موضوع: سؤال لخبراء الريج والانيمشن

ردود: 11 | زيارات: 941
  1. #1

    سؤال لخبراء الريج والانيمشن

    نشاهد في افلام الكرتون شخصيات الكرتون مثلا فأر عندما يتحرك
    يتحرك ذنبه حركة داينمكس اوتوماتيكيا وبعض الاحيان يتحرك حركات غير داينمكس مثلا يكون واقف ثم يتفاجأ
    نريد احد الخبراء شرح تفصيلي
    1-يوضح لنا طريقة عمل عظام الذنب داينمكس
    2- ربط الذنب المعمول داينمكس في عظام جسم كامل يتحرك معه وياريت يكون مع سكربت ا بي اوتو ريج
    ارجوكم يا شباب شرح تفصيلي


  2. #2
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    نشاهد في افلام الكرتون شخصيات الكرتون مثلا فأر عندما يتحرك
    يتحرك ذنبه حركة داينمكس اوتوماتيكيا وبعض الاحيان يتحرك حركات غير داينمكس مثلا يكون واقف ثم يتفاجأ
    نريد احد الخبراء شرح تفصيلي
    1-يوضح لنا طريقة عمل عظام الذنب داينمكس
    2- ربط الذنب المعمول داينمكس في عظام جسم كامل يتحرك معه وياريت يكون مع سكربت ا بي اوتو ريج
    ارجوكم يا شباب شرح تفصيلي
    لو عايز الديل يتحرك اوتوماتيك مع الحركة بدون داعي انك تحركه ممكن تعمل ريج للديل لوحده ب maya hair كيرف واحد هيحركلك الديل حركة اوتوماتيك مع حركة الجسم وتربط الديل بالمجسم

    لكن الافضل لو يدوي حسب متطلباتك والاخوة يفيدوك اكتر طبعا

  3. #3
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629


  4. #4
    لكن كيف نربط عظم الذنب بباقي الجسم؟
    ياريت يكون الربط مع عظم سكربت" ابي اوتو ريج"

  5. #5
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    يتهيألي لو ربطتهم عادي جدا parant هيمشي اول عضمة في الديل مع اخر عضمة قريبة منها ..واسف معلش مجربتش الاسكربت
    الاخوة يفيدوك اكتر

  6. #6
    عضو متميز
    صور رمزية doctor3d
    تاريخ التسجيل
    Feb 2008
    المنطقة
    أم الدنيا
    العمر
    35
    ردود
    3,629
    عفوا هتربط الشعره ذاتها في اقرب عظمة في الجسم

  7. #7
    شوف يا صاحبي
    حتى تربط عظام الذنب مع الجسم لازم يكون عظام الذنب والجسم منفصلين عن بعضهم
    وحتى تعمل حجم الذنب مرتبط بمقاس الجسم يجب عمل جروب لكل عظام الذنب مع لاين الخيط الاصلى ثم ربط كونكشن الماستر سكال مع سكال الجروب
    اضغط على الصورة لرؤيتها بحجمها الأصلي ، الاسم :  Picture 1.jpg ، عدد المشاهدات: 44 ، الحجم :  145.3 كيلو بايت
    هكذا يكون الحجم مرتبط صحيح

    وعشان ربط حركة الذنب تعمل لاين الهير الاصلى بارنت كونس لعظمة hip حتى تضمن تحركها بشكل صحيح.



    من اعمالي
    فيلم انيمشن "مزموز يستكشف الفضاء" http://vimeo.com/21055157
    "مزموز والذبابة تزين تزين" http://vimeo.com/16049808


  8. #8
    شكرا ماياوي
    شكرا دكتور ثري دي

  9. #9
    في مشكلة جديدة تواجهني
    ان العظام المرتبطة بالخيط تتحرك حركات عشوائية وغير طبيعية
    ما الحل

  10. #10
    شوف ياصاحبي
    لاين الHair داينمكس دقيق جدا
    يجب ان يكون ابعاد نقاطه متساوية المسافات واذا كانت مختلفة تحصل الحركة العشوائية التي تتكلم عنها
    لتلافي هذه المشكلة يجب عمل ابعاد النقاط متساوية
    والافضل من ذلك بعد عمل الاين اعمل اعادة بناء له Rebuild curve
    ويحصل توزيع متساوي للنقاط



    من اعمالي
    فيلم انيمشن "مزموز يستكشف الفضاء" http://vimeo.com/21055157
    "مزموز والذبابة تزين تزين" http://vimeo.com/16049808


  11. #11
    شكرا لك ماياوي
    شكرا يا مبدع
    المشكلة اتحلت
    والحركة عال العال

Bookmarks

قوانين الموضوعات

  • لا يمكنك اضافة موضوع جديد
  • لا يمكنك اضافة ردود
  • لا يمكنك اضافة مرفقات
  • لا يمكنك تعديل مشاركاتك
  •  
  • كود BB مفعّل
  • رموز الحالة مفعّل
  • كود [IMG] مفعّل
  • [VIDEO] code is مفعّل
  • كود HTML معطل