Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

ياليت تساعدوني في حيرتي الدارسة

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• ياليت تساعدوني في حيرتي الدارسة

السلام عليم ورحمة الله وبركاته
    كيفكم شباب ان شاء الله تكون بخير
    أنا ياشباب محتار وودي النصيحة من أي خبير أو مجرب .. أنا متخرج من الثانوية واتخذت قرار بدراسة
    في أكاديمية أرينا بالهند " Arena Academy" تخصص بكالوريوس في الملتميديا والأنيميشن
    يعني كدراسة جامعية
    المشكلة اني سمعت انه شهادة البالكوريوس من الأكادميات أو المعاهد تختلف تماما عن الشهادة من الجامعة وممكن تواجهني مشاكل مستقبلية مثلا ما أقدر أكمل الماجيستر في اي جامعة وصاحب الشهادة الجامعية مقدم علي في العمل أو الوظيفة عند التقديم وأنا الصراحة احترت هل أدرس في ها الأكاديمية ولا لا لأني راغب بإذن الله أكمل الماجستير فهل شهادة هل المعهد مساوي لشهادة الجامعية
    هذا رابط الموقع وعلى التخصص " مكتوب انه برنامج جامعي "
    http://www.arena-multimedia.com/cour...animation.html

هل تنصحوني أدرس في ها المعهد ؟
    هل شهادتها البكالوريوس مثل الجامعة ؟
    هل يمكن اني أكمل على ها الجامعة ؟
    هل المعهد هذا قوي ؟
    في انتظار نصائحكم أي أحد يعرف ها الأكادمية ياليت يفيدني ...

هذا رابط الجامعة والمعهد ومرفق في الموقع عن التخصص بس المشكلة بالإنجليزي أرجو ا المساعدة في فهمه
    http://www.msuniv.ac.in/aptech.aspx
    في انتظار ردكم

في انتظار ردودكم شباب

وين الرد شباب .....

جنتل مان اعذرني , لا اعتقد احد سوف يفيدك فى هذا الموضوع , لان 95% من زوار واعضاء الموقع هم من الهواة , 4.99% هم طلاب اكادميات عربية , وليس لهم دراية باي شئ عن موضوع الجرافك غير انها حبة برامج وبدنا نخلص منها , فبيدخلو يبحثو عن دروس ومساعدة فقط... وفى عندك 00.01% هؤلاء بتلاقيهم درسو فى اكادميات اجنبية , او تعاملوا مع شركات اجنبية ,وتواجدهم قليل جدا , واعتقد بان لا ينظر احدهم الى موضوعك هذا ...

اتمني لك التوفيق والسداد ,,, تقبل تحياتي .
          صبرا جميل والله المستعان

اظن كان في عضو او اكتر في المعهد ده وكان فاتح فرع في الاردن او الامارات حاجة زي كده .. ايه اللي يوديك الهند ؟

الهند اسعارها قريبة جدا من اوربا واميركا .. مش فرق كبير .. فاميركا وكندا احسن لو الموضوع كده

في معهد اسمه فانكوفر في كندا وليه فرع في الهند برده... في اخ هنا في المنتدى متخرج من فانكوفر كندا وماشاء الله عليه شغله هايل
            المعهد دراسته سنة دراسية وتكلفته خمسين الف دولار تقريبا

معهد تاني في اميركا اسمه نومون .. تقريبا نفس الثمن

معهد تالت اسمه انميشن مينتور ده ممكن تدرسه اونلاين تقريبا 18 الف دولار لا اذكر بالظبط ..السميترم "تلات اشهر" تقريبا بالفين دولار الا قليل "اونلاين".. لكن الدراسة هناك عندهم لا اعرف التكلفة بالظبط وبتدرس انميشن بس فلازم يكون عندك خلفية عن المايا البرنامج المعتمد عندهم

دول اللي يستحقوا يتدرس فيهم .. وحسب ميولك مليانين اقسام ممكن تدرس اي قسم انت عايزه بس طبعا لو عندك خلفية عن البرامج هيكون احسن كتير

اي حاجة تانية خلي فلوسك في جيبك ولا تستحق تدفع مليم فيها

وبالمناسبة مأظنش حد من دول بيدي ماجيستير بس بتعلمك صح ... وبتديك شهادة معتمدة وبس

المشاركة الأصلية بواسطة cg artist مشاهدة المشاركة
              جنتل مان اعذرني , لا اعتقد احد سوف يفيدك فى هذا الموضوع , لان 95% من زوار واعضاء الموقع هم من الهواة , 4.99% هم طلاب اكادميات عربية , وليس لهم دراية باي شئ عن موضوع الجرافك غير انها حبة برامج وبدنا نخلص منها , فبيدخلو يبحثو عن دروس ومساعدة فقط... وفى عندك 00.01% هؤلاء بتلاقيهم درسو فى اكادميات اجنبية , او تعاملوا مع شركات اجنبية ,وتواجدهم قليل جدا , واعتقد بان لا ينظر احدهم الى موضوعك هذا ...

اتمني لك التوفيق والسداد ,,, تقبل تحياتي .
              مين قلك ان في المنتدى ده هواه بلعكس انا ارى ان معظمهم محترفين الشخص الذي يتعلم برنامج زي المايا او الماكس اوحتى الفوتوشوب وهو قاعد فى البيت ده يبقى محترف ومميز كمان بالاضافه

بما
              انى درست فى امريكا اقدر افيدك بس بعد ماتجاوب على السؤال ده لنفسك
              انتا عاوز تتعلم ولا عاوز تاخد شهاده
              لو عاوز تتعلم يبقى اتعلم في البيت من اسطوانات تعلميه اجنبيه مش عربيه وصدقنى نفس الى هتتعلمه من الاسطوانات دى هو نفسه الى هتتعلمه برا وعلى العكس كمان انت هتتعلم الى انت عاوزه وانت قاعد في البيت وببلاش
              دي نقطه النقطه التانية الشهاده لا قيمة لها فى الوطن العربي لان لا يوجد جامعه او كلية تتدرس هذا التخصص مثلهم اذا لن يفهمها احد
              وهذا ما حصل معي

انا عاوز اقول ان الموضوع بتاع الجرافيك ده فى الدول العربيه بيتحكم فيه الفلوس بس مش الامكانيات
              احنا عندنا قدرات خياليه ولكن لا يطلب من هذه القدرات الخيالية اعمال خياليه لان الاعمال الخيالية تتطلب اموال خيالية
              ومعظم هذه القدرات الخيالية موجوده هنا فى المنتدى ده
              اّخر اعمالى
              مطعم بالماكس
              كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
              غرفتى بالماكس

مين قلك ان في المنتدى ده هواه بلعكس انا ارى ان معظمهم محترفين الشخص الذي يتعلم برنامج زي المايا او الماكس اوحتى الفوتوشوب وهو قاعد فى البيت ده يبقى محترف ومميز كمان بالاضافه
                ههههههههه ايه ده بقي.....
                مش راح احكي كثير عشان عندك كم سلك داخل على بعض , وعشان ما اقلبش موضوع الراجل الطيب يالى عاوز يستفسر ...

هو انتا ايه فكرتك عن الهواة ؟؟! ههههه تجاوبنيش هنا دور عليها براحتك بس عشان تصحح المفهود ده عندك , ولو متصححش برضو مش راح تكون مشكلة كبيرة بالنسبة لي

اعتذاري لصاحب الموضوع على هذه المداخلة التي لا تمت لموضوعه باى صله
                صبرا جميل والله المستعان

مشكووورين على الردود جميعا
                  ومافقدت الأمل في انتظار شخص المناسب أو اللي درس في ها المعهد

انتا طلبت اجابه من شخص درس بره
                    انا بقلك انا درست فى امريكا واتمرنت فس شركات امريكية
                    اّخر اعمالى
                    مطعم بالماكس
                    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
                    غرفتى بالماكس

في انتظار رد من أي شخص عنده معلومات عن ها الأكاديمية