Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

maya subobject

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• maya subobject

السلام عليكم

اسئلة بسيطة

عند الضغط كليك يمين واختيار subobject faces or vertex مثلا
    عندما يكون هناك اكثر من اوبجت في المكان يفتح لي ال subobject لاكثر من مجسم

يعني مثلا انا بمودل بيت وفيه باب منفصل .. انا عايز اشتغل في الباب بختار النقط مثلا او الايدج او الفيس احيانا بلاقي البيت نفسه اللي هو مجسم تاني بيجي معايا في سلكشن النقط او الايدجس او الفيسيس .. مع اني مختار الباب بس

اتمنى يكون سؤالي واضح .. انا حاولت اوضحه قدر الامكان
    هل يجب اني اعمل isolate مثلا ؟
    انا عايز اوصل لاني اشتغل في مجسم واحد من غير ما يفتحلي اكثر من مجسم subobject

السؤال الثاني : هل في element subobject كما يوجد في الماكس ؟
    ايضا target weld في الماكس .. لا يشبه merge للنقط .. وانما يأخذ نقطة يربطها بنقطة اخرى في مكانها.

اخيرا : بالنسبة للريج .. في السوفت ايميج في نظام للريج بترندر صورة من الشخصية وتربط الكونترولرز بالمجسم ببساطة شديدة مجرد سحب للبرامترز وتربطها بال ui للشخصية التي رندرتها ... في الماكس طبعا الامر معقد نسبيا

فهل يوجد مثل هذا الامر في مايا ؟

وياريت اسم اسطوانة او اي فديو بتشرح ريج شخصية من البداية للنهاية مع ريج الوجه ... يعني عايز اسطوانة تضعني على الطريق او اخذ بيها فكرة عن الريج وانظمته عامة

ودمتم بخير

ليش ماترتب عناصرك وتضع كل عنصر في طبقة لاير منفصل وتخفي المجسم الذي لاتحتاجه

ممكن الاخوة يفيدوك ماشاء الله اسئلتك كبيرة ^ ^

كم عمرها ^ ^
    :::أجمل مافي هندسة الحياة ...ان تبني جسر من التفاؤل على بحر من اليأس:

::::::::::::::::::::::من وجد الله فماذا فقد::::::::: ومن فقد الله فماذا وجد::::::

من اجمل المواقع لدعوة غير المسلمين قد يسلم على يدك احد بزر واحد او رسالة واحدة فقط موقع هدهد الدعوي

المشاركة الأصلية بواسطة أبومايا مشاهدة المشاركة
      ليش ماترتب عناصرك وتضع كل عنصر في طبقة لاير منفصل وتخفي المجسم الذي لاتحتاجه

ممكن الاخوة يفيدوك ماشاء الله اسئلتك كبيرة ^ ^

كم عمرها ^ ^
      انا فعلا عامل كده .. شغال حاليا layers
      بس اكيد انا عارف ان في حل بسيط بس انا اللي معرفوش

شكرا لك ابو مايا والاسئلة بسيطة ان شاء الله

ماذا تعني بالسب اوبجكت؟؟
        مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

اعني faces or vertex or edges اي منهم

بالمناسبة انا حليت المشكلة نسبيا باختيارهم ب f9 f10 f11 لا مشكلة المشكلة حين اختيارهم بالماوس كليك يمين من الهوت بوكس اللي بيطلع

المشكلة انه بيفتح faces مثلا اكثر من اوبجت وخصوصا في الاماكن الضيقة مثلا بتمودل مقبض في باب او مسمار في مقبض باب .. الخ !

المشكلة دي مش موجودة في الماكس لانك لما بتفتح سب اوبجكت في ماكس بيمنع اختيار الباقي .. فاهمني ؟
          انا عايز اوصل لكده يفتحلي سب اوبجت للسلكشن فقط

اتمنى تكون المشكلة وصلت وبس
          وانا بشتغل بمايا 2009 بالمناسبة

ريح دماغك واشتغل بلوحه الout liner واختار المجسم اللي عايز تحدده عشان كده لازم تظبط اسماء العناصر داخل هذه اللوحه عشان متوهش وارجو يكون هي دي الاجابه عشان سؤلك مش واضح شويه وبالتوفيق
            لا تجعل الله اهون الناظربن اليك
            mohamed ghareab
            طهروا مسامعكم بالضغط هنا

ريح دماغك واشتغل بلوحه الout liner واختار المجسم اللي عايز تحدده عشان كده لازم تظبط اسماء العناصر داخل هذه اللوحه عشان متوهش وارجو يكون هي دي الاجابه عشان سؤلك مش واضح شويه وبالتوفيق
              هي مش مشكلة سلكشن .. يعني انا فعلا مختار اوبجكت معين .. بضغط كليك يمين وانا مختاره ثم faces مثلا يطلعلي الفيسيس بتاع الابجكت اللي وراه .. اللي هو انا مخترتوش اساسا

اللي لاحظته كليك يمين ثم اختيار faces مثلا بيختار اللي بيقع عليه الماوس تحتيه مش السلكشن .. هي دي المشكلة في الزحمة بس
              دلوقتي بختار بالهوت كي واريح نفسي وهجرب في 2010 بعد تسطيبه ان شاء الله يمكن ..!
              عامة بغض النظر عن السؤال الاول ..

انتظر جواب بقية الاسئلة وخصوصا سؤال الريج ؟
              في المايا تقريبا مفيش ريج جاهز زي البيبيد في الماكس او السوفت ايميج
              احسن بلجن بديل مثلا .. وياريت اسطوانة تعليمية لريج متكامل عملي وسريع للبرودكشن

واكون شاكر لكم
              وشكرا عامة لكل من تفاعل في الموضوع

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
                هي مش مشكلة سلكشن .. يعني انا فعلا مختار اوبجكت معين .. بضغط كليك يمين وانا مختاره ثم faces مثلا يطلعلي الفيسيس بتاع الابجكت اللي وراه .. اللي هو انا مخترتوش اساسا

اللي لاحظته كليك يمين ثم اختيار faces مثلا بيختار اللي بيقع عليه الماوس تحتيه مش السلكشن .. هي دي المشكلة في الزحمة بس
                دلوقتي بختار بالهوت كي واريح نفسي وهجرب في 2010 بعد تسطيبه ان شاء الله يمكن ..!
                عامة بغض النظر عن السؤال الاول ..

انتظر جواب بقية الاسئلة وخصوصا سؤال الريج ؟
                في المايا تقريبا مفيش ريج جاهز زي البيبيد في الماكس او السوفت ايميج
                احسن بلجن بديل مثلا .. وياريت اسطوانة تعليمية لريج متكامل عملي وسريع للبرودكشن

واكون شاكر لكم
                وشكرا عامة لكل من تفاعل في الموضوع
                بالنسبة للريج .. استخدم anzovin the setup machine
                احسن من البايبد ومن نظام السوفت امج الافتراضي بكثير .. و ممكن تستخدمه في بروداكشن ضخم لكثرة ميزات الريج و سهولة بناءً و عمله للسكيننج بنسبة 95 % اوتوماتيك.
                http://www.anzovin.com/products/tsm2maya.html

ايضا يوجد سليوشن للوجه ..
                http://www.anzovin.com/products/tfm1maya.html

target weld : هناك خاصية مشابهة جدا ابتداء من مايا 2010 .. اسمها merge vertex tool و اعتقد انها موجودة في ال bonus tools للمايا 2009

element subobject : المايا ممكن تفصل وتدمج فيه المجسمات عن بعضها عن طريق mesh >> combine/ seperate .. و حيحفظ تركيبة المجسم الأولية قبل الدمج .. (إذا كان هذا قصدك)

افضل اسطوانة للريج برأيي: fahrenheit digital rigging for feature animation
                  اسطوانة فيها مادة زخمة لكن حتعطيك كل ما تحتاجه في الريجنج

الله يبارك فيك omar 3d
                    حاليا اقوم بالبحث عن البلجنز والاسطوانة

وشكرا لك وبارك الله فيك على المعلومات وترشيح الاسطوانة

أخ دكتور الحمدلله انك وجدت حل للمشكلة.

لكن لدي ملاحظة حسب ما فهمت.

طريقة التحديد لديك على ما يبدوا انها بالسحب وتحديد مجموعة اوجه او نقاط وهذا سيحدد ما خلفها فانتبه.

لذا اختر وجه وجه او طريقة اللوب لو كان تريد تحديد مدار كامل عبر طريقة الضغط على الوجه الأول ثم التالي نقرتين

وسيسير عبر مسار بناء على ما حددت.

طريقة اخرى وهي التحديد حتى حد معين كأن يكون لديك صف من 10 اوجه وتريد تحديد 6 منها من البداية حتى

السادس فتقوم بتحديد الاول ثم الساسدس بنقرتين.

الثالثة لو اردت مجموعة اوجه بحيث تشكل تحديد مرتب فاختر وجه ثم كنترول وبالزر الأيمن اسحب واختر جرو سلكشن

فستجد انه حدد الأوجه المحيطة بالوجه المختار.

موفق اخي.
                      مدونتي

لاحول ولا قوة إلا بالله

المشاركة الأصلية بواسطة أنس أبو بكر مشاهدة المشاركة
                        أخ دكتور الحمدلله انك وجدت حل للمشكلة.

لكن لدي ملاحظة حسب ما فهمت.

طريقة التحديد لديك على ما يبدوا انها بالسحب وتحديد مجموعة اوجه او نقاط وهذا سيحدد ما خلفها فانتبه.

لذا اختر وجه وجه او طريقة اللوب لو كان تريد تحديد مدار كامل عبر طريقة الضغط على الوجه الأول ثم التالي نقرتين

وسيسير عبر مسار بناء على ما حددت.

طريقة اخرى وهي التحديد حتى حد معين كأن يكون لديك صف من 10 اوجه وتريد تحديد 6 منها من البداية حتى

السادس فتقوم بتحديد الاول ثم الساسدس بنقرتين.

الثالثة لو اردت مجموعة اوجه بحيث تشكل تحديد مرتب فاختر وجه ثم كنترول وبالزر الأيمن اسحب واختر جرو سلكشن

فستجد انه حدد الأوجه المحيطة بالوجه المختار.

موفق اخي.
                        معلومات مفيدة اخي انس لكن ليست مشكلتي هي تحديد وجه معين او مجموعة اوجه

المشكلة الاولي انا سألت اصدقاء لي وقالوا انها غريبة عامة هتلاقيه شئ في الاعدادات مش متظبط او شئ من هذا الله اعلم

المشكلة مرة اخرى كالتالي :
                        انا بختار اوبجت object mode للدخول على sub object او ال component كتسمية اصح بالمايا في تلات طرق حسب علمي .. الاولى من التولبار بالاعلى .. شغالة .. التانية من الاختصارات f9 10 11 ..شغالة .. لكن الاسهل واللي بيستخدمها كل الناس واللي شفتها في التوتريلات هي كليك يمين ثم face او edge او vertex ودي بتفتحلي اي اوبجت ورا اللي انا مختاره

انا بعد البحث قولت حتى اشوف الحجات الفديوهات اللي جوة المايا اللي بتطلع في الاول learning movies
                        هي قالت كلمة في الفديو بتاع الكومبونت مود ..
                        when object overlaps u select through all of them

عامة هي مش مشكلة توقفني عن الشغل لكن كنت اعتقد انها بسيطة واظن الناس قابلتها لكن يبدو انها فعلا غريبة
                        وبدور في الاوبشن للسلكشن بس ملقتش حاجة في ال prefrences

عايز اجرب الاوبشن دي واحد واحد يمكن فيها حاجة تخلي السلكشن هو المتفعل لما تفتح الهوت بوكس
                        او اقعد مع حد من اصحابي بتوع المايا لما اشوفهم ان شاء الله

فمتشغلش دماغك يعني طالما مقبلتكش المشكلة دي قبل كده او مش واصلة الفكرة كويس

وبالمناسبة اتحل الاستفسار الثاني عندي بالوصول لمسمي shell في المايا .. في البولي واليوفي

عامة جزاكم الله خيرا جميعا

يا اما انتا عامل في السيلكشن انك تختار بدون الكامير بدا ممكن يكون سبب والافضل في الاجسام المعقده تعمل isolate
                          وعلى فكره المايا فيه ميزة انه ممكن يعمل isolate لشوية فيسس ودى مش موجوده في الماكس

اما المايا لا يوجد فيه الاختيار بألمنت زي الماكس ولكن عوضا عن ذلك في حاجه افضل وهو انك تعمل دبل كليك على الفيس يختارك الالمنت كله

اما للمرج عندك مرج لوحده وولد تارجت زي الماكس للفرتكس

اما الريج لو لشخصيات يبقى سيتب ماشين احسن حل
                          اّخر اعمالى
                          مطعم بالماكس
                          كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
                          غرفتى بالماكس

يا اما انتا عامل في السيلكشن انك تختار بدون الكامير بدا ممكن يكون سبب
                            ممكن توضيح للنقطة دي بصورة او تقولي بالتفصيل فين في الاوبشن دي ؟

اما المايا لا يوجد فيه الاختيار بألمنت زي الماكس ولكن عوضا عن ذلك في حاجه افضل وهو انك تعمل دبل كليك على الفيس يختارك الالمنت كله

اما للمرج عندك مرج لوحده وولد تارجت زي الماكس للفرتكس

اما الريج لو لشخصيات يبقى سيتب ماشين احسن حل
                            تمام جدا

وعلى فكره المايا فيه ميزة انه ممكن يعمل isolate لشوية فيسس ودى مش موجوده في الماكس
                            الماكس فيه كل حاجة
                            في قايمة ايديت بولي دور على حاجة اسمها hide unselected وكام زرار كده بيظبطوا كل اللي بتقول عليه

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة

الماكس فيه كل حاجة
                              في قايمة ايديت بولي دور على حاجة اسمها hide unselected وكام زرار كده بيظبطوا كل اللي بتقول عليه

iiiهههههههههههههههههههههههههههههههه
                              كام زرار في المايا بزرار واحد ,,,,, اهلا بيك في المايا
                              اّخر اعمالى
                              مطعم بالماكس
                              كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
                              غرفتى بالماكس

يعمل...
                              X