Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

باركولي تعلمت ا لى عاوزه من الماكس اخيرا

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

اي امر في المايا ممكن تكرره بالضغط على g طيب تخيل مدى المعاناه الى هتعانيها في الماكس لانك لازم هتكرر الامر يبقا تعمل ايه تسافر بالموس لغاية الزرار كل ما تحتاج تكرر الامر ناهيك عن داخل البرنامج في المتريل واي شيء تستطيع تكرار الامر اما الماكس فلا

انا شايف النقطه دى مهمه جدا جدا لان السرعه اهم حاجه
    موجودة في الماكس

اضغط زر ; الذي على حرف الكاف لتكرار الأوامر

الماكس 2010 مبيفتحش على 2011
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مسافر في صاروخ غير لما تكون مسافر على سياره مهما كنت سواق . بتاع الصاروخ لازم يوصل الاول
    صحيح و الدليل أن الأغلبية الساحقة من الأعمال الحائزة على التميز سواء في المنابر أو في المنتديات العالمية معمولة بالماكس : )

شاهد هذا الموضوع :

http://www.maxforums.net/showthread....0047&highlight=
    قال نبينا صلى الله عليه و سلم (إن محقرات الذنوب،متى يؤخذ بها صاحبها تهلكه) رواه أحمد
    /
    "إن المؤمن يرى ذنوبه كأنه قاعد تحت جبل يخاف أن يقع عليه، وإن الفاجر يرى ذنوبه كذباب مر على أنفه فقال به هكذا " رواه البخاري من كلام ابن مسعود رضي الله عنه
    /
    روي عن ابن عباس رضي الله عنه أنه قال : " لا صغيرة مع الإصرار و لا كبيرة مع الإستغفار"

أستغفر الله العظيم

المشاركة الأصلية بواسطة K.F مشاهدة المشاركة
      موجودة في الماكس

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

صحيح و الدليل أن الأغلبية الساحقة من الأعمال الحائزة على التميز سواء في المنابر أو في المنتديات العالمية معمولة بالماكس : )

شاهد هذا الموضوع :

http://www.maxforums.net/showthread....047&highlight=
      بدأت الحرب ههههههههههه
      زر ;
      اضافه جديده في الماكس 2011 فقط ( يعنى بعد ما اتوديسك ذاكرت المايا) وتعمل فقط مع المودلينج وليس كل اوامر المودلينج يعنى تعمل مثلا مع كولابس ولا تعمل مع بردج

هذا بالنسبه للماكس
      اما بالنسبه للمايا فا زر gكما قلت سلفا يكرر اي امر مهما كان ,و كذالك y ان لم اكن مخطأ او u

-------------------
      اما بالنسبه لعلامات الاستفهام فا انا لم افهمها ولكن اظنك تقصد انني اقول لك كلام عجيب

على العموم شاهد هذه المواضيع التى يشكوا فيها اعضاء المنتديات من هذه المشكله فكل اصدار من الماكس لا يحب الاصدار الذي قبله فهنا موضوع في المنابر واخر في عالم الجرفيك وعلى فكره انا بس بحثت بجوجل لاثبت لك صحة كلامى مع انى مجربها ولم تنفع وللكن جايز انت مش مصدقنى او جايز انا الى مش عارف ومعنديش العلم

الموضيع http://www.world-gd.com/showthread.p...-2011-%E1-2010

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=183967

----------------------------------------

اما بقا بالنسبه للشغل الاحترافي فعادى جدا طيب الى خلانى انا كمسكين اطلع بيه شغل يدوب الناس بتقول عليه كويس عاوز الناس دى متطلعش بيه شغل ولكن لا تنسى الضريبه التى يدفعها المصمم وهو يعمل على الماكس مثل الوقت الطويل والاعصاب و استخدام مليون مقبس .ده معناه انك هتشيب بدري واحتمال كبير تتأثر علاقتك مع جيرانك

اما بقا بالنسبه للشغل الاحترافي للمايا فلن اتحدث كفاية سكوتى على هذه النقطه

اخى الكريم صدقنى انا لدي نقاط كثيره جدا لو طرحتها هتكون بمثابة صدمه لمن يعمل على الماكس

انت رئيك على عينى وعلى راسي بس انا صعبان عليا المجهود الخرافي الذي يبذل في الماكس للحصول على نتيجه فمهما كانت سرعتك وقدرتك في البرنامج فلو لك مثيل يعمل على المايا بنفس السرعه والتمكن صدقنى سوف يسبقك

انا بدل ما اتعصب واهاجم الماكس كده وخلاص علشان انا عارف المايا اتعلمت الماكس وذلك لان السوق كله يعمل على الماكس فتفاجأت وصدمت

صحيح النتيجه الى طلعتها بالماكس قريبه جدا من النتائج الى بطلعها بالمايا ولكن هذا لا ليعنى ابدا ان الماكس افضل من المايا او افضل من اي برنامج ثريدي فلماذا التمسك العجيب بهذا البرنامج ولديك سلع افضل منه بكثير جدا مثل المايا والسوفت اميج على حد قول هشام

انا لم اشأ الجدل ابدا وانما انا اعرض خبرتى عليكم فمن شاء فاليستفيد منها وان وقعت في اخطاء صححنى

واليك نقطه جديده هديه منى اليك :
      المايا يعمل على البيسي والماك والماكس بيسي فقط ولن اقول لك لماذا فهذا سر سأحتفظ به لنفسي
      اّخر اعمالى
      مطعم بالماكس
      كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
      غرفتى بالماكس

طيب فيه نقطه لصالح الماكس
        الانستنس ودا سؤال للناس المايا فيه انستنس في مكان واحد فقط اسبيشيل دبلكيت هل يوجد طريقه اخرى
        لم ارى غيرها تحسب للماكس
        اّخر اعمالى
        مطعم بالماكس
        غرفتى بالماكس

اه في نقطه ياريت محدش يقلى المصمم هو الى بيطلع الشغل والبرنامج اداه
          علشان الكلام ده بيعملى شلل اطفال ....... لما بتكون
          مسافر في صاروخ غير لما تكون مسافر على سياره مهما كنت سواق . بتاع الصاروخ لازم يوصل الاول
          خلاص ياعم البرنامج يالى بيطلع الشغل والمصمم هو الاداة .... ولا اقلك المصمم مالوش اي لازمة من الاساس ..هو المصمم بيعمل ايه غير كم تكة على كم زرار و هيلا هبا بيطلع تصميم ... مش عارف شوية اسلاك داخلة فى بعض بقي نعملك ايه .
          صبرا جميل والله المستعان

المشاركة الأصلية بواسطة evil14777 مشاهدة المشاركة

-------------------

على العموم شاهد هذه المواضيع التى يشكوا فيها اعضاء المنتديات من هذه المشكله فكل اصدار من الماكس لا يحب الاصدار الذي قبله فهنا موضوع في المنابر واخر في عالم الجرفيك وعلى فكره انا بس بحثت بجوجل لاثبت لك صحة كلامى مع انى مجربها ولم تنفع وللكن جايز انت مش مصدقنى او جايز انا الى مش عارف ومعنديش العلم

الموضيع http://www.world-gd.com/showthread.p...-2011-%E1-2010

http://www.maxforums.net/showthread.php?t=183967
            هذة ليسة مشكلة.
            من الماكس 2011 يجب ان تضع صيغة ال save
            3d max 2010 لكي تفتح على 2010
            لا اله إلا الله محمد رسول الله

المشاركة الأصلية بواسطة معاذالصباغ مشاهدة المشاركة
              هذة ليسة مشكلة.
              من الماكس 2011 يجب ان تضع صيغة ال save
              3d max 2010 لكي تفتح على 2010
              طيب بعد كده حبيت ترجعه على 2011 ماذا ستفعل هذا ماقلته واعتقد انها مشكله
              اّخر اعمالى
              مطعم بالماكس
              غرفتى بالماكس

المشاركة الأصلية بواسطة CG Artist مشاهدة المشاركة
                خلاص ياعم البرنامج يالى بيطلع الشغل والمصمم هو الاداة .... ولا اقلك المصمم مالوش اي لازمة من الاساس ..هو المصمم بيعمل ايه غير كم تكة على كم زرار و هيلا هبا بيطلع تصميم ... مش عارف شوية اسلاك داخلة فى بعض بقي نعملك ايه .
                يا اخي انا كلامى واضح ومدعم بالامثله للتوضيح ...افحص الاسلاك جيدا
                اّخر اعمالى
                مطعم بالماكس
                غرفتى بالماكس

موجودة في الماكس

انا ماكساوي قديم واول مرة اعرفها والله شكرا يا اخي

علشان بس تعرفوا المواضيع دي مهمة وبتفيد الكل اهم حاجة متخدوهاش بعصبيه

على فكرة شغالة في ماكس 2009 عندي
                  ---------
                  طيب بعد كده حبيت ترجعه على 2011 ماذا ستفعل هذا ماقلته واعتقد انها مشكله
                  اي ملف معمول بأصدار قديم بيتفتح على اي اصدار احدث ..يعني ماكس 2011 يفتح اي ملف كان متسيف بأي نسخة ولو متسيف ل 2010
                  الجديدلا يفتح على القديم لكن القديم يفتح على الجديد
                  اوتودسك عاملة الموضوع ده عشان الناس تضظر تجيب النسخ الجديدة اول بأول فكل حاجة على النت بتنزل اخر نسخة ماكس
                  وده عيب طبعا بس حاجة نسبيه ..لان تبادل الملفات مبيكونش الا بين تيم ورك والتيم كله بيبأ شغال بنسخة واحدة

وطالما المايا وقع في ايد اوتودكسك متقلقوش مسيره هههههههه

انا ليه واحد صاحبي شغال ماكس ومايا وسوفت ايميج وموشن بلدر وبرامج تانية ... بيضربهم كلهم في الخلاط وبيطلع بيهم شغله والوحيد اللي شفته بيسلك نفسه بين يجي 12 برنامج بطرق عجيبه

كله بيفيد في الاخر وكله مسلك على كله وكل ما تعرف برامج اكتر هتخترع بيبلاين جديد ممكن يفيدك في شغلك وبس

المهم ان في لخبطه في موضوع فتح الملفات بإستخدام اصدارات مختلفه

بيئة عمل البرامج التى تستخدم النودز في عملها تعطيك تحكم افضل وسلاسه في العمل والدليل على ذلك ان اتوديسك اضافة فكرة النود كاشكل فقط في الماتريل في اخر الاصدارات للمكس . طبعا المايا كله نودز .

طيب نقطه جديده كيف تقوم بنقل اليوفي من جسم الى اكثر من جسم في نفس الوقت في الماكس
                    اّخر اعمالى
                    مطعم بالماكس
                    غرفتى بالماكس

يعمل...
                    X