صفحة 1 من 2 12 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 23

موضوع: استفسارات بخصوص العمل في مجال الـ3d

ردود: 23 | زيارات: 1618
  1. #1

    استفسارات بخصوص العمل في مجال الـ3d

    السلام عليكم...
    بدأت تعلم برنامج 3d max منذ فترة عن طريق الدروس التي اجدها علي النت..و وصلت الي مرحلة أري انها معقولة و الحمد لله بالنسبة لمبتدئ..و أطمح في ان اتقدم ان شاء الله...
    ولكن عندي سؤال ارجو ان اجد اجابته هنا...انا حاليا ادرس في كلية التجارة.اي انه مجال بعيد تماما عن الجرافيك..و لا اظن انني سأحصل علي كورسات او ما شابه نظرا لظروف خاصة...فهل يمكنني العمل بدون شهادات او كورسات؟؟
    و سمعت ان وصولي للعمل بال3d صعب و الاسهل و الاكثر انتشارا هو الفوتوشوب و الويب و ما الي ذلك فهل هذا صحيح؟؟
    شكرا لكم...و في انتظار الردود


  2. #2
    عضو
    صور رمزية blackvirus
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر_ القاهرة
    ردود
    145

    Cool

    مجالات الماكس كثيره بس الى انا عرفه هو المعمارى شعله كويس و مطلوب لو كنت على درجه كبيره من الخبره مش مبتدء وممكن تعرض لينا صور علشان نقيم مستواك
    اسمى عبدلله و انا كليه تربيه عين شمس و ممكن نتعرف اكتر علشان نزيد بعضنا خبره

  3. #3
    اشكرك اخي عبد الله علي ردك
    و بالنسبة للمعماري فلا اعتقد انه مناسب في حالتي"متهيألي محتاج حد خريج هندسة"...اما اعمالي فسأقوم برفعها هنا ان شاء الله..و هي بالمناسبة اعمال قليلة و متواضعة حتي الان....اذن ماذا عنك؟...هل تدرس الجرافيك عن طريق كورسات؟

  4. #4
    عضو
    صور رمزية blackvirus
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر_ القاهرة
    ردود
    145

    Cool

    لالالالالالا يا اخى انه لا يحتاج ابدا الى هندسه الان اعمل حاليا فى هذا المجال و انا فى كليه تربيه بعيد عن هندسه
    بل هو يحتاج الى درجه معينه تؤهلك من اخراج صوره بشكل واقعى و على فكره مجال العماره اسهل مجالات الماكس

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية tarek3d
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    21
    ردود
    1,087
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة blackvirus معاينة الرد
    لالالالالالا يا اخى انه لا يحتاج ابدا الى هندسه الان اعمل حاليا فى هذا المجال و انا فى كليه تربيه بعيد عن هندسه
    بل هو يحتاج الى درجه معينه تؤهلك من اخراج صوره بشكل واقعى و على فكره مجال العماره اسهل مجالات الماكس
    اعتقد انه يقصد هندسه
    يعني انك انت اللى هتخطط شكل المبنى عامل ازاى
    انا برده محتار فى الموضوع ده
    هو انت اللى هتخطط شكل المبنى عامل ازاى وتعمل له مخططات؟
    ولا حد تانى بيعمل له مخططات وانت مهمتك تطلعه على هيئة ثريدي؟
    +
    بالنسبة للسن ايه اخباره؟

  6. #6
    اعتقد انه يقصد هندسه
    يعني انك انت اللى هتخطط شكل المبنى عامل ازاى
    انا برده محتار فى الموضوع ده
    هو انت اللى هتخطط شكل المبنى عامل ازاى وتعمل له مخططات؟
    ولا حد تانى بيعمل له مخططات وانت مهمتك تطلعه على هيئة ثريدي؟
    بالضبط هذا ما أقصده..اعتقد ان تصميم مبني محتاج دراسة هندسة...لكن ان كان المبني مرسوما و ما عليّ الا التنفيذ بالماكس فهذا ممكن...و لكن ماذا عن باقي التخصصات؟..مثل الاعلان..الكارتون؟؟...بصاراحة انا اجد ان مجال الكارتون اكثر متعة..و ان كنت لا املك محاولة كاملة في تحريك الشخصيات....

  7. #7
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    طيب انا كلية علوم بعيد خالص عن الجرافيك امتى بقا يعملوا كليات جرافيك في مصر
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية tarek3d
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    21
    ردود
    1,087
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hytham.224 معاينة الرد
    بالضبط هذا ما أقصده..اعتقد ان تصميم مبني محتاج دراسة هندسة...لكن ان كان المبني مرسوما و ما عليّ الا التنفيذ بالماكس فهذا ممكن...و لكن ماذا عن باقي التخصصات؟..مثل الاعلان..الكارتون؟؟...بصاراحة انا اجد ان مجال الكارتون اكثر متعة..و ان كنت لا املك محاولة كاملة في تحريك الشخصيات....
    توقعت كده
    بس مقولتليش
    بالنسبة للسن
    فى شروط معينة؟
    يعني انا 15 سنة دلوقتي وعاوز اشتغل فى المجال ده
    هتواجهني مشاكل بسبب السن؟

  9. #9
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    طيب انا كلية علوم بعيد خالص عن الجرافيك امتى بقا يعملوا كليات جرافيك في مصر
    امال كليه فنون تطبيقيه بتعمل ايه يا فنان
    بيقشروا بطاطس هناك ولا ايه بالظبط
    هههههههههههههههههههههههههههههه

  10. #10
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة tarek3d معاينة الرد
    توقعت كده
    بس مقولتليش
    بالنسبة للسن
    فى شروط معينة؟
    يعني انا 15 سنة دلوقتي وعاوز اشتغل فى المجال ده
    هتواجهني مشاكل بسبب السن؟
    علي فكرة انا كنت باقول "اعتقد" ان تصميم مبني يحتاج الي دراسة الهندسة"...يعني انا مش متأكد..انا برضو توقعت كدة :d...بالنسبة لسنك انا شايف انك لو ركزت من دلوقتي انك تتقن الماكس "لو ماكنتش بتتقنه فعلا" هيكون كويس..انا مثلا اعرف الماكس من حوالي 5 سنين..و عندي دلوقتي 23 سنة..و عارف حاجة من كل حاجة عن الماكس !!...يعني لسة مش متقن"المودلينج-الخامات-الريندر-الانيميشن"...بس اعرف عنهم حاجات يعني:d
    انت عايز تتحصص في ايه في الماكس؟؟

  11. #11
    عضو متميز
    صور رمزية tarek3d
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    21
    ردود
    1,087
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة hytham.224 معاينة الرد
    علي فكرة انا كنت باقول "اعتقد" ان تصميم مبني يحتاج الي دراسة الهندسة"...يعني انا مش متأكد..انا برضو توقعت كدة :d...بالنسبة لسنك انا شايف انك لو ركزت من دلوقتي انك تتقن الماكس "لو ماكنتش بتتقنه فعلا" هيكون كويس..انا مثلا اعرف الماكس من حوالي 5 سنين..و عندي دلوقتي 23 سنة..و عارف حاجة من كل حاجة عن الماكس !!...يعني لسة مش متقن"المودلينج-الخامات-الريندر-الانيميشن"...بس اعرف عنهم حاجات يعني:d
    انت عايز تتحصص في ايه في الماكس؟؟
    انا دلوقتي الحمدلله متقن الموديلنج والاضاءة والاخراج
    لكن التكتشرينج اللى معصلجه معايا شوية
    بس انا شغال بتعلم فيها دلوقتي
    بس انا عاوز اشتغل السنة الجايه

  12. #12
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة tarek3d معاينة الرد
    انا دلوقتي الحمدلله متقن الموديلنج والاضاءة والاخراج
    لكن التكتشرينج اللى معصلجه معايا شوية
    بس انا شغال بتعلم فيها دلوقتي
    بس انا عاوز اشتغل السنة الجايه
    ياراجل؟...طب و الله كويس..ده انا كدة اللي المفروض اتعلم منك......ربنا يوفقك وتشتغل السنة الجاية ان شاء الله
    انا برضو مليش في texturing...تقريبا ماشفتلوش دروس..بس ربنا يسهل...

  13. #13
    عضو
    صور رمزية blackvirus
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر_ القاهرة
    ردود
    145

    Cool

    بلنسبه للسن ده مش مشكله من حيث لو تعرف شخص معمارى الان احنا الماكسويه بنفذ كلام المعماريين فى تصميم المبانى اما لو عايز تشتعل فى شركه لازم تكون مخلص جيش يا باشا لو سمحنوا ممكن كل واحد يقول اسمه و ساكن فين ممكن نكون قريبين من بعض و نفيد بعضنا

  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية tarek3d
    تاريخ التسجيل
    Apr 2008
    المنطقة
    مصر
    العمر
    21
    ردود
    1,087
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة blackvirus معاينة الرد
    بلنسبه للسن ده مش مشكله من حيث لو تعرف شخص معمارى الان احنا الماكسويه بنفذ كلام المعماريين فى تصميم المبانى اما لو عايز تشتعل فى شركه لازم تكون مخلص جيش يا باشا لو سمحنوا ممكن كل واحد يقول اسمه و ساكن فين ممكن نكون قريبين من بعض و نفيد بعضنا
    حاسس ان كلام حضرتك داخل فى بعضه
    مش فاهم اوي
    يعني السن مش مشكلة؟؟
    امال ازاى لو عاوز اشتغل فى شركه لازم اكون مخلص جيش؟
    عموما انا طارق وساكن فى المعادي

  15. #15
    محمد من امبابه
    ايه رايكوا نحاول نتجمع مع بعضينا لو فيه لابتوبات
    ونحاول نفيد بعض

  16. #16
    عضو
    صور رمزية blackvirus
    تاريخ التسجيل
    Jul 2010
    المنطقة
    مصر_ القاهرة
    ردود
    145

    Cool

    بص يا اخى طارق يعنى انا عندى ابن عمى مهندس معمارى فاتح مكتب وبيشتعل بيرسم المبانى على الاتوكاد و هوه محتاج حد بيرسم على الماكس علىشان يعمل له مناظير علشان كده هو بيجب لي شعل اما لو عايز تشتعل على الماكس فى شركات ده مش ينفع ليك علشان بيطلبوا شهاده الاعفاه بتاع الجيش و وقت محدد للعمل انا رحت لشركه و حدث مع تلك المشاكل لانى انا فى جامعه و لسه بدرس . لو انت عايز تشتعل لازم يكون لك معارف من المهدسين المعمارين او اذهب الى المكاتب العماره و اعرض لهم شعلك

  17. #17
    يوسف التلباني
    عضو لجنة تحكيم

    صور رمزية maxspider
    تاريخ التسجيل
    May 2004
    المنطقة
    <<<<EGYPT>>>>
    العمر
    32
    ردود
    5,585
    شغال في المجال بقالي أكتر من خمس سنين ... ومفيش حد طلب مني أبدا أي شهادة
    شغلك هو شهادتك ... لو عامل شغل عالي ونضيف ... حتى لو دبلوم، هيعينوك

    بالمناسبة ... أنا خريج آداب - قسم وثائق ومكتبات ... تفتكر في علاقة ؟؟

  18. #18
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة maxspider معاينة الرد
    شغال في المجال بقالي أكتر من خمس سنين ... ومفيش حد طلب مني أبدا أي شهادة
    شغلك هو شهادتك ... لو عامل شغل عالي ونضيف ... حتى لو دبلوم، هيعينوك

    بالمناسبة ... أنا خريج آداب - قسم وثائق ومكتبات ... تفتكر في علاقة ؟؟
    كلامك اداني امل في الحياة ...بس ماقولتش..انت شغال معماري ولا حاجة تانية؟؟

  19. #19
    عضو نشيط
    صور رمزية smartac
    تاريخ التسجيل
    Aug 2010
    المنطقة
    مصراوى على طول
    ردود
    459
    صديقى العزيز... قصتى مع الماكس كالتالى..
    أنا خريج كلية الآداب جامعة القهرة قسم تاريخ وبحضر ماجستير فى التاريخ.....
    وعلى الرغم من كده أنا شغلى ومصدر رزقى من العمل فى مجال الماكس والجرافيك.....
    أنا عارف الناس حتقول إيه... برده بنت خالتى قالت كده...
    إيه العلاقة بين الثرى دى والتاريخ....

    المهم إن تعلمى للماكس مكانش بعد التخرج..
    كان قبل التخرج....
    يعنى من سنة ثانية كلية وأنا بتعلم الماكس...
    ولم تكن متابعتى للماكس منتظمة
    حبة دراسة وحبة ماكس...
    ولهذا نصيحتى لك
    اهتم بالماكس من دلوقتى...
    واعرض شغلك فى المنتديات من دلوقتى..
    نصايح الناس ليك حتوجهك..
    وهى اللى حتكسبك خبرة هايلة...
    والمثل بيقول...
    اللى مايتعلمش من أبوه وامه... الدنيا تعلمه...
    وعلشان كده...
    اتعلم من دلوقتى... قبل ما الدنيا هى اللى تعلمك
    وأهم حاجة فى الموضوع ده... الصبر
    لأن الخبرة مش حتيجى بالساهل...
    حبة صبر...
    مع حبه مجهود...
    حتلاقى فيه نجاح إن شاء الله
    احترف العمل فى مجالات الجرافيك المختلفة .. لمزيد من المعلومات اتصل الآن
    صفحة أكاديمية سمارت على الفيس بوك
    الآن
    تابعوا مجموعتنا على الفيس بوك
    ولمزيد من المعلومات الاتصال على رقم 22602718 أو رقم 0146091254
    الآن مجلة ورشة عمل العدد التجريبى الأول

  20. #20
    كويس قوي
    يا جماعة انا نفسي اشتغل في الماكس في الأجازة نظرا لأني بدرس طب ولازم تفرغ
    السؤال بقا هل في شغلانة ماكس تناسبني? وهل ممكن اعمل اعلانات وابيعها عن طريق النت?
    ياريت الناس تقولنا
    وكمان اية رأيكم نعمل جروب مع بعض نعلم بعض ونساعد بعض علي الأقل ميبقاش في انعزال مع الماكس الي بيجيب الملل دا ??
    مستني الرد
    ياسر

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل