صفحة 1 من 4 1234 أخيرأخير
النتائج المعروضة من 1 الى 20 من مجموع 63

موضوع: بعض امكانيات 3D MAX و بعض البرامج المساعدة من Autodesk

ردود: 63 | زيارات: 6622
  1. #1
    عضو نشيط
    صور رمزية moath2011
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    29
    ردود
    406

    Thumbs up بعض امكانيات 3D MAX و بعض البرامج المساعدة من Autodesk

    السلام عليكم
    وجدة بعض الفيديوهات المهمة جدا على موقع اوتودسك التي تساعد على معرفة الطرق المتبعة في العمل
    وتظهر قوة الماكس


    http://usa.autodesk.com/adsk/servlet...&siteID=123112



    ملاحظة الفيديو رقم 6 Post-Production يحتوي على صور نساء من 25الى 41 ثانية
    لا اله إلا الله محمد رسول الله


  2. #2
    عضو نشيط
    صور رمزية سنـدبـاد
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المنطقة
    ارض الرافدين و ارض الحرمين
    العمر
    32
    ردود
    463
    وعليكم السلام

    شكرا لك اخي

    والماكس بحور وليس بحر
    www.ali-m.com
    my web


  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    شكرا يا اخي ,, نفسي انبهر بالماكس بس مفيش فيده

    ياه اخير اضافوا الباسس في الماكس ,,,,,,,,, مبروك
    بس لسة الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  4. #4

  5. #5

  6. #6
    عضو نشيط
    صور رمزية moath2011
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    29
    ردود
    406
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة سنـدبـاد معاينة الرد
    وعليكم السلام

    شكرا لك اخي

    والماكس بحور وليس بحر
    هلا فيك اخي
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    شكرا يا اخي ,, نفسي انبهر بالماكس بس مفيش فيده

    ياه اخير اضافوا الباسس في الماكس ,,,,,,,,, مبروك
    بس لسة الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب
    العفو اخي
    ارني امكنيات البرنامج الذي تعمل عليه او اذكر لي شيئ لا تستطيع عمله بلماكس
    و على فكرة الباسس موجود في الماكس من زمان ومن اقوى ميزات الماكس السكربت و البلجنس الكثيرة التي تساعد الشخص على ان يختار المناسب له.
    تحياتي
    لا اله إلا الله محمد رسول الله

  7. #7
    عضو فعال
    صور رمزية امير فرج
    تاريخ التسجيل
    Jun 2009
    المنطقة
    Egypt
    ردود
    176
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    شكرا يا اخي ,, نفسي انبهر بالماكس بس مفيش فيده

    ياه اخير اضافوا الباسس في الماكس ,,,,,,,,, مبروك
    بس لسة الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب
    ياخي لما انت مش طايق الماكس كده بتدخل منبر الماكس ليه؟
    ممكن تشيله بكل بساطة من دماغك واعتبر انهم معملوش حاجة غير المايا وان الماكس ده اساسا ملوش وجود وريح نفسك

  8. #8
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    شكرا يا اخي ,, نفسي انبهر بالماكس بس مفيش فيده
    شوف الميكنج ده وادعيلي
    http://www.gnomonschool.com/events/b...mer-online.php

  9. #9
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    ياه اخير اضافوا الباسس في الماكس ,,,,,,,,, مبروك
    بس لسة الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب
    انهو فديو ؟ النت عندي بطئ !

    و على فكرة الباسس موجود في الماكس من زمان ومن اقوى ميزات الماكس السكربت و البلجنس الكثيرة التي تساعد الشخص على ان يختار المناسب له.
    في ميزة في مايا اسمها رندر لايرز ... وفي سوفت ايميج رندر باسيس
    مش زي الرندر اليمنت في الماكس اللي يتهيألي الماكس طلعها الاول قبل مايا .. عامة الرندر لايرز حاجة تانية ده زي اللايرز العادية لكن رندر لاير بخامات معينه واعدادات خاصة لكل طبقة ..وصراحة لذيذة جدا

    اللي مزعلني بالنسبة للماكس ان والله ما محتاج شغل اصلا لان اساسها موجود وهي scene status والاسكربتات شغالة عليى الاساس ده ..مش عارف اوتودسك مكسلين عن سكربت صغير جدا لان الاساس موجود
    الله يحرق اوتودسك وخلاص

  10. #10
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    هههههههههههههههه بحب مناغشات اعضاء منبر الماكس
    انا مش بحب الماكس انا بحبكم انتوا علشان كده بخش عندكوا
    وعلى العموم تستطيع عمل تخزين لاكثر من 100 ريندر وتقارن مابينهم هل يمكنك فعل ذلك بالماكس لانى يمكنني فعل ذلك بالمايا ؟
    فلا تدخل المايا فى الموضوع علشان متكرهش زيي الماكس

    لم اقل ان الماكس لايستطيع فعل ما يفعله المايا لكنك تحتاج الى العديد والعديد من الخطوات لفعل نفس الشيء فى المايا

    وعندى سؤال مجرد سؤال مش اكثر كيف يمكنك رندر الامبينت الوجن من الريندر باس بتاعة الماكس ؟

    ويدكتور مش تهدى الناس بتوع منبر الماكس ,, من مميزات المايا ان الناس الى بتشتغل عليه ميتعصبوش بسرعه
    أخر تعديل بواسطة ::ابو عادل:: في 24 / 12 / 2010 الساعة 08:01 AM
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  11. #11
    عضو نشيط
    صور رمزية moath2011
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    29
    ردود
    406
    وعلى العموم تستطيع عمل تخزين لاكثر من 100 ريندر وتقارن مابينهم هل يمكنك فعل ذلك بالماكس لانى يمكنني فعل ذلك بالمايا ؟
    طبعا عن طريق clone في نافدة الرندر ثم ما هذة الميزة .

    فلا تدخل المايا فى الموضوع علشان متكرهش زيي الماكس
    انا اعرف المايا و استخدمته فتره


    لم اقل ان الماكس لايستطيع فعل ما يفعله المايا لكنك تحتاج الى العديد والعديد من الخطوات لفعل نفس الشيء فى المايا
    كلامك صحيح بس اهم شيئ في البرنامج المرونة بلنسبة لي

    وعندى سؤال مجرد سؤال مش اكثر كيف يمكنك رندر الامبينت الوجن من الريندر باس بتاعة الماكس ؟
    ما الامبينت الوجن ممكن توضيح او ما الفائدة منها او اسمها في المايا
    لا اله إلا الله محمد رسول الله

  12. #12
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    بص يا هيثم انا اكمل بس جوة المايا شوية وهبأ اعملك موضوع مقارنة ان شاء الله

    بس انا عايز اقول حاجة غريبة .. انا محبتش الماكس من اول 2010 رغم التطويرات الرهيبة في النسختين الاخريتين بس انا لسه شغال ب 2009 لانه ثابت على جهازي اكتر وسعات بستخدم معاه بولي بوست اللي هو بلجن دخل على الماكس في النسخ الاخيرة وهو التطوير الرئيسي يمكن ... معنى كلامي ايه ؟ هفصل اكتر

    الماكس قوته تظهر مع البلجنات اللي متوفراله في كل حته .. الناس اللي بره بيختاروا مايا عن ماكس لانه all in one فيه كل حاجة انت محتاجها فعلا ... ده لانهم بيدفعوا فلوس في البرنامج والبلجنات
    يعني مثلا الماكس اللي هيجي يستخدم الماكس فجول ايفكت لازم يشتري فيوم اف اكس .. لكن المايا فيه فلويد ..لكن متقنعنيش ان فلويد المايا بالنسبة للنار والدخان وماشابه احسن من الفيوم اف اكس .. وهكذا

    لو بصيت على مقارنات بره وممكن اديك روابط لمقارنات في منتديات اجنبيه الناس بتفكر فلوسها رايحة على برنامج في كل حاجة محتاجينها ولا هيقعدوا يدفعوا مبالغ تانية على بلجنات كتير جدا ... احنا ناس بأة واخدينها بلوشي "خليها في سرك " ... يبأ الماكس جامد لاننا واخدين باكج الماكس مع بلجناته كله على بعضه

    واهم نقطة قولتها قبل كده البلجنات دي بتتطور اكتر من تطور اوتودسك بمراحل يعني .. يعني يمكن كمان انت كسبان طول ما البلجن بره الماكس لانه بيتطور اسرع اوتودسك .

    وكلها برامج بتاعة اوتودسك وكله ببلاش ولامؤاخذة

    والاثنين بنتعقد لما بنشوف الحجات اللي اتعملت بيهم واحنا قاعدين بنعمل مسلسلات تعبانة جدا ...سواء بمايا ولا بماكس ....صلوا على النبي في قلبكو يا جدعان

  13. #13
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    ههههههههه ماشي ياهشام انت كده كلامك زي الفل بس فيه حجات نقصاك حجات صغيره بحكم انك لسة في المايا لكن ياصديقي الماكس موضوع اخر غير المايا

    والفيديوا اسمه post_production الى فيه ان الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب

    وهذا ما احب توصيله في كل مقارناتى
    يا جماعه انا لست مقتنع بالماكس معنى و مضمونا حتى في المودلينج والى هيا تعتبر اكبر ميزه فيه وعندى اسباب كثيره يطول الحديث عنها ولكن انا اورد نقاط واللبيب بالاشاره هيفهم
    فا ارجوكم لا تأخذوا الكلام على ان الماكس وكأنه فرد من العائله جايز انا غلطان فوضحوا نقاط الغلط الى بغلطها
    فأنا استفيد والناس الى لسه متعرفش تستفيد برضوا

    بالنسبه للاخ معاذ
    طبعا عن طريق clone في نافدة الرندر ثم ما هذة الميزة .
    طيب لماتعمل كلون ل100 رندر الشاشه عندك هيكون شكلها عامل ازاي في المايا بتخزن كل الصور بتيجي فوق بعض وبسليدر تقدر تنتقل من صوره لصوره ولا تقول لى الرما ريندر فى الماكس لان الحد الاقصى للصوره هم 2 فقط

    الامبين اكلوجن هي عنصر من عناصر الريندر مسؤله عن جلب بعض التفاصيل المفقوده فى الرندر العادي (الظل الناتج عن تقارب الاجسام لبعض)
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  14. #14
    عضو متميز
    صور رمزية ::ابو عادل::
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المنطقة
    اي مكان فية كومبيوتر
    ردود
    3,778
    يا جماعه انا تقريبا مستويا في الماكس والمايا تقريبا زي بعض مع الفارق الوحيد هو الانيميشن
    فا ممكن افيدكوا فسيبونى افيدكوا ,, انا اشتغلت على الماكس لانه فرض عليا غصب عنى بسبب السوق ليس الا

    بالنسبه للفلود فى المايا يا هشام جامد جدا بص على اسطونات نمون

    حاجة تانية مهمه جدا
    لو رجعنا لاصل الموضوع لغة الماكس البرمجية ليست مرنه وهذا هو سبب عدم توفر ماكس للابل

    على عكس المايا
    وهذا سر المرونه في المايا
    لغة المل او البيثون في المايا سهله لدرجه انه من السهل جدا تعلمها على عكس لغة الماكس المعقده

    وهذا يمكنك من عمل بلجنك الخاص وبسهوله

    الماكس هو برنامج اتوكاد مع اضافة بعض البلجنات التى تم لزقها مع بعض لتكون برنامج ثريدي فا انت لا ترغب حقا في تضييع وقتك فى برنامج كهذا


    المايا يحتوى على جميع البرودكشن شيدر من اول نسخه الى اخر نسخه
    على عكس الماكس الذي يجب عليك اضافه اصدر داخل اعماق الرنامج لاسترجاع هذه الشيدرز عوضا عن انه تم فى الاصدار العاشر للبرنامج الغائها تماما مم ادى الى تناقص فى بيع هذه النسخه ولهذا تم اضافتها بشكل صريح اخيرا

    هل تريد ان تعرف جمال العمل على المايا تعامل فى المتريل اديتور الجديد فى الماكس الجديد وانت تعرف. على فكره المايا كله كده مش الماتريل
    بس ودى ميزه مسروقه من المايا

    حجم تطوير المايا لا يقارن بحجم تطوير الماكس وهذا يبين مدى حاجة البرنامج للتطوير مش لان اتوديسك بتحب الماكس

    طيب سؤال برضوا بس المرادى اتمنى الاقى اجابه ؟ لما بتدوس مدل كليك مع الت وبتدور المشهد بتاعك فى الماكس وبعدين وبتعمل نفس الحكاية دى تانى تقدر ترجع للدوران السابق فى الماكس ؟ المايا بتوس حرف الـ ج بيوديك المشهد للدوران بتاعك الاخير او حرف الـ د للدوران السابق

    بص على المشكله الى تموت من الضحك دي http://www.maxforums.net/showthread.php?t=188489
    على فكره انا وهشام ردين في الموضوع ده

    معلش طولت عليكم ها كرهتوا الماكس ولا لسه في العناد ههههههههه انا شكلى هتطرد من المنابر قريب هههههه
    بس علشان تعرفوا انتوا غلين عليا قد ايه مش هاين عليا تعبكم في الماكس


    انا مش هتكلم تانى في الماكس والمايا بدل ما اتطرد من المنابر

    شكرا لحسن استماعكم واتمنا استمتاعكم
    اّخر اعمالى
    مطعم بالماكس
    كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
    غرفتى بالماكس


  15. #15
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة evil14777 معاينة الرد
    يا جماعه انا تقريبا مستويا في الماكس والمايا تقريبا زي بعض مع الفارق الوحيد هو الانيميشن
    فا ممكن افيدكوا فسيبونى افيدكوا ,, انا اشتغلت على الماكس لانه فرض عليا غصب عنى بسبب السوق ليس الا

    بالنسبه للفلود فى المايا يا هشام جامد جدا بص على اسطونات نمون

    حاجة تانية مهمه جدا
    لو رجعنا لاصل الموضوع لغة الماكس البرمجية ليست مرنه وهذا هو سبب عدم توفر ماكس للابل

    على عكس المايا
    وهذا سر المرونه في المايا
    لغة المل او البيثون في المايا سهله لدرجه انه من السهل جدا تعلمها على عكس لغة الماكس المعقده

    وهذا يمكنك من عمل بلجنك الخاص وبسهوله

    الماكس هو برنامج اتوكاد مع اضافة بعض البلجنات التى تم لزقها مع بعض لتكون برنامج ثريدي فا انت لا ترغب حقا في تضييع وقتك فى برنامج كهذا


    المايا يحتوى على جميع البرودكشن شيدر من اول نسخه الى اخر نسخه
    على عكس الماكس الذي يجب عليك اضافه اصدر داخل اعماق الرنامج لاسترجاع هذه الشيدرز عوضا عن انه تم فى الاصدار العاشر للبرنامج الغائها تماما مم ادى الى تناقص فى بيع هذه النسخه ولهذا تم اضافتها بشكل صريح اخيرا

    هل تريد ان تعرف جمال العمل على المايا تعامل فى المتريل اديتور الجديد فى الماكس الجديد وانت تعرف. على فكره المايا كله كده مش الماتريل
    بس ودى ميزه مسروقه من المايا

    حجم تطوير المايا لا يقارن بحجم تطوير الماكس وهذا يبين مدى حاجة البرنامج للتطوير مش لان اتوديسك بتحب الماكس

    طيب سؤال برضوا بس المرادى اتمنى الاقى اجابه ؟ لما بتدوس مدل كليك مع الت وبتدور المشهد بتاعك فى الماكس وبعدين وبتعمل نفس الحكاية دى تانى تقدر ترجع للدوران السابق فى الماكس ؟ المايا بتوس حرف الـ ج بيوديك المشهد للدوران بتاعك الاخير او حرف الـ د للدوران السابق

    بص على المشكله الى تموت من الضحك دي http://www.maxforums.net/showthread.php?t=188489
    على فكره انا وهشام ردين في الموضوع ده

    معلش طولت عليكم ها كرهتوا الماكس ولا لسه في العناد ههههههههه انا شكلى هتطرد من المنابر قريب هههههه
    بس علشان تعرفوا انتوا غلين عليا قد ايه مش هاين عليا تعبكم في الماكس


    انا مش هتكلم تانى في الماكس والمايا بدل ما اتطرد من المنابر

    شكرا لحسن استماعكم واتمنا استمتاعكم
    روح حسن الديمو ريل بتاعك أو اعمل واحد جديد كويس وتعمق فى الجوانب التقنيه واحتك بمشاريع عمل ضخمه وبعدين تعالى نتناقش فى الموضوع ده !!!

  16. #16
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    الامبينت بيتعمل بارك اند ديسين ماتريريال وبيتعمل بمابه اسمها امبينت اكلوشن بتتربط باي خامة ... بمعنى اصح بتجيب الخامة بتحطها على المجسمات ...صدقني مفيش فرق في النقطة دي
    وانا عايز اقولك الفروقات اللي انت بتجيبها متخليش الناس تغير برنامج لبرنامج ..
    لكن نقطة اللايرز فرق للمايا........... نقطة مقارنات نتائج الرندر زي ما انت قولت ..ال ipr نفسه ..ولو دخلت في الريج والاسكنينج .. الاسكينينج في المايا افضل نسبيا بالنسبة للبينت ويت .. لكن على الجانب الاخر كريج جاهز عندك الماكس فيه البيبيد والكات انظمة ريج احترافية جدا وجاهزة لانسان وحيوانات ووحوش وطيور وحجات مكلكعه "كات" ولها حركات جاهزة بالهبل كمان "بيبيد وكات" و مش موجود زيها في المايا

    عامة ..البينت افكت كله حاجة عبقرية .. attribute spread sheet ده حاجة بنت ناس كأساس برنامج .. عندك الاوشن الجاهز بالمايا ده حلو اوي ... حجات كتير حلوة برده
    كعيوب مايا نفسه .. انا مقدرش اقول عيوب ونواقص الا لما اتعمق اكتر لان احيانا عدم معرفتك بجزئية هو العيب زي موضوع psd كده

    لكن اللي عايز اوصلهولك برده اي حاجة ليها بدائل بالنسبة لمستخدم ماكس ..واسألني انا .

    والماكس حلو جدا وسهل جدا بدليل انك اتعلمت في شهر المودلنج والشيدنج والرندر وطلعت نتيجة جلوة

    وبطل بأة كلام في الماكس لحسن ندفنوك هنا يا هيثم

  17. #17
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    لغة المل او البيثون في المايا سهله لدرجه انه من السهل جدا تعلمها على عكس لغة الماكس المعقده
    لا كلامك غريب .. انا مش بحب الاسكربتات لكن ممكن تشوف ده

    http://forums.cgsociety.org/archive/.../t-674770.html

  18. #18
    عضو نشيط
    صور رمزية moath2011
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    29
    ردود
    406
    حجم تطوير المايا لا يقارن بحجم تطوير الماكس وهذا يبين مدى حاجة البرنامج للتطوير مش لان اتوديسك بتحب الماكس
    ههههههههههههه اوتودسك تحكمها العاطفة ؟

    طيب سؤال برضوا بس المرادى اتمنى الاقى اجابه ؟ لما بتدوس مدل كليك مع الت وبتدور المشهد بتاعك فى الماكس وبعدين وبتعمل نفس الحكاية دى تانى تقدر ترجع للدوران السابق فى الماكس ؟ المايا بتوس حرف الـ ج بيوديك المشهد للدوران بتاعك الاخير او حرف الـ د للدوران السابق
    back view من csutomize برمجها على اي حرف

    بص على المشكله الى تموت من الضحك دي http://www.maxforums.net/showthread.php?t=188489
    على فكره انا وهشام ردين في الموضوع ده
    هذه سياسات اوتودسك اي اجبار عملائها على شراء نسخة احدث وهذه ليست مشكلة تم حلها في الماكس 2011
    ايضا يوجد 1000 طريقة لتصدير بين اصدرات الماكس

    معلش طولت عليكم ها كرهتوا الماكس ولا لسه في العناد ههههههههه انا شكلى هتطرد من المنابر قريب هههههه
    بس علشان تعرفوا انتوا غلين عليا قد ايه مش هاين عليا تعبكم في الماكس
    يا اخي مع احترامي لك انت لم تستخدم الماكس سوى شهر على حسب كلامك في موضوع لك الشهر ليست كافية لتتعلم 5% من الماكس ؟
    بلتوفيق مع المايا
    مثل ما بقول المثل (الخيل من الخيال)
    لا اله إلا الله محمد رسول الله

  19. #19
    عضو نشيط
    صور رمزية moath2011
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المنطقة
    الاردن
    العمر
    29
    ردود
    406
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة doctor3d معاينة الرد
    بص يا هيثم انا اكمل بس جوة المايا شوية وهبأ اعملك موضوع مقارنة ان شاء الله

    بس انا عايز اقول حاجة غريبة .. انا محبتش الماكس من اول 2010 رغم التطويرات الرهيبة في النسختين الاخريتين بس انا لسه شغال ب 2009 لانه ثابت على جهازي اكتر وسعات بستخدم معاه بولي بوست اللي هو بلجن دخل على الماكس في النسخ الاخيرة وهو التطوير الرئيسي يمكن ... معنى كلامي ايه ؟ هفصل اكتر

    الماكس قوته تظهر مع البلجنات اللي متوفراله في كل حته .. الناس اللي بره بيختاروا مايا عن ماكس لانه all in one فيه كل حاجة انت محتاجها فعلا ... ده لانهم بيدفعوا فلوس في البرنامج والبلجنات
    يعني مثلا الماكس اللي هيجي يستخدم الماكس فجول ايفكت لازم يشتري فيوم اف اكس .. لكن المايا فيه فلويد ..لكن متقنعنيش ان فلويد المايا بالنسبة للنار والدخان وماشابه احسن من الفيوم اف اكس .. وهكذا

    لو بصيت على مقارنات بره وممكن اديك روابط لمقارنات في منتديات اجنبيه الناس بتفكر فلوسها رايحة على برنامج في كل حاجة محتاجينها ولا هيقعدوا يدفعوا مبالغ تانية على بلجنات كتير جدا ... احنا ناس بأة واخدينها بلوشي "خليها في سرك " ... يبأ الماكس جامد لاننا واخدين باكج الماكس مع بلجناته كله على بعضه

    واهم نقطة قولتها قبل كده البلجنات دي بتتطور اكتر من تطور اوتودسك بمراحل يعني .. يعني يمكن كمان انت كسبان طول ما البلجن بره الماكس لانه بيتطور اسرع اوتودسك .

    وكلها برامج بتاعة اوتودسك وكله ببلاش ولامؤاخذة

    والاثنين بنتعقد لما بنشوف الحجات اللي اتعملت بيهم واحنا قاعدين بنعمل مسلسلات تعبانة جدا ...سواء بمايا ولا بماكس ....صلوا على النبي في قلبكو يا جدعان
    كلامك صحيح لاكن تستطيع في الماكس عمل الموئثرات من دون بلجنز لاكن كما قلت مش افضل من الفيوم و البلجنز
    لا اله إلا الله محمد رسول الله

  20. #20
    عضو فعال
    صور رمزية M.Show2y
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المنطقة
    EGYPT
    ردود
    212
    اقتباس الموضوع الأصلي كتب بواسطة doctor3d معاينة الرد
    وانا عايز اقولك الفروقات اللي انت بتجيبها متخليش الناس تغير برنامج لبرنامج ..
    فعلا عندك حق
    لا اله الا الله محمد رسول الله

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل