موضوع: هل الzbrush يدعم الماكس بشكل عملى وفعال

ردود: 5 | زيارات: 875
  1. #1
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2004
    المنطقة
    مصر
    ردود
    35

    Question هل الzbrush يدعم الماكس بشكل عملى وفعال

    بسم الله الرحمن الرحيم

    اخوانى واخواتى الأعزاء ... السلام عليكم جميعاااااا ورحمة الله وبركاته

    لدى سؤال هام سيتوقف عليه اكمل فى الـ ZBRUSH ام لا :

    هل الZBRUSH يدعم الماكس بشكل عملى وفعال بمعنى :- قيل لى ان الشخصية التى يتم تصميمها على ال ZBRUSH لا يمكن تحريكها بشكل طبيعى وبسيط على الماكس كما يتم تحريك الشخصيات التى يتم تصميمها بالكامل على الماكس من البداية والى النهاية وذلك بسبب الـ Normal map فهى تحتاج لـ plugin اضافى يثبت على الماكس وانه توجد مشاكل اخرى فى تحريك الشخصية القدمة من الـ zbrush على الماكس اى ان الـ ZBRUSH لا يدعم الحركة على الماكس وانه ثقيل جدا على الماكس وانه يستعان بالشخصيات الثابتة من الـ ZBRUSH مثل تمثال يتم الدوران حوله بالكاميرة فقط ...

    ارجو افادتى وتوضيح لصورة لى واذا كان هذا الكلام صحيح فما فائدة الـ ZBRUSH لصناع افلام الـ 3D ام انه يستخدم لاعمال الدعاية والاعلام فقط...
    اللهم أرزقنا قبل الموت توبة نصوح , وعند الموت شهادة خالصة لوجهك العظيم

    أسألكمدعوة بظاهر الغيب


  2. #2
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2004
    المنطقة
    مصر
    ردود
    35
    يا جماعة محدش يعرف خالص ولا سؤالى غريب للدرجة دى...
    اللهم أرزقنا قبل الموت توبة نصوح , وعند الموت شهادة خالصة لوجهك العظيم

    أسألكمدعوة بظاهر الغيب

  3. #3
    السلام عليكم

    انا مستخدم مايا لكن الى انا متاكد منة ان زيبرش بيدعم مكس مئة فى المئة
    بالنسبة للنورمل ماب الرندر فى المايا بيكون بالمنتل راى حتى احصل على نتيجة جيدة

  4. #4
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    سؤالك يحوي جوانب كتير
    الدعم ده ... كله مسلك على كله ..
    بس عشان الخص عليك .. احنا في العالم العربي معندناش غير مسلسلات مفيش افلام وشخصيات المسلسلات تقريبا بتكون شخصيات العاب ..يعني لو بولي جدا ...والاهتمام بيكون بالتكشر اكتر .. علشان كده الزي برش مبيستخدمش تقريبا

    عامة المودلر محدش بيقوله انت بتشتغل ببرنامج ايه ولا بسكربت ايه ولا اي حاجة فلو تعرف تسلك نفسك في الزي برش للماكس او للمايا .. اهم حاجة تطلع كركتر لو بولي و التوبولوجي مظبوط .. وجاهز على الحركة وبس

    لو عملت كركتر بالزي برش بس اظن صعب جدا يكون مظبوط توبولوجي وبالتالي اللي وصلك الكلام يقصد كده .. لانه فعلا مش هيكون مظبوط ... لكن النورمال ماب مبيعملش مشاكل .. الديسبلاسمنت هو اللي ممكن يبطئ الرندر

    في سيدهاية لنومون اسمها charcter for production 3dsmax دور علي الاسم ده بجوجل
    الراجل خد المودل عذبه بين الماكس والزيبرش رايح جاي ستين مرة عشان يطلع معاه مظبوط
    شوف وخد فكره

  5. #5
    عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Feb 2004
    المنطقة
    مصر
    ردود
    35

    Cool فعلا استفدت واطمأننت ...اشكركم جداااااااااا

    اخى العزيز bannino اشكرك جدااا لاهتمامك بالرد واشكرك على هذة المعلومة البسيطة والمهمة ريحت قلبى ...

    اخى العزيز doctor3d اشكرك جدااا يا دكتور وواضح - انك فعلا اسم على مسمى - على هذة المعلومات القيمة جدااا لاننى بالفعل عشقت الزى برش وحزنت لاحتمال تركه لانه لا يفيدنى فى الماكس واكرر شكرى لك وجزاك الله خراااا واسمح لى باضافتك لجهات اتصالى الخاصة لسؤال عند الحاجة والحوسة واللوصة ... ربنا مايوقعك فى لوصة ابداااااااااااااا
    اللهم أرزقنا قبل الموت توبة نصوح , وعند الموت شهادة خالصة لوجهك العظيم

    أسألكمدعوة بظاهر الغيب

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل