Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بعض امكانيات 3D MAX و بعض البرامج المساعدة من Autodesk

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

• بعض امكانيات 3D MAX و بعض البرامج المساعدة من Autodesk

السلام عليكم
    وجدة بعض الفيديوهات المهمة جدا على موقع اوتودسك التي تساعد على معرفة الطرق المتبعة في العمل
    وتظهر قوة الماكس

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet...&siteID=123112

ملاحظة الفيديو رقم 6 Post-Production يحتوي على صور نساء من 25الى 41 ثانية
    لا اله إلا الله محمد رسول الله

وعليكم السلام

شكرا لك اخي

والماكس بحور وليس بحر
    www.ali-m.com
    my web

شكرا يا اخي ,, نفسي انبهر بالماكس بس مفيش فيده

ياه اخير اضافوا الباسس في الماكس ,,,,,,,,, مبروك
      بس لسة الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب
      اّخر اعمالى
      مطعم بالماكس
      كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
      غرفتى بالماكس

أضافوا الماكس على XNA بأمتداد كامل

وممكن تتحكم فيه بكل سهولة وتسمى هذه الطريقة طريقة RealTime Max For XNA

المشاركة الأصلية بواسطة سنـدبـاد مشاهدة المشاركة
          وعليكم السلام

شكرا لك اخي

والماكس بحور وليس بحر
          هلا فيك اخي
          المشاركة الأصلية بواسطة evil14777 مشاهدة المشاركة

العفو اخي
          ارني امكنيات البرنامج الذي تعمل عليه او اذكر لي شيئ لا تستطيع عمله بلماكس
          و على فكرة الباسس موجود في الماكس من زمان ومن اقوى ميزات الماكس السكربت و البلجنس الكثيرة التي تساعد الشخص على ان يختار المناسب له.
          تحياتي

ياخي لما انت مش طايق الماكس كده بتدخل منبر الماكس ليه؟
            ممكن تشيله بكل بساطة من دماغك واعتبر انهم معملوش حاجة غير المايا وان الماكس ده اساسا ملوش وجود وريح نفسك
            إنما الأمراض والأسقام كفارات وعلو درجات

شوف الميكنج ده وادعيلي
              http://www.gnomonschool.com/events/b...mer-online.php

انهو فديو ؟ النت عندي بطئ !

و على فكرة الباسس موجود في الماكس من زمان ومن اقوى ميزات الماكس السكربت و البلجنس الكثيرة التي تساعد الشخص على ان يختار المناسب له.
                في ميزة في مايا اسمها رندر لايرز ... وفي سوفت ايميج رندر باسيس
                مش زي الرندر اليمنت في الماكس اللي يتهيألي الماكس طلعها الاول قبل مايا .. عامة الرندر لايرز حاجة تانية ده زي اللايرز العادية لكن رندر لاير بخامات معينه واعدادات خاصة لكل طبقة ..وصراحة لذيذة جدا

اللي مزعلني بالنسبة للماكس ان والله ما محتاج شغل اصلا لان اساسها موجود وهي scene status والاسكربتات شغالة عليى الاساس ده ..مش عارف اوتودسك مكسلين عن سكربت صغير جدا لان الاساس موجود
                الله يحرق اوتودسك وخلاص

هههههههههههههههه بحب مناغشات اعضاء منبر الماكس
                  انا مش بحب الماكس انا بحبكم انتوا علشان كده بخش عندكوا
                  وعلى العموم تستطيع عمل تخزين لاكثر من 100 ريندر وتقارن مابينهم هل يمكنك فعل ذلك بالماكس لانى يمكنني فعل ذلك بالمايا ؟
                  فلا تدخل المايا فى الموضوع علشان متكرهش زيي الماكس

لم اقل ان الماكس لايستطيع فعل ما يفعله المايا لكنك تحتاج الى العديد والعديد من الخطوات لفعل نفس الشيء فى المايا

وعندى سؤال مجرد سؤال مش اكثر كيف يمكنك رندر الامبينت الوجن من الريندر باس بتاعة الماكس ؟

ويدكتور مش تهدى الناس بتوع منبر الماكس ,, من مميزات المايا ان الناس الى بتشتغل عليه ميتعصبوش بسرعه
                  التعديل الأخير تم بواسطة ::ابو عادل::; 24 / 12 / 2010, 08:01 AM.
                  اّخر اعمالى
                  مطعم بالماكس
                  غرفتى بالماكس

وعلى العموم تستطيع عمل تخزين لاكثر من 100 ريندر وتقارن مابينهم هل يمكنك فعل ذلك بالماكس لانى يمكنني فعل ذلك بالمايا ؟
                    طبعا عن طريق clone في نافدة الرندر ثم ما هذة الميزة .

فلا تدخل المايا فى الموضوع علشان متكرهش زيي الماكس
                    انا اعرف المايا و استخدمته فتره

لم اقل ان الماكس لايستطيع فعل ما يفعله المايا لكنك تحتاج الى العديد والعديد من الخطوات لفعل نفس الشيء فى المايا
                    كلامك صحيح بس اهم شيئ في البرنامج المرونة بلنسبة لي

وعندى سؤال مجرد سؤال مش اكثر كيف يمكنك رندر الامبينت الوجن من الريندر باس بتاعة الماكس ؟
                    ما الامبينت الوجن ممكن توضيح او ما الفائدة منها او اسمها في المايا

بص يا هيثم انا اكمل بس جوة المايا شوية وهبأ اعملك موضوع مقارنة ان شاء الله

بس انا عايز اقول حاجة غريبة .. انا محبتش الماكس من اول 2010 رغم التطويرات الرهيبة في النسختين الاخريتين بس انا لسه شغال ب 2009 لانه ثابت على جهازي اكتر وسعات بستخدم معاه بولي بوست اللي هو بلجن دخل على الماكس في النسخ الاخيرة وهو التطوير الرئيسي يمكن ... معنى كلامي ايه ؟ هفصل اكتر

الماكس قوته تظهر مع البلجنات اللي متوفراله في كل حته .. الناس اللي بره بيختاروا مايا عن ماكس لانه all in one فيه كل حاجة انت محتاجها فعلا ... ده لانهم بيدفعوا فلوس في البرنامج والبلجنات
                      يعني مثلا الماكس اللي هيجي يستخدم الماكس فجول ايفكت لازم يشتري فيوم اف اكس .. لكن المايا فيه فلويد ..لكن متقنعنيش ان فلويد المايا بالنسبة للنار والدخان وماشابه احسن من الفيوم اف اكس .. وهكذا

لو بصيت على مقارنات بره وممكن اديك روابط لمقارنات في منتديات اجنبيه الناس بتفكر فلوسها رايحة على برنامج في كل حاجة محتاجينها ولا هيقعدوا يدفعوا مبالغ تانية على بلجنات كتير جدا ... احنا ناس بأة واخدينها بلوشي "خليها في سرك " ... يبأ الماكس جامد لاننا واخدين باكج الماكس مع بلجناته كله على بعضه

واهم نقطة قولتها قبل كده البلجنات دي بتتطور اكتر من تطور اوتودسك بمراحل يعني .. يعني يمكن كمان انت كسبان طول ما البلجن بره الماكس لانه بيتطور اسرع اوتودسك .

وكلها برامج بتاعة اوتودسك وكله ببلاش ولامؤاخذة

والاثنين بنتعقد لما بنشوف الحجات اللي اتعملت بيهم واحنا قاعدين بنعمل مسلسلات تعبانة جدا ...سواء بمايا ولا بماكس ....صلوا على النبي في قلبكو يا جدعان

ههههههههه ماشي ياهشام انت كده كلامك زي الفل بس فيه حجات نقصاك حجات صغيره بحكم انك لسة في المايا لكن ياصديقي الماكس موضوع اخر غير المايا

والفيديوا اسمه post_production الى فيه ان الاستريو سكوبك كاميرا اسكربت خارجي لازم يتركب

وهذا ما احب توصيله في كل مقارناتى
                        يا جماعه انا لست مقتنع بالماكس معنى و مضمونا حتى في المودلينج والى هيا تعتبر اكبر ميزه فيه وعندى اسباب كثيره يطول الحديث عنها ولكن انا اورد نقاط واللبيب بالاشاره هيفهم
                        فا ارجوكم لا تأخذوا الكلام على ان الماكس وكأنه فرد من العائله جايز انا غلطان فوضحوا نقاط الغلط الى بغلطها
                        فأنا استفيد والناس الى لسه متعرفش تستفيد برضوا

بالنسبه للاخ معاذ
                        طبعا عن طريق clone في نافدة الرندر ثم ما هذة الميزة .
                        طيب لماتعمل كلون ل100 رندر الشاشه عندك هيكون شكلها عامل ازاي في المايا بتخزن كل الصور بتيجي فوق بعض وبسليدر تقدر تنتقل من صوره لصوره ولا تقول لى الرما ريندر فى الماكس لان الحد الاقصى للصوره هم 2 فقط

الامبين اكلوجن هي عنصر من عناصر الريندر مسؤله عن جلب بعض التفاصيل المفقوده فى الرندر العادي (الظل الناتج عن تقارب الاجسام لبعض)
                        اّخر اعمالى
                        مطعم بالماكس
                        غرفتى بالماكس

يا جماعه انا تقريبا مستويا في الماكس والمايا تقريبا زي بعض مع الفارق الوحيد هو الانيميشن
                          فا ممكن افيدكوا فسيبونى افيدكوا ,, انا اشتغلت على الماكس لانه فرض عليا غصب عنى بسبب السوق ليس الا

بالنسبه للفلود فى المايا يا هشام جامد جدا بص على اسطونات نمون

حاجة تانية مهمه جدا
                          لو رجعنا لاصل الموضوع لغة الماكس البرمجية ليست مرنه وهذا هو سبب عدم توفر ماكس للابل

على عكس المايا
                          وهذا سر المرونه في المايا
                          لغة المل او البيثون في المايا سهله لدرجه انه من السهل جدا تعلمها على عكس لغة الماكس المعقده

وهذا يمكنك من عمل بلجنك الخاص وبسهوله

الماكس هو برنامج اتوكاد مع اضافة بعض البلجنات التى تم لزقها مع بعض لتكون برنامج ثريدي فا انت لا ترغب حقا في تضييع وقتك فى برنامج كهذا

المايا يحتوى على جميع البرودكشن شيدر من اول نسخه الى اخر نسخه
                          على عكس الماكس الذي يجب عليك اضافه اصدر داخل اعماق الرنامج لاسترجاع هذه الشيدرز عوضا عن انه تم فى الاصدار العاشر للبرنامج الغائها تماما مم ادى الى تناقص فى بيع هذه النسخه ولهذا تم اضافتها بشكل صريح اخيرا

هل تريد ان تعرف جمال العمل على المايا تعامل فى المتريل اديتور الجديد فى الماكس الجديد وانت تعرف. على فكره المايا كله كده مش الماتريل
                          بس ودى ميزه مسروقه من المايا

حجم تطوير المايا لا يقارن بحجم تطوير الماكس وهذا يبين مدى حاجة البرنامج للتطوير مش لان اتوديسك بتحب الماكس

طيب سؤال برضوا بس المرادى اتمنى الاقى اجابه ؟ لما بتدوس مدل كليك مع الت وبتدور المشهد بتاعك فى الماكس وبعدين وبتعمل نفس الحكاية دى تانى تقدر ترجع للدوران السابق فى الماكس ؟ المايا بتوس حرف الـ ج بيوديك المشهد للدوران بتاعك الاخير او حرف الـ د للدوران السابق

بص على المشكله الى تموت من الضحك دي http://www.maxforums.net/showthread.php?t=188489
                          على فكره انا وهشام ردين في الموضوع ده

معلش طولت عليكم ها كرهتوا الماكس ولا لسه في العناد ههههههههه انا شكلى هتطرد من المنابر قريب هههههه
                          بس علشان تعرفوا انتوا غلين عليا قد ايه مش هاين عليا تعبكم في الماكس

انا مش هتكلم تانى في الماكس والمايا بدل ما اتطرد من المنابر

شكرا لحسن استماعكم واتمنا استمتاعكم
                          اّخر اعمالى
                          مطعم بالماكس
                          غرفتى بالماكس

يا جماعه انا تقريبا مستويا في الماكس والمايا تقريبا زي بعض مع الفارق الوحيد هو الانيميشن
                            فا ممكن افيدكوا فسيبونى افيدكوا ,, انا اشتغلت على الماكس لانه فرض عليا غصب عنى بسبب السوق ليس الا

بالنسبه للفلود فى المايا يا هشام جامد جدا بص على اسطونات نمون

حاجة تانية مهمه جدا
                            لو رجعنا لاصل الموضوع لغة الماكس البرمجية ليست مرنه وهذا هو سبب عدم توفر ماكس للابل

على عكس المايا
                            وهذا سر المرونه في المايا
                            لغة المل او البيثون في المايا سهله لدرجه انه من السهل جدا تعلمها على عكس لغة الماكس المعقده

وهذا يمكنك من عمل بلجنك الخاص وبسهوله

الماكس هو برنامج اتوكاد مع اضافة بعض البلجنات التى تم لزقها مع بعض لتكون برنامج ثريدي فا انت لا ترغب حقا في تضييع وقتك فى برنامج كهذا

المايا يحتوى على جميع البرودكشن شيدر من اول نسخه الى اخر نسخه
                            على عكس الماكس الذي يجب عليك اضافه اصدر داخل اعماق الرنامج لاسترجاع هذه الشيدرز عوضا عن انه تم فى الاصدار العاشر للبرنامج الغائها تماما مم ادى الى تناقص فى بيع هذه النسخه ولهذا تم اضافتها بشكل صريح اخيرا

هل تريد ان تعرف جمال العمل على المايا تعامل فى المتريل اديتور الجديد فى الماكس الجديد وانت تعرف. على فكره المايا كله كده مش الماتريل
                            بس ودى ميزه مسروقه من المايا

حجم تطوير المايا لا يقارن بحجم تطوير الماكس وهذا يبين مدى حاجة البرنامج للتطوير مش لان اتوديسك بتحب الماكس

طيب سؤال برضوا بس المرادى اتمنى الاقى اجابه ؟ لما بتدوس مدل كليك مع الت وبتدور المشهد بتاعك فى الماكس وبعدين وبتعمل نفس الحكاية دى تانى تقدر ترجع للدوران السابق فى الماكس ؟ المايا بتوس حرف الـ ج بيوديك المشهد للدوران بتاعك الاخير او حرف الـ د للدوران السابق

بص على المشكله الى تموت من الضحك دي http://www.maxforums.net/showthread.php?t=188489
                            على فكره انا وهشام ردين في الموضوع ده

معلش طولت عليكم ها كرهتوا الماكس ولا لسه في العناد ههههههههه انا شكلى هتطرد من المنابر قريب هههههه
                            بس علشان تعرفوا انتوا غلين عليا قد ايه مش هاين عليا تعبكم في الماكس

انا مش هتكلم تانى في الماكس والمايا بدل ما اتطرد من المنابر

شكرا لحسن استماعكم واتمنا استمتاعكم
                            روح حسن الديمو ريل بتاعك أو اعمل واحد جديد كويس وتعمق فى الجوانب التقنيه واحتك بمشاريع عمل ضخمه وبعدين تعالى نتناقش فى الموضوع ده !!!

يعمل...
                            X