Unconfigured Ad Widget

تقليص

إعـــــــلان

تقليص
لا يوجد إعلان حتى الآن.

بعض امكانيات 3D MAX و بعض البرامج المساعدة من Autodesk

تقليص
X

• تصفية - فلترة
  • الوقت
  • عرض
إلغاء تحديد الكل
مشاركات جديدة

الامبينت بيتعمل بارك اند ديسين ماتريريال وبيتعمل بمابه اسمها امبينت اكلوشن بتتربط باي خامة ... بمعنى اصح بتجيب الخامة بتحطها على المجسمات ...صدقني مفيش فرق في النقطة دي
    وانا عايز اقولك الفروقات اللي انت بتجيبها متخليش الناس تغير برنامج لبرنامج ..
    لكن نقطة اللايرز فرق للمايا........... نقطة مقارنات نتائج الرندر زي ما انت قولت ..ال ipr نفسه ..ولو دخلت في الريج والاسكنينج .. الاسكينينج في المايا افضل نسبيا بالنسبة للبينت ويت .. لكن على الجانب الاخر كريج جاهز عندك الماكس فيه البيبيد والكات انظمة ريج احترافية جدا وجاهزة لانسان وحيوانات ووحوش وطيور وحجات مكلكعه "كات" ولها حركات جاهزة بالهبل كمان "بيبيد وكات" و مش موجود زيها في المايا

عامة ..البينت افكت كله حاجة عبقرية .. attribute spread sheet ده حاجة بنت ناس كأساس برنامج .. عندك الاوشن الجاهز بالمايا ده حلو اوي ... حجات كتير حلوة برده
    كعيوب مايا نفسه .. انا مقدرش اقول عيوب ونواقص الا لما اتعمق اكتر لان احيانا عدم معرفتك بجزئية هو العيب زي موضوع psd كده

لكن اللي عايز اوصلهولك برده اي حاجة ليها بدائل بالنسبة لمستخدم ماكس ..واسألني انا .

والماكس حلو جدا وسهل جدا بدليل انك اتعلمت في شهر المودلنج والشيدنج والرندر وطلعت نتيجة جلوة

وبطل بأة كلام في الماكس لحسن ندفنوك هنا يا هيثم

لغة المل او البيثون في المايا سهله لدرجه انه من السهل جدا تعلمها على عكس لغة الماكس المعقده
      لا كلامك غريب .. انا مش بحب الاسكربتات لكن ممكن تشوف ده

http://forums.cgsociety.org/archive/.../t-674770.html

حجم تطوير المايا لا يقارن بحجم تطوير الماكس وهذا يبين مدى حاجة البرنامج للتطوير مش لان اتوديسك بتحب الماكس
        ههههههههههههه اوتودسك تحكمها العاطفة ؟

طيب سؤال برضوا بس المرادى اتمنى الاقى اجابه ؟ لما بتدوس مدل كليك مع الت وبتدور المشهد بتاعك فى الماكس وبعدين وبتعمل نفس الحكاية دى تانى تقدر ترجع للدوران السابق فى الماكس ؟ المايا بتوس حرف الـ ج بيوديك المشهد للدوران بتاعك الاخير او حرف الـ د للدوران السابق
        back view من csutomize برمجها على اي حرف

بص على المشكله الى تموت من الضحك دي http://www.maxforums.net/showthread.php?t=188489
        على فكره انا وهشام ردين في الموضوع ده
        هذه سياسات اوتودسك اي اجبار عملائها على شراء نسخة احدث وهذه ليست مشكلة تم حلها في الماكس 2011
        ايضا يوجد 1000 طريقة لتصدير بين اصدرات الماكس

معلش طولت عليكم ها كرهتوا الماكس ولا لسه في العناد ههههههههه انا شكلى هتطرد من المنابر قريب هههههه
        بس علشان تعرفوا انتوا غلين عليا قد ايه مش هاين عليا تعبكم في الماكس
        يا اخي مع احترامي لك انت لم تستخدم الماكس سوى شهر على حسب كلامك في موضوع لك الشهر ليست كافية لتتعلم 5% من الماكس ؟
        بلتوفيق مع المايا
        مثل ما بقول المثل (الخيل من الخيال)
        لا اله إلا الله محمد رسول الله

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
          بص يا هيثم انا اكمل بس جوة المايا شوية وهبأ اعملك موضوع مقارنة ان شاء الله

بس انا عايز اقول حاجة غريبة .. انا محبتش الماكس من اول 2010 رغم التطويرات الرهيبة في النسختين الاخريتين بس انا لسه شغال ب 2009 لانه ثابت على جهازي اكتر وسعات بستخدم معاه بولي بوست اللي هو بلجن دخل على الماكس في النسخ الاخيرة وهو التطوير الرئيسي يمكن ... معنى كلامي ايه ؟ هفصل اكتر

الماكس قوته تظهر مع البلجنات اللي متوفراله في كل حته .. الناس اللي بره بيختاروا مايا عن ماكس لانه all in one فيه كل حاجة انت محتاجها فعلا ... ده لانهم بيدفعوا فلوس في البرنامج والبلجنات
          يعني مثلا الماكس اللي هيجي يستخدم الماكس فجول ايفكت لازم يشتري فيوم اف اكس .. لكن المايا فيه فلويد ..لكن متقنعنيش ان فلويد المايا بالنسبة للنار والدخان وماشابه احسن من الفيوم اف اكس .. وهكذا

لو بصيت على مقارنات بره وممكن اديك روابط لمقارنات في منتديات اجنبيه الناس بتفكر فلوسها رايحة على برنامج في كل حاجة محتاجينها ولا هيقعدوا يدفعوا مبالغ تانية على بلجنات كتير جدا ... احنا ناس بأة واخدينها بلوشي "خليها في سرك " ... يبأ الماكس جامد لاننا واخدين باكج الماكس مع بلجناته كله على بعضه

واهم نقطة قولتها قبل كده البلجنات دي بتتطور اكتر من تطور اوتودسك بمراحل يعني .. يعني يمكن كمان انت كسبان طول ما البلجن بره الماكس لانه بيتطور اسرع اوتودسك .

وكلها برامج بتاعة اوتودسك وكله ببلاش ولامؤاخذة

والاثنين بنتعقد لما بنشوف الحجات اللي اتعملت بيهم واحنا قاعدين بنعمل مسلسلات تعبانة جدا ...سواء بمايا ولا بماكس ....صلوا على النبي في قلبكو يا جدعان
          كلامك صحيح لاكن تستطيع في الماكس عمل الموئثرات من دون بلجنز لاكن كما قلت مش افضل من الفيوم و البلجنز
          لا اله إلا الله محمد رسول الله

المشاركة الأصلية بواسطة doctor3d مشاهدة المشاركة
            وانا عايز اقولك الفروقات اللي انت بتجيبها متخليش الناس تغير برنامج لبرنامج ..
            فعلا عندك حق
            لا اله الا الله محمد رسول الله

انا مش عايز حد يغير من برنامج لبرنامج انا عاوز اي حدشغال على ماكس يفهم انوا شغال على برنامج مش قد كده مقارنه بلبرامج التانية
              اّخر اعمالى
              مطعم بالماكس
              كـ‗__‗ـيـ‗__‗ـف أحـ‗__‗ـزن واللّـ‗__‗ـه ربـ‗__‗ـي
              غرفتى بالماكس

vortexx ورينا انتا الاول الديمو ريل بتاعك وبعدين قول الكلام الى انتا بتقولوه ده
                اّخر اعمالى
                مطعم بالماكس
                غرفتى بالماكس

المشاركة الأصلية بواسطة evil14777 مشاهدة المشاركة
                  انا مش عايز حد يغير من برنامج لبرنامج انا عاوز اي حدشغال على ماكس يفهم انوا شغال على برنامج مش قد كده مقارنه بلبرامج التانية
                  ياخي الماكس حلو والمايا احلي بس المهم الواحد يلاقى باي واحد فيهم باب رزق وشغل بس غالبا يعني ماعتقدش ان فيه حد هيكون محترف بكل اجزاء البرامج دى ويكون عارف كل كبيرة وصغيرة فيها المهم اللي انت عارفه في البرنامج يوصللك للى انت عاوز تعمله حتي لو هتعمله بالبور بوينت .
                  وبعدين انت في بلد عايزه الواحد يكون شغال برنامج ثرى دى وبرنامج كومبوزيت وفوتو شوب ومونتاج ويسلام لو برنامج للصوت ياعني شوية برامج كده لو اعدت تحترف كل واحد فيهم مش هتخلص
                  انا عايز اعرف هو انت اززاي ملقيتش شغل بالمايا في القاهرة؟
                  ايه السبب ؟
                  انت بحثت فين بالظبط
                  إنما الأمراض والأسقام كفارات وعلو درجات

يا عم انت بتتكلم فى ايه الماكس واكل المعمارى فى العالم كله مش فى مصر بس وكمان الجيمز فى العالم كله على الماكس انا مع الاخوة ان الماكس ضعيف فى Visual effects لكنه قوى جدا فى المودلينج والاشياء الاخرى الى جانب الشعر والاقمشه والرياكتور
                    من الاخر الاكس ينقصه بعض البلاجنس بس وهى معانا يعنى 100 100
                    المايا يستخدم فى انتاج الافلام ثلاثيه الابغاد بس beuwolf
                    السوفت امياج يستخدم فى السينما journy to the center of the earth
                    معلومه هامه فى احصائيه عملوها مقارنه بين الثلاثه برامج من ناحيه البارتيكلز وجدوا ان السوفت 90 % والمايا 70% والماكس لم ياخذ اصلا 50%
                    اما الماكس فنحن نستخدم معه اضافات خارجيه ونستخدمه فى كل شيى وكل البرامج واحد

انا عايز اقول بس صلوا على النبي وهدوا الموضوع ومش كده صلوا على النبي احنا بنستفيد من بعض المفترض وحتى لو في هزار تقيل من احد الاطراف كمزحة على احد البرامج او رأي شخصي ياريت نقبل تنوع الاراء ... صلوا على النبي

ههههههههه انا معدتش اتكلم على الماكس تانى الى عاوز يمشي فيه يمشي بس يبقى يفتكر لما يلاقي الناس بتعدى من حوالية ,, المفروض الواحد بيختار احسن زوجه واحسن منزل و احسن طعام واحسن برنامج

هههههههههههههه زي المايا مثلا .. محدش يزعل يجماعه

وانا موجود لو فيه اي سؤال سواء في الماكس او في المايا او حتى في الزي برش
                        اّخر اعمالى
                        مطعم بالماكس
                        غرفتى بالماكس

المشاركة الأصلية بواسطة evil14777 مشاهدة المشاركة
                          اتمني اي يكون هذا الموضوع اخر موضوع ليك في المقارنه بين الماكس والمايا وياريت تاخد خطوه اجابيه اكتر بمواضيع فعاله وجاده
                          ولو مش عاجبك الماكس سيبك منه نهائي وبلا رجعه وخليك في المايا
                          ================================================

https://www.facebook.com/adel.voo

السلام عليكم
                            اخى evil14777 بص ياسيدى انا شايف ان كلامك جميل جدا جدا وبيفيد الناس اللى فى المايا والماكس
                            لكن كان المفروض انك تدخل باسلوب تانى غير اسلوبك المستفز ده
                            يعنى انت ممكن تكون عارف حاجات فى المايا وافترضت جدلا انها مش فى الماكس لكن هى ممكن تكون موجوده فعلا
                            فكان المفروض انك تسال هل فى الماكس موجود كذا ؟؟
                            وبكده لو هى موجوده هنقولك تعملها ازاى ونقارن بينها وبين المايا ونستفيد كلنا
                            لكن انت افترضت بعض النقاط انها مش موجوده فى الماكس وابسط حاجه على نقطه تافهه بتاعت انك لو عملت تدوير للفيوبورت ماتعرفشى ترجعها تانى
                            احب اقولك ان اللى بيحبى فى الماكس يقولك انه بالضغط على shift + z تقدر ترجع لاى تغيير عملته فى الفيوبورت وكذا مره مش مره واحده
                            المهم لو تكرمت لو كان غرضك فعلا انك تعرف فروقات البرامج ونستفيد كلنا يبقى تعمل زى ماقلتلك

ونصيحه لا تدعى انك عارف البرنامجين فمافيش حد بيلم بالبرنامج بنسبة 100% ابدا
                            وطول مابنقول ماعرفشى يبقى هنعرف اكتر واكتر

بالنسبه ان المايا مالوش شغل فى مصر فاكبر شركات الدعاية والانتاج فى مصر شغالين ماكس ومايا زى اروما وطارق مش عارف ايه ده

احب اجاوبك على اللى افتكره من اسالتك
                            الباسس موجوده من زماااااان جدا فى الماكس وواضح انك مش متابع
                            الأمبينت اوكلوجن بيطلع بكذا طريقه من الماكس وحاليا بقى فى مابه فى خاصية الفيوبورت كانفاس بتطلع كده على اى مجسم ومن غير وقت فى الرندر
                            بالنسبه لرندر اللايرز موجود فى الماكس مع بلاجن بسيط جدا بيعمل حاجات عرفنى لو كانت موجوده فى المايا :
                            تقدر من خلاله ترندر العناصرعلى حده والاضاءات كل على حده والظل على حده
                            تقدر ترندر كل عنصراو كل باس برندر انجن مستقل يعنى ممكن ترندر الاوكلوجن بالمنتال راى والباقى كله بالرندر الافتراضى وبكده توفر فى الوقت جدا جدا ياريت لو الميزات دى فى المايا تقولنا

اوعى تزعل منى على فكره انا ولا صاحب الماكس ولا المايا احنا كلنا مستخدمين والبرامج دى ولا تقربلى ههههههه
                            بس ياريت تسمع نصيحتى علشان ماحدش يزعل

ولو عندك اى اساله تانيه احنا تحت امرك انا وكل اساتذتى فى الماكس

سؤال بعد اذنك هل فى المايا rpf ??

انا سوف اسئلك سؤال واحد يقوله الشيخ العريفى للنصارى عمرك شوفت قسيس تحول مسلم يجاوب كتيييييييييييير وليهم مواقع فى النت وكتب فى السوق يرد عليه عمرك شوفت شيخ تحول مسيحى يرد المسكين لا يقوله ليه يرد i dont know
                              انا بقوللك شوفت مكساوى تحول ماياوى لا
                              شوفت ماياوى تحول مكساوى كتيييييير انت مثلا هههههههه
                              ليششششششششششششششششش

المشاركة الأصلية بواسطة medo3d مشاهدة المشاركة
                                السلام عليكم
                                اخى evil14777 بص ياسيدى انا شايف ان كلامك جميل جدا جدا وبيفيد الناس اللى فى المايا والماكس
                                لكن كان المفروض انك تدخل باسلوب تانى غير اسلوبك المستفز ده
                                يعنى انت ممكن تكون عارف حاجات فى المايا وافترضت جدلا انها مش فى الماكس لكن هى ممكن تكون موجوده فعلا
                                فكان المفروض انك تسال هل فى الماكس موجود كذا ؟؟
                                وبكده لو هى موجوده هنقولك تعملها ازاى ونقارن بينها وبين المايا ونستفيد كلنا
                                لكن انت افترضت بعض النقاط انها مش موجوده فى الماكس وابسط حاجه على نقطه تافهه بتاعت انك لو عملت تدوير للفيوبورت ماتعرفشى ترجعها تانى
                                احب اقولك ان اللى بيحبى فى الماكس يقولك انه بالضغط على shift + z تقدر ترجع لاى تغيير عملته فى الفيوبورت وكذا مره مش مره واحده
                                المهم لو تكرمت لو كان غرضك فعلا انك تعرف فروقات البرامج ونستفيد كلنا يبقى تعمل زى ماقلتلك

ونصيحه لا تدعى انك عارف البرنامجين فمافيش حد بيلم بالبرنامج بنسبة 100% ابدا
                                وطول مابنقول ماعرفشى يبقى هنعرف اكتر واكتر

بالنسبه ان المايا مالوش شغل فى مصر فاكبر شركات الدعاية والانتاج فى مصر شغالين ماكس ومايا زى اروما وطارق مش عارف ايه ده

احب اجاوبك على اللى افتكره من اسالتك
                                الباسس موجوده من زماااااان جدا فى الماكس وواضح انك مش متابع
                                الأمبينت اوكلوجن بيطلع بكذا طريقه من الماكس وحاليا بقى فى مابه فى خاصية الفيوبورت كانفاس بتطلع كده على اى مجسم ومن غير وقت فى الرندر
                                بالنسبه لرندر اللايرز موجود فى الماكس مع بلاجن بسيط جدا بيعمل حاجات عرفنى لو كانت موجوده فى المايا :
                                تقدر من خلاله ترندر العناصرعلى حده والاضاءات كل على حده والظل على حده
                                تقدر ترندر كل عنصراو كل باس برندر انجن مستقل يعنى ممكن ترندر الاوكلوجن بالمنتال راى والباقى كله بالرندر الافتراضى وبكده توفر فى الوقت جدا جدا ياريت لو الميزات دى فى المايا تقولنا

اوعى تزعل منى على فكره انا ولا صاحب الماكس ولا المايا احنا كلنا مستخدمين والبرامج دى ولا تقربلى ههههههه
                                بس ياريت تسمع نصيحتى علشان ماحدش يزعل

ولو عندك اى اساله تانيه احنا تحت امرك انا وكل اساتذتى فى الماكس

سؤال بعد اذنك هل فى المايا rpf ??
                                الله ينور عليك كلام مظبوط تماما
                                بس ياريت يفهم ده دماغه ناشفه وانا عارفه
                                ================================================

https://www.facebook.com/adel.voo

يعمل...
                                X