Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

حكم اللحية - وجدى غنيم و سالم عبد الجليل و عمر عبد الكافى

تقليص
هذا الموضوع مغلق.
X
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• حكم اللحية - وجدى غنيم و سالم عبد الجليل و عمر عبد الكافى

أنت الاول لما كنت ماشى صح كنت بتسمع الصح .. دلوقتى لما انحرفت عن الطريق أكيد هتدور على واحد منحرف وتمشى وراءه..
    ...

المشاركة الأصلية بواسطة نور العمر مشاهدة المشاركة
        أنت الاول لما كنت ماشى صح كنت بتسمع الصح .. دلوقتى لما انحرفت عن الطريق أكيد هتدور على واحد منحرف وتمشى وراءه..
        ...
        ليه كده بس يا أنور ^_^ ؟

يعنى وجدى غنيم كان من يومين هو الأستاذ و الشيخ الفاهم , و دلوقتى بقه واحد ... أمشى وراه ؟

...
          اتقي الله ومتتكلمش عنهم كده عجبك الرائ الاخر كان بها مش عجبك متعلقش يكون افضل
          انتم اسهل حاجه عندكم التجريح في اهل العلم
          بس مش انتم الي غلطانين الغلط من شريف الي بيحط مواضيع عليها خلاف والواحد يسمع بقا كل من هب ودب يتكلم عن اهل العلم

انا بعد كده هريح نفسي واحلق نصه واسيب نصه ..!

مش فاهم يعني احنا متاكدين من افعالنا كلها ومش فاضل غير الحلاقه ! لاحول ولا قوة الا بالله حتى دي هنختلف عليها ؟

سؤال لكل من يقتنع بهذا الرأي .. فرقت معاك قوي اللحيه ! .. وخصوصا اللي في مصر في ناس بتتمسك عشان حكاية اللحيه من امن الدوله وبيحلقوها تاني يوم من الخوف والرعب .. معنى كده بتخافوا من امن الدوله ومابتخافوش من ربنا .. لو حلق اللحيه حرام كما تدّعون ؟ طبعا الكلام لفئه معينه عارفه نفسها .. لكن بعض الناس منافقين ولا يتمسكون من وجهة نظرهم فيظهر امامك بوجه ومن كلامه تعتقد انه سيفجر نفسه في انابيب شبكة مجاري اسرائيل لكي يتوقف الاسرائيليون عن دخول الحمامات !!! ومع اول قفا .. اكيد بتشوفو بيبقى عامل ازاي

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
              انا بعد كده هريح نفسي واحلق نصه واسيب نصه ..!

مش فاهم يعني احنا متاكدين من افعالنا كلها ومش فاضل غير الحلاقه ! لاحول ولا قوة الا بالله حتى دي هنختلف عليها ؟

سؤال لكل من يقتنع بهذا الرأي .. فرقت معاك قوي اللحيه ! .. وخصوصا اللي في مصر في ناس بتتمسك عشان حكاية اللحيه من امن الدوله وبيحلقوها تاني يوم من الخوف والرعب .. معنى كده بتخافوا من امن الدوله ومابتخافوش من ربنا .. لو حلق اللحيه حرام كما تدّعون ؟ طبعا الكلام لفئه معينه عارفه نفسها .. لكن بعض الناس منافقين ولا يتمسكون من وجهة نظرهم فيظهر امامك بوجه ومن كلامه تعتقد انه سيفجر نفسه في انابيب شبكة مجاري اسرائيل لكي يتوقف الاسرائيليون عن دخول الحمامات !!! ومع اول قفا .. اكيد بتشوفو بيبقى عامل ازاي
              طيب ما تقولش كلام أكبر منك بس وانتمش عارف الكلام رايح فين

عايزين تعكوا خللي العك بتاعكم لكم، إنما الفلسفة الزايدة والبجاحة مالهاش داعي كلنا فينا لسان وكلنا بنعرف نتفلسف يعني
              (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

الرد على من قال بحل المعازف

http://www.abumishari.com/

كبير يا ابن يس !!

عندما يخطى اي شخص نقول اخطا

الشيخ ابن باز أخطىء وردو عليه بعض العلماء منهم العلامة الألباني

العلامة الألباني أخطأ في مسائل فقهية وردو عليه بعض العلماء في عصره

الشيخ وجدي غنيم أخطأ وردو عليه جماعة من العلماء منهم ابو إسحاق ومحمد حسين يعقوب ومحمد حسان و العريفي وغيرهم

طبعاً كل شخص جاوب بوجوب اللحية عندما سئل ليس الرد خصوصاً له بل على السائل

وشكلك انت

أحكيلك أنسى

بتتكلم عن السلفين لانك ببساطة جاهل هل حصرت السلفين بجماعة ؟؟

أنت أغضبتني لانك تتكلم وأنت مش داري إيش تتكلم بتعرف

ثانياً أي شخص تكون عقيتده سليمة هو سلفي هل تعلم؟؟ اي أن عقيدته عقيدة احمد بن حنبل عقيدته ابن تيمية عقيتده الشافعي إلخ

هذا هو السلفي

ما بجيب شيء جديد وأصل جديد في الدين ويخترع مثلك وأمثال عمروخالد والسويدان عرفت

فلنقول أن وجدي غنيم أخطأ بمسألة الحية ويرد عليه

هل تعلم أن حبيبك عمروخالد اخطأ في العقيدة واصل من أصول الدين ؟؟

هي مسألة الحجاب من يقول أن الحجاب ليس بفرض هو زنديق تذكر هذا !!

وأخر كلام أخر مرة رح ادخل أي موضوع أنت كتبته

لانك مثير للفتنة
                ولأنك تتكلم عن السلف بسوء

أخيراً حشرك الله مع عمروخالد

انت بقا ان شاء الله
                  عرفت عمرو هيتحشر فين
                  المشاركة الأصلية بواسطة kakarot مشاهدة المشاركة
                  كبير يا ابن يس !!

عندما يخطى اي شخص نقول اخطا

الشيخ ابن باز أخطىء وردو عليه بعض العلماء منهم العلامة الألباني

العلامة الألباني أخطأ في مسائل فقهية وردو عليه بعض العلماء في عصره

الشيخ وجدي غنيم أخطأ وردو عليه جماعة من العلماء منهم ابو إسحاق ومحمد حسين يعقوب ومحمد حسان و العريفي وغيرهم

طبعاً كل شخص جاوب بوجوب اللحية عندما سئل ليس الرد خصوصاً له بل على السائل

وشكلك انت

أحكيلك أنسى

بتتكلم عن السلفين لانك ببساطة جاهل هل حصرت السلفين بجماعة ؟؟

أنت أغضبتني لانك تتكلم وأنت مش داري إيش تتكلم بتعرف

ثانياً أي شخص تكون عقيتده سليمة هو سلفي هل تعلم؟؟ اي أن عقيدته عقيدة احمد بن حنبل عقيدته ابن تيمية عقيتده الشافعي إلخ

هذا هو السلفي

ما بجيب شيء جديد وأصل جديد في الدين ويخترع مثلك وأمثال عمروخالد والسويدان عرفت

فلنقول أن وجدي غنيم أخطأ بمسألة الحية ويرد عليه

هل تعلم أن حبيبك عمروخالد اخطأ في العقيدة واصل من أصول الدين ؟؟

هي مسألة الحجاب من يقول أن الحجاب ليس بفرض هو زنديق تذكر هذا !!

وأخر كلام أخر مرة رح ادخل أي موضوع أنت كتبته

لانك مثير للفتنة
                  ولأنك تتكلم عن السلف بسوء

أخيراً حشرك الله مع عمروخالد

^^

لا رب العلمين الوحيد الذي يعلم

لا أنا ولا أنت ولا أسامة بن لادن

لأن الإنسان يحشر مع من أحب

اللهم احشرني مع الالباني

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة

عايزين تعكوا خللي العك بتاعكم لكم، إنما الفلسفة الزايدة والبجاحة مالهاش داعي كلنا فينا لسان وكلنا بنعرف نتفلسف يعني
                      انا مش بتفلسف يا باشا .. لما يبقى عندك 500 واحد كل واحد طالعله برأي مختلف .. واحد يقول قصّره بس وواحد يقول ما تلمسوش وواحد يقول احلق جزء وسيب مش عارف ايه .. لما يبقى عندك كل الاراء دي يبقى اكيد في حاجه غلط

الدين عمره ماكان كده .. الدين ان افعالك تبقى كلها مضبوطه وفي اطار شرائع الله

لما بطلنا نفهم الدين بقينا مجرد مقلدين لآراء الناس .. حسب ما كنت بتشوف مين ورأي مين الارجح ليك

انت المسؤول عن نفسك مش غيرك مسؤول عنك قدام ربنا .. انت ممكن تكون بلحيه وعادي جدا وتصرفاتك كويسه وملتزم والحمد لله .. لكن لو حلقتها هتبقى منحل وتشرب ! .

لو في حد بيحكم على الناس كده يبقى محتاج اعادة برمجه لدماغه كلها ..

الخلاصه محدش هينوب عنك في الكلام قدام ربنا .. انت اللي تختار رأيك ومايكونش تحت تأثير رأي حد تاني .. شوف فطرتك وجرد نفسك من كل الكلام ده خلي بس التفكير بينك وبين ربنا .. مالكش دعوه بفلان قال كذا وعلان قال كذا .. اسأل فطرتك اللتي فطرك الله عليها .. هل انت من جواك شايف ان حلق اللحيه عيب او حاجه وحشه .. وغير كده في ناس بتاخد الحكايه بالشبه .. الناس زمان كانت بتطول لحاها يبقى اقلدهم وخلاص .. الكلام ده عشان كان ده عرف بينهم وحسب .. بدخول الاسلام ام بدونه كانو بيطولو لحاهم .. وكلام وجدي غنيم صح , وياريت ما تتكلمش كده لان كده قبل ما تسيئ لشخصيتك بتسيئ للأسلام وكلامي كان بس لفئه من الناس اعتقد كلنا ممكن نكون اختلطنا بأمثالهم .. لو انت شايف ان دول مش منافقين تبقى مشكله كبيره قوي .. بالتوفيق.

المشاركة الأصلية بواسطة إبن يس مشاهدة المشاركة
                        ليه كده بس يا أنور ^_^ ؟

يعنى وجدى غنيم كان من يومين هو الأستاذ و الشيخ الفاهم , و دلوقتى بقه واحد ... أمشى وراه ؟
                        بص يا حج أحنا أصحاب وانا عارف أنك مش هتزعل منى...
                        يمكن الشيخ وجدى بيقول سنه .. بس هو على الاقل مربى دقنه ... ^_^
                        وهخلى الكلام الباقى على الخاص . ^_^ وانت عارف بقى
                        وبعدين الفديو بيتكلموا عن واحد مطارد من أمن الدولة ... زى اللى بيروح الجيش بيحلقها غصب عين أهله..

المشاركة الأصلية بواسطة mmnoor مشاهدة المشاركة

وحشتنى يا ممنور..

وحشتنى يا ممنور..
                            وانت أكتر وذاكر وربنا يوفقك ولنا لقاء إن شاء الله بعد الجيش
                            (وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ) لقمان :21

المشاركة الأصلية بواسطة N.nabil مشاهدة المشاركة
                              انا مش بتفلسف يا باشا .. لما يبقى عندك 500 واحد كل واحد طالعله برأي مختلف .. واحد يقول قصّره بس وواحد يقول ما تلمسوش وواحد يقول احلق جزء وسيب مش عارف ايه .. لما يبقى عندك كل الاراء دي يبقى اكيد في حاجه غلط

الدين عمره ماكان كده .. الدين ان افعالك تبقى كلها مضبوطه وفي اطار شرائع الله

لما بطلنا نفهم الدين بقينا مجرد مقلدين لآراء الناس .. حسب ما كنت بتشوف مين ورأي مين الارجح ليك

انت المسؤول عن نفسك مش غيرك مسؤول عنك قدام ربنا .. انت ممكن تكون بلحيه وعادي جدا وتصرفاتك كويسه وملتزم والحمد لله .. لكن لو حلقتها هتبقى منحل وتشرب ! .

لو في حد بيحكم على الناس كده يبقى محتاج اعادة برمجه لدماغه كلها ..

الخلاصه محدش هينوب عنك في الكلام قدام ربنا .. انت اللي تختار رأيك ومايكونش تحت تأثير رأي حد تاني .. شوف فطرتك وجرد نفسك من كل الكلام ده خلي بس التفكير بينك وبين ربنا .. مالكش دعوه بفلان قال كذا وعلان قال كذا .. اسأل فطرتك اللتي فطرك الله عليها .. هل انت من جواك شايف ان حلق اللحيه عيب او حاجه وحشه .. وغير كده في ناس بتاخد الحكايه بالشبه .. الناس زمان كانت بتطول لحاها يبقى اقلدهم وخلاص .. الكلام ده عشان كان ده عرف بينهم وحسب .. بدخول الاسلام ام بدونه كانو بيطولو لحاهم .. وكلام وجدي غنيم صح , وياريت ما تتكلمش كده لان كده قبل ما تسيئ لشخصيتك بتسيئ للأسلام وكلامي كان بس لفئه من الناس اعتقد كلنا ممكن نكون اختلطنا بأمثالهم .. لو انت شايف ان دول مش منافقين تبقى مشكله كبيره قوي .. بالتوفيق.
                              يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً [النساء : 59]

وكفاية كده عشان أنا زهقت

يعمل...
                              X