Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

Animation film ::Need Job:: funny video

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• Animation film ::Need Job:: funny video

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أحضرت لكم اليوم آخر أعمالي

فيلم أنيميشن أسمه "أريد وظيفة" بعد الفيلم السابق "صنع في الصين"

البرامج المستخدمة:

3ds max 2010
    Zbrush
    Adobe After effects
    Adobe Photoshop

فكرته سريعاً هو أن سوق العمل وخاصة الجرافيك أصبح لا يمكن فهمه

نسعى للحصول على فرصة عمل أو حتى تدريب في شركات الجرافيك ولكن لا تجد من يعطيك هذه الفرصة

وإذا حصلت عليها لا تجد أدنى فرصة للتقدم بسبب زملاء العمل

وتستمر هذه الظروف حتى يصاب المجتهد بإحباط ويكره المجال

عذراً لأن الحوار تم كتابته بالإنجليزية لعدم دعم الأفتر إفكت للغة العربية

الرندر بالـ default scan line

الجهاز ميقدرش على المنتل راي وطبعاً الفي راي

http://www.youtube.com/watch?v=0STCYm3SuxA

http://vimeo.com/17209427

الفكرة : قوات إنقاذ "منتدى المنابر" تحاول أن تساعد من يريد إختراق هذا المجال قبل أن يتم تدميره من قبل سوق العمل

نهاية الفيلم مفتوحة ومتروكة لكم

هل سيتم إنقاذه أم يتم تدميره

أيمن سليمان
    مواقع ومنتديات الجرافيك المفضلة

المنابر
    http://www.maxforums.net/index.php

موقع دروس ماكس تعليمية للمبتدئين
    http://maxtutrs.blogspot.com/

ههههههههههههه جميل ^_^ إلى الأماام والأفضل
    ((رحلة الأف ميل تبدأ بخطوة))
    ____

" النت هو المنابر "
    أخوكم:فارس الفايز

شكراً ليك يا باشمهندس

أرجو من الأخوة ترك رد

فهذا الموضوع تم وضعه لكي أرى ردود ونقد

ليس لكي يشاهده أكثر من 30 عضواً حتى الآن دون أدنى رد إلا من مهندس ماكس

المنابر

بص يا ايمن العمل فيه عيوب كتير جدا ولو فعلا انت بتدور علي شغل لازم تطور نفسك اكتر من كده
        وانا شايف انك واخد قوانين السوق كشماعه ليك
        طور نفسك بحيث تقدر تنافس المواهب اللي موجوده في السوق وبعد كده ابقي العن الظروف لو هي فعلا واقفه في طريقك
        متزعلش مني بس هي دي الحقيقه انت محتاج تطور نفسك كتييييييييييييير
        Ccco studio
        Architecture - Interior design

المشاركة الأصلية بواسطة ah_elsisi مشاهدة المشاركة
          بص يا ايمن العمل فيه عيوب كتير جدا ولو فعلا انت بتدور علي شغل لازم تطور نفسك اكتر من كده
          طور نفسك بحيث تقدر تنافس المواهب اللي موجوده في السوق وبعد كده ابقي العن الظروف لو هي فعلا واقفه في طريقك
          متفق معاك وقولت الكلام دا قبل كدا قالى انت وحش وانت وانت
          اللى بيقولك رد زى دا بيبقى عايز مصلحتك ياايمن
          مش مهم انك تعمل فيديو وخلاص
          المهم انك تتقن اللى انت بتعمله
          من حيث ( الفكرة + التنفيذ او الاخراج )
          شوف فيديوهات احترافية كتير واحنا معاك لو احتجت اى مساعدة
          واعرف ان اى حد بيقولك نقد زى دا يبقى بيحبك والله وعايز مصلحتك
          ربنا يوفقك ويوفقنا ان شاء الله
          MOSTAFA MAHMOUD
          ................................

بالنسبة لإحتياجي لتطوير نفسي فا أنا متفق معاك جداً يا ah_elsisi

موضوع المواهب اللي حضرتك بتقول عليه إنها في السوق دي أنا مش متفق معاك نهائي فيها
            وده لأني نزلت تدريب في شركة كبرى من قبل وإكتشفت طريقة عملهم لكن قبل ما أقول إيه اللي إكتشفته أنا هاقولك ظروف نزولي التدريب ده واللي لقيته من الموجودين في المجال وبعدين تقول هل أنا بعلق على شماعة قوانين السوق ولا السوق فعلاً أكثر حقارة مما أشرت إليه

أنا نزلت تدريب في شركة كبيرة إلى حد ما وكان بدون مقابل مادي ووافقت سريعاً وذهبت وكان قسم الجرافيك فيها يتم تطويره

مدير قسم الجرافيك فيها هو أحد الذين عملوا في أكبر شركة جرافيك في مصر والوطن العربي "أروما"

وقد قام بإستقدام أحد زملائه الأصغر سناً والأقل خبرة وكان قدعمل بأروما أيضاً لمدة قصيرة جداً

إلى جانب شخص آخر يعمل على الأفتر إفكت وذلك ليقوم بأعمال الكومبوزيتينج

طلب مني هذا الشخص "مدير الجرافيك" أن أقوم بنمذجة بعض الصور لمنازل وغيرها وقد إعتقد أنني لن أستطيع إنجازها لكن سأستفيد من محاولة القيام بها وأيضاً نصحني بمشاهدتهم جميعاً للتعلم وبالفعل بدأت فيها بحماس وأتممتها في وقت قياسي "على حد تعبيره" وبجودة رائعة "ده كان رأيه" وحتى لا تعتقد أنه كان يجاملني لكي أطور من نفسي أقول لك أن هذه الأعمال تم وضعها في مسلسل الجماعة في رمضان الماضي.

ولأنني تعلمت الجرافيك بمفردي فإنني أحبه جداً لذلك كنت أطلب منه أن يقول لي ما هي عيوب ما أقوم به لكي أطور من نفسي وبدأت أحضر معي دورات تعليمية من النت لكي أعطيها لهم وذلك لأنني أحب أن أقدم كل ما قد أحصل عليه لكي يستفيد الآخرين.

لم يكن يمر يوم إلا وسمعت منهما أن أروما شركة حقيرة وزملائهم بعضهم خائنين وسمعت قصص عن أن منهم من يمكنهم مسح ملفات أعمال الآخرين قبل موعد التسليم من على الأجهزة

وأنهم هم من يعطوا صاحب الشركة الفرصة لمعاملتهم بطريقة سيئة وإستعبادهم لأن منهم من يعتبر عميل وسطهم وقصص بالفعل جعلتني أكره أروما ولا أتمنى أن أعمل بها مهما كان المقابل

وفي نفس الوقت كنت أشعر بالفرح لأن مديري يكره تلك الطرق الملتوية في العمل وهو ما أشعرني بأنني سأتفرغ للتعلم والإبداع دون الخوف من تلك الأشياء التي قد تفسد العمل

وبعد فترة بسيطة طلب منا عمل إعلان نوع من الشامبو والصابون
            ولأن الإعلان لم يكن قد أتفق عليه بعد فقد قال لي أن أقوم بمحاولة نمذجة زجاجة الشامبو بدقة في اليوم التالي وطلب من زميلي أن يقوم هو بنمذجة الصابونه لأنهم كانو مشغولين بإكمال مقاطع مسلسل الجماعة

وقمت بالفعل بنمذجتها بدقة كبيرة في نفس اليوم ولم يكن مدير قسم الجرافيك موجود في تلك اللحظة فطلبت من زميلي الآخر أن يرى ويقيم عملي لأنه بكل تأكيد أكثر خبرة مني وحتى لو أقل خبرة فأنا أحترم الجميع ولكن رأيت أن ردة فعله غريبة

حيث قال لي بإستنكار متى قمت بها وهذه لم تكن إجابة سؤالي

ومن بعدها شعرت أنه شعر بالخطر لمجرد أنني أتقن بعض الأشياء البسيطة

ثم بدأت الطرق الغيبة ي التعامل من ناحيته

توقف يقلل حديثه معي وبدأ يدير شاشة كمبيوتره بطريقة صبيانية

وقد كنت مستغرباً جداً

قمت بعدها بعمل أشياء أخرى تم وضعها بأعمال كفيلم الثلاثة يشتغلونها ولوجو أنيميشن رمضاني لقناة أبو ظبي الأولى

وفي يوم تواجدت أنا ومدير الجرافيك وحدنا فناداني وجلست بجانبه وقال لي أن هناك من يشتكي مني لأنني أنظر لشاشته

قلت له وأنا لا أنكر أنني أنظر إلى شاشته وهو يعمل وأنت نفسك قلت لي أن أنظر إليكم وأتعلم

وحتى لو أنني قمت بهذا ما كان عليه أن يتجنبني بل كان يمكنه أن يطلب مني ألا أفعل ذلك حتى بأن يقول لي أن ذا يشغله عن عمله مثلاً دون الرجوع إليك

إلى جانب أنك ترى كيف أعامله وأحترمه بل وعندما سمعته يسأل عن دروس بعينها عن الفي راي ووجدتها موجودة عندي قمت ثاني يوم بإحضارها له

قال لي فعلاً لكنه معذور لأن سوق الجرافيك كله "نفسنه" وحقد وكره ولا يحب أي أحد أن يفيد الآخر

فصعقت لأنه قال عذر أقبح من ذنب

فإذا كان سوق الجرافيك به هذه الصفات فكيف يبررها له ويقول أنه معذور

ولكن لم أقل له هذا بل قلت له أنني لن أقوم بالنظر لشاشته مرة أخرى ولكن سأستمر بمعاملته بطريقة جيدة ومحترمة دون إشعاره بأنك نقلت لي شكوته حتى لا يشعر بالإحراج

لكن كل هذا لم يمنعه عندما بدأت في عمل shading من فصل جهازه من على الشبكة حتى لا أصل للخامات الموجودة على جهازه رغم أن البارتشن ليس به أي شئ يخصه

ولكن كالعادة إستمريت في معاملته بطريقة محترمة ولم أفعل مثله بل كنت أشعر بأنه يملك عقل طفل

ولكن بعد ذلك وبعد إنصرافي كنت أعود في اليوم الثاني لأجد أن جهازي تم نقل بعض ملفاته لذلك قررت أن أترك ذه الشركة وقد أخبرته بأن العيب ليس في أروما

لأننا لسنا في أروما ومازالت تحدث الأشياء التي إنتقدت بسببها أروما

ده ردي على موضوع إني بعلق على شماعة السوق

والفيديو اللي فوق ده رأيي سواء عجبتك الفكرة أم لا

لكن أنا متفق معك في أنن أحتاج لمزيد من التطوير

المشاركة الأصلية بواسطة seNse مشاهدة المشاركة
            متفق معاك وقولت الكلام دا قبل كدا قالى انت وحش وانت وانت
            اللى بيقولك رد زى دا بيبقى عايز مصلحتك ياايمن
            مش مهم انك تعمل فيديو وخلاص
            المهم انك تتقن اللى انت بتعمله
            من حيث ( الفكرة + التنفيذ او الاخراج )
            شوف فيديوهات احترافية كتير واحنا معاك لو احتجت اى مساعدة
            واعرف ان اى حد بيقولك نقد زى دا يبقى بيحبك والله وعايز مصلحتك
            ربنا يوفقك ويوفقنا ان شاء الله
            أولاً أنا مقلتش قبل كده إنك وحش وإنت وإنت

ثانياً أنا هاعيد لك ردي قبل كده "ميهمنيش رأي واحد زيك مشرف المنابر نفسه قاللي لا تعيره إنتباهاً لأن هذه طريقته في معاملة الآخرين وربنا يهديك"

المنابر

بص يا ايمن كل اللي انت قلته ده مش حاجه غريبه لا حاجه طبيعيه جدا في مصر وفي كل حته في الدنيا وفي اي مجال مش مجال الجرافيك اينعم هو زياده شويه في مصر وبين المصريين بس طبيعه النفس البشريه كده وكل واحد بيحب يخلي نفسه الاحسن سؤاء بطرق مشروعه او غير مشروعه او حتي اساليب في قمه السفاله
              انت لو فهمت كده وابتديت تتعامل مع الناس من المنطلق ده هتستريح جدا جدا
              وانا نصيحتي ليك بص قدامك وملكش دعوه بحد وطور من نفسك ومتحاولش فيوم من الايام تقول اني كده مفيش زيي لا حاول تحسس نفسك انك لسه موصلتش لاي حاجه لان ده هيديك دافع لانك تتعلم اكتر واكتر ومستواك يعلي
              ومتياسش وعلي فكره اي مكان هتشتغل فيه هتلاقي نفس الكلام اللي انت قلته فكبر دماغك وعيش وتعايش مع الوضع وحاول بقدر الامكان تمسك اعصابك ومتضربش حد ههههههههههههههه
              بالتوفيق ليك ولينا جميعا
              Ccco studio
              Architecture - Interior design

بص يا ايمن كل اللي انت قلته ده مش حاجه غريبه لا حاجه طبيعيه جدا في مصر وفي كل حته في الدنيا وفي اي مجال مش مجال الجرافيك اينعم هو زياده شويه في مصر وبين المصريين بس طبيعه النفس البشريه كده وكل واحد بيحب يخلي نفسه الاحسن سؤاء بطرق مشروعه او غير مشروعه او حتي اساليب في قمه السفاله
                وانا نصيحتي ليك بص قدامك وملكش دعوه بحد وطور من نفسك ومتحاولش فيوم من الايام تقول اني كده مفيش زيي لا حاول تحسس نفسك انك لسه موصلتش لاي حاجه لان ده هيديك دافع لانك تتعلم اكتر واكتر ومستواك يعلي
                ومتياسش وعلي فكره اي مكان هتشتغل فيه هتلاقي نفس الكلام اللي انت قلته فكبر دماغك وعيش وتعايش مع الوضع وحاول بقدر الامكان تمسك اعصابك ومتضربش حد ههههههههههههههه
                بالتوفيق ليك ولينا جميعا
                يبقى كده إتفقنا وإن سوق العمل زي ماقلت أنا بالظبط ويمكن أكتر على كلامك ويبقى أنا مش بعلق على شماعة

أنا مع إنتقادي لسوق الجرافيك بأعترف بإني لسه قدامي كتير

لكن أكيد لازم أحتك بالسوق علشان أتعلم السوق محتاج إيه وأتعلمه

علشان كده أنا مازلت مصر على دخوله حتى ولو على سبيل التدريب

مش موافقك على الجملة دي لأن رغم إني بعامل الناس من المنطلق ده لكن مش ممكن هستريح

لأني مستحيل أعمل زيهم مهما عملوا هما

واللي يقابل الطرق الملتوية دي بالصبر عمره ما هيستريح لأنه بيتم إيذائه ولا يجد في هذا مبرر لرد هذه الإساءات بالمثل

المنابر

ربنا يكرمك ياايمن

وخلى بالك من الكلام اللى قولتهولك

وبرغم اللى قولته انا برحب بيك دايما فى مواضيعى

التعديل الأخير تم بواسطة SENSE; 27 / 11 / 2010, 10:42 PM.
                  MOSTAFA MAHMOUD
                  ................................

الفلم جميل لاكن فيه عيوب شوي

الشخصية اليد كبيره جدا

بعض اللقطات مثل النار وغيرها غير متوازنه مع الحركة

فقط نقاط لازم تنتبه لها بس فكره وعمل جميل اخي

بالتوفيق
                    www.ali-m.com
                    my web

المشاركة الأصلية بواسطة سنـدبـاد مشاهدة المشاركة
                      الفلم جميل لاكن فيه عيوب شوي

الشخصية اليد كبيره جدا

بعض اللقطات مثل النار وغيرها غير متوازنه مع الحركة

فقط نقاط لازم تنتبه لها بس فكره وعمل جميل اخي

بالتوفيق
                      شكراً ليك جداً

بالنسبة ليد الشخصية أنا كنت عاملها كبيرة لمحاولة جعلها شخصية أقرب للكرتونية

فعلاً حركة النار والدخان بها بعض الإهتزاز وذلك لأنني قمت بوضعها في الأفتر إفكت بطريقة الـ tracking لأن الجهاز عندي ما يستحملش أي particals على الماكس

هو فعلاً فيه عيوب وعلشان كده عملته علشان أقابل مشاكل أحلها وأسمع منكم نقد ورأي فأستفيد

شكراً ليك مرة أخرى

المنابر

يعمل...
                      X