Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بعض امكانيات 3D MAX و بعض البرامج المساعدة من Autodesk

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

المشاركة الأصلية بواسطة phantom_3 مشاهدة المشاركة
    الله ينور عليك كلام مظبوط تماما
    بس ياريت يفهم ده دماغه ناشفه وانا عارفه
    تسلم حبيبى
    ليه ماجاوبشى على سؤالى ؟؟

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
      السلام عليكم
      اخى evil14777 بص ياسيدى انا شايف ان كلامك جميل جدا جدا وبيفيد الناس اللى فى المايا والماكس
      لكن كان المفروض انك تدخل باسلوب تانى غير اسلوبك المستفز ده
      يعنى انت ممكن تكون عارف حاجات فى المايا وافترضت جدلا انها مش فى الماكس لكن هى ممكن تكون موجوده فعلا
      فكان المفروض انك تسال هل فى الماكس موجود كذا ؟؟
      وبكده لو هى موجوده هنقولك تعملها ازاى ونقارن بينها وبين المايا ونستفيد كلنا
      لكن انت افترضت بعض النقاط انها مش موجوده فى الماكس وابسط حاجه على نقطه تافهه بتاعت انك لو عملت تدوير للفيوبورت ماتعرفشى ترجعها تانى
      احب اقولك ان اللى بيحبى فى الماكس يقولك انه بالضغط على shift + z تقدر ترجع لاى تغيير عملته فى الفيوبورت وكذا مره مش مره واحده
      المهم لو تكرمت لو كان غرضك فعلا انك تعرف فروقات البرامج ونستفيد كلنا يبقى تعمل زى ماقلتلك

ونصيحه لا تدعى انك عارف البرنامجين فمافيش حد بيلم بالبرنامج بنسبة 100% ابدا
      وطول مابنقول ماعرفشى يبقى هنعرف اكتر واكتر

بالنسبه ان المايا مالوش شغل فى مصر فاكبر شركات الدعاية والانتاج فى مصر شغالين ماكس ومايا زى اروما وطارق مش عارف ايه ده

احب اجاوبك على اللى افتكره من اسالتك
      الباسس موجوده من زماااااان جدا فى الماكس وواضح انك مش متابع
      الأمبينت اوكلوجن بيطلع بكذا طريقه من الماكس وحاليا بقى فى مابه فى خاصية الفيوبورت كانفاس بتطلع كده على اى مجسم ومن غير وقت فى الرندر
      بالنسبه لرندر اللايرز موجود فى الماكس مع بلاجن بسيط جدا بيعمل حاجات عرفنى لو كانت موجوده فى المايا :
      تقدر من خلاله ترندر العناصرعلى حده والاضاءات كل على حده والظل على حده
      تقدر ترندر كل عنصراو كل باس برندر انجن مستقل يعنى ممكن ترندر الاوكلوجن بالمنتال راى والباقى كله بالرندر الافتراضى وبكده توفر فى الوقت جدا جدا ياريت لو الميزات دى فى المايا تقولنا

اوعى تزعل منى على فكره انا ولا صاحب الماكس ولا المايا احنا كلنا مستخدمين والبرامج دى ولا تقربلى ههههههه
      بس ياريت تسمع نصيحتى علشان ماحدش يزعل

ولو عندك اى اساله تانيه احنا تحت امرك انا وكل اساتذتى فى الماكس

سؤال بعد اذنك هل فى المايا rpf ??
      كلام جميل يا أستاذ ميدو
      مايا لا تدعم ملفات rpf لكن تدعم Exr وهو نوع مشابه ل rpf

السلام عليكم يااخوانى ..انا صراحة مش عارف امتى الجدل دة اللى عامل زى الجرى فى حلقة مفرغة هينتهى امتى من المنابر..انا ياجماعة بحب المايا جدا (دة عن نفسى وارتياحى فية) لو حد تانى شغال ماكس وبيحبة اية المشكلة؟؟؟؟ ثم ان ايوة المايا لية اعمال احترافية كتيرررر وافلام وحوارات ..بردة الماكس لية مثلا راجع فيلم افتار ولا 2012 ولا حتى شركة بلور..كلاكيــــــــــــت 200000 مرة اية المشكلة بقى؟؟ مايا ماكس بلندر حتى..السوال يبقى هبدع فى اية وبرتاح فى اية لان دى مجرد تولز وانا الفنان يعنى انا مربط الفرس..
        اللهم انصر القوقاز

المشاركة الأصلية بواسطة vortexx مشاهدة المشاركة
          كلام جميل يا أستاذ ميدو
          مايا لا تدعم ملفات rpf لكن تدعم Exr وهو نوع مشابه ل rpf
          جزاك الله خيرا اخى الحبيب
          نعم والماكس ايضا يدعم open exr ودى حاجه ودى حاجه تانية خالص
          ملفات rpf تتمتع بأشياء غير موجوده فى exr فهل هى ميزه للماكس ؟؟
          ما قصدته اننا من الممكن ان نجمع مزايا فى كلا البرنامجين غير موجوده فى الاخر خاصة فى النسخه الاخيرة للماكس حيث تطورت بشكل كبير عارف انهم اقتبسوا حاجات كتيره من المايا لكن شوف اوتوديسك تطورها فى المايا بقا بطىء وبيهتموا بالماكس اعتقد ماكس 2012 هيبقى قصه لوحده
          ووالله انا غرضى انى استفيد وليس تعصب لاى برنامج
          لو تحب اجيبلكم حاجات تانية فى الماكس مش فى المايا اوك

المشاركة الأصلية بواسطة 3dabed مشاهدة المشاركة
          السلام عليكم يااخوانى ..انا صراحة مش عارف امتى الجدل دة اللى عامل زى الجرى فى حلقة مفرغة هينتهى امتى من المنابر..انا ياجماعة بحب المايا جدا (دة عن نفسى وارتياحى فية) لو حد تانى شغال ماكس وبيحبة اية المشكلة؟؟؟؟ ثم ان ايوة المايا لية اعمال احترافية كتيرررر وافلام وحوارات ..بردة الماكس لية مثلا راجع فيلم افتار ولا 2012 ولا حتى شركة بلور..كلاكيــــــــــــت 200000 مرة اية المشكلة بقى؟؟ مايا ماكس بلندر حتى..السوال يبقى هبدع فى اية وبرتاح فى اية لان دى مجرد تولز وانا الفنان يعنى انا مربط الفرس..
          هههههههه
          معاك حق حاجه تخنق الصراحه
          بس ليه لا مايكونشى الموضوع غرضه اننا نستفيد من غير تعصب للبرنامج هو البرنامج احنا كنا من التيم وورك اللى مطوره ولا شركة اوتوديسك تقربلنا
          كبر دماغك

انا ماقلتش حاجة بس شوية بشوية بتلقى الموضوع سخن والناس اتعصبت على اية مش فاهم
            اللهم انصر القوقاز

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
              جزاك الله خيرا اخى الحبيب
              نعم والماكس ايضا يدعم open exr ودى حاجه ودى حاجه تانية خالص
              ملفات rpf تتمتع بأشياء غير موجوده فى exr فهل هى ميزه للماكس ؟؟
              ما قصدته اننا من الممكن ان نجمع مزايا فى كلا البرنامجين غير موجوده فى الاخر خاصة فى النسخه الاخيرة للماكس حيث تطورت بشكل كبير عارف انهم اقتبسوا حاجات كتيره من المايا لكن شوف اوتوديسك تطورها فى المايا بقا بطىء وبيهتموا بالماكس اعتقد ماكس 2012 هيبقى قصه لوحده
              ووالله انا غرضى انى استفيد وليس تعصب لاى برنامج
              لو تحب اجيبلكم حاجات تانية فى الماكس مش فى المايا اوك

هههههههه
              معاك حق حاجه تخنق الصراحه
              بس ليه لا مايكونشى الموضوع غرضه اننا نستفيد من غير تعصب للبرنامج هو البرنامج احنا كنا من التيم وورك اللى مطوره ولا شركة اوتوديسك تقربلنا
              كبر دماغك
              RPF نظريا بيعمل بنفس طريقة عمل exr بالضبط (اللى هى حقن عدد من ال layers وتخزينها حسب ال dynamic range المطلوب)
              عمليا rpf عبارة عن fixed type يعنى عندك عدد محدد من المدخلات اللى ممكن تحقنها ليه وهى الطبقات المستخرجه من ال G-Buffer الخاص بماكس.
              openexr عكسه مش محدد بنوعية مدخلات محدده تحقنها ليه يعنى أفضل من rpf بتاع ماكس.

الفرق بين استخدامك ل rpf فى ماكس وبين استخدامك ل exr فى مايا لا يكمن فى الفرق النوعين
              ولكن فى الفرق بين البيانات اللى بيتيح ماكس حقنها للملف والمعلومات اللى بيتيح مايا حقنها للملف
              يعنى الفرق بين maya G-buffer وماكس G-buffer
              نفس نوعية البيانات اللى بتستخرج مباشرة من ال G-buffer فى ماكس كمثال object id و material id إلخ..
              لا يمكن استخراجها مباشرة من مايا وبالتالى بتحتاج عملية رندر منفصله علشان تاخدها يدوى.
              لكن عن طريق سكريبت أو شيدر يتكتب مخصوص ممكن تخرجها مباشرة مع ال exr فى رندر واحد.

بالتأكيد العمليه فى ماكس اسهل وابسط لكن أنا بوضح ان الموضوع ايضا متاح فى مايا.

كان نفسي الاقيلكوا حاجة عن الرندر باسيس في السوفت ايميج ملقتش غير ده

http://www.youtube.com/watch?v=d1Hi0...D2733&index=59

chek this out
                vannila pass manger و lpm
                http://www.vanilla-seed.com/
                http://www.scriptspot.com/3ds-max/sc...l-pass-manager
                الاسكربت التاني فري وانا بستخدمه .. بالمناسبة حد لقى فانيلا باس مانجر كامل ؟

rpf ميزة خرافية لماكس كفاية ان برامج الكومبوز بتفهمها على طول "كومبسشن وبعديه افتر" وكمان بتشيل معلومات الكاميرا

بالنسبة للفروق ....الموديفير ستاك بتاع ماكس اختراع رهيب .. ترتيب البرامترز والمتغيرات في القوائم كل حاجة في مكانها
                المايا نودز سعات تبأ تاية انهو نود في النودز اللي بتكون الاوبجكت اللي فيه البرامتر اللي انت عايزه وخصوصا لو شغال في حاجة مكلكعة شوية
                على الجانب الاخر في نودز اسلوب العمل بيها بتخفف الدنيا جدا يعني محيط كامل لا متناهي من عدد بوليجون بسيط جدا
                البينت افكت كله بكل ما فيه نود واحد بيتعمل بيه مليون حاجة .
                ايضا توحيد تولز في كل حاجة .. مثلا الفرشة تجدها في كل الاوبشن فرشة واحدة...الفرشة دي انا اجدها الميزة الرئيسية لا شئ اخر
                السلكشن والتعامل في الزحمة ابسط في ماكس عن مايا على الاقل بتقف بالماوس بيقولك انت واقف على ايه بالظبط .. البارتكل فلو اختراع رهيب .. مع ان nparticles متفاعل مع كل حاجة في الديناميكس رايح جاي لكن تحسله بوحشة كده عامة لسه مش هحكم حكم نهائي غير لما اكمل كل الديناميك

يعني مميزات وعيوب لحجات كتير على الجانبين .. ومفيش برنامج كامل على الاطلاق

لكن الاكيد ان ديجيتال توتورز هتكرهني في المايا واليوم اللي اتعمل فيه مايا بجد سيدهاتهم القديمة خصوصا حاجة تجيب شلل نصفي من الاعادة والتكرار والشد والمط ....شلللللللللللللللل

اتضح لي ان تعلم برنامج معقد مثل الماكس اسهل بكثيرمن أقناغ شخص بوجهة نظر معينه فنحن في مجتمعنا نجد ان تعلم برنامج مثل المايا او الماكس حاجه نهاية العالم فصعب جدا تغيير المسار حتى وان وضحت الررؤيا على العموم
                  يا اخوه برنامج المايا فكره عمله مستنده على النود واما الماكس فابلجنز وهذا مايجعل العمل في المايا مرن واكثر استخداما عن اي برنامج اخر في البلاد الي بتعرف تتناقش في الموضيع دي مثل نيوك والافتر تجد نسبة استخدام نيوك والبرامج المشابهه له اكثر من الافتر لنفس السبب انها برامج تعمل بتقنية النود وهذا مايجعله افضل واسرع (يعنى سحبة سهم تغنييك عن العديد من الخطوات ) ,بالنسبه للـ rpf لا يدعمه المايا ويدعم عوضا عنه Exr وهى تفي بالغرض ولكن الاتجد ان هذه النقطه يمكن التغاضي عنها انا النقاط الى بقولها بتضرب فى اساس البرنامج, برنامج عاوز فرح علشان تقارن بين صورتين فى الريندر ده يبقى برنامج ثريدي بالذمه انتوا اولى بالوقت الى بيصرفه برنامج الماكس بخطواته الكثيره على عكس المايا سحبة سهم, ياجدعان بقلكوا ان البردوكشن شيدر مش موجوده فى اصدار 2010 بشكل كامل وكمان قفليين السكربت علشان محدش يعرف يجيب الشيدر مما ادى الى عدم شراء هذه النسخه .
                  ,,,,,,,, انتوا احرار ولكن في الحقيقه هذه هي الحقيقه وكما قلت لن اتدخل في نقاط اخرى تفاديا للمشاكل مع انى احمل في جعبتى المزيد من اول المودينج الى الريندر
                  اّخر اعمالى
                  مطعم بالماكس
                  كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
                  غرفتى بالماكس

يا اخى علشان كل العالم شغاله ماكس فابنخدهم على الي هما عرفينوه لغاية ماييجى الوقت الى هيكون معظم الناس شغاله مايا لان والله معظم الناس الى عرفتها بتشتغل ماكس قرفت من كثر البلجنات عوزين برنامج كامل

اما قصة مسلم ومسيحى ده موضوع تانى الحمد الله الذي انعم علينا بنعمة الاسلام
                    اّخر اعمالى
                    مطعم بالماكس
                    غرفتى بالماكس

ههههههههههههههههه ما التكرار هو الى بيعلم الشطار ههههههههههههه معلش اصبر
                      بمناسبة شلل بتفكرنى بموقف محرج حصل معايا

كان المدرس الانجليزي بتاعى كفيف وكان في طالب عنده شلل اطفال (ربنا يشفية ) وكان الطالب ده قاعد جنبي المهم انا بقول للمدرس انا قعدت اسمع امبارح لسننج انجليزي لغاية ما اتعميت طبعا المدرس صعق من الى بقوله وكذالك انا ,,, المهم من الصدمه الى انا كنت فيها تخيل قلت ايه للطالب . قلتله يا اخى حاجه تشل (وانا اقصد الى انا بعمله ),,, المدرس ضحك وقلي انت جيت تكحلها عميتها قوم روح يا هيثم انتا كفاية عليك كده النهارده هههههههه
                      اّخر اعمالى
                      مطعم بالماكس
                      غرفتى بالماكس

أول مره تقول حاجه عدله من أول مابدأت ترغى
                        مايا نود بيزد ، بس صدقنى قدامك كتير جدا جدا دا اساسا لو وصلت لمرحله تستفيد بيها من قوة النودز.

عايزك يا ايفيل تنصح الأخوه بتوع Blur علشان بقالهم عشرين سنه بيستخدمو ماكس ومحتاجين حد زيك يوعيهم ويعرفهم مصلحتهم

عيب عليك يباشا انا اتولدت وان مطبق ادي على موس كمبيوتر
                            هههههههههه دلنى عليهم
                            اّخر اعمالى
                            مطعم بالماكس
                            غرفتى بالماكس

طالما انتم معجبين بالنودز اوى كده ماتستخدموا هودينى احسن ده كل حاجه فيه نودز وفيه حاجات ولا موجوده فى ماكس ولا فى مايا زى الكومبوزيتنج مثلا
                              ده غير ان البارتكلز فيه من احسن ما يكون ؟؟

انا طبعا بحب نظام النودز جدا وهو نظام محترم خالص

طالما انتم معجبين بالنودز اوى كده ماتستخدموا هودينى احسن ده كل حاجه فيه نودز وفيه حاجات ولا موجوده فى ماكس ولا فى مايا زى الكومبوزيتنج مثلا
                                ده غير ان البارتكلز فيه من احسن ما يكون ؟؟

انا طبعا بحب نظام النودز جدا وهو نظام محترم خالص
                                هو مايا مش نودز قوي زي بتاعة هوديني ... هو نودز في قوائم يعني مبتشتغلش نودز نودز .. بالعكس انا يتهيألي ينضموا قوائم النودز لبعض ويبأ زي ماكس كده كل برامتر الاوبجكت في قائمة واحدة او اثنين وشغال من الباطن نودز براحته بأة ملناش دعوة

المشكلة في هوديني ادامك اربع خمس سنين لغاية ما تفهم البرنامج ماشي ازاي

ملحوظة / انا بتعلم مايا عشان السوق والشغل مش عشان مايا اقوى لكن طبعا في حجات بتتعمل اسهل واحسن فلازم تستغلها طالما اتعلمته ...لكن لو بفكر في الاقوى كنت هتجه لسوفت ايميج على طول

يعمل...
                                X