنعملها بماشيئه الله http://forums.cgsociety.org/showthre...?f=25&t=935661.. وياباسم انت فهمني غلط خالص انا قصدي ان يكون هناك تفاعل مش كل يوم نخش القسم بتاع المايا نلأي استفسارات وبس ياريت نلأي ورش فعاله اكتر ودورات والكل يشتغل والقسم يرجع تاني لنشاطه فهمتني وبالتوفيق للجميع
                    التعديل الأخير تم بواسطة mohamed gh; 21 / 11 / 2010, 12:11 AM.
                    mohamed ghareab
                    طهروا مسامعكم بالضغط هنا

اها اذا كان قصدك تفاعل الاعضاء

كلامك صحيح قسم المايا كله مشاكل هههههههههههههههه

المهم اذا عندك اي فكرة لارجاع الحيوية الى القسم ..... اتحفنا ^ _ ^

Name
                      : basem hamad

Country : jordan

3D Program : Cinema 4d 11.5 -&- Maya 2010

2d Program : Adobe Flash -&- Adobe Photoshop -&- Adobe After Effects

Other Program : Maxwell render -&- RealFlow -&- MatchMover

السلام عليكم التقطت هد الصورة مند قليل من موقع سيجيتولك العالمي

اللتي تعكس اهتمام العالم بالبرنامج عكس العرب

انا فتحت موضوع اشكوا فيه من نفس المشكله في اطراف الحديث متسألا ما السبب وكنت قد طرحت نقط القوه في المايا
                          و ما السبب في عدم اهتمامنا بهذا البرنامج في الوطن العربي مع انه يعتبر برنامج متميز وكنت بعمل مقارنات
                          زي مثلا الرندر ريجون في المايا وسهوله التعامل معه على عكس البرامج الاخرى

الم تلاحظوا ان بعض من مميزات المايا تضاف في كل اصدار للماكس زى مثلا تحديد لووب من الوجوه عن طريق ضغط شفت

الغريبه لقيت الناس زعلت انى بعمل مقارنات مع العلم انى كنت بشرح النقط الى بقلها يعنى بضيف معلومات عن كلا البرنامجين لقيت الناس زعلت من اراد يكتشف انا برنامج المايا قوى او قوى من اي برنامج يسئلنى وانا اجيبه بس انا مقتصر بين المايا والماكس ليس لي علاقه بالبرامج الاخرى

فأنا استغرب اهتمام الناس في الوطن العربي ببرنامج المهندسين ويتركون المايا
                          اّخر اعمالى
                          مطعم بالماكس
                          كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
                          غرفتى بالماكس

يعمل...
                          X