Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

فشل vary rt

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• فشل vary rt

السلام عليكم و رحمه لله وبركاته

بعد تجربتى لل vary 2 وجدت انه ليس اسرع من الفيراى الذى نستخدمه ذلك لانهم يقارنوا قوه الكارت بقوه البرسيسور فى رندر الصور عن طريق progressive path tracing وهى ابطى من الرندر العادى 30 مره فالحل الوحيد هو شراء عده كروت من فئه 480 gtx لرندر صور المعمارى بسرعه و مع العلم ان الكارت الواحد يبلع 3200 ج يعنى شراء ثلاثه كروت يساوى 9600 ج و هى تكلفه كبيره جدا وانا اعتقد ان البروسيسور amd opteron افضل من vary rt الانه يعمل بقوه 12 core وقوه الكور 2.2 وانا اعتقد تكلفه هذا البروسيسور اقل من تكلفه ثلاث كروت لذلك ارجوا كل من جربوا الفيراى المناقشه

كلامك هذا اشعرنى بالاحباط مره اخرى .انا عن نفسي لم اجرب لكن فى بعض الاخوه يقول انه كان عنده مشهد وقارنه بين الفيراى 1.5 كان ياخذ 48 دقيقه ومع فيراى 2 اخذ منه 5 دقايق فقط ..ننتظر المزيد من التجارب
    تحياتى
    ما يمكن للعقل البشري إستيعابه .. والأيمان به ......يمكن تحقيقه

امر معروف
      فكل شركات البرامج تتعامل مع شركات الكمبيوتر و تساهم في نشر منتوجاتها
      و تجد قائمة بخصائص الكمبيوتر المناسبة للبرنامج الفلاني
      الماكس كنت استخدمه في نسخته 6 و 7 و كان خفيفا على الجهاز رغم محدوديته الشديدة اما الان فرغم ان جهازي افضل من السابق بكثير لكن لا يستحمل الماكس 2010 و 2011 و محركات الرندر الجديدة
      هي ليست مصممة لنا بل مصممة لمن يملك ثمنها فمن يشتري برنامجا بمبلغ كبير سيسهل عليه شراء جهاز بثمن اقل

HP 8560w - i7 2620M - 8Go - Quadro 2000M 2Go

أخى العزيز هل تأكدت أن الرندر يتم بالفعل من خلال ال cuda cores الخاصه بالكارت وليس من خلال المعالج؟
        وهل الكارت الخاص بك من انتاج nvidia ويحتوى على cuda technology وهل تأكدت من وجود ال opencl drivers على نظامك؟

إذا لم تتوفر أحد الشروط السابقه ولم يستطع vray الوصول لكارت الشاشة او لم يتمكن من التعامل معه فإن الرندر يتم تحويله فى صمت الى المعالج رغم ان اختيارك يظل على opencl كما هو

يمكنك التأكد من الأمور السابقه من نافذة ال command line اللتى تعمل مع vray rt
        إذا توفر ماسبق ويتم الرندر بالفعل على كارت الشاشه من الممكن ان تكون قوة المعالجه الخاصه به ضعيفه أو عدد النوايات قليله.

مانوع كارت الشاشه الخاص بك ؟

انا اكرت بيتاعى 1 جيجا

nvidia geforce9400gt

هل يا ترى بيدعم الخاصيه الجديده gpu
          ما أعظم ان تكون غائبا حاضر ... على ان تكون حاضرا غائب ...

يا اخى انا عندى كارت 460 gtx gigabyte superoverclock انه مدعم للكيودا كور و ديرك اكس 11 وبرضوا بطيئ جدا يعنى ممكن ياخذ عده ساعات للوصول الى جوده الصوره الى البرسيسور يمكن الوصول عليها فى نصف ساعه
            وكمان فى عده عيوب اخرى الاخوه الجانب اكتشفةها انه عير مفضل التعدد فى الماتريل و حسابات الاضائه سيئ جدا و اليكم الفديو

الأول علشان نتأكد ان الرندر بيتم على الكارت فعلا هل حرارة الكارت بتزيد جدا أثناء الريندر ؟؟ راقب الموضوع كده علشان تتأكد

أنا بستخدم Gtx 285 overclocked الرندر كان أسرع من intel i7 920 حوالى 3 أضعاف
              طبعا عدد الكورات عندى نص عندك يعنى المفروض عندك السرعه تكون من 5 ل 6 اضعاف سرعة الرندر على ال i7 بتاعى وضعف سرعة ال gpu بتاعى.

يا اخى حراره الكارت كانت 80 درجه و لكن الى انا بتكلم فبه هو جيب المشهد و رندره علر الفيراى العادى على i7 ونفس المشهد ورندره على الكارت على الفيراى rt احسب الوقت و الجوده

اسف على الفديوا
                http://vimeo.com/15973975

نفس المشهد بنفس الإعدادات ونفس كل شىء ال gpu عندى كان أسرع 3 أضعاف ال i7 920 ده مقارنة بين vray rt وبين vray العادى

أما بالنسبه ل iray كانت استخدام ال gpu مع ال cpu أسرع 5 أضعاف إستخدام ال cpu لوحده

طبعا متقارنش biased render ب unbiased render المقارنات السابقه دى كلها unbiased

ممكن توصل لنتيجه أسرع بال cpu لو عملت biased render على ال cpu ورحت قارنته ب unbiased render بال gpu ودى مقارنه مش منطقيه أبدا ، ولو تم نفس ال biased render على ال gpu أكيد هيكون أسرع بفرق كبير.

خلاصة الموضوع ان تخمينى انك بتقوم ب unbiased render على vray rt وبتقارنه ب biased render على vray العادى وده مش منطقى ابدا.

بعد لما راجعت امكانيات كارت الشاشه بتاعك لقيت انك المفروض توصل لنفس السرعه بتاعة كارتى تقريبا يعنى 3 اضعاف i7 920

الفيديو ده المقارنة اللى فيه بين biased و unbiased زى ماقلتلك، بالنسبه لشخص عايز يوصل لنفس النتيجة دى
                    فى مشهد بسيط زى ده ومش هيفرق معاه مدى صحة الرندر فيزيائيا او مش هتظهر لأن الرندر أصلا مش photorealistic أكيد هيكون استخدام biased renderer افضل سواء على ال cpu او على ال gpu.

الموضوع مش موضوع biased render engine الأفضل ولا unbiased render engine أفضل ده ليه استخدام وده ليه استخدام وفى الحالتين لو الرندر تم على تقنيات ال gpu الجديده هيكون اسرع كتير جدا من ال cpu

لكن متجيش تقارن وقت unbiased render ب biased render. علشان تحدد اسرع ال gpu ولا ال cpu
                    أتمنى تكون فهمتنى..

المشاركة الأصلية بواسطة kemoemo مشاهدة المشاركة
                      انا اكرت بيتاعى 1 جيجا

nvidia geforce9400gt

الكارت بتاعك يا كيمو بيدعم رندر ال gpu طالما فيه cuda لكن عدد ال cores عندك 16 يعنى قليل جدا يعنى لو البروسيسور بتاعك i7 مثلا هيكون أسرع كتير.
                      لو استخدمت iray هيساعد فى الرندر مع البروسيسور بجزء ضئيل لكن متعتمدش عليه لوحده فى الرندر إلا اذا كان ال cpu بتاعك على اده خالص.

ياجماعة الخير في نوعين من الفيراي RT
                        انا شايف ان الشركة بجد مكارة جدا
                        اكتب في جوجل vrayrt_demo_150SP2
                        انا جبته وعلي فكرة جهازي متوسط
                        كان بيرندر الصورة في ثواني
                        لكنه للاسف ديمو
                        وجربوا وانتوا تشوفوا
                        وكارت الشاشة بتاعي ATI 4670 1G HD
                        مش عالي اوي

المشاركة الأصلية بواسطة kemoemo مشاهدة المشاركة
                          انا اكرت بيتاعى 1 جيجا

nvidia geforce9400gt

عندي كرت الاشاشة بالضبط مثل الي عندك , ولكن الريل تايم ما اشتغل معاي ويطلب مني الماكس اني اقلل الريزليوشن . وختى اذا فعلت ما زالت المشكلة قائمة .
                          █║▌│█│║▌║││█║▌│║▌║
                          الايميل : attef_omer@hotmail.com

المشاركة الأصلية بواسطة ahmed87xp مشاهدة المشاركة
                            ياجماعة الخير في نوعين من الفيراي RT
                            انا شايف ان الشركة بجد مكارة جدا
                            اكتب في جوجل vrayrt_demo_150SP2
                            انا جبته وعلي فكرة جهازي متوسط
                            كان بيرندر الصورة في ثواني
                            لكنه للاسف ديمو
                            وجربوا وانتوا تشوفوا
                            وكارت الشاشة بتاعي ATI 4670 1G HD
                            مش عالي اوي
                            ياعزيزى النسخه اللى بتتكلم عنها دى مفيش فيها دعم لل gpu أصلا يعنى الرندر بيتم على ال cpu بس وملوش علاقة بكارت الشاشة بتاعك اصلا لو جربت النسخه الجديده على كارت nvidia كويس هتحصل على اضعاف السرعه اللى حصلت عليها فى النسخه القديمه

المشاركة الأصلية بواسطة A.Atef مشاهدة المشاركة
                              عندي كرت الاشاشة بالضبط مثل الي عندك , ولكن الريل تايم ما اشتغل معاي ويطلب مني الماكس اني اقلل الريزليوشن . وختى اذا فعلت ما زالت المشكلة قائمة .
                              اخى العزيز جربت تعمل رندر على ال cpu الأول ؟ وحصل معاك ايه ؟

بالنسبه لل gpu إتأكدت من وجود ال opencl drivers ، جرب تفتح أداة اختيار ال gpu الملحقة وتشوف شايفه الكارت مظبوط ولا لأ.

يعمل...
                              X